Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-16@19:45:02 GMT

نکات مهم در به حداکثر رساندن عملکرد تیمی

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۵۴۲۶۰

نکات مهم در به حداکثر رساندن عملکرد تیمی

دکتر رحمان عابدین‌زاده نیاسر؛ اجازه دهید ابتدا یک موقعیت واقعی را مرور کنیم. جان به عنوان رئیس حساب‌های کلیدی در یک شرکت تبلیغاتی کار می‌کرد. او چهار کارمند داشت که به او گزارش می‌دادند.

متاسفانه او همیشه اعضای تیم خود را دست کم می‌گرفت و تمام وقت با آن‌ها دعوا می‌کرد. او هرگز نمی‌توانست به آن‌ها اعتماد کند و همیشه فکر می‌کرد آن‌ها قادر به انجام درست کار‌ها نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزی او یک پروژه بزرگ را قبول کرد که باید ظرف دو روز کاری آن را به اتمام می‌رساند. تصمیم گرفت تمام فعالیت‌ها را به تنهایی انجام دهد، زیرا فکر می‌کرد هیچ کس دیگری غیر از او نمی‌تواند این کار را درست انجام دهد.

اما جان نتوانست پروژه را در روز موعود تحویل دهد و انتقادات زیادی از مافوق خود دریافت کرد. سازمان وی نیز یکی از مشتریان اصلی و معتبر خود را از دست داد.

به نظر شما چرا جان شکست خورد؟ چرا نتوانست پروژه را به موقع به پایان برساند؟ در اینجا اهمیت یک تیم مطرح می‌شود. اگر جان از اعضای تیم خود کمک می‌گرفت، وظیفه خود را به موقع تمام می‌کرد و همه از او قدردانی می‌کردند.

یک فرد نمی‌تواند همه کار‌ها را به تنهایی انجام دهد. او برای اینکه در هر کاری عالی باشد به حمایت و همچنین راهنمایی دیگران نیاز دارد. اگر افراد با هم به صورت تیمی کار کنند، اهداف پیچیده به راحتی محقق می‌شوند.

یک تیم، گروهی از افراد است که همه با هم برای یک هدف مشترک کار می‌کنند. افراد تشکیل‌دهنده یک تیم به‌طور ایده آل باید اهداف مشترک داشته باشند و کم و بیش روی همان خطوط فکری، فکر کنند.

افرادی که با یکدیگر سازگار نیستند، نمی‌توانند تیم تشکیل دهند. آن‌ها باید علایق، فرآیند‌های فکری، درک و نگرش مشابه یا یکسانی داشته باشند.

تیم سازی چیست؟ در سطح استراتژیک، تیم سازی بخشی از توسعه سازمانی است و مربوط به سازماندهی نقش‌های شغلی در دسته‌های کاری است و تاکید بر این باور دارد که مجموع تلاش گروهی که با هم کار می‌کنند بیشتر از سهم جدای هر فرد است.

در سطح عملی، تیم سازی با درک روش‌های به حداکثر رساندن عملکرد تیم (به عنوان مثال از طریق دانش جامعه‌شناسی گروهی) و استفاده از این درک برای بهبود تولید، بهره وری و موفقیت تیم‌ها و بخش‌های یک سازمان درگیر است.

هر فردی به‌طور مساوی در تیم کاری مشارکت می‌کند و وظیفه خود را به بهترین نحو انجام می‌دهد تا اهداف تیم و سازمان را محقق سازد. یک تیم تا زمانی که هر یک از اعضا درباره مسوولیت‌های خود متمرکز و جدی نباشند، نمی‌تواند خوب عمل کند.

اجازه دهید مثال زیر را مرور کنیم: مایک و جردن به استیو سرپرست تیم خود گزارش می‌دادند. استیو اعتماد زیادی به مایک و جردن داشت، همیشه در حضور دیگران از آن‌ها قدردانی می‌کرد و حتی با تیم خود برای شام بیرون می‌رفت.

تیم او از دیگر تیم‌ها پیشرفت بهتری داشت و هرگز از اهداف خود کوتاه نمی‌آمد. استیو یکی از بهترین رهبران تیم بود. استیو هرگز مجبور نبود مایک و جردن را راضی کند که مسوولیت جدیدی را به عهده بگیرند.

آن‌ها همیشه آماده بودند و با اشتیاق کار‌های جدید را می‌پذیرفتند. فکر می‌کنید چرا مایک و جردن همیشه مشتاق کار بودند؟ پاسخ این سوال، تلاش‌های بسیار رهبر تیم آن‌ها برای ایجاد انگیزه و ارتقای مهارت‌های آن‌ها است که این کار دقیقا مفهوم تیم‌سازی را توضیح می‌دهد.

در برداشتی دیگر، تیم سازی اغلب به فعالیت‌های صریح و مشخصی گفته می‌شود که برای ارتقای تعامل و همکاری برای حل یک هدف مشترک طراحی شده اند.

تیم سازی پیوند‌های محکم تری را در بین اعضای یک گروه ایجاد می‌کند تا اعضا به یکدیگر و تفاوت‌های هم احترام بگذارند و اهداف و انتظارات مشترکی داشته باشند. تیم سازی می‌تواند شامل تعاملات روزمره‌ای باشد که کارمندان هنگام انجام الزامات شغلی خود به صورت یک کار مشترک، با یکدیگر دارند.

این هنجار‌ها به اعضای گروه کمک می‌کند تا بدانند چگونه در تیم و با سایر اعضای سازمان به درستی تعامل داشته باشند. تیم سازی همچنین می‌تواند شامل فعالیت‌ها و تمرینات ساختاریافته توسط اعضای تیم باشد. یا با بودجه و اهداف مناسب، مدیران می‌توانند با یک منبع خارجی برای تسهیل تیم سازی قرارداد امضا کنند.

فعالیت‌های تیم سازی که از تمرینات ساده برقراری ارتباط، مانند بیرون رفتن برای یک وعده عصرانه، تا حل مشکلات پیچیده تر، طراحی شده است؛ مناسب برای آزمایش و توسعه ظرفیت افراد برای همکاری مشترک در تیم است.

یکی از خطرات تیم سازی به صورت آشکار، عدم استقبال کارمندان از آن و بدبینی نسبت به «اجباری» بودن فعالیت است. اما تیم‌سازی به واسطه عوامل خارجی که توسط فردی با تجربه باشد، می‌تواند تیم شما را تقویت کند.

ارتباطاتی که از طریق تیم سازی بین افراد تشکیل شده است، کارکنان را قادر می‌سازد تا کار‌ها و اهداف سازمان شما را به‌طور موثرتری نسبت به یک گروه بدون ارتباط انجام دهند. تمرکز خود را روی فرصت‌های تیم‌سازی حفظ کنید که به بخشی از دستاورد‌های کار تیم تبدیل شوند.

تا چند سال پیش، تیم سازی در بسیاری از سازمان‌ها از شهرت بدی برخوردار بود. این کار غیرضروری در نظر گرفته می‌شد و صاحبان شرکت معتقد بودند این کار وقت کارمندان را از انجام کار می‌گیرد.

با این حال، این سناریو تغییر کرده است. امروزه صاحبان مشاغل نه تنها در بازی‌های تیم سازی سرمایه‌گذاری می‌کنند، بلکه به بخشی ذاتی تبدیل شده‌اند که هر شرکتی برای آن ارزش قائل است.

چگونه می‌توان تیم‌سازی کرد؟ اغلب اوقات رهبر تیم یا مدیر، مجموعه‌ای از جلسات را تشکیل می‌دهند که در آن کارمندان یکدیگر را بشناسند و روابط کاری منسجمی ایجاد کنند. در یک سازمان بزرگ‌تر، کارکنان سازمان می‌توانند جلسات تیم سازی را رهبری کنند.

بسیاری از متخصصان منابع انسانی نیز در رهبری جلسات تیم سازی راحت هستند و با کمی تمرین، تیم‌ها می‌توانند از کارمند دیگری برای تسهیل جلسه گروه خود استفاده کنند.

اما تیم سازی برای رسیدن به هدف (یک تیم منسجم) همیشه نباید یک جلسه تسهیل شده داشته باشد. شما می‌توانید با ساختن فعالیت‌ها و رویداد‌های سرگرم‌کننده‌ای که اعضای تیم می‌توانند با هم انجام دهند، تیم‌های خود را بسازید.

تفاوت بین گروه و تیم

یک گروه به‌طور حتم یک تیم نیست. یک گروه می‌تواند افرادی با علایق، نگرش و همچنین فرآیند‌های تفکر متنوع داشته باشد. نیازی نیست که اعضای گروه یک هدف مشترک داشته باشند.

یک تیم، اما باید افراد با هدف مشترک داشته باشد تا به موفقیت برسد. همه آن‌ها باید با هم کار کنند و برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش کنند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: تیم سازی گروه یک هدف مشترک داشته باشند اعضای تیم فعالیت ها تیم سازی یک گروه تیم خود تیم ها کار ها یک تیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۴۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشتارگاه دام ایلام حداکثر ظرف یک‌ ماه فعال شود

استاندار ایلام با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» و بازگشت دوباره کشتارگاه دام به بیت‌المال گفت: ضرورت دارد پس از طی فرآیندهای قانونی، حداکثر ظرف یک‌ ماه این کشتارگاه دوباره فعال شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، حسن بهرام‌نیا امروز- دوشنبه بیست و هفتم فروردین‌- در نشست تنظیم بازار استان با تاکید بر بازدیدهای دوره‌ای و مستمر از سیلوهای ذخیره گندم، اظهار کرد: موضوع بهداشت داخلی و محیطی در سیلوهای ذخیره گندم، بسیار مهم است؛ بنابراین باید توسط مدیرکل اقتصادی استانداری ایلام و مدیرکل غله به منظور تشدید نظارت بر سیلوها بازدیدها مستمر باشد و نتیجه آن به صورت یک گزارش به معاونت امور اقتصادی استانداری ارائه شود.

وی افزود: نباید اختلافی میان فروش و تحویل گندم از سوی سیلوداران باشد و اگر تخلفی مشاهده شود ضمن پلمب سیلوها به مراجع قضائی نیز معرفی می‌شوند، زیرا منافع مردم خط قرمز ما است.

استاندار ایلام خاطرنشان کرد: یکی از دستگاه‌های نظارتی تأثیرگذار در موضوع مواد غذایی مصرفی مردم و نظارت بر کمیت و قیمت این اقلام، تعزیرات حکومتی است که نقش مهمی در عرضه کالاهای مصرفی با قیمت مصوب و جلوگیری از احتکار دارد.

بهرام‌نیا تاکید کرد: تمام مدیران در هر جلسه ضمن اشاره به جایگاه دستگاه تحت تصدی خود، جایگاه سال گذشته و حال حاضر خود را در مقیاس ملی متناسب با شاخص‌های تعیین شده اعلام کنند تا مستندات جایگاه به رسانه‌ها ارائه شود.

وی با اشاره به خلع ید مالک کشتارگاه دام ایلام، تصریح کرد: برخی سال ۱۳۹۶ بدون در نظر گرفتن مصالح نظام، کشتارگاهی را که آن زمان ارزش میلیاردی داشت با ۱۲ میلیارد تومان و اقساط سالیانه ۵۰۰ میلیون تومان به شخصی واگذار کردند که اصلاً اهلیت این کار را نداشته است و از شخصی که قرار بوده مابقی هزینه کشتارگاه را به‌صورت قسطی پرداخت کند از آن زمان تاکنون هیچ مبلغی وصول نشده بود.

استاندار ایلام ادامه داد: در این دولت با نگرش فساد ستیزی کشتارگاه از دست این شخص خارج و این مجموعه دوباره به دامن بیت‌المال بازگشت.

بهرام‌نیا با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» و بازگشت دوباره کشتارگاه دام به بیت‌المال، گفت: ضرورت دارد پس از طی فرآیندهای قانونی، حداکثر ظرف یک‌ماه این کشتارگاه دوباره فعال شود.

احداث میدان میوه و تره‌بار یکی از مطالبات بحق مردم ایلام است

وی گفت: احداث میدان میوه و تره‌بار به عنوان یکی از مطالبات مهم مردم شهر ایلام است که پس از سال‌ها با پیگیری‌های مستمر در مرکز در زمان مرحوم قاسمی (وزیر راه و شهرسازی وقت) ۳۰ میلیارد تومان بدهکاری شهرداری ایلام برای خرید زمین میدان میوه و تره‌بار در شهر ایلام به راه و شهرسازی استان تقسیط شد.

استاندار ایلام افزود: با همکاری و اهتمام اداره کل راه و شهرسازی استان، سرانجام زمین به شهرداری واگذار شده است و اکنون یک سرمایه‌گذار پای‌کار، آماده است که ضرورت دارد فرماندار با شهردار جلسه‌ای برگزار کند و عملیات اجرایی آن آغاز شود.

بهرامی‌نیا با تاکید بر تشدید نظارت بر بازار و نظارت بر کمیت، کیفیت و بهداشت پخت نان، ادامه داد: نظارت‌ها در بازار در سطح کل شهرستان‌های استان تشدید شود.

کد خبر 744810

دیگر خبرها

  • حداکثر تراکنش خرید از هر کارت حقیقی به ۲ میلیارد ریال افزایش یافت
  • تلاش برای رساندن کمک‌های جدید به دست صهیونیست‌ها در کنگره
  • کشتارگاه دام ایلام حداکثر طی یک‌ ماه فعال شود
  • کشتارگاه دام ایلام حداکثر ظرف یک‌ ماه فعال شود
  • پاکستان خواستار حداکثر خویشتن‌داری شد
  • در انتخاب بین یزدانی و قاسمپور دخالت نکنیم
  • ۱۲۴ واحد ثبتی در وضعیت نامطلوبی قرار دارند
  • نباید در انتخاب بین یزدانی و قاسمپور دخالت کرد
  • نباید در انتخاب بین حسن یزدانی و قاسمپور دخالت کرد
  • اصابت موشک‌های ایران به سرزمین‌های اشغالی