Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله احمد عابدی استاد درس خارج حوزه علمیه و مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی امروز در دیدار با حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت، به کار بردن تعبیر «امام» را برای ائمه جماعات بسیار مناسب دانست و گفت: برخی بیش از حد روی این عبارت حساسیت دارند و بهتر است به جای عبارت های ثقیلی نظیر «حضرت حجت الاسلام» از کلمه «امام» برای ائمه جماعات بهره ببریم و این در دنیای اسلام از جمله ترکیه و پاکستان و دیگر کشورها متعارف و جا افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت الله عابدی ضمن اشاره به کارکردهای مسجد بیان کرد: در گذشته افرادی که از سن بالایی داشتند در مساجد جمع می شدند و در کنار عبادت و ذکر به گفت و گو با هم می پرداختند؛ اما اکنون درب مساجد را بسته ایم و جای مساجد را پارک ها گرفته اند که این خود دارای آسیب هایی است.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی عنوان کرد: در گذشته مسجد عضوی از خانواده ها به شمار می رفت؛ یک خانم همانطور که خانه خود را جارو می کرد، مسجد را هم جارو می کرد؛ کسی که زیارت می رفت همانند خانواده خود برای مسجد سوغات می آورد.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: درب مسجد در زمان پیامبر اکرم (ص) یکسره به روی مردم باز بود نه اینکه تنها در وقت نماز باز باشد؛ مساجد کارکردهای بسیاری را می تواند در رسیدگی به مشکلات اجتماعی مردم داشته باشد. باید در این خصوص مطالعات و بررسی هایی صورت بگیرد.

وی تربیت امام جماعت برای مساجد را کاری مهم توصیف و خاطرنشان کرد: اینکه یک طلبه در اداره ای مدیر شود خارج از حیطه رسالت طلبگی است، حتی قضاوت هم کار اصلی طلبه نیست؛ رسالت اصلی طلبه امامت جماعت و مسجد است.

آیت الله عابدی به خاطره ای از آیت الله مهدوی کنی اشاره کرد و افزود: ایشان می گفتند که این مسجد بود که برای ما نیرو تربیت کرد نه دانشگاه؛ ای کاش درس های حوزه های علمیه هم به سمتی برود که روش امامت و مسجد داری به طلاب بیاموزد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح فلسفه معماری و نقش‌های به کار رفته طراحی های مساجد پرداخت و اظهار داشت: طراحی ها، کاشی کاری ها و حتی گل هایی که در کاشی مساجد به کار می رود ویژه است و این موضوع نشان می دهد که سرّی وجود دارد و آن این است که مبدأ حرکت مسجد است و به عالم غیب می رسد.

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: این سبک معماری و کاشی کاری دارای اسرار و معنا و مفهوم خاصی است؛ اما متأسفانه در این زمینه کم کاری شده است و باید به آن پرداخته شود.

گفتنی است، در ابتدای این دیدار حجت الاسلام میرمحمدیان به تشریح فعالیت های شبکه امامت پرداخت.

کد خبر 5368988

منبع: مهر

کلیدواژه: احمد عابدی بنیاد هدایت ترکیه پاکستان امام جماعت مسجد قرآن قرآن کریم انقلاب اسلامی ایران آیت الله خامنه ای سازمان تبلیغات اسلامی شیعه مسجد سعید حدادیان قاسم سلیمانی تهران دفاع مقدس امام خمینی نجف اشرف حوزه علمیه قم آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۶۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب گسترده مساجد غزه، گواه جنگ دینی اسرائیل علیه اسلام + عکس

به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، نزدیک به دویست روز از  نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه می‌گذرد. در این نسل‌کشی که بیش از شش ماه است ادامه دارد، اشغالگران از ارتکاب انواع فجایع دریغ نکرده‌اند. تا به امروز نزدیک به ۳۴۰۰۰ غیر نظامی از جمله ۱۴۰۰۰ کودک و ۱۰۰۰۰ زن را کشته و بیش از ۷۷۰۰۰ نفر را مجروح کرده و باعث آوارگی نزدیک به ۹۰ درصد از مردم غزه شده است.

 خسارات این جنگ به هزاران شهید و ویرانی هزاران خانه محدود نشد، بلکه مساجد و عبادتگاه‌ها نیز در مرکز حملات صهیونیست‌ها قرار داشتند.

بر اساس گزارش دفتر رسانه‌های دولتی در غزه، اشغالگران ۲۳۳ مسجد را به طور کامل و ۳۰۱ مسجد را به طور جزئی ویران کردند. آنها همچنین ۳ کلیسا را ​​هدف قرار دادند و آنها را به کلی ویران کردند.

در شانزدهم آوریل هواپیماهای رژیم به مسجد شهدای الفاخوره در غرب اردوگاه جبالیا یورش بردند و این حمله منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از شهروندان شد. دفاع غیرنظامی غزه در آن زمان اعلام کرد که نیروهای آن در تلاشند تا اجساد شهدا را از زیر آوار بیرون بیاورند.

در همان روز، هواپیماهای اشغالگر به مسجدی در محله البروک در شهر دیرالبلح در مرکز نوار غزه حمله کردند و بمباران منجر به ویرانی همه جانبه این مکان شد. امام جماعت مسجد در مصاحبه‌ای با خبرنگار مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین تصریح کرد: اسرائیل این مسجد را بدون هیچ توجیهی تخریب کرد؛ این مسجد تنها محل عبادت است و تخریب آن منجر به تخریب گسترده خانه‌های اطراف شد.

وی با تأکید بر اینکه مردم شهر خود را با وجود نسل‌کشی ترک نخواهند کرد، تأکید کرد: به سختی می‌توان یک روز از این نسل‌کشی را شاهد بود که مساجد سهمی در تخریب و بمباران صهیونیست‌ها در سراسر نوار غزه نداشته باشند.

جنگ دینی علیه مسلمانان

ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های القسام سه ماه  قبل در سخنانی به هدف قرار دادن عمدی مساجد توسط اشغالگران اشاره کرد. وی گفت آنها بیشتر مساجد را ویران کردند و این امر باعث توقف پخش اذان شد که نشانه ورود به وقت نماز است. 

ابوعبیده گفت: ما وظیفه جهادی و دینی خود می‌دانیم که به دو میلیارد مسلمان جهان اطلاع دهیم که دشمن صهیونیستی در عرض صد روز بیشتر مساجد نوار غزه را ویران کرد؛ مساجد را هتک حرمت کرد؛ آنها را سوزاند و یا با بولدوزر تخریب کرد. آنها همزمان با تخریب مساجد با هجوم گروه‌های دینی صهیونیستی به مسجدالاقصی یک جنگ تمام عیار دینی به راه انداختند.

تخریب مسجد بزرگ العمری در مرکز شهر غزه در دسامبر گذشته توسط صهیونیست‌ها که یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مساجد تاریخی است نمونه دیگری از این جنایات است. وزارت گردشگری و آثار باستانی غزه در آن زمان توضیح داد که اشغالگران اسرائیل تخریب مسجد العمری در نوار غزه را به عنوان بخشی از طرح محو و نابودی میراث ملی فلسطین مرتکب شدند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای افزود: این تخریب حمله مستقیم به میراث فرهنگی فلسطین است و ناقض کلیه معاهدات و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی از جمله کنوانسیون ۱۹۰۷ لاهه، کنوانسیون چهارم ژنو ۱۹۴۹ و کنوانسیون‌های یونسکو در مورد حفاظت از آثار فرهنگی است. 

این وزارتخانه تأکید کرد که تخریب مسجد العمری که مساحت صحن آن ۱۱۹۰ متر مربع است، جنایت علیه میراث فرهنگی است، زیرا این مسجد یکی از مهمترین اماکن باستانی و مذهبی در نوار غزه محسوب می‌شود و تاریخ آن به صدها سال قبل می‌رسد. این مکان در قرن پنچ میلادی یک صومعه بیزانسی بود و سپس به یک مسجد تبدیل شد.

این وزارتخانه افزود: این جنایت علاوه بر جنایات دیگری است که رژیم صهیونیستی در تجاوزات خود به فلسطینیان در نوار غزه انجام داده است. 

قتل عام در مساجد

اسرائیل زمانی که مساجد خالی از نمازگزار است حمله نمی‌کند. هواپیماهای رژیم صهیونیستی معمولاً در هنگام نماز، مساجد را بر سر نمازگزاران تخریب می‌کنند که این امر در مناطق مختلف نوار غزه منجر به شهادت صدها نمازگزار شده است.

 منیر ابوالعطا (۶۵ ساله) می‌گوید که هواپیماهای اسرائیل چهاردهم اکتبر گذشته بلافاصله پس از پایان نماز مغرب به مسجد السلام در دیرالبلح حمله کردند. او توضیح داد که کمی قبل از حمله از مسجد خارج شد، اما دو پسرش، علی و مصطفی، در زمان بمباران در مسجد بودند که منجر به شهادت آنها به همراه ۲۵ نمازگزار دیگر شد.

وی با اشاره به اینکه مسجد بالای سر نمازگزاران به‌طور کامل تخریب شد و روند خارج کردن پیکرهای شهدا روزها به طول انجامید، گفت: پیکر فرزندانم را با فاصله چند روز پیدا کردیم و به خاک سپردیم.

محمد الرنتیسی نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی می‌گوید صلیبیون مساجد زیادی را ویران کردند، همانطور که انگلیسی‌ها مساجد زیادی را در هند ویران کردند، اما تخریب ۵۳۳ مسجد در بخش کوچکی مانند نوار غزه در تاریخ حملات به مساجد در طول جنگ‌ها یا درگیری‌های مسلحانه بی‌سابقه است. این چیزی است که تأیید می‌کند که این یک فرآیند سیستماتیک است که از عزم صهیونیست‌ها ناشی می‌شود.

وی در مقاله‌ای تأکید کرد که تخریب مساجد با روند نسل‌کشی که اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری به آن متهم شد نیز مرتبط است؛ در نسل کشی مسلمانان بوسنی نیز مساجد به طور گسترده تخریب شدند.

الرنتیسی توضیح داد شکی نیست که اشغالگران اسرائیل به اهمیت مسجد و جایگاه آن در زندگی فلسطینی‌ها پی برده‌اند و این بخشی جدایی‌ناپذیر از هویت آنهاست، زیرا در آن نماز می‌خوانند و در آنجا هویت مبارز فلسطینی ساخته می‌شود و حافظان کتاب خدا از زن و مرد قرآن می‌خوانند. آنها در مساجد صبر، استقامت و نفی بی‌عدالتی را فرا می‌گیرند و به همین دلیل است که اشغالگران تصمیم گرفتند مساجدی را که محل پرورش ارزش‌ها و اراده‌ها می‌دانند، هدف قرار دهند.

صدای اذان بالاتر از غرزش جنگنده‌ها

احمد منصور، روزنامه‌نگار شبکه الجزیره قطر در پستی در حساب کاربری خود این سؤال را مطرح کرد: وقتی اسرائیل به صورت عمدی مساجد را مستقیماً هدف قرر می‌دهد آیا نباید مطمئن شد که این یک جنگ دینی علیه اسلام و مسلمانان است؟

خبرنگار مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه پس از عقب‌نشینی ارتش اشغالگر از این منطقه پس از بیش از ۴ ماه حمله همه جانبه زمینی، تأکید کرد که اشغالگران هیچ مسجدی را بدون تخریب رها نکرده است. 

وی با بیان اینکه تمامی مساجد به طور کامل یا جزئی تخریب شده و برای عبادت مناسب نیستند، خاطرنشان کرد: شهروندان بر روی خرابه‌های مساجد ویران شده خود نماز می‌خوانند و صدای اذان را از صدای هواپیماهای اسرائیلی بالاتر می‌برند. 

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن
  • حضور دادستان تهران در مسجد قیطریه و رسیدگی به مشکلات شهروندان
  • «قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد استان زنجان
  • تقویت گروه‌های سرود بچه‌های مسجد در استان اردبیل
  • تخریب گسترده مساجد غزه، گواه جنگ دینی اسرائیل علیه اسلام + عکس