Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-23@23:50:56 GMT

قیمت اوراق تسهیلات مسکن نجومی شد

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۵۶۹۲۸

قیمت اوراق تسهیلات مسکن نجومی شد

در حالی که تنها وام مسکن قابل دسترس برای عموم خریداران، تسهیلات از محل اوراق است، این ابزار در معاملات امروز به نرخ‌های نجومی رسید.

به گزارش مشرق، اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در معاملات امروز یکشنبه ۱۵ آذر فرابورس، در بازه قیمتی ۸۴ تا ۸۸ هزار تومان قرار گرفت و سبب شد تا رشد بیش از ۲۰ درصدی نسبت به هفته‌های اخیر که قیمت اوراق تسهیلات مسکن به دامنه ۷۰ هزار تومانی رسیده بود، نشان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که قیمت اوراق تسهیلات مسکن ماه‌های شهریور، مهر و آبان سال گذشته (تسه های ۹۹۰۷ و ۹۹۰۸، ۹۹۰۶) در معاملات دیروز بازار سرمایه ۸۲ تا ۸۳ هزار تومان بود در معاملات امروز در حدود ۸۶ تا ۸۷ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته شد.

اوراق تسهیلات مسکن صادره در زمستان سال گذشته (تسه های ۹۹۱۰ و ۹۹۱۱) هم در حالی که دیروز به ترتیب ۸۲ و ۸۳ هزار تومان فروخته شده بودند، امروز ۸۶ هزار تومان به فروش رسیدند.

اوراق تسهیلات صادره در سال جاری نیز در همین محدوده‌های قیمتی در معاملات امروز به فروش رسیده‌اند.

با توجه به اینکه سقف تسهیلات مسکن در تهران برای زوجین ۴۸۰ میلیون تومان است، برای دریافت این تسهیلات متقاضیان می‌بایست ۹۶۰ برگه با قیمت متوسط هر برگه ۸۵ هزار تومان خریداری کنند که به ۸۱ میلیون تومان می‌رسد.

برای دریافت تسهیلات ۲۸۰ میلیون تومانی به عنوان سقف وام مسکن مجردها هم متقاضیان باید ۵۶۰ برگه با متوسط قیمت هر برگه ۸۵ هزار تومان خریداری کنند که ۴۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد شد.

هزینه‌های سنگین وام خرید مسکن در حالی است که تسهیلات مسکن از محل اوراق تسهیلات، در حال حاضر تنها وام مسکن قابل دسترس برای عموم است و هیچ بانکی حاضر به پرداخت تسهیلات مسکن با دوره بازپرداخت طولانی نیست.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو اوراق مسکن وام مسکن مسکن وام اوراق بهادار اوراق تسهیلات مسکن معاملات امروز هزار تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۶۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نجومی کاکائو؛ شکلات از دسترس خارج شد!

سایت‌های خبری جهانی به‌تازگی از افزایش قیمت جهانی کاکائو خبر داده‌اند. این افزایش قیمت که پایگاه خبری cnbc آن را افزایش قیمت بی‌سابقه خوانده است عرصه فعالیت را برای تولیدکنندگان بیش از پیش تنگ خواهد کرد.

افزایش قیمت جهانی بازار تولیدکنندگان شکلات ایرانی را هم تحت تاثیر قرار داده است. آن‌طور که فعالان بازار شکلات کشور می‌گویند، با ادامه روند فعلی، این بازار روزبه‌روز کوچک‌تر خواهد شد و عده‌ای از تولیدکنندگان از ادامه فعالیت‌شان دست خواهند کشید.

اخبار جهانی از افزایش قیمت کاکائو خبر می‌دهد. طبق گزارش سازمان بین‌المللی کاکائو که در ماه میلادی فوریه منتشر شد قیمت‌های بالای کاکائو به دلیل کمبود عرضه ساحل عاج و غنا است. این دو کشور دو بازیگر اصلی در تولید دانه کاکائو هستند.

سایت خبری الجزیره نیز با انتشار گزارشی اعلام کرده است کمبود دانه‌های کاکائو- ماده اولیه شکلات- باعث شده است قیمت آتی کاکائو در نیویورک تنها در سال جاری بیش از دو برابر شود. طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده از سال ۲۰۱۸، هیات بازاریابی کاکائو غنا تخمین می‌زند ۵۹۰ هزار هکتار (۱.۴۵ میلیون هکتار) از مزارع به شاخه‌های متورم آلوده شده‌اند، ویروسی که در نهایت درختان را از بین می‌برد.

پایگاه خبری cnbc هم با انتشار خبری اعلام کرد جهان با کسری در عرضه کاکائو مواجه شده که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه است. چنان‌که در این گزارش آمده است، کشاورزان در غرب آفریقا با آب‌وهوای بد، بیماری و درختان ازکارافتاده مبارزه می‌کنند.

قیمت کاکائو در سال گذشته بیش از سه برابر شده و در سال ۲۰۲۴، ۱۲۹ درصد افزایش یافته است. یکی از فعالان بازار خارجی در گفتگو با cnbc اظهار کرده جهان با بزرگ‌ترین کسری عرضه کاکائو در بیش از ۶۰ سال گذشته مواجه است و مصرف‌کنندگان تاثیر آن را در پایان سال جاری یا اوایل سال ۲۰۲۵ مشاهده خواهند کرد.

افزایش قیمت جهانی کاکائو بازار ایران را هم تحت تاثیر قرار داده است. البته مدت‌هاست شکلات در کشور کالای لوکس تلقی می‌شود، اما آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند عرصه فعالیت تولیدکنندگان داخلی تنگ‌تر خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود این بازار کوچک‌تر از پیش شود.

در همین زمینه جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن صنفی بیسکویت، شیرینی و شکلات، در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: قیمت کاکائو در بورس جهانی افزایش پیدا کرده است و تولیدکنندگان ناچارند خودشان را با نرخ‌های جدید تطبیق دهند. این احتمال وجود دارد که برخی تولیدکنندگان برای مدتی دست از فعالیت بکشند، اما این موضوع به منزله ورشکستگی نیست. با این همه باید دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.

او ادامه داد: قیمت تمام‌شده کالا‌ها بالا رفته و از طرفی قیمت کاکائو نیز افزایش جهانی داشته است. طبیعتاً این موضوع اثر قابل توجهی بر قیمت نهایی شکلات می‌گذارد و از طرفی با توجه به کاهش نقدینگی مردم و لوکس بودن این کالاها، بازار ما کوچک‌تر خواهد شد. قدرت خرید مردم در گذشته کم بود و با تغییرات فعلی کمتر هم خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز

tags # شکلات تلخ سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • ثبات قیمت دلار و کاهش نرخ طلا و سکه در معاملات امروز
  • قیمت زعفران نجومی شد
  • پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن؛ وسوسه نشوید!
  • در خرید مسکن بی گدار به آب نزنید / پشت پرده آگهی های خانه ارزان
  • پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن
  • قیمت نجومی کاکائو؛ شکلات از دسترس خارج شد!
  • بازار گوشت قرمز در مسیر نجومی شدن / قیمت جدید مرغ اعلام شد
  • ثبات قیمت دلار و سکه در معاملات امروز بازار
  • پیشی گرفتن خرید در تالار منطقه ای ارومیه
  • رشد ۲۷ هزار واحدی شاخص در معاملات امروز