Web Analytics Made Easy - Statcounter

درگیری خونین میان دو قبیله در ایالت دارفور سودان، دست کم ۲۲ کشته و ۲۷ مجروح به جای گذاشت و مقامات آگاه سودانی از توافق جدید نخست وزیر این کشور با نظامیان خبر دادند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، مدیر اجرایی منطقه « کرینک » ایالت دارفور غربی به خبرنگار روزنامه سودانی « روز بعد » گفت: درگیری خونین قبیله‌ای در این منطقه تاکنون 22 کشته و 27 مجروح به جای گذشته‌ است که مجروحان به بیمارستان شهر الجنینه منتقل شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

« ناصر الزین »  با بیان اینکه تعدادی از خانه‌های مردم در درگیری مزبور تخریب شده‌اند، اظهار داشت: شهر کرینک از صبح دیروز عرصه درگیری‌های خونین قبیله‌ای است که در جریان آن،  دو طرف از سلاح‌های سبک و سنگین استفاده کرده‌اند.

مشاجره لفظی دو نفر درباره شارژ گوشی تلفن همراه  در بازار کرینک به درگیری خونین قیبله‌ای در این شهر منجر شده است.

به دنبال این درگیری،  یگان‌های نیروهای امنیتی سودان برای بازگشت آرامش به کرینک به این شهر اعزام شدند و مقررات منع آمد و شد در کرینک اعمال شد.

به رغم اینکه بیش از 14 ماه از امضای توافقنامه صلح سودان ( خارطوم و گروه‌های مسلح ) می‌گذرد، مشکلات ناامنیتی ، درگیری‌های خونین قبیله‌ای در دارفور و سایر ایالت‌های سودان همچنان وجود دارد.

در جریان یک درگیری قبیله‌ای که در آبان ماه گذشته به دلیل سرقت احشام رخ داد، دست کم 43 تن جان خود را از دست دادند و صدها نفر آواره شدند و بیش از 40 روستا در آتش سوخت و از بین رفت.

اختلافات قومیتی و وجود انبوه سلاح در دارفور دو چالش بسیار مهم در این اقلیم به شمار می‌رود.

بحران داخلی سودان به مشکلات امنیتی در این کشور محدود  نمی‌شود چرا که بحران سیاسی در سودان  به حیات خود همچنان ادامه می‌دهد.

همزمان با تظاهرات امروز مردم سودان علیه کودتاچیان این کشور، مقامات نزدیک به قدرت در خارطوم از توافق سه جانبه برای اصلاح توافقنامه سند قانون اساسی این کشور خبر دادند.

توافقنامه سند قانون اساسی سودان در سال 2019 میان نظامیان و احزب سیاسی این کشور امضاء و ائتلاف آزادی و تغییر شریک نظامیان در قدرت شد.  بر اساس این توافقنامه، دولت انتقالی خارطوم ملزم است،  پس از مشورت با ائتلاف مزبور اقدامات و تصمیمات خود را اجرایی کند.

ائتلاف آزادی و تغییر پس از کودتای سوم آبان ماه گذشته علیه دولت انتقالی راه خود را از نظامیان جدا کرد و به مخالفت با کودتاچیان پرداخت.  به رغم اینکه کودتاچیان پذیرفتند،  نخست وزیر برکنار شده به قدرت باز گردد و یک دولت فن سالار بدون دخالت نظامیان تشکیل دهد، ائتلاف آزادی و تغییر به مخالفت با توافق سیاسی میان ژنرال « عبدالفتاح برهان » فرمانده ارتش با « عبدالله حمدوک » نخست وزیر سودان پرداخت و دولت جدید خارطوم را ابزاری در دست نظامیان خواند و حمدوک را به خیانت به آرمان‌های انقلاب مردم سودان متهم کرد.

ژنرال برهان: نامزد انتخابات ریاست جمهوری سودان نمی‌شوم

به نوشته  روزنامه های سودانی، شورای مرکزی ائتلاف آزادی و تغییر با انتشار بیانیه‌ای از مردم سودان خواست در تظاهرات امروز در خارطوم و سایر شهرهای این کشور شرکت کنند.

این تظاهرات به صورت مسالمت آمیز برگزار می‌شود و تظاهرات کنندگان شعارهایی علیه کودتاچیان سرخواهند داد و خواستار تشکیل یک دولت مدنی به دور از حضور نظامیان خواهند شد.

ائتلاف آزادی و تغییر به حاکمان سودان هشدار داده‌ است  که از هرگونه برخورد خشونت آمیز با تظاهرات کنند اجتناب کنند.

کمیته‌های مقاومت در خارطوم نیز با انتشار بیانیه‌ای مردم سودان را به مشارکت در تظاهرات امروز فراخوانده‌است.

در آستانه برپایی تظاهرات امروز سودانی‌ها، مقامات نزدیک به قدرت در خارطوم گفتند: نشستی دیروز عصر با حضور ژنرال عبدالفتاح برهان رئیس شورای حاکمیتی، سرلشکر محمد حمدان دقلو مشهور به حمیدتی فرمانده نیروهای واکنش سریع و عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان تشکیل شد و شرکت کنندگان در آن درباره اصلاح توافقنامه سند قانون اساسی و سایر موضوع‌های اختلافی گفت وگو کردند.

این مقامات افزودند: شرکت کنندگان در نشست مزبور درباره اصلاح بند یک توافقنامه سند قانون اساسی تشکیل دولت آینده گفت‌وگو کردند.

براساس ماده 15 بند یک توافقنامه سند قانون اساسی ، نخست وزیر موظف است برای تشکیل کابینه خود با ائتلاف آزادی و تغییر و سایر احزاب سودانی مشورت کند.

مقامات آگاه سودانی اظهار داشتند: ژنرال برهان، سرلشکر حمیدتی و عبدالله حمدوک توافق کردند ، کمیته‌ای متشکل از نظامیان و سیاستمداران تشکیل شود تا بر اساس توافق سیاسی ( برهان – حمدوک ) اصلاحات لازم را در توافقنامه سند قانون اساسی انجام دهد.

ائتلاف آزادی و تغییر توافق حمدوک با نظامیان و توافق سیاسی او با ژنرال برهان را رد کرده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ائتلاف آزادی و تغییر تظاهرات امروز مردم سودان نخست وزیر قبیله ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۷۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو کشته و ۵ زخمی در محور قاین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،رئیس پلیس راه استان گفت: ساعت ۱۲ و ۵ دقیقه ظهر امروز با اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع حادثه رانندگی در کیلومتر یک کمربندی قاین بلافاصله مأموران و نیرو‌های امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

سرهنگ رضایی افزود: مأموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند یک سواری سمند که از بیرجند به سمت گناباد در حرکت بوده با یک سواری سمند دیگر که از سمت مقابل در حرکت بوده در کمربندی قاین در شرایط بارانی ولغزندگی بصورت رخ به رخ با یکدیگر برخورد کرده که بر اثر این حادثه ۲ نفر جان خود را از دست دادند و ۵ نفر مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی افزود: علت حادثه توسط کارشناسان پلیس راه در دست بررسی است.

دیگر خبرها

  • سلاح معروف ایرانی این بار معادلات آفریقا را تغییر می‌دهد
  • روایت یک استاد تاریخ از فرمان پیامبر(ص) به جهاد با یهودیان جنایتکار
  • دو کشته و ۵ زخمی در محور قاین
  • ۲۵ کشته و زخمی بر اثر حادثه ترافیکی در بادغیس
  • آمار تلفات جاده ای در تعطیلات عید فطر در ترکیه
  • تیراندازی جمعی در لوئیزیانیای آمریکا با ۱۲ کشته و زخمی
  • گوترش خواستار راه حل مسالمت آمیز برای سودان شد
  • کشته‌شدن ۹ غیرنظامی در درگیری‌های سودان
  • راه‌اندازی کمیته تغییر اقلیم به‌زودی
  • رزمندگان ما بمب‌هایی در مسیر نظامیان دشمن صهیونیست منفجر کردند