Web Analytics Made Easy - Statcounter

میچل باچله، مقام ارشد حقوق بشری سازمان ملل امروز (دوشنبه) محکوم شدن آنگ سان سوچی، رهبر غیرنظامی مخلوع میانمار به چهار سال زندان، طی آنچه که یک "محاکمه ساختگی" خواند، محکوم کرده و خواستار آزادی فوری او شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، میچل باچله، کمیسیونر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای از محل شهر ژنو گفت، محکومیت سوچی در میانمار، کشوری که ارتشش در اول فوریه گذشته طی کودتا در آن قدرت را به دست گرفت، "دری دیگر را به روی گفتگوی سیاسی می بندد و تنها منجر به عمیق تر شدن مخالفت با کودتا خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

یک منبع نزدیک به پرونده سوچی که منتقدان آن را "نمایشی" توصیف کردند، گفت: دادگاهی در میانمار امروز دوشنبه سوچی را از بابت اتهام تحریک و نقض محدودیت های مربوط به مقابله با کرونا به چهار سال زندان محکوم کرد.

در همین رابطه باچله تصریح کرد: محکومیت این مشاور دولت میانمار در پی یک محاکمه ساختگی و یک دادرسی مخفیانه در دادگاهی که تحت کنترل ارتش است، چیزی جز انگیزه سیاسی در پشتش ندارد. ارتش میانمار در تلاش است تا با استفاده ابزاری از دادگاه ها دست به حذف همه مخالفان سیاسی بزند.

از سوی دیگر، راوینا شمداسانی، سخنگوی باچله، به رویترز تلویژن گفت که این دادرسی تعهدات قانونی داخلی و بین المللی این کشور برای برگزاری یک محاکمه عادلانه را نقض کرده است.

باچله خاطر نشان کرد، سوچی ۷۶ ساله همچنان با اتهامات فساد و تقلب در انتخابات روبروست.

او همچنین گفت که ارتش میانمار موسوم به تاتماداو از زمان کودتا بیش از ۱۰۰۰۰ مخالف را بازداشت کرده است و گزارش شده که حداقل ۱۷۵ تن از این مخالفان، از جمله تعداد زیادی از اعضای حزب سوچی موسوم به حزب لیگ ملی دموکراسی (NLD) در بازداشت جان باخته اند  "که علتش به احتمال زیاد بدرفتاری با آنها یا شکنجه بوده است".

او خواستار آزادی فوری همه کسانی شد که به طور غیرقانونی بازداشت شده اند.

باچله همچنین آنچه را که حمله "وحشیانه و کاملاً منزجرکننده" روز یکشنبه در شهر بزرگ یانگون میانمار خواند، به شدت محکوم کرد؛ در جریان این حمله نیروهای امنیتی با استفاده از یک کامیون "به معترضان غیرمسلح مخالف با کودتا کوبیدند و سپس با استفاده از گلوله جنگی شروع به شلیک به سمت این گروه کردند". به گفته رسانه ها و شاهدان، پنج تن در این رخداد کشته شدند.

شمداسانی گفت: این واقعه همراه با محکومیت آنگ سان سوچی، این پیام را میفرستد که ارتش با استیصال برای مشروع بخشی به حکومتش تلاش دارد، اما در واقع دقیقاً برعکس آن اتفاق می افتد. این تأیید می‌کند که کار این ارتش تسخیر غیرقانونی میانمار است.

از سوی دیگر دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا هم حکم حبس دادگاهی در میانمار  برای سوچی را محکوم کرده و آن را "دارای انگیزه سیاسی" دانست.

جوزپ بورل، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای تصریح کرد: اتحادیه اروپا بر درخواست فوری اش برای آزادی فوری و بی قید و شرط همه زندانیان سیاسی و همچنین همه کسانی که از زمان کودتای فوریه گذشته تا کنون در میانمار به صورت خودسرانه بازداشت شده‌اند، تاکید میکند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۷۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا باید رژیم اسراییل را تحریم کند

به گزارش خبرگزاری مهر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای وضع تحریم علیه ایران در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: مایه تأسف است که اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می‌گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است.

وزیر امور خارجه همچنین نوشت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. در حالی که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینیان با ارتکاب جنایات جنگی ترکیبی و حملات موشکی و ایجاد قحطی ادامه می‌دهد، واکنش اتحادیه اروپا به آن تقریباً چیزی بیش از کلمات توخالی نیست.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید مسوولانه عمل کرده و رژیم اسرائیل را تحریم کند.

کد خبر 6086123 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • دفاع برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • دفاع متفاوت برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران | در حالی که کت و شلوار  پوشیده‌اید ...| ویدئو
  • دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران | در حالی که کت و شلوار  پوشیده‌اید ...| ویدئو
  • واکنش امیرعبداللهیان به تصمیم اروپا برای اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران
  • واکنش امیرعبداللهیان به تصمیم اتحادیه اروپا درباره ایران
  • امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • واکنش وزیرخارجه به تصمیم اروپا علیه ایران
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسراییل را تحریم کند
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران