Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-28@17:23:39 GMT

یادداشت| سخنی با استاندار جدید خراسان‌شمالی

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۵۹۷۸۵

یادداشت| سخنی با استاندار جدید خراسان‌شمالی

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، پوریا سرداریان، کارشناس مسائل اقتصادی در یادداشتی نوشت: روند با طمانینه انتصابات در دولت مستقر، عاملی شد که انجام امور معطل تغییر مدیران گردد و این طمانینه در استان خراسان شمالی بیش از سایر استان‌ها خودنمایی کرد.

این وضعیت آنجا بغرنج‌تر می‌شود که خراسان‌شمالی به گواه آمار رسمی در شاخص‌های اقتصادی همواره در قعر جدول جا خوش کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برای جبران این کاستی‌ها، جز با اقدام جهشی و جهادی نمی‌توان به صلاح استان دست یافت. استاندار جدید که از امروز مسئولیت عالی دولت در استان را به دوش گرفته، باید فرصت‌ها را غنیمت برشمرد و در دام روزمرگی‌ها گرفتار نیاید.

حضور زینت‌المجلسی در کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها و شوراها، توصیه‌های کلی و توضیح واضحات گفتن در جلسات، درگیر شدن طولانی مدت در ماجرای انتصابات زیرمجموعه‌ها، اقداماتِ خوشایندساز غیرکارشناسی و ... همه و همه مصادیقی از روزمرگی یک مدیر می‌تواند باشد.

پذیرفتن این واقعیت که محدودیت‌ها در حوزه زمان و منابع مالی و امکانات و سرمایه انسانی بر سر راه پیشبرد برنامه ها وجود دارد، باعث می‌شود تا لزوم اولویت‌بندی کارها ضروری نماید. برای اولویت‌بندی، اولا باید اشراف بر تمام مسائل موجود در حوزه‌های تحت مدیریت کسب نمود، ثانیا شاخص‌های ملموس و قابل سنجشی برای اولویت بندی مسائل داشت تا به وسیله آن مسائل دارای فوریت و ضرورت و اولویت را به صدر برنامه‌های کاری آورد.

سخنان امام جمعه محترم بجنورد در نماز جمعه اخیر خطاب به استاندار جدید درباره مسائل اصلی استان نمونه‌ای از احصای مسائل اولویت دار است که می‌تواند با توجه ویژه در دستور کار قرار گیرد؛ آنجا که حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری از مشکل آب و آبرسانی تانکری به حدود ۱۰۰ روستای استان، مشکل جدی دامداران در دسترسی به نهاده‌دولتی و سر درآوردن این نهاده ها از بازار آزاد و نیز مسائل صنایع بزرگ استان بالاخص در حوزه آب‌بر بودن اشاره نمودند.

بدون شناخت جامع و اولویت بندی دقیق امور و به عبارتی بدون داشتن نقشه راه کلان، امکان اقدامات هفت و هشتی و زیگزاکی و پراکنده و بدون برآیند رو به جلو بسیار محتمل است. تن رنجور استان باب‌الرضا تحمل بی‌تدبیری‌های ناشی از آزمون و خطاهای مدیریتی را بیش از این ندارد و بایستی برای اصلاح امور اقدامات عالمانه و جهادی و جهشی را در پیش گرفت.

بسنده کردن به ظرفیت‌های رسمی و اداری برای مواجهه با مسائل پیش‌رو هم ره به جایی نخواهد بود، چرا که توان اداری و دولتی، محدود و گسترده و عمق مسائل زیاد است، لذا میدان گشودن برای ظرفیت‌های غیررسمی و مردمی نه تنها یک کار جانبی، بلکه از ضروریات برای پیشرفت استان است‌.

میدان دادن به تشکیلاتی که توان اتصال ظرفیت مردمی پای‌کار را به امکانات و ظرفیت‌های دولتی و نهادی داشته باشند و بتوانند در قالب حلقات میانی این اتصال را برقرار کنند، از توصیه‌های گام‌دومی حضرت آقاست که بایستی در دستور کار استاندار جدید قرار گیرد.

امید است با تغییرات مدیریتی ایجاد شده، انرژی و شتاب مضاعفی در لوکوموتیو استانداری تزریق گردد و این مجموعه به عنوان پیشران پیشرفت با سرعت در مسیر آزادسازی ظرفیت‌های بالقوه استان برای آینده‌ای روشن به پیش رود.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: خراسان شمالی آمار رسمی بجنورد دولت استاندار جدید اولویت بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۵۹۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متکی: نباید در کمیسیون‌های مجلس دنبال رسیدن به ریاست باشیم

نماینده منتخب تهران در مجلس دوازدهم گفت:  نباید در کمیسیون‌های مجلس سرگرم رسیدن به ریاست باشیم و اگر دستگاهی اجرایی در مجلس نمره منفی گرفت آن کمیسیون مربوط هم باید استیضاح شود چون به کار آن دستگاه نظارت نداشته است.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی در گفت‌وگویی رادیویی با بیان اینکه ایران ظرفیت های داخلی و ملی فراوانی در حوزه های اقتصادی دارد که باید از قوه به فعل برسند، گفت: در خارج از مرزها با ظرفیت های قابل تاملی اعم از ایرانیان و علاقه مندان به ایران که از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند مواجه هست؛ بکارگیری این ظرفیت ها در سایه یک دیپلماسی روشن صمیمانه، صلح جویانه و دوستانه می تواند افق های جدیدی را در حوزه اقتصاد ایران باز کند. در بخش نرم افزاری و نگاه به مسائل اقتصادی ایران، باید نقش دولت و نقش بخش خصوصی و همچنین نقش مردم که در پیام نوروزی مقام معظم رهبری هم به آن اشاره شده است را باز تعریف کنیم. اینها از باب تزیین نیست باید باورهایمان را تصحیح کنیم. من همانطور که قبلا هم گفته ام دولت باید اقتصاد را رها کند؛ دولت ها در 45 سال گذشته اقتصاد را به گروگان گرفته اند و این موجب شده است که آن شکوفایی لازم در زمینه اقتصاد به وجود نیاید.

وی افزود: باید یک آشتی و صمیمیتی بین دولت و حکمرانی با ظرفیت های اقتصادی به وجود بیاید و این دقیقا همان شایسته سالاری است که مبتنی بر دین ماست. ما نگاهمان نسبت به ایرانیان مقیم در خارج  از کشور در طی دهه های گذشته فراز و نشیب داشته و یک امر مسلم است که هر ایرانی در هرکجای دنیا باید یک ظرفیت تلقی بشود او نام ایران را با خودش دارد مثل کسانیکه مدارج عالی علمی را سپری کرده اند و در مراکز علمی دنیا نقش آفرین هستند و مانند کسانیکه در مسائل اقتصادی رکورد زده اند و جزو فعالین اقتصادی در جای جای جهان هستند. نخبگانی که در حوزه های علمی که فکر می کنند که در خارج از کشور ظرفیت های بیشتری برای شکوفایی علمیشان وجود دارد و می روند ما اینها را هم به عنوان ظرفیت کشور و مام میهن تلقی بکنیم؛ اگر این نگاه را داشته باشیم آنها را سرکوفت نمی زنیم و با انگ های مختلف نمی رانیم، این افراد هر کجای جهان باشند ایران در دلشان است. 

نماینده برگزیده مجلس یازدهم یادآور شد: از شکل‌گیری مشروطیت تا تشکیل مجلس ما دائما داریم قانونگذاری می‌کنیم هیچ کشوری به اندازه ما این حجم از قانون‌نویسی و قانون‌گذاری را ندارد. در یک دهه معین بررسی کردند و قانونگذاری ایران و فرانسه را مقایسه کردند؛ ما بیش از ۱۰ برابر فرانسه قانون وضع کردیم و نکته دوم بحث نظارت بر اجرای قانون است. ما قوانین خوب بسیاری داریم که اجرا نمی شوند و بالای دو دهه است که مقام معظم رهبری سیاست های کلی نظام را بیان کردند؛ از حوزه فرهنگ و سیاست، بهداشت، آسیبهای اجتماعی و مسائل امنیت اجتماعی. ما سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری را داریم که اجرا نمی‌شوند.

متکی با بیان اینکه از وظایف مهم مجلس نظارت است، اظهار کرد: در حال حاظر این نظارت جدی نیست کمیسون‌های پا به پای دستگاه‌های هم‌تراز اجراییشان باید مسائل اجرایی کشور را پیگیری کنند. ما نباید در کمیسیون هایمان سرگرم رسیدن به ریاست باشیم اگر یک دستگاه اجرایی در مجلس نمره منفی گرفت آن کمیسیون مربوط هم باید استیضاح شود چون به کار آن دستگاه نظارت نداشته است. 

وی یادآور شد: اجرای قوانین، ساده‌سازی و نظارت بر اجرا یکی از رمزهای موفقیت کشورهایی است که از پیچیدگی فرار کرده‌اند؛ نمی‌دانم ما قدرت را برای این تحول بزرگ، ولی این تحول وظیفه اصلی مجلس است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • متکی: نباید در کمیسیون‌ها سرگرم رسیدن به ریاست باشیم
  • منوچهر متکی: دولت باید اقتصاد را رها کند
  • متکی: نظارت مجلس در کشور ما قوی نیست /۲۰ برابر فرانسه، قانون وضع کرده ایم
  • متکی: نظارت مجلس در کشور ما قوی نیست/ 20برابر فرانسه، قانون وضع کرده ایم
  • متکی: نباید در کمیسیون‌های مجلس دنبال رسیدن به ریاست باشیم
  • ارزش تولیدات کشاورزی کشور ۷۰ میلیارد دلار است
  • تصمیمات نهادهای حاکمیتی به اطلاع مردم برسد
  • اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام با بهره‌گیری از توان خراسان رضوی
  • ضرورت بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های خراسان رضوی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام
  • مشارکت مردم در اقتصاد باعث کاهش وابستگی به نفت می‌شود