Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد آنلاین نقل از دنیای‌اقتصاد،  به گفته چندین منبع، انتظار می‌رود دولت بایدن این هفته اعلام کند که هیچ مقام دولتی ایالات متحده در بازی‌های المپیک ۲۰۲۲ پکن شرکت نخواهد کرد و بایکوت دیپلماتیک بازی‌ها را اجرا خواهد کرد. به گزارش سی‌ان‌ان، این اقدام به ایالات متحده این امکان را می‌دهد که بدون جلوگیری از رقابت ورزشکاران آمریکایی، پیامی را در صحنه جهانی به چین ارسال کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شورای امنیت ملی که به‌طور خصوصی درباره تحریم بحث می‌کرد، از این اظهارنظر خودداری کرد. جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا ماه گذشته به خبرنگاران گفت درحالی‌که قانون‌گذاران دموکرات و جمهوری‌خواه از جمله نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان، در اعتراض به نقض حقوق بشر چین از تحریم‌های دیپلماتیک حمایت می‌کنند، در حال بررسی تحریم‌های دیپلماتیک است. با این حال بایکوت کامل انتظار نمی‌رود، به این معنی که ورزشکاران آمریکایی همچنان مجاز به رقابت خواهند بود. آخرین‌باری که ایالات متحده به‌طور کامل المپیک را تحریم کرد در سال ۱۹۸۰ بود، زمانی که رییس‌جمهور سابق، جیمی کارتر در قدرت بود. به تلافی این عمل شوروی نیز در سال ۱۹۸۴، در اوج جنگ سرد، بازی‌های المپیک در لس‌آنجلس را تحریم کرد و به تبع آن حدود ۱۳ کشور اتحاد جماهیر شوروی در این بازی‌ها حضور پیدا نکردند. در سال ۱۹۸۰ آمریکا تلاش کرد تا بازی‌های مسکو را تحت تاثیر قرار دهد و یکسری بازی‌های موازی ترتیب دهد؛ اما نتوانست موفقیتی به‌دست آورد و فقط در دو رشته ورزشی، یعنی ژیمناستیک و دو میدانی مسابقاتی برگزار کرد. برخی از کارشناسان حادثه اخیر را به‌عنوان جنگ سرد جدید می‌خوانند.

در واکنش به این خبر، پکن هشدار داد درصورت ادامه تحریم دیپلماتیک، «اقدامات متقابل قاطعی» علیه دولت بایدن اتخاذ خواهد کرد. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «ایالات متحده باید از سیاسی کردن ورزش و تبلیغات به اصطلاح بایکوت دیپلماتیک دست بردارد تا بر گفت‌وگو و همکاری چین و آمریکا در زمینه‌های مهم تاثیری نگذارد.»

ژائو بایکوت احتمالی را «لکه‌ای سیاه بر روح منشور المپیک» و اقدامی «احساس‌گرایانه و از لحاظ سیاسی فریبکارانه» سیاستمداران آمریکایی خواند. نشست مجازی ماه گذشته بین جو بایدن و شی جین‌پینگ، رییس‌جمهوری چین - که به‌عنوان حساس‌ترین گفت‌وگوهای دیپلماتیک دوران ریاست‌جمهوری بایدن تلقی می‌شود - هیچ پیشرفت قابل توجهی نداشت.

با این حال، پس از اینکه رابطه بین چین و آمریکا در سال آخر ریاست‌جمهوری ترامپ وخیم شد، با آغاز دولت بایدن، این امید وجود داشت که از تنش‌ها کم شود، به‌ویژه اینکه مقامات آمریکایی و چینی در آلاسکا با یکدیگر دیدار داشتند و از آن به‌عنوان یک شروع خوب یاد شده بود. به گفته یکی از مقامات ارشد دولت بایدن که درگفت‌وگوهای دو طرف حضور داشت، بایدن و شی در کل اجلاس نوامبر، در یک «مناظره سالم» شرکت کردند.

بایدن درباره حقوق بشر، تجاوز چین به تایوان و مسائل تجاری ابراز نگرانی کرد. تقریبا هر موضوع مهمی که بایدن روی آن متمرکز است - از جمله پرداختن به مسائل زنجیره تامین، تغییرات آب و هوایی، کره شمالی و ایران - با چین ارتباط دارد و این دو کشور که دو اقتصاد بزرگ جهان هستند، همچنان بر سر تجارت، تهاجم نظامی، زیرساخت‌های جهانی، بهداشت عمومی و حقوق بشر در مناقشه هستند.

بایدن مدت‌هاست که استدلال کرده است که دموکراسی‌ها می‌توانند موثرتر از حکومت‌هایی مانند چین عمل کنند و او از قانون زیرساخت‌های دو حزبی برای نشان دادن نحوه همکاری احزاب سیاسی در دموکراسی‌ها در داخل کشور به‌عنوان یک نمونه خوب از رویکرد خود یاد می‌کند. در همین حال، شی، قدرت خود را پس از تصویب یک قطعنامه مهم توسط حزب کمونیست چین که جایگاه او را به دو سلف قدرتمند خود، یعنی مائو تسه تونگ و دنگ شیائوپینگ ارتقا داد، تثبیت کرد. او در تلاش است تا در بیستمین کنگره حزب در پاییز آینده به‌عنوان رئیس‌جمهور، سومین دوره پیاپی خود را تجربه کند.

منبع: دنیای اقتصاد پربیننده ترین اولین تصاویر از نقشه ترور اردوغان پوکر برجامی / تعلل بایدن کار دستش داد دور بعدی مذاکرات آخر هفته برگزار می شود / طرف مقابل هیچ ایرادی در متون ایران نگرفت بیانیه جدید روسیه درباره مذاکرات وین طرف غربی با برنامه مشخص لغو تحریم به وین بیاید / پیشنهادات ایران در چارچوب برجام است

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: المپیک مسابقات المپیک جو بایدن بایکوت ایالات متحد آمریکا المپیک ۲۰۲۲ ایالات متحده دولت بایدن بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۰۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفت ایران بار دیگر تحریم خواهد شد؟

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، مروری بر رویدادهای جهانی نشان می‌دهد که حتی در حوزه اقتصاد نیز اغلب خبرها حول پاسخ نظامی قدرتمند ایران به رژیم صهیونیستی می‌چرخد. در چنین شرایطی برخی خبرها از افزایش فشارها از سوی نماینده‌های جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا بر دولت این کشور برای افزایش تحریم‌های نفتی ایران حکایت دارد. بااین‌حال تحلیل‌گران بین‌المللی می‌گویند در شرایط فعلی افزایش تحریم‌های نفتی ایران می‌تواند منجر به رشد قیمت نفت و افزایش تورم در آمریکا شود و این چیزی نیست که جو بایدن به آن علاقه‌مند باشد؛ چراکه افزایش تورم می‌تواند به کاهش آرای رأی‌دهندگان آمریکا به نفع بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بینجامد که آبان‌ماه برگزار می‌شود. تحلیل‌گران غربی دیروز درهمین‌باره به رویترز گفتند که بعید است پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی باعث شود دولت بایدن اقدام چشمگیری علیه صادرات نفت ایران انجام دهد؛ زیرا نگران افزایش قیمت نفت است.

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت نفت با حمله ایران به صهیونیست‌ها

در رویدادی دیگر آمارها نشان می‌دهند که به‌دلیل افزایش تنش‌ها در خاورمیانه قیمت طلا و نفت تمایل زیادی به صعود پیدا کرده‌اند. تحلیل‌گران می‌گویند افزایش تنش‌ها می‌تواند قیمت طلا را به ۲۴۰۰دلار و نفت را به ۱۰۰دلار برساند.

همچنین در فضای اقتصاد جهان مشخص شد که آمریکا در حال قطع ارتباط شرکت‌های چینی با سایر کشورهاست و به‌تازگی فشارهای تازه‌ای را به امارات وارد کرده است. خبرگزاری بلومبرگ درهمین‌باره نوشت: یک شرکت اماراتی فعال در زمینه هوش مصنوعی در یک توافق پشت‌پرده با اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا توافق کرده است سرمایه‌گذاری در چین را قطع کند زیرا درغیراین‌صورت با تدابیر تنبیهی واشنگتن روبه‌رو خواهد شد.

منبع: روزنامه همشهری

انتهای پیام/

کد خبر: 1227466 برچسب‌ها نفت

دیگر خبرها

  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • نفت ایران بار دیگر تحریم خواهد شد؟
  • نفت ایران دوباره تحریم می‌شود؟
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند
  • لفاظی تازه یک اسرائیلی؛ تل‌آویو دنبال حمله دیپلماتیک به ایران؟
  • هیچ دولتی در کاخ سفید قادر به بستن شیر نفت ایران نیست
  • واشنگتن‌پست: تحریم ایران برای آمریکا دشوار است
  • رویترز: بایدن تحریم نفتی را از لیست گزینه‌های پاسخ به ایران خط زده است
  • سایه شوم اعتصاب‌های گسترده بر سر بازی‌های المپیک پاریس