Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر اندیشکده فرهنگ مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت گفت: پیش نویس سند الگو جایگاهی برای انسان در نظر گرفته است که نظیر چنین دیدگاهی در هیچ یک از نظریات سایر مکاتب مادی جهان مشاهده نمی‌شود.

به گزارش ایسنا،‌ مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حکم مقام معظم رهبری از خرداد ۱۳۹۰ وظیفه طراحی پیش نویس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان عالی ترین سند بالادستی کشور را بر عهده داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سند با هزاران ساعت بررسی و تحقیق و تعریف دقیق واژگان به کار رفته در آن، نظرات و دیدگاه های نقادانه و کارشناسی بیش از ۵۰۰۰ نفر از اساتید دانشگاه های کشور، علمای حوزه­ های علمیه و کارشناسان و مدیران ارشد نظام در قوای سه گانه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان را با خود دارد.

پیش نویس سند پس از بحث و بررسی مفصل با کارشناسان دستگاه های مختلف نظام و رفت و برگشت های مکرر بین مرکز الگو و نهادهای حاکمیتی، اکنون در مرحله ارزیابی نهایی قرار دارد.

با نهایی شدن سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به زودی آماده ابلاغ به دستگاه های متولی و بسیج همه ظرفیت ها، امکانات و توانایی های آنان برای اجرای تدابیر و راه حل های ۶۰ گانه مندرج در آن قرار دارد.

پیش نویس سند الگو به نظریات غربی توجه دارد

یکی از مهمترین سوالاتی که در ارزیابی کلی پیش نویس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت وجود دارد این است که چه اصول و معیارهایی برای ارزیابی جزییات و مندرجات این سند مبنا قرار گرفته است.

دکتر شهریار نیازی در این خصوص اظهار کرد: یکی از روش‌های ارزیابی سند الگو، مقایسه آن با موضوعات مهم و مورد توجه نظریات و جوامع رقیب است. اهمیت و ضرورت این کار از آن جهت است که از یک سو، اشتراکات و تفاوت‌های سند الگو درباره موضوعات مهم بررسی شود و از سوی دیگر، در صورتی که مسائلی در الگوهای رقیب بوده است که در سند الگو بدان پرداخته نشده است و یا مورد غفلت قرار گرفته است باید جست‌وجو شود و در تکمیل و ارتقای الگو مورد توجه قرار گیرد.

دبیر اندیشکده فرهنگ مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در ادامه خاطرنشان کرد: با بررسی شاخص‌ها و موضوعات مهم در حوزه پیشرفت و توسعه و مقایسه آن با سند الگو، روشن شد که الگو تقریباً به اکثر مسائل مورد توجه غرب و نظریات غربی نظر داشته است؛ البته مسائلی نظیر اقلیت‌های جنسیتی و یا فرهنگ غربی و برخی آزادی‌های مبتنی بر بدن انسان که همواره در ادبیات نظری غرب آورده می‌شود به دلایل اخلاق‌محوری در رویکرد حاکم بر الگو مورد اهتمام نبوده است.

دانشیار دانشگاه تهران سپس به تبیین شاخص های مبنا پرداخت و افزود: در سند الگو به طور کلی ۱۰ شاخص مهم شامل حقوق بشر، حقوق زنان، حکمرانی خوب، توسعه پایدار، جهانی شدن، شورش‌های پادهنجاری، فضای مجازی، تقابل فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، نوآوری و جهش، به منزله مهم‌ترین موضوعات مورد توجه در نظریات رقیب انتخاب شد و سپس این موارد در الگو مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. در بررسی تطبیقی موارد مربوط به حقوق بشر، حکمرانی، علم، عقلانیت، معنویت، عدالت و فرهنگ، اقتصاد و جامعه آشگار گردید که سند الگو می‌تواند به عنوان سندی مترقی و پیشتاز در عرضه راه‌حل‌ها، مقبولیت جهانی داشته باشد.

وی ادامه داد: عناصر سند الگو حتی با مبانی رایج توسعه از قدرت اقناعی زیادی برخوردار است و در بسیاری از موضوعات نسبت به نظریات رقیب دست بالا را دارد. کم‌رنگ بودن اخلاق، فرهنگ، معنویت و عدالت‌خواهی و انسان‌حیوان‌پنداریِ برخی جوامع رقیب که به نظر می‌رسد نقطه‌های آسیب‌پذیر آن نظریات باشد در سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، به صورت برجسته‌ و شایسته مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر اندیشکده فرهنگ مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت افزود: همچنین اشتراکات و اختلافات در نوع به‌کارگیری مفاهیم و واژگان و تفاوت دیدگاه‌ها مورد مقایسه قرار گرفت. در برخی موارد مانند مفهوم عدالت و فرهنگ، اشتراک، فقط لفظی و در پاره‌ای موارد مانند نوآوری، جهش و یا فضای مجازی، اشتراک لفظ و معنا، پررنگ بوده است.

دانشیار دانشگاه تهران اظهار کرد: الگو ضمن توجه به تمام مسائل مربوط به زندگی مادی و ترسیم حیات دنیوی شرافتمندانه برای انسان‌ها، همواره به تعالی و ترقی روحی و روانی و معنوی انسان توجه ویژه دارد. در برخی موارد، جایگاهی برای انسان در نظر گرفته است که نظیر چنین دیدگاهی در هیچ یک از نظریات دیگر مشاهده نمی‌شود. این توجه کامل به ابعاد وجودی انسان، حیات مادی و معنوی او و حیات و سرنوشت دنیوی و اخروی انسان و اتصال آن به آفریدگار از خصوصیات بارز و منحصر به فرد الگو است که به طور مشخص، آن را از بقیه نظریات و الگوها متمایز می‌سازد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شهریار نیازی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مرکز الگوی اسلامی پیش نویس سند سند الگو مرکز الگو مورد توجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۴۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار سفیر اتریش با رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، دکتر ناصرعتباتی رئیس کل دادگستری استان در این دیدار گفت: نظام قضایی اسلام علاوه بر نگاه قانونی و قضایی به موضوعات و مسائل نگاه انسانی و اخلاقی هم دارد خصوصاً پیرامون زندانبانی اسلامی که به هیچ وجه قابل مقایسه با سایر کشور‌های مدعی حقوق بشر نیست و زندانیان در کشور ایران از تمامی حقوق انسانی بهره‌مند هستند. 
عتباتی با اشاره به دامنه اختیارات وکلاء گفت: وکلاء در نظام حقوقی ایران از کلیه اختیارات قانونی برای دفاع از حقوق موکل خود بهره‌مند هستند. 
مقام ارشد قضایی استان با بیان اینکه نگاه انسانی به مقوله‌های جرم و مجرم در محاکم ایران کاملاً ساری و جاری است گفت: مجرمینی که شرایط قانونی را داشته باشند از بسیاری از ارفاقات و تخفیفات قانونی بهره مند می‌شوند و این امر در خصوص همه افراد یکسان است و اتباع دیگر کشور‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند و حتی در پاره‌ای از مواقع اتباع خارجی از رافت اسلامی بیشتر برخوردار می‌شوند. 
رئیس کل دادگستری استان به امر صلح و سازش هم اشاره و بیان داشت، یکی از مسائل مهم و اولویت دار در نظام قضای اسلامی ایجاد صلح و سازش در بین اصحاب پرونده است و این از آموزه‌های دین مبین اسلام است و استان آذربایجان غربی فقط در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴ فقره قتل عمد را با سازش خاتمه داده است. 
ولف دیتریش هایم سفیر اتریش در ایران هم که جهت پیگیری پاره‌ای امور قضایی در استان و در دفتر رئیس کل دادگستری استان حاضر شده بود با تمجید از نگاه ارزشمند نظام قضایی ایران به امور قضایی گفت: این نگاه بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است. 
هایم با اشاره به مبانی آموزش مسائل فرهنگی، اجتماعی و حقوقی در یونیسف گفت: اتریش با این نهاد بین المللی ارتباط بسیار خوبی دارد که فرصتی است برای تعمیق و توسعه مبانی آموزشی برای جوانان ایرانی که می‌تواند بسیار موثر باشد. 
سفیر اتریش به مقوله سازش که در ایران به این اندازه در سیستم قضایی جا افتاده است هم اشاره و گفت: اتریش این نگاه انسانی به مقوله سازش را بسیار ارزشمند می‌داند و آن را نشانه درک بالای سیستم قضایی ایران از مسائل حقوقی، قضایی و انسانی می‌داند.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی های ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی
  • پیش‌بینی نگران‌کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی
  • جایگاه ویژه‌ مردم ایران در بسط تفکر مهدوی در جهان امروز
  • قد هوش مصنوعی کی به قامت دانایی انسان می‌رسد؟
  • دیدار سفیر اتریش با رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی 
  • مبارزه با مواد مخدر یک تکلیف عمومی در جمهوری اسلامی است
  • طرح الگو کشت به طور جدی دنبال شود/ نگاه دولت به کشاورز ویژه باشد
  • فراخوانی برای انسان دوستی عکاسانه
  • بازسازی بیش از ۸۰ درصد واحد‌های زلزله زده درخوی
  • بازسازی بیش ۸۰ درصد واحد‌های مسکونی در مناطق زلزله زده خوی