Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به توقف دادرسی برخی پرونده‌های فساد در قوه قضائیه واکنش نشان داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، کولانی نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در نشست دانشجویان با رئیس قوه قضائیه که به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو برگزار شد به توقف دادرسی برخی پرونده‌های فساد در قوه قضائیه واکنش نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن این سخنران به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

من تلخی برخورد صادقانه را بر شیرینی برخورد منافقانه ترجیح میدهم.
شهید مظلوم دکتر بهشتی

آقای اژه‌ای ریاست محترم قوه قضاییه سلام علیکم

بنده به عنوان نماینده جامعه اسلامی دانشجویان بزرگترین اتحادیه دانشجویی کشور در خدمت حضار محترم، دانشجویان و مسئولین به ایراد دغدغه جامعه دانشجویی کشور خواهم پرداخت.

آقای رئیس قریب به شش ماه از آغاز ریاست حضرتعالی بر قوه قضائیه که مأمن و پناهگاه نهایی مردم مظلوم است می‌گذرد. در این ۶ ماه علیرغم فعالیت‌های مثبت و شایسته تقدیری که در این قوه رخ داده است و جا دارد به همین علت از مجاهدت‌های شما در این عرصه قدردانی کنیم، باید بگویم متاسفانه این فعالیت‌ها منجر به تحول چشمگیر و یا اصلاح ساختار اساسی در این قوه نشده است.

جناب اژه‌ای، شعار مبارزه با فساد را همه می‌دهند هرکس دیگری هم بر این کرسی تکیه بزند قطعاً شعار مبارزه با فساد را با صدای غَرا سر خواهد داد؛ اما میزان جدیت قوه در مبارزه با فساد در آنجا نمایان می‌شود که مردم ثمره این مبارزه را بر سر سفره خود ببینند.

آقای قاضی اگر مبارزه با فساد منجر به بهبود شرایط اقتصادی مردم و افزایش اعتماد مردم به حاکمیت و نهایتاً تقویت سرمایه اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی نشود صرفاً حذف مفسدان دون پایه همچون سلاطین معدوم سال‌های اخیر بوده و فساده اصلی را نشانه نرفته است. به همین دلیل از حضرتعالی می‌خواهم به عنوان رئیس عدلیه با ارائه برنامه عملی و واقع بینانه خود برای مبارزه با فساد به آحاد جامعه، به این خواست منطقی و عقلانی مردم یعنی ریشه کنی فساد جامه عمل بپوشانید.

امروز جمهوری اسلامی حرم است، قرارگاه حسین بن علی علیه السلام ایران است، اگر جمهوری اسلامی آسیب ببیند بیت الله الحرام و قرآن آسیب خواهددید.

حضرت حجت الاسلام اژه ای، عبارات فوق آخرین سخنان شهید عزیزمان حاج قاسم سلیمانی ست، مبادا در قوه‌ای که تحت مدیریت حضرتعالی اداره می‌شود ذره‌ای به حیثیت و اعتبار جمهوری اسلامی آسیب وارد. جناب قاضی القضات، در دوره قبل حرکت‌های مثبت و امیدوار کننده‌ای در قوه قضائیه آغاز شد، حرکتی که ندای تحول در این قوه را به گوش مردم دردمند ایران می‌رساند، تحولی که اگر به نتیجه برسد تسکینی خواهد بود بر درد‌های متنوع مردم عزیز ایران اعم از گرانی، تبعیض و امثالهم.

اما در یکی دو سال گذشته اتفاقات شگفتی افتاده است. پرونده‌هایی که در سالیان گذشته با بوق و کرنا در رسانه‌های رسمی به جریان افتادند و امید می‌رفت با تداوم این رسیدگی ریشه فساد مورد آسیب قرار گیرد و بخش بزرگی از اعتماد از دست رفته مردم را بازگرداند به یکباره و پس از مدت‌ها بررسی و صدور حکم نهایی شاهد توقف دادرسی در این پرونده‌ها هستیم.

به عنوان مثال عرض می‌کنم، در رسانه‌ها دیدیم در پرونده بانک ملت که متهم ردیف اول آن آقای محکوم شده بودند و ۱۲ هزار میلیارد تومان از اموال متهمان این پرونده بازگردانده شد، به یکباره با ارجاع پرونده به دیوان عالی کشور، دیوان حکم به اعاده دادرسی آن می‌دهد و در حال حاضر قریب به سه سال است که این پرونده معلق و بلاتکلیف می‌باشد. جالب آن است که حکم محکومیت این پرونده توسط مسلط‌ترین و توانمندترین قضات این سرزمین که مجموع عمر قضاوتشان به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد صادر شده بود.

مگر در دوره‌های قبل‌تر در قوه قضاییه به جهت رسیدگی فوری و قاطع به پرونده‌های مفاسد بزرگ از رهبری معظم انقلاب هزینه نشد؟ مگر با اخذ استجازه از محضر ایشان قرار بر آن نبود که به شرط بررسی پرونده‌های بزرگ فساد توسط قضات با سابقه و پاکدست، دیگر تغییری در حکم نهایی این پرونده‌ها ایجاد نشود؟

قطعاً فراموش نکرده اید که این هزینه کرد از حضرت آقا چه هجمه رسانه‌ای را علیه ایشان ایجاد کرد. حال با نقض این احکام که توسط قضات با سابقه و پاکدست صادر شده بود عملاً آن حرکت فداکارانه مقام معظم رهبری بی اثر شده است.

جناب اژه‌ای، این اخبار پیام مثبتی را به جامعه مخابره نمی‌کند، این اخبار حامل پیام تحول و اصلاح ساختار نیستند. مردم دردمند با شنیدن این اخبار علاوه بر یاس و ناامیدی خشمگین نیز می‌شوند؛ که اگر این رویه اصلاح نشود قطعاً بر اساس انقلاب و آسیب وارد خواهد آمد این انقلاب ثمره خون شهدا و خون دل خوردن‌های مردم مظلوم است مبادا یک حرکت قلم قضات شما ذره‌ای به این انقلاب عزیز خدشه وارد کند.

نکته دیگری که باید عرض کنم بحث آمار پرونده‌هایی است که قضات بررسی می‌کند. اخیراً در رسانه‌ها شنیدیم که گویا قضات موظف شده اند در مدت زمان مقرری تعداد مشخصی پرونده را مورد رسیدگی قرار دهند.

آقای قاضی این شیوه رسیدگی به پرونده‌ها کیفیت را فدای کمیت می‌کند، در نتیجه جز پایمال شدن حقوق بخش بزرگی از مردم و به تبع آن نارضایتی بیش از پیش آنان از نظام اداری کشور ثمره دیگری نخواهد داشت و علاوه بر آن، این رویه برخلاف توصیه مکرر حضرت آقا مبنی بر تکریم قضات پاکدست است، چرا که قضات پاکدست در رسیدگی به پرونده‌های قضایی دقت را فدای کمیت نمی‌کنند و این مسئله در کنار سایر مسائل می‌تواند زدگی و یأس قضات پاکدست و توانمند را در پیش داشته باشد.

مسئله مهم دیگر، وضعیت زنان زندانی است. در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که بانوان در خلقت خود  دارای روحیه لطیف تری هستند؛ لذا مجازات حبس برای ایشان بسیار آسیب زا‌تر و از لحاظ روحی و روانی، دارای تبعات منفی بیشتری خواهد بود. با این حال، هیچگاه نمی‌توان از ارتکاب جرم به طور کامل پیشگیری کرد. به همین سبب، دادگاه‌ها باید در صدور حکم برای زنان با دید وسیعتر و در نظر گرفتن آسیب‌ها عمل کنند که تنها یکی از این آسیب‌ها و شاید مهم‌ترین آن، از هم پاشیدن کانون خانواده است.

آسیب دیگر، متوجه فرزندان مادران زندانی است که یا در زندان متولد می‌شوند و تا پایان مدت محکومیت مادر، فرزندان آن‌ها نیز محکوم به تحمل حبس بدون جرم هستند و یا بالاجبار از مادران خود جدا می‌شوند که جنابعالی نیز به پیامد‌های منفی بسیار آن از جهت تربیتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و.. واقف هستید.

در این راستا، مجازات‌های تکمیلی و تبعی، راهکاری قانونی است که میتوان در صدور حکم برخی جرایم اعمال کرد و البته نیازمند تعامل حداکثری با دستگاه‌های مربوطه جهت اجرایی شدن حکم است.
راهکار دیگر، بهره گیری از ظرفیت مراکز نیمه آزادی است که مطابق ماده ۵۶ و ۵٧ قانون مجازات اسلامی، محکوم می‌تواند در زمان اجرای حکم حبس، فعالیت‌های حرفه ای، آموزشی، درمانی و نظایر این‌ها را در خارج از زندان انجام دهد. وجود چنین مراکزی که زنان زندانی در آن‌ها مشغول به فعالیت باشند، علاوه بر اینکه آسیب‌های ناشی از محکومیت را کاهش میدهد، موجب می‌شود تا زنان بتوانند با یادگیری حرفه و فن، پس از اتمام مدت محکومیت، با مهارتی خاص وارد اجتماع شوند و البته برای تحقق هرچه بهتر این مسئله، قوه قضائیه باید تدبیری کند تا فعالیت این بانوان تا مدت مشخصی دنبال شود.

همچنین، وضعیت زندان زنان نیز باید تا حد امکان، ساماندهی شود؛ چه از لحاظ مدیریتی، چه بهداشتی، چه فرهنگی و باقی موارد؛ و نیز لازم است آموزش‌های تربیتی و فنی و حرفه ای، در سیاست‌های اجرایی زندان زنان قرار گیرد؛ تا اولا محیط زندان از فضایی فاسد فاصله بگیرد و دوماً ضامن اصلاح مجرمین و ورود مفید آن‌ها به اجتماع باشد.

در این راستا، سوالی که مطرح است این است که قوه قضائیه برای باز اجتماعی شدن زنان پس از اتمام مدت محکومیت، چه برنامه‌ای دارد؟

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پرونده های فساد توقف دادرسی رئیس قوه قضائیه روز دانشجو جامعه اسلامی دانشجویان مبارزه با فساد جمهوری اسلامی قوه قضائیه پرونده ها اژه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۱۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی بهره برداری از ظرفیت‌های مردمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، زهره الهیان، نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم‌نهاد مجلس شورای اسلامی از برگزاری دومین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی آسیب‌های اجتماعی با حضور مسئولین سازمان‌های مردم نهاد و نمایندگانی از شهرداری تهران، دادگستری کل استان تهران، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور، قوه قضائیه، سازمان بهزیستی، فراجا، دستیار مردمی‌سازی دولت، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و دیگر دستگاه‌های مربوطه خبر داد و گفت: خوشبختانه در فاصله نشست اول و نشست امروز اتفاقات خوبی در حوزه پیشگیری و رفع آسیب‌های اجتماعی رقم خورده است.   رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم‌نهاد با اشاره به اینکه هدف ما در این نشست‌ها این است که ظرفیت‌های مردمی به کمک رفع آسیب‌های اجتماعی بیاید، اضافه کرد: در همین راستا می‌توان از شعار سال که شعار اقتصادی است و رهبر معظم انقلاب به نوعی مشارکت مردم را در جهش تولید تعیین‌کننده دانستند، در بحث اجتماعی هم الگو گرفت و از مشارکت مردم برای تغییر و تحول در بحث آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری و علاج برخی آسیب‌ها بهره گرفت.    الهیان در تشریح این نشست گفت: در نشست امروز که بسیار نشست پرباری هم بود، دستگاه‌های مربوطه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد خود در حوزه رفع آسیب‌های اجتماعی، به بیان پیشنهاد راهکار‌ها و اعلام موانع در حوزه پیشگیری و برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی پرداختند.   وی افزود: آنچه که مسلم است این است که بحث آسیب‌‎های اجتماعی یکی از مشکلات و چالش‌های مبتلابه جامعه ما است که گریبان‌گیر خانواده‌ها و عرصه اجتماع ما شده و اگر مسئولان به وظایف ذاتی خود در این حوزه عمل کنند و با رویکرد و نگاهی که مقام معظم رهبری به این حوزه دارند، فعالیت‌ها را جدی و شبانه‌روزی پیگیری کنند، حتماً ما در وضعیت بهتری قرار خواهیم گرفت.   رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم‌نهاد اضافه کرد: از آنجا که تنها با فعالیت دستگاه‌های دولتی و حکومتی بحث رفع آسیب‌های اجتماعی امکان‌پذیر نیست، نگاه ما این است روندی را ترتیب دهیم که در حوزه آسیب‌های اجتماعی به نتیجه مطلوب نزدیک شویم و یکی از این راهکار‌ها مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد در این حوزه است. برای مثال یکی از پیشنهاداتی که در نشست امروز مطرح شد واگذاری رفع برخی مسائل اجتماعی محلات به فعالان مساجد، هیئت‌ها و گروه‌های جهادی هر محله است.   الهیان با بیان اینکه خوشبختانه با گزارشی که نمایندگان دستگاه‌های درگیر در این موضوع ارائه کردند اقدامات خوبی در حال انجام است، افزود: شهرداری تهران اقدامات بسیار خوبی در قرارگاه اجتماعی خود رقم زده و می‌تواند الگو و نمونه برای سایر شهرداری‌ها در سراسر کشور باشد. همچنین براساس گزارش نمایندگانی که از فراجا در جلسه حضور داشتند، اقدامات مثبت و موثری در معاونت فرهنگی فراجا در حال انجام است. نماینده وزارت آموزش و پرورش هم در مسائلی که در طرح نماد برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در قالب آموزش خانواده‌ها و آموزش و مشاوره به نوجوانان و دانش‌آموزان اتفاق می‌افتد، گزارشات خوبی ارائه کرد.   وی با تاکید بر اینکه در قوه قضائیه هم همراهی جدی و میدانی نسبت به بحث آسیب‌های اجتماعی وجود دارد، تصریح کرد: درمجموع یک همراهی و هم‌سویی خوب در بحث آسیب‌های اجتماعی بین دستگاه‌ها اتفاق افتاده است که در قالب این جلسات، این همراهی و هم‌افزایی و نگاه واحد به موضوع آسیب‌های اجتماعی به هم نزدیک‌تر و هماهنگی‌ها حداکثری خواهد شد.   رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم‌نهاد مجلس با اعلام اینکه یکی از اتفاقات مبارکی که در این نشست افتاد تقسیم کار بین دستگاه‌ها بود، اضافه کرد: هر دستگاهی متولی شد در یک حوزه آسیب‌های اجتماعی که ارتباط و درگیری بیشتری آن دارد، بانی جلسات شود و جلساتی را با حضور جمع مسئولین و نهاد‌های مردمی فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی برگزار کند تا بتوانیم این ارتباط و هم‌سویی و هم‌افزایی را ادامه دهیم.   الهیان تصریح کرد: در همین راستا تصمیم بر این شد سازمان خدمات و مشارکت‌های شهرداری تهران در جلسه آتی بحث کودکان کار و حضور سازمان‌های مردم‌نهاد در این حوزه و دعوت دستگاه‌های حکومتی مرتبط میزبانی کند. همچنین مسئولین فراجا پیشنهاد دادندنشستی با حضور فرماندهان این سازمان در حوزه فضای سایبر و آسیب‌هایی که از جانب فضای مجازی گریبان‌گیر کودکان و نوجوانان ما است، برگزار کنند تا ببینیم فراجا در حوزه آموزش به کودکان و نوجوانان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها چه اقداماتی انجام داده و ما از طریق مجلس و نمایندگان سایر دستگاه‌ها چگونه می‌توانند این اقدامات را تقویت کنند.   وی ادامه داد: نماینده قوه قضائیه در این نشست اعلام آمادگی کرد که نشستی برای نهادینه شدن فضای مشارکت مردم برگزار کنند. همچنین از طرف دستیار ویژه رئیس‌جمهور، نمایندگانی حضور داشتند و بنا شد نشستی با حضور دستیار ویژه رئیس جمهور در حوزه مردمی سازی دولت برگزار کنیم و در آنجا مدل‌های مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد در بحث رفع آسیب‌های اجتماعی را با حضور دستگاه‌های دولتی ارائه دهند.    رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم‌نهاد مجلس تاکید کرد: در مجموع دستگاه‌ها استقبال بسیار خوبی از این نشست داشتند و درخواست آنها برگزاری ادامه نشست‌ها بود. مخصوصاً سازمان‌های مردم‌نهاد، سمن‌ها و گروه‌های جهادی که در این حوزه فعال هستند، بسیار استقبال کردند که این نشست‌ها با حضور ایشان ادامه پیدا کند.   الهیان تصریح کرد: ما در فراکسیون سازمان‌های مردم‌نهاد مجلس هم در این مدت باقی‌مانده از مجلس یازدهم در خدمت همه این دوستان هستیم و در آغاز مجلس دوازدهم از نمایندگان فعال در این حوزه درخواست و دعوت خواهیم کرد که در این سلسله نشست‌ها حضور پیدا کنند و پیگیر مشکلات این حوزه باشند.

دیگر خبرها

  • صبر ٨٤ روزه مردم کرمان برای رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر
  • متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر کرمان ۸۴ روز است
  • متوسط زمان رسیدگی پرونده‌ها در شعب تجدیدنظر کرمان ۸۴ روز است
  • طعنه روزنامه جمهوری اسلامی به پرونده چای دبش: در کشوری که یک فساد بزرگ را «فسادنمایی» می‌نامید، می‌شود دم از عدالت زد؟
  • حکم اعدام آقای کارگردان شکسته شد
  • اطلاعیه مهم پلیس درباره شناسایی باندهای فساد در طرح نور
  • راه اندازی شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های رسانه‌ها
  • عملکرد دستگاه قضا درعدالت و مبارزه با فساد در وضعیت حجاب موثر است
  • لزوم آسیب‌شناسی پرونده‌های معطل مانده در واحدهای اجرای احکام
  • بررسی بهره برداری از ظرفیت‌های مردمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی