Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: متأسفانه بیشترین مقدار مصرف انرژی در کشور در بخش‌های غیرمولد است، اگر این حد بالای مصرف در بخش‌های مولد بود، سبب چند برابر شدن تولید ناخالص داخلی ما می‌شد، اما مشکل اینجاست که بیشتر مصرف انرژی ما در بخش غیرمولد به‌ویژه بخش خانگی است.

به گزارش ایلنا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، حسینعلی محمدحسینی با بیان این مطلب اظهار کرد: این موضوع مسئله جدیدی نیست، اما متأسفانه به‌دلیل سرمای زودرس و مصرف فزاینده‌ای که بخش خانگی بر ما تحمیل کرده و رعایت نکردن الگوی مصرف که مختص امسال هم نیست، ناترازی در بخش تولید و مصرف به وجود آورده تا بر رعایت مصرف بهینه در این فصل از سال بیشتر تأکید شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ما کشوری با حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت هستیم که باز هم متأسفانه بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی شرکت بی‌پی با وجود جمعیت کمتر، با ۲۳۳ میلیارد مترمکعب مصرف، چهارمین مصرف‌کننده بزرگ گاز در دنیا هستیم.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: این در حالی است که آمریکا با ۸۳۲ میلیارد مترمکعب مصرف در رتبه نخست، روسیه با ۴۱۱ میلیارد مترمکعب مصرف در رتبه دوم و چین با ۳۳۰ میلیارد مترمکعب مصرف در رتبه سوم مصرف قرار دارند.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: از سویی سهمی است که این کشورها از مقدار تولید گاز در تجارت جهانی گاز دارند که برای آمریکا ۱۵ درصد، روسیه ۳۷ درصد و متأسفانه برای کشور ما با توجه به جمعیت کمتر نسبت به این کشورها و اقلیم معتدل‌تر، تنها ۱.۳ درصد از تجارت جهانی گاز را شامل می‌شود که رقم مطلوبی نیست و این در حالی است که روسیه که اقلیم سردتری نسبت به ما دارد، حدود ۱۹ درصد تجارت جهانی گاز را در دست دارد.

محمدحسینی در ادامه با بیان اینکه انرژی موتور محرکه اقتصاد هر کشور به شمار می‌آید و امروزه در حوزه‌های اقتصادی به‌ویژه حوزه‌های مرتبط با مسائل محیط زیستی و جامعه، بسیار مهم و حائز اهمیت است. اظهار کرد: تأثیری که انرژی بر تولید ناخالص ملی، اشتغال و سرمایه‌گذاری دارد، سبب شده است تا همه کشورهای دنیا بهینه‌سازی مصرف انرژی را به‌صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه یک سری سیاست‌هایی از گذشته در حوزه انرژی گذاشته شده بود که متأسفانه به امنیت انرژی که یکی از شاخص‌های آن، تنوع‌بخشی به سبد انرژی است، توجه نشده، گفت: حدود ۷۰ درصد سبد انرژی کشور به گاز وابسته است و این برای کشور خیلی خوب نیست، زیرا ما همه انرژی کشور را وابسته به یک حامل کردیم. در حالی که در دنیا از طیفی از حامل‌های انرژی برای مصرف استفاده می‌شود و با توجه به اینکه انرژی گاز یکی از حامل‌های انرژی بسیار ارزشمند در دهه‌های آینده است، این مسئله می‌تواند نگران‌کننده باشد.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران یکی دیگر از شاخص‌ها در این زمینه را مسائل محیط زیستی و یکی از مصادیق آن را، آلودگی هوا دانست و یادآور شد: رشدی که تقاضای جهانی گاز دارد، چند برابر تقاضای نفت در سال‌های آینده است و پیش‌بینی همه مؤسسه‌های بزرگ و معتبر بین‌المللی برای چند سال آینده نشان می‌دهد نقش گاز به‌مراتب مهم‌تر از نفت خام و صادرات آن است، ضمن آنکه این ذخایر، ذخایر بین‌نسلی است و فقط متعلق به نسل ما نیست.

محمدحسینی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تجاری‌سازی گاز را افزایش دهیم، گفت: ما قوانین خوبی در زمینه اصلاح الگوی مصرف داریم که براساس آن، هم‌اکنون هر فرد ایرانی حدود ۶ برابر میانگین مصرف دنیا، گاز مصرف می‌کند.

وی مصرف تا ۴۰۰ مترمکعب در ماه در فصل زمستان را مصرف عادی یک خانوار اعلام و تصریح کرد: هرچند این مقدار باز هم نسبت به استاندارد دنیا خیلی بیشتر است، اما مردم باید یاد بگیرند که انرژی دغدغه آنها باشد، زیرا این انرژی می‌تواند به اقتصاد کشور کمک و با اشتغال‌زایی، خلق ثروت کند.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان بیان کرد: اکنون ۵۰ درصد مصرف گاز را ۷۵ درصد مشترکان و ۵۰ درصد باقی را ۲۵ درصد مشترکان که جزو دهک‌های پردرآمد جامعه هستند، مصرف می‌کنند و ما بر همین اساس، نظام تعرفه‌گذاری را پیاده‌سازی کردیم، زیرا نظام تعرفه‌گذاری در دنیا هم به این صورت است که وظیفه دولت، تأمین یارانه انرژی برای مشترکان با مصرف عادی است، اما برای پرمصرف‌ها این اجبار وجود ندارد، زیرا آنها یارانه‌ای را که می‌تواند به همه مردم تعلق گیرد و در نظام اقتصادی بیاید و برای نسل‌های آینده ذخیره شود، دور می‌ریزند یا می‌سوزانند و به هوا می‌فرستند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران میلیارد مترمکعب مصرف جهانی گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۵۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ۹۰درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌برند که امکانات خیلی محدود است و باید با این امکانات و واقعیت‌ها کارها را پیش ببرند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در همایش وحدت برای تحول که صبح امروز شنبه به همت شورای وحدت اصولگرایان برگزار شد، گفت: 90درصد نمایندگان جدید مجلس واقعیت‌های مجلس را نمی‌دانند و با آمال و آرزوهایشان به مجلس می‌روند ولی آنجا که می‌روند پی می‌برند که امکانات خیلی محدود است و باید با این امکانات و واقعیت‌ها کارها را پیش ببرند.

ایران متناسب با منافعش پاسخ رژیم صهیونیستی را خواهد داد

وی افزود: رشد متوسط 8درصدی اقتصادی کشور اولین هدف برنامه هفتم است کلی در 40سال گذشته اقتصاد کشور رشد تولید 2.5 برابر و مصرف 5برابر شده است و این یعنی مصرفمان از تولید مان پیشی گرفته است.

وی با بیان اینکه عاطفی حل کردن مسائل؛ کشور رابا مشکل مواجه می‌کند، تصریح کرد: در سال 80 با یک پول می شد پراید خرید،با همان پول در سال 90 یک موبایل می‌شد خرید و امروز با همان پول میتوان در یک رستوران یک نهار خوب خورد. با نفت بشکه ای 90دلار سالیانه 270میلیارد دلار در کشور انرژی مصرف میکنیم. این در حالیست با برنامه 3فاز دوساله می توان 30درصد از انرژی را صرفه جویی کرد بدون اینکه رفاه مردم ذره ای کم شود.

باهنر با بیان اینکه قیمت حمل بنزین از پالایشگاه به جایگاه سوخت بیش از 3هزار تومان است، اظهار داشت: باید در کشور ما تولید بر مصرف پیشی بگیرد ولی سرعت مصرف انرژی  از تولید پیشی می‌گیرد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اینکه در مصرف انرژی، سیستم بانکی و صندوقهای بازنشستگی ناترازی داریم که حل آنها خرد و شجاعت میخواهد گفت: گل گهر، فولاد مبارکه، چادرملو و ستاره خلیج فارس 40درصد بازار سرمایه را دارند و سود خالص منهای تورم اینها بالای 60درصد است چون انرژی‌شان مجانی است. بنگاههای خصولتی تا 90درصد سودشان را سهامداران می‌برند و خرج توسعه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه مجلس یازدهم 5 اخطار علنی از رهبری گرفته که دو مورد از آنها این‌بود که در کارهای اجرایی دخالت نکنید، تصریح کرد: نمایندگان مجلس اول که نماینده شدند فورا بدنبال تغییر استاندار، فرماندار و مدیرکل مسکن و شهرسازی هستند در حالی که نمایندگان باید به فکر نظارت بر دستگاه اجرایی باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیمارستان لاکان رشت حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • الزام برچسب انرژی برای ساختمان‌های اداری
  • ساختمانهای اداری برچسب انرژی می‌گیرند
  • ساختمان‌های اداری برچسب انرژی می‌گیرند
  • چرا کپنهاگ پایتخت سبز جهان است؟
  • باهنر: حقوق‌ها نباید به اندازه تورم افزایش پیدا کند
  • نباید حقوق‌ها به اندازه تورم افزایش یابد
  • باهنر: مجلس یازدهم از رهبر انقلاب پنج اخطار علنی گرفت
  • ۹۰ درصد نمایندگان جدید با آرزوهایشان وارد مجلس می‌شوند
  • باهنر: ۳ میلیون تومان پول خرید پراید در دهه ۸۰، امروز تبدیل به پول خرید دو وعده غذایی شده /مجلس یازدهم از رهبر انقلاب ۵ اخطار علنی گرفت