Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب سایت «الجملیه»؛ درمان جدید دیابت که هنوز به مراحل پایانی نرسیده است در گرو از بین بردن علائم و پیشگیری یا حداقل کند کردن پیشرفت عوارض است. دانشمندان از طریق داروی جدید و یک مهارکننده انسولین، درمان جدیدی را برای دیابت کشف کردند.

درمان جدید دیابت می‌تواند خطر بیماری‌های ریز عروقی مانند بیماری‌های چشم و کلیه را کاهش دهد و قند خون و فشار خون را کنترل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش خطرات عروق خونی بزرگ مانند عروق کرونر، مغزی و محیطی، کنترل چربی‌ها و فشار خون بالا، ترک سیگار و آسپرین درمانی و کاهش عوارض دیابت، خطرات متابولیکی و عصبی از جمله دیگر مزایای این روش است.

بارزترین عارضه طولانی مدت دیابت مزمن آسیب به بسیاری از اندام‌هاست که منجر به مرگ زودرس می‌شود.

درمان جدید دیابت یک مهار کننده انسولین است

برخی از محققان در جدیدترین مطالعه در دانشگاه فنی مونیخ و مرکز تحقیقات دیابت آلمان، یک درمان جدید دیابت را با استفاده از یک داروی جدید و یک مهارکننده انسولین کشف کرده‌اند و این یک نقطه عطف برای تحقیقات دیابت است.

تحقیقات بر روی توسعه رویکرد‌های ترمیمی برای درمان مکمل و جایگزین دیابت برای درمان‌های ایمنی و مقاومت به انسولین در سلول‌های بتای پانکراس که باعث دیابت می‌شوند، با کشف گیرنده انسولین متمرکز است.

مطالعات تحقیقاتی یک هدف مولکولی امیدوارکننده برای محافظت از سلول‌های بتا پیدا کرده است که عوارض جانبی ناخواسته درمان فشرده با انسولین را به همراه ندارد.

مطالعات قبلی نشان داده اند که درمان فشرده با انسولین پتانسیل بهبود کنترل قند خون و تسکین دیابت را دارد، اما منجر به افزایش وزن ناخواسته و حتی عوارض جانبی شدید مانند افزایش خطر هیپوگلیسمی عمیق و کما می‌شود.

خواص ضد دیابتی قوی

به گفته محققان، این دارو دارای خواص ضد دیابتی قوی است و در مقایسه با درمان‌های موجود دیابت، این دارو با کاهش سطح گلوکاگون در خون، سطح گلوکز خون را کاهش می‌دهد.

فردریک بانتینگ، کاشف داروی نجات دهنده انسولین، گفت انسولین درمان دیابت نیست، بلکه درمانی برای علائم است.

ماتیاس شوپ، مدیرعامل هلمهولتز زنتروم مونیخ نیز می‌گوید: شناسایی گیرنده‌های انسولین از این درمان جدید دیابت در حال حاضر گام مهم دیگری در جهت از بین بردن دیابت و عوارض آن است. در حالی که همه گیری COVID-۱۹ یک تهدید فوری است که ما بر آن غلبه خواهیم کرد، نباید فراموش کنیم که دیابت هنوز هم یکی از بزرگترین و سریع‌ترین بیماری‌هاست.

بیشتر بخوانید

شناسایی روشی امیدوارکننده برای درمان دیابت نوع ۱ ۶ بیماری خاموش و کشنده را بشناسید

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دیابت درمان دیابت درمان جدید دیابت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۷۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک خبر جدید درباره داروی معروف کاهنده قند خون

به گزارش همشهری آنلاین، دیابت با افزایش خطر چندین سرطان گوارشی همراهی دارد، ازجمله سرطان‌های کبد، روده بزرگ و راست‌روده و لوزالمعده. یک بازبینی نظام‌مند اخیر نشان داد که متفورمین با کاهش خطر سه نوع از این سرطان‌ها در بیماران مبتلا به دیابت همراهی دارد.

اما آیا واقعا یک داروی ضد دیابت محبوب می‌تواند از سرطان هم پیشگیری کند؟

چطور متفورمین ممکن است در برابر سرطان محافظت ایجاد کند

متفورمین یک داروی خط اول برای درمان دیابت نوع ۲ در بزرگ‌سالان و کودکان ۱۰ ساله و بالاتر است. این دارو معمولاً به همراه سایر راهبردهای کنترل قند خون، ازجمله رژیم غذایی و ورزش به کار می‌رود. متفورمین تولید گلوکز (قند خون) را در کبد مهار می‌کند، میزان جذب گلوکز بوسیله سلول‌ها و نیز حساسیت آنها به هورمون انسولین را افزایش می‌دهد.

دیابت با افزایش خطر ابتلا به چندین سرطان ازجمله سرطان‌های کبد، روده بزرگ و راست‌روده و لوزالمعده همراهی دارد.

با اینکه سازوکار دقیق اثر متفورمین مشخص نیست، اما اعتقاد بر این است که متفورمین از ساخته شدن گلوکز از منابع غیر کربوهیدراتی در بدن (فرآیند گلوکونئوژنز) جلوگیری می‌کند. کارشناسان می‌گوید شاید متفورمین به دلیل توانایی آن در کاهش میزان گلوکز و خواص ضد التهابی احتمالی، شرایط نامطلوبی را برای سلول‌های سرطانی ایجاد می‌کند.

دلیل دیگر احتمالی ارتباط متفورمین با خطر کمتر سرطان‌های دستگاه گوارش، نقش آن در فعال کردن آنزیمی به نام «پروتئین کیناز فعال‌شونده بوسیله AMP» یا AMKAP است. گلوکز در کبد و افزایش جذب گلوکز در بافت‌های بدن می‌شود.

AMPK ممکن است بر خطر سرطان تأثیر بگذارد، زیرا به استرس متابولیک درون سلول‌ها پاسخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید

با متفورمین چقدر لاغر می‌شوید؟ یک داروی رایج فشار خون ممکن است طول عمر سالم شما را بیشتر کند با این روش بدن تان را از قند خالی کنید

این ایده که متفورمین می‌تواند به عنوان یک داروی پیشگیری‌کننده سرطان عمل کند، پس از مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۵ که نشان‌دهنده کاهش خطر ابتلا به سرطان در میان بیماران دیابتی نوع ۲ تحت درمان با این دارو بود، محبوبیت پیدا کرد.

بررسی‌های مشاهده‌ای فراوانی وجود دارند که ارتباط متفورمین با سرطان‌های گوناگون را نشان داده‌اند، برای مثال یک تجزیه‌وتحلیل در سال ۲۰۱۴ متفورمین را با کاهش ۳۱ درصدی بروز کلی سرطان مرتبط کرد.

اگرچه این بررسی‌ها ارتباط احتمالی بین متفورمین و خطر سرطان را نشان می‌دهند، اما هنوز کارآزمایی‌های تصادفی‌شده تا به امروز کاهش قطعی سرطان را با مصرف این دارو را نشان نداده‌اند.

بنابراین پژوهش‌های بیشتری برای درک بهتر اینکه آیا متفورمین واقعاً پتانسیل پیشگیری از سرطان را دارد یا خیر، مورد نیاز است.

گام بعدی بررسی اثر ضد سرطان متفورمین چیست؟

تا به حال قوی‌ترین شواهد درباره اثر بالقوه ضد سرطان متفورمین از بررسی‌ها درباره افراد دچار دیابت به دست آمده است. اگر ثابت شود این دارو، خطر سرطان‌های گوارشی را کاهش می‌دهد، دست‌کم در ابتدا با بیشترین احتمال برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ استفاده خواهد شد.

گام بعدی این است که این دارو در بیماران دچار دیابت، در معرض خطر بالای دچار شدن به سرطان مانند افراد دارای سابقه خانوادگی سرطان و افراد دارای ژن‌های افزاینده خطر سرطان آزمایش شود.

اما اگر قرار باشد متفورمین را در افراد غیر مبتلا به دیابت استفاده شود، پژوهش‌های بسیار بیشتری به خصوص کارآزمایی‌های بالینی با کیفیت بالا لازم است.

ارزان و در دسترس بودن متفورمین هم نقطه قوتی برای آن شمرده می‌شود.

کد خبر 845008 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سرطان خبر مهم بیماری - دیابت دارو

دیگر خبرها

  • از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم و چگونه باید آن را درمان کنیم ؟
  • کمک‌ ۳۹ میلیارد تومانی هلال احمر زنجان در حوزه درمان
  • چگونه می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد؟
  • «تشخیص طبی» پیش شرط خدمات درمانی است
  • یک خبر جدید درباره داروی معروف کاهنده قند خون
  • ۱۱۰۰ بیمار هموفیلی در اصفهان از خدمات انتقال خون استفاده می‌کنند
  • وجود بیش از ۱۱۰۰ بیمار هموفیلی در استان اصفهان
  • کاهش قند خون و التهاب از مزایای مصرف روزانه زنجبیل
  • توت خولان دریایی برای دیابت و چاقی مفید است
  • آیا مصرف زیاد شکر باعث دیابت می‌شود؟