Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۵ آذر با حضور مرتضی امیری اسفندقه دبیر علمی این رویداد و محمد زرویی نصرآباد مدیر اجرایی آن در تالار رودکی برگزار شد.

امیری اسفندقه در این‌نشست گفت: درباره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی شب شعر کم برگزار نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی پیش از شهادت ایشان هم شب شعر «سلام سردار» با درایت شاعر و ذاکر نام آور عرصه هنر آیینی حاج سعید حدادیان و فاطمه نانی‌زاد و با تلاش دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هران برگزار شد. آن زمان جاودان یاد حاج قاسم در قید حیات بودند، هرچند که در مراسم شرکت نکردند و هم‌رزمانش جای خالی ایشان را پر کردند.

وی افزود: پس از ماجرای شهادت سردار هم شب شعرهای بسیاری اعم از محلی و منطقه‌ای برگزار شد و بسیاری از نهادها وظیفه خود دیدند که سروده‌های شاعران درباره سردار را جمع آوری کنند و در قالب کتاب به دست مخاطبان بدهند. اما این نخستین کنگره درباره سردار است و با شب شعر تفاوت‌های بسیاری دارد. کنگره حتماً بزرگتر است شب شعر است و میدان وسیع‌تری دارد و دقت علمی بیشتری را می‌طلبد. حتماً باید در مجامع فرهنگی کشور تعریف شود که کنگره چه معنایی دارد. به هر حال کنگره به دلیل ذاتی که دارد، حتماً نکات علمی مدنظرش است.

امیری اسفندقه ادامه داد: این بود که به همت بنیاد شهید سلیمانی و مجاهدت فرزند شهید یعنی بانو زینب سلیمانی این کنگره به مرحله برگزاری رسید. ما خشت اول را گذاشته‌ایم. به همین دلیل نیز ابتدا خواهش کردیم تا نخست تمام شعرهایی که درباب شهادت سردار سروده شده گردآوری شود و دوم شعرهایی که از این به بعد قرار است سروده شود نیز با بخش فرهنگی کنگره مرتبط شوند.

اضافه شدن شاخه‌های دیگر در دوره‌های آتی

دبیر علمی نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران بخش دیگری از سخنان خود را به ضرورت اضافه کردن هنرهای دیگر به کنگره اختصاص داد و گفت: قطعاً گروه‌های علمی و پژوهشگران در حوزه‌های ادبیات و هنر نیز هستند که آثاری درباره سردار دارند و باید به این آثار نیز در کنگره توجه کرد. منتها نخستین دوره این کنگره به دلیل محدودیت‌ها صرفاً به شعر اختصاص پیدا کرده است.

امیری اسفندقه اضافه کرد: شعر در طول تاریخ تفکر و فرهنگ ایران اسلامی همیشه آیینه‌داری کرده است. اگر از قرن چهارم هجری تا به امروز اشعار شاعران را بررسی کنید، در اصل تاریخ تحولات ایران را نیز پژوهیده‌اید. تاریخ عصر حافظ در شعر حافظ تبلور یافته است و بطن تاریخ در شعر اوست. به همین دلیل ما ضمن احترام برای تمامی شاعرانی که درباره سردار سروده‌اند، همه شعرهای دریافتی را نپذیرفتیم. شعر ضعیف برای حماسه بزرگ سردار پذیرفتنی نیست. همه می‌توانند شعر بخوانند اما همه نمی‌توانند شعر بسرایند.

برپایی کارگاه‌های علمی کنگره

این شاعر و منتقد ادبی سرشناس ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشار به این نکته که هیچ شعری از این کنگره برکنار نمی‌شود گفت: برخی از کسانی که به کنگره شعر فرستادند، استعدادند و ارادتمند سردار و فرهنگ شهادت، اما صرفاً استعدادند و بنابراین باید پرورده شوند. کنگره به دلیل ذات علمی خود بنا دارد به پرورش این استعدادها بپردازد.

شاعر مجموعه «سیاه مست سایه تاک» ادامه داد: همه شهدا رفتند تا قلم بماند و این قلم هم مانده تا فرهنگ شهادت را روایت کند. همانطور که قدم شهدا در راه شهادت محکم بوده قلم نیز باید در روایت از آنها محکم باشد. درست است که ما مقاله و پژوهش در این کنگره نداشتیم اما این کار علمی را انجام خواهیم داد. همه آثار شعر نیستند، برخی استعدادند و باید برای آنها کلاس گذاشته شود. نباید استعدادها را رها کرد. بنابراین کسی از این کنگره حذف نمی‌شود، بلکه با کنگره ارتباط گرفته و در کلاس‌ها حضور پیدا می‌کند.

کنگره اختتامیه ندارد

امیری اسفندقه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که نخستین کنگره شعر سردار سربداران در اصل اختتامیه نخواهد داشت، گفت: آیین اختتامیه در اصل شروعی دوباره است. به هر حال آثار برگزیده چاپ خواهند شد، اما اشعار چاپ نشده دور ریخته نخواهند شد.

وی افزود: برای اینکه روند کنگره از نظر علمی و صیانت از شخص سردار سلیمانی که رهبری فرموده‌اند سردار سلیمانی یک مکتب جامع است، تصمیم گرفتیم تا سروده‌ها در همه قالب‌ها پذیرفته شوند. بنابراین تعصبی در قالب نبود و همچون سردار که هیچ مرزبندی‌ای در داخل کشور نداشت و پل ارتباطی محکمی میان همه نیروها بود، همه شاعران متخصص در هر قالبی می‌توانستند آثار خود را به این کنگره بفرستند.

دبیر علمی نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران در ادامه گفت: از نخستین قالب یعنی قصیده گرفته تا شعر سپید شعر می‌پذیرفتیم و از همه استان‌ها هم با شور و اشتیاق اثر خواستیم. همچنین داوران نیز به صورت تخصصی انتخاب شدند. ما به خود اجازه ندادیم که یک شاعر متبحر قصیده سرا شعر سپید را داوری کند. داوران کلاسیک و نیمایی جدا بودند و حتی داوران نیمایی از داوران بخش سپید هم جدا بودند. آقای مصطفی علی پور که استاد و متخصص شعر سپید است و هم مجموعه شعرهای قوی در این قالب دارد و هم کار تئوریک در این زمینه کرده داوری بخش سپید را به ایشان واگذار کردیم. از دیگر داوران بخش سپید حمیدرضا شکارسری است که در تخصص او در این حوزه کسی شکی ندارد.

سرود ناب درباره سردار انتقام فرهنگی از قاتلانش است

امیری اسفندقه بخش دیگری از سخنان خود را به ضرورت سرودن شعر قوی درباره حماسه سردار اختصاص داد و گفت: یک بخش از فریادهای ما درباره انتقام سخت است. در حوزه فرهنگ هم این انتقام باید از نظر علمی درست باشد. یک سروده ناب برای سردار سلیمانی درست همان انتقامی است که ما می‌خواهیم بگیریم. شعر ضعیف این حماسه را تخریب می‌کند.

نویسنده کتاب «چله شعر» ادامه داد: هر کنگره‌ای که به نام هر شهید در همه جای ایران برگزار می‌شود، باید هیات علمی سختگیری داشته باشد و این هیات علمی نباید اجازه دهد که شعر ضعیف چاپ شود. کنگره‌ها باید جلوی این ضایعات را بگیرند. در واقع این روند باعث شد تا شهید به کمک ما بیاید تا یکبار دیگر شعر پارسی در حوزه مقاومت را پالایش کنیم. ما سعی کردیم در نخستین کنگره این بنا را بگذاریم. خشت اول اگر خوب گذاشته شود در کنگره‌های بعدی هم همه چیز خوب پیش می‌رود.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که در ایران به مقوله «پرداخت» در حوزه شعر توجه چندانی نمی‌شود، گفت: در شعر هم حوزه ساخت قابل ملاحظه است و هم حوزه پرداخت. ما به پرداخت توجه چندانی نداشته‌ایم. انجمن‌های ادبی هم در اصل باید انجمن‌های پرداخت باشند. کنگره سعی داشت پرداخت شعر را در دستور کار قرار دهد تا شعرها پالوده شوند.

شرحی از روند برگزاری کنگره

محمد زرویی نصرآباد دیگر سخنران این نشست بود. وی گزارشی از روند اجرایی کنگره را در این نشست بیان کرد. زرویی نصرآباد گفت: آیین افتتاحیه نخستین کنگره ملی شعر سردار سربداران یکم مهرماه در تالار وحدت برگزار شد و همزمان دبیرخانه این کنگره نیز آغاز به کار کرد. در این روز فراخوان کنگره نیز منتشر شد. یکی دیگر از قسمت‌های آن برنامه آیین تقدیر از هنرمندانی بود که درباره سردار آثاری را خلق کرده بودند.

وی افزود: در آن مراسم از تابلوهای استادان حسن روح الامین و بدر السما درباره سردار شهید رونمایی شد و تقدیر به عمل آمد. همچنین از میلاد عرفان‌پور به خاطر انتشار کتاب «مرد میدان» و استاد غلامرضا سنعتگر به خاطر ساخت قطعه موسیقی درباره سردار شهید تقدیر شد. همچنین آیین تقدیری نیز از خانواده شهیدان ابومهدی المهندس و پورجعفری داشتیم.

زرویی نصرآباد ادامه داد: پس از انتشار فراخوان این کنگره ۳۲۲ اثر به دبیرخانه رسید که پس از داوری‌ها ۷۰ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کردند. در روز اختتامیه که پنجشنبه همین هفته است نفرات اول تا سوم در قالب‌های مختلف معرفی می‌شوند. جوایز نفرات اول یک سکه بهار آزادی، نفرات دوم یک نیم سکه و نفرات سوم یک ربع سکه است. همچنین در روز اختتامیه از دو شاعر عزیز کشور یعنی حاج سعید حدادیان و افشین علا نیز تقدیر خواهد شد.

دبیر اجرایی نخستین کنگره شعر سردار سربداران گفت: همانطور که استاد امیری اسفندقه فرمودند کنگره ادامه خواهد داشت و ما نیز در بخش اجرایی سعی می‌کنیم تا کنگره در دوره بعدی بین‌المللی شود. زیرساخت‌های این امر فراهم شده و با کنگره‌های شعر مقاومت در سراسر منطقه هم رایزنی شده است. از آثار برگزیده کنگره نیز کتاب نفیسی منتشر خواهد شد.

کد خبر 5368978

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری قاسم سلیمانی مرتضی امیری اسفندقه نخستین کنگره سردار سربداران شعر معاصر فارسی مقاومت اسلامی معرفی کتاب ترجمه تازه های نشر انتشارات سوره مهر موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران رایزنی فرهنگی بازسازی انقلابی عرصه فرهنگ سید رضی شیرازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد مهدی اسماعیلی رونمایی کتاب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هفته پژوهش نقد کتاب بخش دیگری از سخنان خود امیری اسفندقه زرویی نصرآباد درباره سردار برگزار شد حاج قاسم شب شعر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۵۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزیدگان ششمین کنگره مواهب در قم معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، هم‌زمان با پنجمین شب هنر انقلاب، اختتامیه ششمین کنگره ملی شعر مناجات و نیایش «مواهب» با معرفی برگزیدگان و با حضور دبیر دائمی دبیرخانه شعر و ادبیات آئینی، رئیس حوزه هنری قم و جمعی از شاعران شناخته شده کشور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که به همت حوزه هنری قم در سالن آمفی تئاتر مجتمع هدایت برگزار می‌شد، سید علی نقیب مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری قم گزارشی از برگزاری این کنگره ارائه کرد و خاطر نشان کرد که ۴۰۰ اثر به دبیرخانه این کنگره که به دبیری علمی حجت الاسلام سید سلمان علوی برگزار شد، رسیده که هیئت داوران، پنج اثر را بدون رتبه‌بندی به عنوان اثر برگزیده انتخاب نمودند.

همچنین با پخش کلیپی، گزارشی از فعالیت‌های واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری قم در سال ۱۴۰۲ ارائه شد.

ما در غیبتیم و حضرت حق در هر جا حاضر و ظاهر است

در ادامه محمد علی مجاهدی دبیر دائمی دبیرخانه شعر و ادبیات آئینی در سخنانی با اشاره به موضوع این کنگره گفت: حقیقت این است که این ماییم که در غیبتیم و حضرت حق در هر جا حاضر و ظاهر است. ما هر چه داریم از اهل بیت است و اهل بیت هر چه دارند از خداست. خدا با غفاریت و ستاریتش با ما رفتار می‌کند و ما باید بندگان خوبی برایش باشیم، چون او خدای خوبی‌ست.

وی در ضمن سخنانش رباعیاتی از سروده‌های خود را به عنوان شاهد مثال برای حاضران قرائت نمود.

کنگره مواهب چه گفتن را به شاعر می‌گوید

همچنین دکتر حسین محمدی مبارز، از چهره‌های شناخته شده شعر آیینی و قائم مقام دبیرخانه شعر آیینی کشور به معنی لغوی «مواهب» اشاره کرد و گفت: باید دقت شود که مواهب از ریشه هبه به معنی عطا کردن نیست از ریشه‌ی موهبت به معنی مهربانی‌ست. در عوض موهبت چیزی طلب نمی‌شود. مواهب بخشش‌هایی بی بازگشت است ولی در قبال عطا کردن، باید چیزی پرداخت.

مبارز همچنین خاطر نشان کرد: در کار شعر و هنر، چه گفتن مقدم بر چگونه گفتن است. ما ۲۲۰ صنعت بدیعی در شعر داریم که همه چگونه گفتن است. کنگره مواهب چه گفتن را به شاعر می‌گوید. چگونه گفتن را که شاعر باید بداند. چه گفتن مغز است و چگونه گفتن آرایه‌هاست.

وی همچنین توکل را اساس مبانی دعا دانست و دعا را به این جهت برای انسان آرامش‌بخش خواند. مبارز همچنین غزلیاتی نیایشی برای حاضران قرائت نمود.

اساس شعر فارسی توحیدی‌ست

همچنین حجت الاسلام جواد محمد زمانی شاعر شناخته شده آئینی ضمن تشکر از کسانی که در جریان برگزاری کنگره «مواهب» تلاش کردند در مسیر شعر توحیدی گام بردارند، گفت: شعر فارسی با حمد و توحید شروع می‌شود و اساس آن شعر توحیدی بوده‌است و این از نقاط ضعف شعر امروز ماست که اشعار توحیدی در آن کم است. باید تلاش شود هر شاعری در دفترش شعر توحیدی داشته باشد.

وی همچنین به دغدغه مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهایشان با شاعران اشاره کرد که متذکر شدند؛ چرا رکن جلسات ما شعر توحیدی نیست؟

در بخش تجلیل از شاعران برگزیده کنگره از ۵ شاعر در یک سطح تجلیل شد. شاعران برگزیده این کنگره؛ آرش پور علیزاده از رشت، محمد خادم از اصفهان، محدثه آشتیانی از تهران و عاطفه جوشقانیان و راضیه مظفری از قم بودند.

برگزیدگان همچنین پشت تریبون قرار گرفتند و اشعار خود را قرائت کردند. پایان بخش این مراسم، ضیافت افطار بود که این روزها به همت حوزه هنری قم و با عنوان شب هنر انقلاب با حضور هنرمندان رشته‌های مختلف هنری برگزار می‌شود.

کد خبر 6064941

دیگر خبرها

  • برگزیدگان ششمین کنگره مواهب در قم معرفی شدند
  • صادرات تجهیزات پالایشی به پروژه‌های فراسرزمینی/ توزیع ۵۰ درصدی گاز مایع کشور به شیوه الکترونیکی
  • گام‌های رو به‌ جلو صنعت پالایش ایران در ۱۴۰۲ چه بود؟
  • برنامه ویژه سپاه در آستانه روز جهانی قدس از زبان سردار تنگسیری
  • تماس زلنسکی با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای درخواست کمک فوری
  • امروز هر چه داریم به برکت خون‌های پاک شهداست
  • با صرفه‌جویی روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر می‌توان به‌سوی صادرات بنزین حرکت کرد
  • با صرفه‌جویی روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر می‌توانیم به ‌سوی صادرات بنزین برویم
  • کسب امتیاز ممتاز کشوری برای کنگره ملی شهدای خوزستان
  • برج «طغرل» ؛ قدیمی ترین برج تهران مسافران را فرا می خواند