Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، موسی ابو مرزوق عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین گفت: حماس از طرح پیشنهادی عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر برای برگزاری نشست مشترک گروه‌های فلسطینی استقبال می‌کند و این کشور همیشه از مسئله فلسطین حمایت کرده است.

وی ادامه داد: طرح‌های پیشنهادی رئیس جمهور الجزایر درباره مسئله فلسطین، مورد استقبال حماس و گره‌های فلسطینی قرار گرفته است و حماس به دعوت تبون پاسخ مثبت خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حماس تا کنون هیچ فراخوان دعوت به سازش داخلی را از جانب هر طرفی بوده باشد، رد نکرده و این موضع ثابت ما است. ما با هر موضعی که به سازش داخلی دعوت کند موافقیم و در گذشته در موارد متعدد این را ثابت کرده‌ایم.

این عضو ارشد حماس افزود: حماس هرگز از حق مشروع خود برای مقاومت کوتاه نخواهد آمد و ما پیشتر اعلام کرده‌ایم مخالف حل و فصل سیاسی صرف با هدف نابودی مسئله فلسطین، به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر و هماهنگی امنیتی با این رژیم هستیم و پایبندی به این مواضع در همه مذاکرات و دیدارهای ما واضح بوده است. مصلحت و حقوق ثابت ملت فلسطین در رأس اولویت‌های ما قرار دارد.

ابو مرزوق با بیان اینکه رویکرد آمریکا در قبال مسئله فلسطین غیر شفاف است، تأکید کرد: اگر نیت واقعی برای برگزاری انتخابات داخلی مطرح باشد، ما آماده حرکت در این مسیر هستیم. ما با طرف مصری درباره دیدگاه‌های خود برای خروج از بحران فعلی گروه‌های فلسطینی رایزنی کرده‌ایم و آنها نیز نظرات ما را به محمود عباس منتقل کرده‌اند. به نظر ما سازش داخلی اساساً یک مسئله فلسطینی است و قصد و نیت میانجی گران نیز در این خصوص خیر است.

وی خاطرنشان کرد: رژیم اشغالگر از توافق اسلو خارج شده ولی تشکیلات خودگردان همچنان به آن پایبند است. در سایه این تحولات، مسئله فلسطین در حال حاضر به مرحله نامطلوبی رسیده است.

موسی ابومرزوق در پایان این مصاحبه تلفنی گفت: ما از حقوق خود کوتاه نمی آییم و به آن پایبند خواهیم بود. امیدواریم محمود عباس نیز مواضع مردمی اتخاذ کند و بتواند رضایت ملت فلسطین را جلب کند.

قابل ذکر است رئیس جمهور الجزایر روز گذشته در دیدار با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از پیشنهاد خود به محمود عباس برای برگزاری نشست مشترک گروه‌های فلسطینی قبل از نشست سران اتحادیه عرب در الجزایر خبر داد.

کد خبر 5369496

منبع: مهر

کلیدواژه: موسی ابومرزوق جنبش حماس مقاومت فلسطین عبدالمجید تبون ایالات متحده امریکا عراق ایران روسیه عربستان سعودی مذاکرات وین رژیم صهیونیستی ولادیمیر پوتین اوکراین فلسطین واشنگتن لبنان امانوئل ماکرون جورج قرداحی مسئله فلسطین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۱۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متفکر عرب: حمله ایران یک تحول بزرگ و مهم است

مدیر کل مرکز پژوهش‌ها و سیاست‌های عربی عملیات ایران علیه اراضی اشغالی را یک تحول بزرگ و مهم دانست که باید خارج از چارچوب جنگ غزه بررسی شود.

به گزارش ایسنا، عزمی بشاره، مدیر کل مرکز پژوهش‌ها و سیاست‌های عربی در مصاحبه با تلویزیون العربی در قطر گفت: پاسخ نظامی ایران به حمله اخیر اسرائیل به کنسولگری این کشور در دمشق را اگر بخواهیم دقیق‌تر مورد بررسی قرار دهیم باید خارج از موضوع جنگ غزه و در واقع در چارچوب جنگ مستمر علیه ایران به آن نگاه کنیم. حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق یک تشدید تنش از سوی اسرائیل بود که ایران نمی‌توانست درباره آن سکوت کند چرا که اسرائیل با این حمله جرات کرده بود به عزت ملی آنها لطمه بزند. تنها ربط بین پاسخ ایران و جنگ غزه در این واقعیت است که منطقه از هفت اکتبر شاهد افزایش تنش است.

وی حمله ایران را یک تحول بزرگ و مهم دانست و گفت: این اولین حمله علیه اسرائیل از خاک ایران و با این میزان از گستردگی بود.

عزمی بشاره تاثیر محدود حمله ایران را ناشی از عدم تمایل این کشور به وقوع جنگ گسترده دانست و گفت: ایران می‌خواست به جهان اعلام کند که مجبور است پاسخ دهد چرا که اسرائیل به دلیل حمله مستقیم و گستاخانه خود به کنسولگری ایران در دمشق راه دیگری را برای تهران نگذاشت. همچنین اقتصاد ایران تحمل یک جنگ گسترده را ندارد.

وی تاکید کرد: ما فهمیدیم که یک ارکستر واقعی در منطقه برای دفاع از اسرائیل وجود دارد که ابتدا در ائتلاف علیه انصارالله یمن شاهد آن بودیم. شنبه نیز این ائتلاف را شاهد بودیم و دیدیم که تعدادی از کشورها از جمله کشورهای عربی برای سرنگونی موشک‌ها و پهپادهای ایران برای دفاع از اسرائیل بسیج شدند. لابی عربی-صهیونیستی-غربی معتقد است که مسئله اصلی خطر ایران است نه مسئله فلسطین اما این ائتلاف که شب حمله ایران به اسرائیل خود را نشان داد ثابت می‌کند که دولت اشغالگر بدون حمایت غرب و آمریکا نمی‌تواند از خودش در برابر ایران دفاع کند. این ائتلافی که در برابر حمله ایران از اسرائیل دفاع کرد هدیه‌ای به اسرائیل بود اما در عین حال نیز محدودیتی برای اسرائیل در جنگ‌هایش محسوب می‌شود.

بشاره درباره آینده نزاع بین ایران و رژیم صهیونیستی گفت: احتمالا فعالیت متجاوزانه اسرائیل علیه ایران و فعالیت‌های اطلاعاتی خرابکارانه ادامه خواهد داشت اما اینکه هواپیماهای اسرائیلی برای حمله به ایران به سمت این کشور بروند یا موشک‌هایی را بدون هماهنگی با همپیمانان به ایران شلیک کنند بعید است چرا که آمریکایی‌ها به ویژه در سالی که این کشور شاهد انتخابات است این را نمی‌خواهند.

این تحلیلگر عرب گفت: بعد از جنگ هفت اکتبر قواعد درگیری تغییر کرده است و شروط وقوع جنگ‌ها دشوارتر از قبل شده است. ما شاهد این مسئله اول در جبهه لبنان و اکنون بین ایران و اسرائیل هستیم. در خصوص موضوع جنگ‌ها جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با جرأت‌تر از دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا است. این مسئله اول در خصوص اوکراین و بعد در غزه دیده می‌شود.

عزمی بشاره درباره احتمال اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی خط قرمز آمریکا درباره مخالفت با وقوع جنگ فراگیر در منطقه را کنار بگذارد، گفت: نتانیاهو تمام اختیار و قدرت در این خصوص را ندارد چرا که موسساتی در اسرائیل هستند که نمی‌توان نظر آنها را کنار گذاشت. همچنین اسرائیل باید منافع آمریکا را نیز در نظر بگیرد. آمریکایی‌ها خشمگین هستند چرا که نتانیاهو قبل از حمله به کنسولگری ایران در دمشق با آنها هماهنگ نکرده بود. همچنین آمریکا به طور قاطع با پاسخ اسرائیل به حمله ایران مخالف است. احتمال اینکه نتانیاهو کاری را که آمریکا با آن مخالف است مثل حمله به نیروگاه‌های هسته‌ای ایران انجام دهد، بعید است چرا که این مسئله به یک جنگ گسترده منجر می‌شود که آمریکا خواهان آن نیست.

وی درباره مذاکرات تل‌آویو و جنبش حماس با میانجی‌گری قطر، مصر و آمریکا و دلایل شکست آن گفت: رسیدن به یک توافق دشوار است چرا که تفاهمی بین دو طرف درباره هیچ مسئله‌ای وجود ندارد. تنها انگیزه اسرائیلی‌ها برای شرکت در مذاکرات آزادی اسرایشان است. اسرائیل می‌خواهد برگ برنده‌ای (اسرا) را که در دست مقاومت فلسطین است، از آن بگیرد تا در از بین بردن حماس به طور کامل آزاد باشد. مقاومت فلسطین درک می‌کند که بدون توقف جنگ و عقب نشینی اسرائیل از غزه هرگونه توافقی هیچ معنایی ندارد. تمام جنجال رسانه‌ای که در اسرائیل درباره مذاکرات وجود دارد با این هدف است که نشان داده شود نتانیاهو به پرونده اسرا توجه دارد اما تمام تحولات جنگ ثابت می‌کند که موضوع اسرا برای کابینه اسرائیل اولویت نیست. آمریکایی‌ها این توهم را به میانجی‌ها و حماس می‌گویند که در صورت موافقت حماس با شروط اسرائیل بازگشت به جنگ بعد از آتش بس محال است. آنها هیچ گونه ضمانتی را نیز در این باره ارائه نمی‌کنند. در مذاکرات اخیر اسرائیل با عقب‌نشینی مخالفت کرد و تنها موافقت کرد که نیروهایش ۵۰۰ متر از محورهای اصلی دور شوند تا طی آتش بس موقت در داخل غزه بمانند. حماس امتیازهای اساسی را در موضوع تبادل اسرا و تعداد اسرا ارائه کرده است چرا که در مذاکرات پاریس به این جنبش گفته شد که آتش بس ممکن است اما نمایندگان اسرائیل در مذاکرات به هیچ وجه حتی در موضوع بازسازی و ورود کمک‌های بشردوستانه کوتاه نیامدند و امتیازهایی که در حال حاضر می‌دهند نتیجه فشار آمریکا و جامعه جهانی است. بعد از فاجعه‌ای که علیه فلسطینی‌های غزه رخ داده است حماس نمی‌تواند درباره مسائل اصلی مثل توقف جنگ یا عقب نشینی اسرائیل از غزه کوتاه بیاید.

بشاره درباره تلاش کشورهای اروپایی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین گفت: هرگونه به رسمیت شناختن چنین کشوری بدون سرزمین، حاکمیت و ویژگی‌های یک کشور تنها یک مسئله نمادین و تغییر نام تشکیلات خودگردان فلسطین به یک کشور بدون حاکمیت است. به رسمیت شناختن تنها در صورتی یک دستاورد دیپلماتیک است که گفته شود یک کشور در مرزهای چهارم ژوئن به پایتختی قدس شرقی به رسمیت شناخته می‌شود. اگر این عبارت گفته نشود مشکل افزایش خواهد یافت چرا که این حقیقت نادیده گرفته می‌شود که این اراضی اشغالی است و مبارزه ملی برای آزادی آن ناکام می‌ماند. احتمالا آمریکا مقدماتی را برای پیشنهاد به رسمیت شناختن کشور فلسطین بدون مرز انجام دهد. کشورهایی مثل ایرلند، اسپانیا و چه بسا بلژیک، مالت و پرتغال باید در چارچوب تلاش خود برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین درک کنند که بدون تمرکز بر مرزهای چهارم ژوئن و قدس شرقی به رسمیت شناختن نه تنها ارزشی نخواهد داشت بلکه احتمالا نتیجه منفی نیز داشته باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله موشکی سنگین حزب الله علیه مواضع اسرائیل/نبرد شدید مقاومت فلسطین با ارتش اسرائیل در مرکز نوار غزه/شمار شهدای نوار غزه به ۳۳ هزار و ۸۴۳ تن رسید
  • حمله موشکی سنگین حزب الله علیه مواضع اسرائیل/نبرد شدید مقاومت فلسطین با ارتش اسرائیل در مرکز نوار غزه/شمار شهدای نوار غزه به ۳۳ هزار و ۸۴۳ نفر رسید
  • حمله موشکی سنگین حزب الله علیه مواضع اسرائیل/نبرد شدید مقاومت فلسطین با ارتش اسرائیل در مرکز نوار غزه
  • رد جایزه قلم آمریکا برای موضع ناکافی در قبال جنگ غزه
  • ایتالیا: گروه هفت آماده اعمال تحریم علیه دشمنان اسراییل است
  • متفکر عرب: حمله ایران یک تحول بزرگ و مهم است
  • فراخوان حماس برای تشدید تقابل با اشغالگران در کرانه باختری
  • عقب نشینی غرب از حمایت رژیم صهیونیستی
  • چرایی یک رویکرد
  • گروه‌های فلسطینی حمله ایران علیه مواضع اسرائیل را تبریک گفتند