Web Analytics Made Easy - Statcounter

هادی مشکاتی| مدیر گروه محیط زیست پژوهشکده مهندسی هیدرولیک و محیط‌های آبی در موسسه تحقیقات آب

انجام پروژه ارزیابی وضعیت موجود و توسعه آتی واحدهای نمک‌زدایی در خلیج‌فارس و دریای عمان با هدف شناخت وضعیت موجود و آتی آب‌شیرین‌کن‌های منطقه مورد مطالعه و همچنین بررسی تأثیر واحدهای نمک‌زدایی بر کیفیت آب و محیط‌زیست خلیج‌فارس و دریای عمان توسط موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو به پایان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرارداد این پروژه که با دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو در سال 1398 منعقد گردید، شامل بخش‌های مختلفی مانند جمع‌آوری مشخصات واحدهای نمک‌زدایی در حال بهره‌برداری، اجرا و مطالعه در سواحل شمالی و جنوبی خلیج‌فارس و دریای عمان (شکل 1)، نمونه‌برداری از پساب خروجی واحدهای نمک‌زدایی موجود کشور (در سواحل استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سيستان و بلوچستان و جزایر کیش و قشم)، توسعه مدل هیدرودینامیک دوبعدی و سه‌بعدی جریان خلیج‌فارس، شبیه‌سازی عددی میدان دور و میدان نزدیک سایت آب‌شیرین‌کن بندرعباس-سکو و شبیه‌سازی تأثیر واحدهای نمک‌زدایی بر شوری در خلیج‌فارس و دریای عمان بود.

بر اساس نتایج این پروژه هم‌اکنون 205 واحد نمک‌زدایی در سواحل جنوبی خلیج‌فارس و دریای عمان در حال بهره‌برداری، اجرا و مطالعه است که ظرفیت نمک‌زدایی آن‌ها جمعاً در حدود 3/26 میلیون مترمکعب در روز تخمین زده می‌شود. این واحد‌ها شامل مجموعاً 125 واحد نمک‌زدايي در حال بهره‌برداري به ظرفيت 32/15 ميليون مترمکعب در روز و 80 واحد نمک‌زدايي درحال‌توسعه به ظرفيت 02/11 ميليون مترمکعب در روز است. ظرفیت‌ واحدهای آب‌شیرین‌کن کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس دریای عمان و همچنین سواحل جنوبی کشور به ترتیب در شکل‌های (2) و (3) نشان داده شده است.

 

 

علیرغم وجود ظرفیت‌های بالا، متاسفانه سهم کشورمان در نمک‌زدایی آب خلیج‌فارس و دریای عمان از کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج‌فارس و دریای عمان بسیار کمتر است. کشور امارات با حدود 10 میلیون مترمکعب در روز و عربستان با ظرفیت حدود 8 میلیون مترمکعب در روز در رده‌های اول و دوم قرار داشته و کشورمان ایران با حدود 1.2 میلیون مترمکعب در روز که غال با در فاز توسعه آتی هستند، در رده آخر قرار دارد.

بر اساس اطلاعات مستخرج از نتایج این پروژه، به‌کارگیری روش‌های غشایی (RO) برای نمک‌زدایی بجای روش‌های حرارتی (MSF&MED) در طرح‌های توسعه آتی کشورهای عربی سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان بیشتر شده است. این موضوع اهمیت توجه بیشتر به این روش‌ها در توسعه آتی طرح‌های نمک‌زدایی را نشان می‌دهد. در شکل 4 تفکیک فناوری‌های مورداستفاده در طرح‌های توسعه آتی کشورهای عربی سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان نشان داده شده است.

 

با توجه به کمبود منابع آب قابل‌برنامه‌ریزی، توجه به توسعه واحدهای نمک‌زدایی برای تأمین پایدار نیازهای آبی مناطق حاشیه سواحل جنوبی کشور می‌بایست جزء برنامه‌های اولویت‌دار کشور قرار گیرد.

منبع| پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو پاون

برچسب هاموسسه تحقیقات آب

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: موسسه تحقیقات آب آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو خلیج فارس و دریای عمان میلیون مترمکعب در روز نمک زدایی کشورهای عربی توسعه آتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۴۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید رادیو داروها در سازمان انرژی اتمی ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی از افزایش تولید رادیو داروها در این سازمان خبر داد و گفت: رادیوداروها در فرایندی که سازمان انرژی اتمی طی کرده، امروزه پاسخگوی کل نیاز کشور است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، محمد اسلامی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در بوشهر با اشاره به برگزاری کنفرانس دوسالانه بین‌المللی هوش مصنوعی و علوم داده در دانشگاه‌ خلیج‌ فارس بوشهر اظهار داشت: هوش مصنوعی مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و سیستم مدیریتی داده است که در فرایند مختلف به‌کارگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در سازمان انرژی اتمی ایران از نقطه صفر مبدأ که استفاده از جمع‌آوری دیتا، شناسایی کانسنگ‌ها تا حمل و نقل و فرآوری، چرخه‌ای حرکت می‌کند به‌صورت مجزا از هم یا یکپارچه جای خودش را باز کرده و روز به روز گسترش می‌یابد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: نکته مهم این است که فرایند نظارتی، کنترلی و مدیریت ما باید به‌گونه‌ای باشد تا همیشه آگاهی‌ها و تصمیم‌گیری ما به‌هنگام باشد، بخش‌های آن به‌صورت طبیعی در جریان تاریخی اتفاق افتاده و بخش‌هایی هم باید به آن اضافه و تکمیل شود که این مهم در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه خلیج فارس بوشهر دارای ظرفیت‌های مختلف و خوبی است، گفت: اولین نیروگاه اتمی ایران در جوار دانشگاه خلیج‌ فارس بوشهر قرار دارد براساس برنامه‌ریزی تعامل و همکاری پیوسته و دامنه‌داری پایه‌گذاری می‌شود، اگرچه همکاری‌ها برقرار است.

اسلامی، از ایجاد رشته‌های هسته‌ای در دانشگاه خلیج فارس بوشهر خبر داد و بیان کرد: استاندار بوشهر در قالب تفاهم‌نامه همکاری بلندمدت در ایجاد ظرفیت لازم در دانشگاه خلیج‌ فارس به‌خصوص برای رشته‌های هسته‌ای اعلام آمادگی کرده‌اند که ما هم موافق هستیم و ان‌شاءالله هماهنگی لازم در فرآیندهای اجرایی انجام خواهیم داد که بتوانیم با توجه به طرح توسعه‌ای که در کشور ایجاد می‌کنیم از کانون اول انرژی هسته‌ای نیروگاه اتمی بوشهر، این حرکت مکمل هم صورت گیرد و بتوانیم از ظرفیت انسانی، علمی و پژوهشی استان بوشهر بیشتر استفاده کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به افزایش تولید رادیو داروها در سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: رادیوداروها در فرایندی که سازمان انرژی اتمی طی کرده امروز کل نیاز کشور این سازمان پاسخگو است. از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پروژه‌های نوین خودمان در حوزه رادیودارو استفاده کرده‌ایم و یکی از یافته‌ها که به معنای واقعی کلمه در تراز اول جهانی قرار دارد کار بالینی آن در بوشهر در حال انجام است و نتیجه گرفته و به‌زودی رونمایی و رسانه‌ای می‌شود.

انتهای پیام/190/.

دیگر خبرها

  • چرا از هلدینگ خلیج فارس سهمی به بچه‌های خلیج فارس نرسد؟
  • مدیریت «پت و مت» در زاینده‌رود؟! / اعتراف مسوولان اصفهانی؛ آبی که از دریای عمان به اصفهان برسد وارد رودخانه نمی‌شود/ مدیریت یکپارچه تنها راه نجات زاینده‌رود (فیلم)
  • ایجاد رشته‌های هسته‌ای در دانشگاه خلیج‌ فارس
  • افزایش تولید رادیو داروها در سازمان انرژی اتمی ایران
  • تولید و انتشار ۱۰ چارت جدید از آب‌های خلیج فارس توسط ایران
  • عکس| استوری معنادار هلدینگ خلیج فارس درباره مالکیت استقلال
  • نمای زیبایی از خلیج فارس از ایستگاه فضایی (فیلم)
  • انتصاب مدیر راهبردی توسعه منطقه ویژه علم و فناوری خلیج‌فارس
  • همدلی مثال زدنی بین دولت و مجموعه قضایی در خراسان جنوبی
  • خلیج‌ فارس در سواحل بوشهر مواج شد