Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-23@21:46:21 GMT

درخشش «زهره» در آسمان شب (+عکس)

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۵۹۲۷۴

درخشش «زهره» در آسمان شب (+عکس)

به گزارش جام جم آنلاین، سیاره زهره در این روزها در بهترین حالت برای تماشا قرار دارد، پس مطمئن شوید که این فرصت را از دست نمی‌دهید.

این سیاره آتشفشانی و جهنمی از غروب یکشنبه (۵ دسامبر) در بالاترین ارتفاع خود در آسمان شب ما به روشنی خواهد درخشید.

زهره در این چند شب‌ آنقدر روشن است که قدر ظاهری آن ۴.۴- است و به راحتی با چشم غیرمسلح قابل رویت خواهد بود و از همه چیز در اطرافش به جز ماه، درخشنده‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که زهره در چرخه‌های مداری گذشته به ارتفاع بالاتری رفته است، اما همچنان در غروب خورشید در شهر نیویورک تا ۲۰ درجه بالاتر از افق قابل رویت خواهد بود.

زهره امشب در حالی که به سمت خورشید می‌رود و از دید ما از نزدیکی خورشید می‌گذرد، در درخشان‌ترین حالت خود خواهد بود.

برای بهتر دیدن زهره در آسمان شب می‌توان از دوربین دوچشمی یا تلسکوپ استفاده کرد و اگر یک رصدگر حرفه‌ای هستید فرصت خوبی برای عکاسی نجومی است.

ناسا می‌گوید، بین شش تا ۱۰ دسامبر همچنین می‌توانید هلال ماه را تعقیب کنید، زیرا این هلال به نوبه خود از مجموعه‌ای از سیارات در آسمان شامل زهره، زحل و مشتری بازدید می‌کند.

اگر شما به تازگی وارد نجوم شده باشید، ماه به عنوان یک راهنما و راهیاب عالی برای شکار سیاره‌ها عمل می‌کند.

دلیل نزدیک بودن همه این اجرام این است که آنها به دور صفحه منظومه شمسی ما که به عنوان دایره البروج شناخته می‌شود، می‌چرخند.

دایرة البروج مسیر حرکت ظاهری سالانه خورشید نسبت به زمین، بر روی کره سماوی است.

دایرة البروج دایره‌ای فرضی در آسمان است که ظاهراً (از دید ساکنان کره زمین) به نظر می‌آید که خورشید در مدت یک سال آن دایره را طی می‌کند.

این دایره در حقیقت مدار حرکت انتقالی زمین را به دور خورشید مشخص می‌کند و در واقع طرح مدار زمین بر کره آسمان است، یعنی دایره‌ای است که از تلاقی سطح مدار حرکت انتقالی زمین با کره آسمان که آن را اصطلاحاً «فلک ثوابت» نامیده‌اند، پیدا می‌شود.

ناسا پیشنهاد می‌کند که تماشای سیاره زهره را در این شب‌ها از دست ندهیم و می‌گوید: سیاره همسایه پوشیده از ابر ما طی چند روز آتی به افق نزدیک‌تر می‌شود و تا سال نوی میلادی از دید بسیاری از ما ناپدید می‌شود.

ناسا افزود: این سیاره در اواخر ماه ژانویه به عنوان یک سیاره صبحگاهی قبل از طلوع خورشید دوباره ظاهر می‌شود و تا دسامبر سال آینده دیگر در آسمان شب حاضر نخواهد شد.

همین‌طور که منتظر ظهور مجدد زهره در سال ۲۰۲۲ هستیم، می‌توانیم مأموریت‌های جدیدی را نیز دنبال کنیم که انتظار می‌رود این سیاره را در سال‌های آینده هدف قرار دهد.

این سیاره همچنین در سال‌های آینده شاهد پروازهایی از دو مأموریت متمرکز بر خورشید خواهد بود که شامل کاوشگر خورشیدی «پارکر» ناسا و مدارگرد خورشیدی آژانس فضایی اروپا است.

منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: سیاره زهره دوربین دوچشمی تلسکوپ دایره البروج آسمان شب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۹۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید سالانه ۳۸۰ میلیون تن زباله در دنیا

۲۲ آوریل را «روز جهانی زمین» یا «روز جهانی مادر زمین» می‌نامند. این روز یادآور اهمیت زمین، آگاهی بخشی و مسئولیت همگان در برابر مادرمان، زمین است.

مفهوم «روز زمین» را می‌توان در اواخر دهه ۱۹۶۰ با کتاب تاثیرگذار Rachel Carson با عنوان «بهار خاموش» (۱۹۶۲) و «نشت نفت» Santa Barbara در سال ۱۹۶۹، درباره آگاهی بخشی در خصوص تخریب محیط زیست، جستجو کرد. با این حال، نخستین بار، پس از اینکه John McConnell، فعال صلح، ایده گرامی داشتن روزی به افتخار زمین و صلح را در کنفرانس یونسکو در سال ۱۹۶۹ مطرح کرد، سازمان ملل در ایالات متحده آن را در سال ۱۹۷۲ به‌طور رسمی تأیید کرد.

با گرامی داشتن چنین روزی، هر ساله حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان با انجام فعالیت‌هایی برای تغییر بحران آب و هوا و ایجاد تغییرات رفتاری در جهت حفاظت از زمین و محیط زیست تلاش می‌کنند.

شرکت در چنین رویداد‌ها و فعالیت‌هایی، فرصتی عالی برای مشارکت در فعالیت‌های زیست‌محیطی و کمک به داشتن سیاره‌ای پایدارتر است. هرساله، روز زمین با مضامین متفاوتی عنوان می‌شود و بر جنبه‌های مختلفی از پایداری و حفاظت از محیط زیست متمرکز می‌شوند.

در این خصوص، اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) که شامل فعالیت‌های اقلیمی و زندگی بر روی زمین می‌شود، نیاز مبرم به فعالیت‌هایی اقلیمی و حفظ اکوسیستم‌های زمینی را برجسته می‌کند.

طبق تحقیقات صندوق جهانی حیات وحش (WWF)، تولید زباله‌های پلاستیکی در جهان از ۳۸۰ میلیون تن در سال فراتر رفته است. مقدار قابل توجهی از این میزان زباله به محل‌های دفن زباله، اقیانوس‌ها و آبراه‌ها راه پیدا می‌کند. از این‌رو، با هدف داشتن آینده‌ای بدون پلاستیک برای نسل‌های آینده، موضوع و شعار روز جهانی زمین امسال، «سیاره در برابر پلاستیک» اعلام شده است.

موضوع «سیاره در برابر پلاستیک»، این نکته را که پلاستیک برای کره زمین و سلامت انسان تهدیدی جدی به شمار می‌رود را برجسته می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که با کاهش ۶۰ درصدی تولید پلاستیک تا سال ۲۰۴۰، می‌توان به تمام زباله‌های پلاستیکی پایان داد.

- اهداف روز جهانی امسال با موضوع «سیاره در برابر پلاستیک» عبارت است از: 

- ارتقاء آگاهی عمومی در مورد آسیب‌های وارد شده توسط پلاستیک به سلامت انسان‌ها، حیوانات و تنوع زیستی 

- حذف تمام پلاستیک‌های یکبار مصرف تا سال ۲۰۳۰ و دستیابی به عهدنامه حذف تدریجی در پیمان سازمان ملل متحد در مورد آلودگی پلاستیک تا سال ۲۰۲۴

- درخواست سیاست‌هایی برای پایان دادن به حجم عظیم پلاستیکی که تولید و استفاده می‌شود و سرمایه گذاری در فناوری‌ها و مواد نوآورانه برای ساختن دنیایی بدون پلاستیک

در واقع، «روز جهانی زمین» در عصری که نگرانی‌های زیادی در مورد محیط زیست، کاهش منابع طبیعی و تغییرات شدید آب‌وهوایی وجود دارد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این روز یادآور این نکته است که همه ما در قبال سلامت کره زمین مسئولیت مشترکی داریم و تمام افراد، دولت‌ها، نهاد‌ها و جوامع باید برای رسیدن به این هدف مشترک با یکدیگر همکاری کنند.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • تصاویر نجومی چهارم اردیبهشت (۲۳ آوریل)
  • محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش‌های امروزی بشر است
  • تولید سالانه ۳۸۰ میلیون تن زباله در دنیا
  • حقایقی در مورد سیاره آبی
  • کتاب صوتی «برزویه پزشک» منتشر شد/اقتباسی از داستان‌ کلیله و دمنه
  • آدم فضایی سبز را فراموش کنید؛ حیات فرازمینی ممکن است بنفش باشد
  • درخشش هنرمندان لردگانی در ششمین جشنواره آسمان هشتم
  • لحظه غروب خورشید در آسمان چهاربرج از لنز دوربین شهروند خبرنگار + تصاویر
  • درخشش هنرمندان چهارمحال و بختیاری در جشنوراه آسمان هشتم
  • درخشش هنرمندان لنده‌ای در ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری آسمان هشتم