Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، مهدی قلعه نوی در نشست کارگروه تخصصی علوم و فناوریهای نوین شورای عالی ایرانیان خارج از کشور با موضوع «اقدامات انجام شده درخصوص جذب و همکاری با متخصصان ایرانی خارج از کشور» گفت: در همکاری با سایر نهادها، دستگاه‌ها و فعالان این حوزه زمینه برای جذب و ماندگاری نخبگان در قالب اقامت کوتاه مدت و بلندمدت فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: همچنین با هدفمند کردن بورسیه ها و روند جذب دانشجوی بین‌المللی در دانشگاهها، زمینه برای جذب نخبگان بیش از گذشته فراهم شده است و اخیرا با حمایت معاونت علمی و فناوری از ۱۰۰ نفر برتر کنکور افغانستان ۷۵ نفر جذب دانشگاه های برتر کشور شده‌اند.

ضرورت نهادسازی و سیاستگذاری در حوزه مهاجرت

بهرام صلواتی مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در این نشست با تاکید بر ضرورت نهادسازی و اجرای برنامه‌های سیاستی مدون و یکپارچه در حوزه مهاجرت و جذب نخبگان گفت:در حال حاضر بر اساس آمارهای بین المللی حدود ۶۰ هزار دانشجوی ایرانی در حال تحصیل در سایر کشورها داریم. همچنین جمعیت دانشجویان بین المللی کل جهان ۶.۱ میلیون نفر هستند.

به گفته این پژوهشگر حوزه مهاجرت، میل به مهاجرت ابتدا از جنس کسب دانش و تجربه و نیاز آموزشی بوده و به تدریج از سال ۲۰۰۷ به این سو، انگیزه‌های اقتصادی و کاری نیز دخیل می‌شود. یکی از پیشران‌های بازگشت و چرخش نخبگان، پیوندهای خانوادگی است و ایرانی‌ها تمایل دارند که با کشور، خانواده و اقوام خودشان در ایران ارتباط داشته باشند.

صلواتی با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی و سیاستگذاری راهبردی و منسجم در حوزه مهاجرت افزود: تا زمانی که به یک هم افزایی و تفاهم مشترک نرسیم و در رویارویی با برنامه های جذب نخبگان کشورهای همسایه، برنامه ریزی و سیاستگذاری دقیق و مدون نداشته باشیم، نمی توانیم در جذب نخبگان موفقیت حاصل کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های حمایتی برای جذب و بازگشت نخبگان گفت: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان، این روند برای بازگشت نخبگان آغاز شده است و تاثیر آن را اکنون در فعالیت دانش‌آموختگان ایرانی دانشگاه‌های برتر جهان در شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت های خلاق و استارتاپ‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور مشاهده می‌کنیم.

صلواتی ادامه داد: طرح بازگشت نخبگان با رویکردی پویا و فعال منجر به ایجاد ادبیات و فرهنگ بازگشت آنان در بخش علمی، دانشگاهی و کسب و کارهای دانش‌بنیان شد.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران با اشاره به اجرای طرح های فعال تاکید کرد: باید سیاست‌ها را به طور جامع و تعاملی اندازه گیری و سنجش کنیم و به فهم دقیقی از میزان اثرگذاری آن برسیم در غیر این صورت نمی توانیم توفیق یا عدم توفیقمان را بسنجیم. در این عرصه نیازمند سیاستگذاری، نهادسازی، هماهنگی، هم‌افزایی و اندازه‌گیری دقیق هستیم.

صلواتی از اهمیت اجرای گفتمان سازی فعال در سطح فعالان اجتماعی گفت و ادامه داد: توجه به برنامه‌های فعال در کشور و ضرورت سیاستگذاری‌های هدفمند از الزامات بازگشت متخصصان و جذب دانشجویان و نخبگان ایرانی و غیر ایرانی است.

وی بر اتخاذ راهبردهای پیش‌دستانه و هوشمند برای جلوگیری از سوء استفاده های رسانه‌های معاند از مقوله مهاجرت ایرانیان تاکید کرد و گفت: تقویت و انتشار منظم شاخص‌های کلیدی در حوزه مهاجرت برای سیاستگذاری داده‌محور و ایجاد پایگاه داده و بانک اطلاعاتی جامع از دیگر ضرورت‌ها برای شناخت وضعیت مهاجرت، بازگشت و ماندگاری ایرانیان و استفاده از مهاجرت به مثابه یک فرصت است.

جذب و مشارکت همکاری بیش از ۲۳۰۰ نفر از نخبگان ایرانی

علی حسینی معاون توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی و فناوری در ادامه گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان از سال ۱۳۹۴ موضوع مهاجرت نخبگان و استعدادهای برتر را مورد توجه قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: رویکرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به مهاجرت، چرخش نخبگان است و کسب دانش و ارتقای علمی و فناوری را منفی تلقی نمی کند و می‌کوشد تا ارتباط و تعامل نخبگان با کشور را حفظ و زمینه استفاده از ظرفیت‌های آنان استفاده شود.

حسینی، با اشاره به این‌ که تلاش شده است تا برخی از چالش‌های بازگشت نخبگان حل شود ادامه داد: مشکلات متعددی چون قطع ارتباط موثر با مراکز علمی و فناوری، عدم آشنایی با وضعیت علمی و فناوری کشور، خدمت سربازی، ارتباط با مراکز پژوهشی تخصصی مرتبط در داخل کشور و نحوه تردد از مشکلاتی بود که برای بازگشت و همکاری وجود داشت. تلاش شد با ایجاد ظرفیت همکاری در قالب پروژه‌های یک ساله یا دو ساله به شکلی که ارتباط فرد نخبه با خارج از کشور قطع نشود، بتواند جای خود را برای فعالیت و نقش آفرینی در کشور باز کند.

وی با اشاره به همکاری نخبگان با شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز تخصصی علمی و فناوری کشور گفت: ظرفیت‌هایی مانند همکاری با مراکز علمی و فناوری، انتقال مهارت‌ها و قابلیت‌ها به کشورارتباط با استادان و محققان حوزه های مرتبط برای فارغ التحصیلان دکتری از دانشگاه‌های برتر خارج از کشور از محورهایی بود که اجرایی شد.

معاون توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی و فناوری به دستاوردهای این طرح اشاره کرد و افزود: در قالب این طرح، ۱۲۳۰ محقق پسادکتری جذب شد. همچنین ۲۸۵ طرح فناورانه، ۱۷۰ استاد مدعو و معین، ۴۲۰ استادیار جوان، ۳۰۰ کار آفرین جذب شد که تاسیس ۲۸۵ شرکت فناور و ۲۳۰۰ اشتغال مستقیم را به ارمغان آورد.

توجه به نوآوری‌ها در میزبانی از نخبگان

سیروس وطن خواه رئیس مرکز همکاری های تحوّل و پیشرفت ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت رویکرد فعال در مقابل مقوله مهاجرت عنوان کرد: باید نوع نگاهمان به موضوع مهاجرت را مورد بازنگری قرار دهیم.

وی با تاکید بر استفاده از هوش مصنوعی و کلان داده در تحلیل داده‌ها و بانک‌های اطلاعاتی مربوط به حوزه مهاجرت گفت: استفاده از این فناوری ها می تواند کمک کننده باشد و تصویری روشن و جامع از حوزه مهاجرت، محدودیت‌ها و فرصت‌هایش به ما بدهد.

وطن‌خواه با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از تجربیات جهانی در حوزه مهاجرت و چرخش نخبگان، افزود: توجه به سیستم نوآوری باز و عدم الزام برای بازگشت نخبگان در کنار استفاده از ظرفیت‌ آن‌ها موضوعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. همچنین کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری نیز می‌تواند در این مسیر اثربخش و راهگشا باشد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین بین المللی سازی شرکت‌های داخلی و توجه به سایر رشته ها و علوم غیر پایه و فنی تر می تواند ظرفیت لازم را برای چرخش نخبگان ایجاد کند.

کد خبر 5369085 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: علی حسینی نخبگان مهاجرت فناوری فضایی حاکمیت سایبری ایرانسل تحقیقات علمی ایالات متحده امریکا روسیه ایستگاه فضایی بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هوش مصنوعی فیس بوک طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی خودروی برقی هکرها نوآوری معاونت علمی و فناوری حوزه مهاجرت بازگشت نخبگان ریاست جمهوری خارج از کشور چرخش نخبگان بین المللی جذب نخبگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۶۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش همکاری‌های ایران و سریلانکا با افتتاح پروژه اومایا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، "علی اکبر محرابیان" در مراسم افتتاح پروژه چند منظوره اومااویا در جنوب شرق کشور سریلانکا که با حضور رؤسای جمهور ایران و سریلانکا برگزار شد، گفت: بر اساس اعلام کمیسیون بین‌المللی سدهای بزرگ، ایران جز ۴ کشور نخست دنیا در سدهای درحال ساخت و نوآوری در سدسازی است و نیز بر اساس اعلام کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی ایران پنجمین کشور جهان از لحاظ وسعت شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی است.

وزیر نیرو ادامه داد: در سال‌های گذشته ایران در عرصه تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب موفق شده است بیش از ۹۵ درصد نیازهای خود را از داخل کشور تأمین کند و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ سد بزرگ و ۶۰۰ سد کوچک با حجم مخزن حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب و حدود ۲.۵ میلیون هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مدرن و صدها تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در کشور ایران ساخته شده است.

محرابیان بیان کرد: با توجه به ظرفیت فنی و مهندسی کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب ایران توانسته است در سال‌های گذشته ۵۰ پروژه بزرگ آب و برق را در ۲۰ کشور جهان یا به اتمام برساند و یا در حال اجرا داشته باشد.

وی در همین رابطه اظهار داشت: به عنوان نمونه از جمله پروژه‌هایی که با توان مهندسان ایرانی در کشور تاجیکستان به بهره‌برداری رسیده است، می‌توان به سد و نیروگاه سنگ توده اشاره کرد و نیز در حال حاضر پروژه سد راغون که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی جهان در کشور تاجیکستان با ارتفاع ۳۳۵ متر و ظرفیت ذخیره ۱۴ میلیارد متر مکعب است، توسط مشاوران و پیمانکاران بین‌المللی از جمله شرکت‌های ایرانی در حال ساخت است.

محرابیان در ارتباط با توان مهندسی ایران در صنعت برق نیز بیان کرد: در بخش برق بر اساس آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی ایران در حوزه تولید برق حرارتی جز ۱۰ کشور اول جهان است و در بخش نیروگاه‌های برق آبی نیز به همت متخصصان داخلی، ایران جز کشورهای برتر جهان شناخته می‌شود.

وزیر نیرو در ادامه با تاکید بر اینکه می‌توان عرصه‌های فنی و اقتصادی را به عنوان انگیزه‌ای برای توسعه صلح و دوستی بین کشورها و ملت‌ها قلمداد کرد، ادامه داد: در نتیجه رویکرد مثبت دولت‌ها در عرصه بین‌الملل و همکاری آن‌ها در حوزه‌های فنی و مهندسی می‌توانیم به توسعه صلح و دوستی در جهان دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به افتتاح پروژه چند منظوره اومااویا در کشور سریلانکا گفت: امروز در کشور سریلانکا گرد هم آمده‌ایم تا یکی از دستاوردهای مهم اقتصادی و فنی مشترک بین دو کشور را که با توان و تخصص مهندسان ایرانی اجرایی شد، به صورت رسمی به بهره برداری برسانیم.

محرابیان در همین خصوص گفت: طرح چند منظوره اوما اویا که توسط شرکت ایرانی فراب احداث شده است هم اکنون با همت متخصصان دو کشور و توجه ویژه دولتمردان کشور سریلانکا آماده بهره برداری است، یک پروژه پیچیده بود که از جمله اهداف احداث آن می‌توان به تولید ۱۲۰ مگاوات برق، احداث دو سد با کاربرد انتقال میان حوضه‌ای آب، تأمین آب شرب بخشی از مردم و تأمین آب برای ۵ هزار هکتار زمین کشاورزی اشاره کرد.

وزیر نیرو ادامه داد: طی دوره ساخت این سد و نیروگاه برای بیش از ۱۷۰۰ نفر از مردم خوب و مهربان کشور سریلانکا به صورت مستقیم اشتغالزایی شد و در کنار آن در عملیات ساخت این پروژه رکوردهای ویژه‌ای در زمینه حفر تونل‌ها، نصب عمیق‌ترین نیروگاه برق آبی در عمق ۷۰۰ متری زمین و تعبیه شفت ۶۱۸ متری و نیز احداث تونل عمودی برای هدایت آب روی توربین‌ها اشاره کرد.

محرابیان افزود: هر کدام از این اقدامات اگر جز نخستین‌ها در جهان نباشد، به طور قطع درعرصه فنی و اجرایی در زمره پروژه‌های عظیم و برجسته جهان قرار می‌گیرد.

وزیر نیرو در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از زحمات متخصصان ایرانی و سریلانکایی به منظور تحقق این عملیات پیچیده، اظهار داشت: اجرای موفق پروژه چند منظوره اومااویا می‌تواند مقدمه‌ای برای توسعه همکاری‌های ایران و سریلانکا در سایر پروژه‌های مشابه دیگر باشد.
وزیر نیرو همچنین گفت: لازم میدانم از مواضع مثبت و به حق دولت سریلانکا درباره تهاجم رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی به غزه و حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق تشکر و قدردانی ویژه کنم.

کد خبر 6087450 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند
  • رئیسی: روابط ایران و سریلانکا افزایش یابد
  • جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها/وزارت علوم همکاری می‌کند
  • افزایش همکاری‌های ایران و سریلانکا با افتتاح پروژه اومایا
  • ۵۰۰میلیون دلار پروژه توسط متخصصان ایرانی در سریلانکا اجرا شده است
  • سامانه بارشی امروز از زنجان خارج می‌شود
  • پایانه‌های مرزی و افزایش پرواز‌ها میان ایران و پاکستان توسعه می یابد
  • خسروپناه: برداشتن موانع قانونی؛ راهکاری برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان
  • در مسیر جلوگیری از مهاجرت نخبگان باید موانع قانونی را برداریم
  • دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: باید نسبت به مسئله تربیت دانشجویان دغدغه داشته باشیم/ در مسیر جلوگیری از مهاجرت نخبگان باید موانع قانونی را برداریم