Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-23@20:25:09 GMT

روز سوم مذاکرات با دنیس راس

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۶۱۰۷۰

روز سوم مذاکرات با دنیس راس

دنیس راس در ساعت یازده صبح روز جمعه ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۹، پرسش ها و نظرات و خواسته های هیأت اسرائیل را به هیأت سوریه منتقل کرد.

 راس، پرسش ساغی را پرسید که: تعریف شما از خط چهار ژوئن چیست؟ آیا این تعریف بر موقعیت نیروهای شما و وجود آنها در آن تاریخ استوار است؟ راس همچنین گفت اسرائیلی ها آماده آوردن نقشه های خود هستند و طرف سوری نیز باید به سهم خود نقشه هایش را آماده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راس سه ملاحظه ساغی درباره سه مسئله آب، ایستگاه هشدار سریع، و عادی سازی روابط را به شرح زیر، منتقل کرد:
اول، آب: که مسئله ای بنیادین برای اسرائیل است، و در نگاه آنها بر موضوع خط های مرزی تأثیر می گذارد. اسرائیل می خواهد موضوع آب پیش از رسیدن به توافق صلح حل شود.

دوم، ترتیبات امنیتی: راس به نقل از ساغی گفت مهم ترین عامل در این ترتیبات امنیتی برای اسرائیل، ایستگاه زمینی هشدار سریع است. چون نیازهای امنیتی آنها نمی تواند تنها از راه فضا برآورده شود، و گریزی از وجود ایستگاه یا ایستگاه های زمینی نیست.

سوم، روابط مسالمت‌آمیز: اسرائیلی ها به برخی نشانه ها یا دلایل پیش از پایان عقب‌نشینی، نیاز دارند تا بتوانند به ملت خود ثابت کنند تحولاتی رویداده است که نشان می دهد امور دگرگون شده است. این نشانه ها می بایست در زمان امضای توافق داده شود، اما پیش از آن، می توان نشانه های وضعیت جدید را با اقداماتی مانند دیدارهای متقابل روزنامه‌نگاران، یا دیدارهای مجموعه های جهانگردی برگزیده از مکان هایی مثل تدمر، و ایجاد نمایندگی دیپلماتیک در سطحی پایین تر از سفرا بروز داد. راس همچنین به نقل از ساغی گفت: اسرائیل منافع سوریه را در لبنان محترم می شمارد. باراک متعهد به عقب‌نشینی اسرائیل از لبنان است، و ترجیح می دهد این عقب نشینی را از طریق توافق با سوریه انجام دهد. باراک بر آن است که نخست عقب‌نشینی از لبنان انجام شود و پیش از پایان عقب نشینی اسرائیل از سرزمین های سوریه، به سرانجام رسد. ایندیک در این جا وارد بحث شده و اموری را که باراک می تواند درباره آنها با ما به توافق برسد در سه موضوع زیر خلاصه کرد: آب، ایستگاه هشدار سریع، و جدول زمانی ویژه روابط عادی.

داوودی به پرسش های ساغی این گونه پاسخ داد: معیارهای تعیین خط چهار ژوئن: لازم است معیارهای دیگری غیر از استقرار نیروهای نظامی، برای تعیین خط چهار ژوئن در نظر گرفته شود. زیرا اسرائیل به شکل تدریجی بخش هایی از مناطق خالی از تسلیحات را اشغال کرده است. او این معیارها را عبارت دانست از: سیطره بالفعل، درگیری های مسلحانه، و خط های کشاورزی. تطبیق قانون بین المللی درباره تقسیم آب: داوودی در این زمینه گفت: «به روشنی می گوئیم: جهت آب را تغییر نمی دهیم و آن را آلوده نمی کنیم. نیاز اسرائیل را به آب درک می کنیم، اما این بدان معنا نیست که سوریه نسبت به آب حق ندارد. خواسته های دو طرف در موضوع آب باید بر همان اساسی استوار باشد که در بین کشورهای موجود بر کرانه آب های بین المللی، معمول است. هنجارهای بین المللی ناظر بر تقسیم عادلانه منابع آب، بر اساس درک نیازهای هر یک از ما، تطبیق داده می شود». نپذیرفتن ایستگاه هشدار سریع: داوودی با تأکید بر همان مطالبی که پیش از آن برای مسئولان آمریکایی توضیح داده بودیم، گفت: هر گونه وجود اسرائیل بر سرزمین سوریه پس از توافق صلح، تداوم اشغال تلقی می شود. ایده ایجاد ایستگاه زمینی در خاک اسرائیل در ازای ایستگاه زمینی اسرائیل در خاک سوریه را نپذیرفتیم، زیرا ایستگاه سوریه در اسرائیل نماد صلح، و ایستگاه اسرائیل در سوریه نماد اشغال خواهد بود. از این رو می گوئیم اصل ایستگاه زمینی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست، و ما بر آن هستیم که جایگزین های جوی، و فضایی و فن آوری های نوین برای برآورده کردن نیازهای امنیتی دو طرف، کفایت می کند. روابط مسالمت‌آمیز: نشانه های خواسته شده، هنگام امضای توافق و اعلام پایان وضعیت جنگی، داده خواهد شد، اما موضوع تنظیم دیدار های متقابل قابل بررسی و توافق است. روز چهارم

دنیس راس فرصتی دو یا سه روزه به اسرائیلی ها و سوری ها داد تا نقشه های خود را آماده کنند و ادامه بحث ها روی نقشه ها انجام شود. راس در جلسه عصر این روز که بیش از چند دقیقه به درازا نکشید، تنها به نقل تمایل ساغی برای رایزنی با حکومت خود پیش از پاسخ به ملاحظات مطرح شده از سوی هیأت سوریه، پرداخت. راس در ساعت دوازده ظهر روز بعد - شنبه ۱۸ سپتامبر - پاسخ های ساغی را به هیأت ما ارائه کرد. روشن بود که ساغی پیش از دادن پاسخ، با باراک رایزنی کرده است.

راس به داوودی این گونه گفت: روش باراک ورود جدی به جزئیات و اکتفا نکردن به کلیات است. ساغی می خواهد با داوودی چهره به چهره ملاقات کند، و نقشه هایش را با خود همراه دارد تا در آنچه می گوید و می خواهد دقیق باشد. اما آنها از روشی که شما خط چهار ژوئن را کشیده اید، ناامید شده اند. و می گویند از پیش بینی های آنها فراتر رفته اید. راس این موضع آنها را توجیه کرد و گفت: رئیس‌جمهور اسد در یکی از بحث ها به آنها گفته است خط چهار ژوئن همان جایی است که نیروهای دو طرف در آن زمان مستقر بوده اند، و آنها هم این موضع او را به اسرائیلی ها منتقل کرده اند. سپس راس مراحل تعریف مفهوم «عقب نشینی کامل» و «امانت» [رابین] را از نظر خود ردیف کرد. اسرائیلی ها باور دارند که وجود ایستگاه زمینی هشدار سریع ضروری است، و این موضوع با عوامل دیگر در هم تنیده است و بر یکدیگر تأثیر می گذارند. راس گفته های ساغی را در این باره نقل کرد و اینکه ژنرال شهابی در مذاکرات پیشین به شاحاک گفته است: شما در نیازهای امنیتی زیاده روی می کنید و به گونه ای به موضوعات می پردازید که گویی در وضعیت جنگی قرار دارید. شاحاک به او پاسخ می دهد: بله، درست می گویید. می توانیم نیازهای مطلوب امنیتی خود را کاهش دهیم، اما مشروط بر اینکه شما در قوام نیروهای خود و تسلیحات آن تجدید نظر کنید تا بازتاب دهنده این موضوع باشد که ما در وضعیت صلح - و نه جنگ - هستیم.

داوودی پاسخ می دهد: اسرائیلی ها خوب می دانند، خط چهار ژوئن کجا است. می توان نقشه ها را باز کرد و خط را بر اساس معیارهایی که ذکر کردم مشخص کرد، اما نه برای باز کردن دوباره بحث درباره اینکه اسرائیل تا کجا عقب‌نشینی کند. اگر جلسه رو در رو با ساغی، برای تثبیت خط چهار ژوئن است، به لحاظ اصولی مانعی ندارد، اما مایلم به من فرصت دهید تا با دمشق رایزنی کنم. درباره ایستگاه زمینی هشدار سریع اگر مفهوم اسرائیلی ها از عوامل ضروری کننده آن موضوعاتی است که در ذهن ژنرال شاحاک بود که این ایستگاه برای کنترل «مناطق مرتبط» نیست، بلکه مربوط به تسلیحات نیروهای سوریه، و بنیه و نقاط تمرکز آن است، این هدف بدی است. در این صورت من هم موضوع بنیه ارتش اسرائیل و تسلیحات آن را به شمول تسلیحات اتمی مطرح می کنم. من تلاش نمی کنم امور را سخت کنم، اما هیچ ایده ای را بی پاسخ نمی گذارم.

ایندیک در اینجا به بحث ورود کرده و گفت: «مضمون بحثی که ذکر شد از گفتگویی بود که میان شاحاک و شهابی در گرفت. وقتی شهابی گفت وضعیت صلح بر روابط جدید دو طرف حاکم خواهد بود، شاحاک هم پاسخ داد این وضعیت جدید باید در موقعیت و حجم نیروهای سوریه بازتاب یابد».

سرلشکر عمر به ایندیک پاسخ داد: «ژنرال شهابی هم در پاسخ به شاحاک، گفت: تصمیم در این باره متعلق به ما است، شاید روزی احساس کنیم نیازهای امنیتی ما می طلبد که نیروهای خود را [از جبهه جولان جابجا کرده و] در خط رویارویی دیگری مستقر کنیم. این موضوع بسته به تصمیم سوریه است».

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نیازهای امنیتی ایستگاه زمینی اسرائیلی ها هشدار سریع عقب نشینی نشانه ها نقشه ها دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۱۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست

یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگاران ضمن اشاره به برخی ادعا‌ها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

به گزارش ایرنا، وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشور‌های عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

اخیرا برخی رسانه‌ها با انتشار اخباری نادرست مدعی مذاکره مستقیم مقامات کشورمان با طرف آمریکایی و برخی تغییرات در سازوکار‌های مذاکراتی شدند.

دیگر خبرها

  • اعلام الحربی آمار حملات جبهه مقاومت در لبنان، سوریه و یمن را منتشر کرد + اینفوگراف
  • فشار آمریکا و اسرائیل به قطر برای تحت فشار قرار دادن حماس
  • بیانیه حماس درباره مذاکرات توافق آتش‌بس
  • روز ۱۹۹ طوفان‌الاقصی| حمله به پایگاه‌های آمریکا در سوریه
  • روز ۱۹۸ طوفان‌الاقصی |حمله پهپادی به جولان اشغالی/ نشست کابینه جنگی اسرائیل برای بررسی بن بست در مذاکرات آتش بس
  • مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست
  • رهبران حماس قطر را ترک می کنند یا نه؟
  • تایم‌لاین تقابل ایران و اسرائیل
  • حمله هوایی اسرائیل به سوریه
  • پدافند ارتش سوریه تجاوز نظامی بامدادی اسرائیل را ناکام گذاشت