Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@17:23:39 GMT

توصیه های تغذیه ای روزهای آلودگی هوا/بیشتر آب بخورید

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۶۲۲۹۰

توصیه های تغذیه ای روزهای آلودگی هوا/بیشتر آب بخورید

به گزارش خبرگزاری مهر، فرشته فزونی، با اشاره به آسیب‌های آلودگی هوا برای سلامت افراد، اظهار کرد: کودکان، سالمندان، مادران باردار و مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی گروه‌های در معرض خطر آلودگی هوا هستند. در حالت عادی سیستم دفاعی بدن سلول‌ها را از آسیب‌های بیرونی محافظت می‌کند، اما آلاینده‌ها و عوامل مخرب محیطی باعث می‌شود سلول‌های بدن توسط رادیکال‌های آزاد دچار آسیب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در شرایط آلودگی هوا باید منابع غذایی حاوی آنتی اکسیدان از جمله ویتامین‌های E، C و کاروتنوییدها در برنامه غذایی روزانه بیشتر مصرف شوند. از همین رو افزایش مصرف روزانه میوه و سبزی بسیار توصیه می‌شود.

فزونی با بیان اینکه پکتین موجود در سیب و مرکبات باعث دفع سرب می‌شود، اظهار کرد: مصرف روزانه میوه‌های حاوی پکتین برای کاهش خطر آلودگی هوا بسیار مناسب است. از سوی دیگر ویتامین C در سبزی‌ها و میوه‌های تازه از جمله مرکبات، کیوی، فلفل سبز، انواع کلم، گوجه فرنگی، سبزی‌های برگی و اسفناج به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: بتاکاروتن یکی از کاروتنوییدهای مهم و پیش ساز ویتامین A است که برای تقویت سیستم ایمنی نقش دارد. سبزی‌ها و میوه‌های سبز ، زرد و نارنجی مانند هویج، کدوحلوایی، انواع کلم، اسفناج، از منابع خوب بتاکاروتن هستند. توصیه می‌شود روزانه ۳ تا ۵ واحد از گروه سبزی‌ها و ۲ تا ۴ واحد از گروه میوه‌ها مصرف شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تاکید بر لزوم مصرف حداقل دو بار در هفته ماهی، ادامه داد: مصرف ماهی‌های روغنی که سرشار از امگا ۳ هستند، می‌توانند در خنثی کردن اثرات زیان بار ترکیبات التهاب آور مفید باشند. بهتر است ماهی به صورت بخارپز یا تنوری با افزودن چاشنی‌هایی مانند آب لیمو یا آب نارنج مصرف شود.

فزونی ادامه داد: روزانه از شیر و مواد لبنی کم چرب و پروبیوتیک مانند ماست و پنیر کم چرب باید به مقدار کافی مصرف شود. همچنین از مصرف غذاهای سرخ شده، فست فودها و غذاهای فرآوری شده‌ای که مواد نگهدارنده دارند پرهیز کنید.

وی در پایان با اشاره به اینکه در روزهای آلودگی هوا مصرف آب و مایعات بیشتر به کاهش آسیب ناشی از آلاینده‌ها کمک می‌کند، گفت: توصیه می‌شود دانش آموزان در مدرسه روزانه یک بسته میان وعده سالم شامل یک میوه ترجیحاً سیب یا مرکبات، شیر کم چرب و ۵۰ گرم از انواع مغزها مصرف کنند.

کد خبر 5369588

منبع: مهر

کلیدواژه: آلودگی هوا تغذیه ویروس کرونا واکسن کرونا کووید 19 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آمار کرونا واکسیناسیون سویه اومیکرون کرونا سکته مغزی سازمان نظام پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معلولان دیابت سازمان غذا و دارو زوال عقل آلودگی هوا میوه ها سبزی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۲۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این میوه از صدتا کدئین بهتر است

طب سنتی طبع گیلاس را عموما سرد و‌تر توصیف می‌کند، اما این سردی نسبت به آلبالو کمتر است. دیدگاه‌های متفاوتی نیز وجود دارد که گیلاس رسیده و شیرین را دارای طبعی معتدل یا حتی گرم می‌دانند. بخش‌های دیگری از گیلاس مانند برگ و دم آن نیز از خواص دارویی برخوردار بوده و طبع سرد و خشکی دارند.

مصلح گیلاس برای افراد سردمزاج

به گزارش سرگرمی روز، برای افرادی که طبع سردی دارند، مصرف گیلاس می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود. این افراد می‌توانند با مصرف مواد غذایی با طبع گرمی نظیر چای نبات، چای هل، خرما، عسل و روغن زیتون، تاثیرات سردی گیلاس را خنثی کنند.

مصلح گیلاس برای افراد گرم مزاج

گیلاس برای افراد با طبع گرم مناسب است و می‌توانند بدون نیاز به مصلح، آن را مصرف کنند. با این حال، برای افرادی که طبع گرم و‌تر دارند، مصرف آلبالو که طبع سردتر و خشکی دارد، پیشنهاد بهتری است.

بهترین زمان برای مصرف گیلاس

توصیه می‌شود گیلاس یک ساعت قبل از وعده‌های غذایی مصرف شود تا از بروز نفخ و مشکلات گوارشی جلوگیری شود. همچنین، پرهیز از نوشیدن آب بلافاصله پس از خوردن گیلاس می‌تواند از بروز دل درد و نفخ پیشگیری کند.

فواید بی‌شمار گیلاس

گیلاس منبع غنی از ویتامین‌ها و فیبر است که خواص بی‌نظیری به این میوه می‌بخشد. از جمله خواص آن می‌توان به تاثیر آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی، تقویت سیستم ایمنی، کمک به درمان بیخوابی و کاهش وزن، و همچنین بهبود عملکرد جنسی و درمان ناباروری در مردان اشاره کرد.

در طب سنتی، طبع گیلاس معمولا به عنوان سرد و‌تر شناخته می‌شود، هرچند که سردی آن از آلبالو کمتر است و برخی معتقدند که گیلاس رسیده و شیرین طبعی معتدل یا گرم دارد.

برای افراد سردمزاج که ممکن است از مصرف گیلاس دچار مشکلات گوارشی شوند، مصرف موادی با طبع گرم مانند چای نبات یا عسل می‌تواند این مشکلات را کاهش دهد، در حالی که افراد گرم مزاج می‌توانند گیلاس را بدون نیاز به مصلح مصرف کنند. اما، برای حداکثر بهره‌وری و جلوگیری از ناراحتی‌های گوارشی، توصیه می‌شود گیلاس یک ساعت قبل از غذا و نه بلافاصله پس از آن یا با نوشیدن آب مصرف شود.

کاهش وزن و لاغری

یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌توانید از گیلاس در رژیم‌های لاغری استفاده کنید این است که این میوه دارای کالری بسیار پاینی می‌باشد، علاوه بر این گیلاس چربی بسیار کمی دارد و برای آب کردن چربی‌های اطراف شکم بسیار مفید است.

نکته دیگر در مورد خواص لاغری گیلاس این است که این میوه علاوه بر فیبر غنی، دارای انواع مواد مغذی و ویتامین‌ها می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند به همراه احساس سیری طولانی، انرژی مورد نیاز بدن را نیز فراهم کند.

خواص گیلاس برای دیابت

مصرف مواد غذایی که دارای شاخص گلیسمی پایین هستند برای دیابتی‌ها مفید می‌باشد و گیلاس هم از این نوع مواد غذایی محسوب می‌شود، شاخص گلیسمی گیلاس ۲۲ می‌باشد و قند ان نسبت به میوه‌های تابستانی مثل زردآلو و هلو بسیار کمتر می‌باشد.

درمان کم خونی

برای درمان کم خونی هم می‌توانید روی کمک گیلاس حساب کنید. گیلاس حاوی مقادیر غنی از آهن می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند باعث افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون شود که در نتیجه به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می‌کند.

خواص گیلاس برای میگرن

جالب است بدانید که ترکیباب موجود در گیلاس می‌توانند مانند قرص‌های مسکن باعث کاهش درد سردرد‌های میگرنی شوند. گیلاس حاوی مقادیر مناسبی آنتوسیانین و انواع بیو فلاونوئید‌ها و آنتی اکسیدان‌های قوی می‌باشد که برای قطع سریع سردرد بسیار مفید هستند.

خواص ضد سرطان گیلاس

یکی از شناخته شده‌ترین خاصیت‌های گیلاس این است که می‌تواند به درمان انواع سرطان‌ها کمک کند. گیلاس حاوی مقادیر غنی از کورستین می‌باشد که این ماده به عنوان یکی از موثرترین مواد ضد سرطانی شناخته می‌شود.

علاوه بر این آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئید‌های موجود در گیلاس نیز می‌توانند مانع آیسیب رساندن رادیکال‌های آزاد مخرب به سلول‌های بدن شوند. ضمن اینکه مصرف گیلاس می‌تواند سرعت رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهد.

درمان بی خوابی

جالب است بدانید مصرف گیلاس قبل از خواب مانند قرص خواب عمل می‌کند و باعث خوابی آرام و عمیق می‌شود. برای این منظور باید از آب گیلاس با طعم ترش استفاده شود که دارای مقادیر غنی از ملاتونین می‌باشد و علاوه بر رفع استرس و اضطراب به درمان بی خوابی هم کمک می‌کند.

تقویت قوای جنسی

مصرف گیلاس می‌تواند به درمان ناتوانی‌ها و بی میلی جنسی زنان و مردان کمک کند. گیلاس به دلیل وجود ویتامین‌های C و A می‌تواند سطح هورمون‌های تستوسترون و استروژن را افزایش دهد و علاوه بر افزایش میل جنسی، باعث افزایش حجم اسپرم‌های آقایان نیز شود.

خواص گیلاس برای فشار خون

مصرف گیلاس یکی از درمان‌های طبیعی فشار خون بالا نیز می‌باشد. همانطور که می‌دانید گیلاس حاوی مقادیر سرشار از پتاسیم می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند باعث دفع سدیم اضافی موجود در بدن شود و فشار خون بالا را کاهش دهد.

خواص گیلاس برای نقرس

گیلاس برای بهبود و کاهش علائم نقرس بسیار مفید است. گیلاس به دلیل اینکه حاوی مقادیر مناسبی از آنتوسیانین می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند باعث کاهش التهابات و رفع درد حاصل از مفاصل بسیار موثر باشد.

دیگر خبرها

  • راهکار‌های تخصصی برای مدیریت وزن
  • اصول تغذیه سالم در خانواده + فیلم
  • عوارض مصرف بیش از اندازه میوه
  • گروه۷: دارایی‌های روسیه تا زمان جبران خسارت اوکراین مسدود می‌ماند
  • فواید بی‌نظیر ریواس
  • این میوه از صدتا کدئین بهتر است
  • این موجودات دوست داشتنی را بخورید!
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • اگر هر روز نوشابه بخوریم چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟
  • حذف قند از رژیم غذایی چه عوارضی دارد؟‌