Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@18:02:57 GMT

فقه بدون پیشرفت فقه نیست

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۶۲۷۰۷

رییس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت گفت: جداناپذیری مقاصد از فقه، فقه اسلام را ضامن پیشرفت جوامع اسلامی می‌نماید به‌گونه‌ای که پیشرفت فارغ از فقه، پیشرفت نیست و فقه بدون پیشرفت نیز فقه نیست.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست اظهار کرد: باور ما این است که توان اسناد معتبر کشف از قرآن، سنت، عقل و اجماع به قدری است که نیازمند مراجعه به غیر اسناد معتبر یا خروج از روش شناخته‌شده فقیهان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بررسی بخش‌های مختلف سند الگو -از مبانی تا تدابیر- نشان می‌دهد که مبانی و اصول فقهی پیشرفت به نحو مناسبی مد نظر قرار گرفته است و بخشی از سند را نمی‌توان یافت که خلاء مباحث فقه پیشرفت در آن به چشم به خورد؛ لذا الگوی ارائه‌شده، از این منظر، جامع و کامل است.

وی با تبیین مبانی پیشرفت بر بنیان فقه و حقوق اسلامی اظهار کرد: این مبانی عبارتند از توجه به همه شئون معنوی و مادی آدمیان، حاکمیت موازین شرعی بر همه راه‌کارها و سیاست‌ها، انسان را صاحب حق و تکلیف دانستن، توحید در تقنین و نفی هر نهاد قانون‌گذار غیر مأذون.

رییس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت سپس با اشاره به اصول پیشرفت بر مبنای فقه و حقوق اسلامی، گفت: این اصول عبارتند از حرمت تعرض به حریم اشخاص و عدم جواز خدشه‌دار شدن منزلت ایشان به بهانه پیشرفت، عزت اسلام و مسلمانان، نفی سبیل، آزادی و تسلط انسان در محدوده موازین شرعی، توأم با مسئولیت در برابر اراده الهی، تعهد و وفای به عهد، وجوب حفظ نظام و حرمت اخلال به نظام، شایسته‌سالاری (تخصص و تعهد کارگزاران نظام)، اصل عدالت و نفی ظلم و انظلام، عزت و غنای نفسانی، حفظ محیط زیست و عدالت بین نسلی، امانت، نفی اسراف، تبذیر و تکاثر ثروت، ارزش‌انگاری تقوا و دانش و نه غیر آن، حفظ خانواده، اصالت مادری و همسری درباره زن و پرهیز از کالاانگاری زن و استفاده ابزاری از او، مبارزه با مصرف‌گرایی، نظاارت بر کارگزاران نظام، کفالت (تعهد حکومت به رفع نیازهای مردم و مسئولیت بیت‌المال در پیوند با آن)، ضرورت تقدیر معیشت حکام و کارگزاران نظام از اموال مباح، اصل ترویج دین با چشاندن حلاوت و عقلانیت دین به مردم و عدم اختلاط زنان و مردان و نهادینه‌کردن حجاب و عفاف در جامعه.

علیدوست یادآور شد: اسلام، در تقسیمی کلان، متشکل از دو بخش اعتقادات و شریعت است. شریعت، گزاره‌هایی است که واقعیت خود را از اراده و اعتبار شارع گرفته است. نهادهای مورد توافق همه مذاهب فقهی اسلام در این پیوند، قرآن و سنت است. در فقه امامیه، قرآن، سنت معصومان عقل و اجماع از اسناد مبین شریعت به حساب می‌آید و فقه، دانشی است که عهده‌دار کشف اعتبارات مزبور از اسناد فوق است. فرآیند کشف را اجتهاد و استنباط و شخص متکفل استنباط را فقیه و مستنبط می‌نامند.

وی افزود: فقیه، افزون بر نگاه به اسناد کشف، لازم است نگاهی به مقاصد شریعت نیز داشته باشد. مقاصد شریعت، پرورش، آموزش، بینش، تحقیق عدالت، زدودن خرافات و قیدها و ... است. جداناپذیری مقاصد از فقه، فقه اسلام را ضامن پیشرفت جوامع اسلامی می‌نماید به‌گونه‌ای که پیشرفت فارغ از فقه، پیشرفت نیست و فقه بدون پیشرفت نیز فقه نیست. قرآن کریم، توان زیادی به فقه و حقوق اسلامی داده تا فقیه با توجه به این تراث عظیم، مبانی و اصول نظریه پیشرفت بنیادین و همه‌جانبه‌ای را عرضه کند که عمل به آن بتواند الگویی اسلامی را به دنیا معرفی نماید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت دین اسلام فقه و حقوق اسلامی موازین شرعی فقه و حقوق اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۲۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروزه به الگوی شادی متناسب با مبانی خود رسیده‌ایم/ با تصویب شورا، سازمان گردشگری شهرداری تهران تشکیل خواهد شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، محمدامین توکلی‌زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در دویست و سی‌امین جلسه شورای اسلامی شهر تهران حضور پیدا کرد و در جریان جلسه امروز گزارشی از اقدامات انجام شده از این معاونت در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان ارائه کرد.

توکلی‌زاده با بیان اینکه تحول نرم افزاری شهر در تهران برنامه ریزی شده است، اظهار کرد: سند اصلی تحول نرم افزاری شهر ابلاغ شد و ما براساس آن گام برداشتیم. یکی از موضوعات اصلی ما تغییر سبک زندگی و رسیدن به هویت ایرانی- اسلامی است.

وی با بیان اینکه شکل‌دهی به این هویت و جامعه پردازی در دستور کار ماست، گفت: سعی کردیم در این طرح تلفیقی بین موضوعات ملی و مذهبی داشته باشیم. بهار قرآن و بهار طبیعت به ما اجازه داد سبک زندگی ایرانی- اسلامی را در برنامه های خود بگنجانیم.

توکلی زاده با اشاره به برگزاری پویش «تهران دوست داشتنی در پایتخت»، تصریح کرد: پویش روزه اولی‌ها نیز سال دوم خود را پشت سر گذاشت. سال قبل ۳۰ هزار نفر در این پویش شرکت کردند و امسال در سطح مناطق و ورزشگاه آزادی این پویش برگزار شد.

وی به توزیع پنج میلیون افطاری ساده با همکاری هیئت ها، مساجد و مدارس اشاره کرد و گفت: پویش مهربانی نیز در همین ایام برنامه ریزی و اجرا شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه جشن نوروز از میدان هفت تیر آغاز و به بوستان لاله ختم می‌شد، خاطرنشان کرد: امسال کارناوال ها و تعداد هنرمندان با افزایش همراه بود. یکی از توفیقات این دوره مدیریت شهری این بود که یک گام در حوزه الگوسازی نشاط آفرینی جلوتر رفتیم.

وی صریح کرد: امروز به همت هنرمندان و ایده پردازان به الگوی شادی متناسب با مبانی خود رسیده ایم و مخاطب آن خانواده است. به طوری که دو سال است که جشن هایی همچون جشن غدیر، امام رضایی ها و امام حسنی ها را برگزار و فضای شادی خانوادگی را تجربه می کنیم.

توکلی زاده با بیان اینکه نشان دادیم با ظرفیت های ملی و مذهبی خود توان الگوسازی در جشن و شادی را داریم، یادآور شد: سازمان زیباسازی در ساخت المان ها و نصب بیلبوردها اقدام وسیعی را انجام داد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه سعی بر این بود که فضای نوروز و رمضان در کنار یکدیگر حفظ شود، اظهار کرد: در این ۳۰ روز تلاش بر این بود که برنامه های بزرگی در شهر برگزار شود. برگزاری دهکده های ورزشی و جشن رمضان از جمله برنامه هایی بود که با امضای این دوره از مدیریت شهری برگزار شد.

وی ادامه داد: «شهر شهدا» نیز برنامه دیگری بود که همزمان با کنگره ملی ۲۴ هزار شهید تهران برگزار شد که سعی بر این داشت تا هویت انقلابی تهران را به نمایش بگذارد. به طوری که به مدت دو ماه همکاران ما در فرهنگسرای خاوران مستقر شدند و برنامه ها تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه یافت.

توکلی زاده با بیان اینکه جشنواره بهار قرآن نیز در برج میلاد برگزار شد، تصریح کرد: سازمان بهشت زهرا (س) هم در این ایام مشغول خدمات رسانی به شهروندان بود. در مجموع جشنواره های متنوعی در مدت اخیر برگزار شد تا فضایی برای خانواده ها با سلایق مختلف فراهم شود که در این راستا بیش از ۵۰۰ هزار نفر از برنامه شهر رمضان استقبال کردند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه برای افطاری ساده، خیرین همکاری کردند، گفت: سازمان ورزش نیز وارد عمل شد و دهکده های ورزشی به کار گرفته شدند تا مسابقات ورزشی در سطح شهر برگزار شود.

وی همچنین تصریح کرد: سعی کردیم ابزار جدید همچون اتاق فرار و دهکده مقاومت را در شهر شهدا به کار بگیریم و با استقبالی که صورت گرفت این دهکده در روز قدس میزبان شهروندان بود. شهر شهدا در مناطق جنوبی شهر و با حضور مادران ۴۰ شهید افتتاح شد و در طول این مدت برنامه ها را در پیش گرفتیم.

توکلی زاده با بیان اینکه در اراضی عباس آباد مراسم افطاری ساده در پل طبیعت برگزار شد، خاطرنشان کرد: جشنواره های متنوعی در این فضا پیش بینی شد که بیش از ۲ میلیون گردشگر از اراضی عباس آباد بازدید کردند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تأکید کرد: بزرگترین مراسم احیا در مشهد مقدس و پس از آن بهشت زهرا(س) تهران است که امسال بیش از ۵۰۰ هزار شهروند در این فضا شب های قدر را پشت سرگذاشتند. تدارک ویژه ای دیده شد تا از شهروندان استقبال خوبی صورت بگیرد.

وی افزود: ۱۶ بوستان اقدامات را دنبال کردند و سعی شد برش منطقه ای و محله ای نادیده گرفته نشود. پویش ماه رمضان و بهار طبیعت و بهار قرآن در این ایام در بوستان ها مورد توجه قرار گرفت.

توکلی زاده با بیان اینکه امسال از ابزار نوین برای برگزاری جشنواره آیات ابراهیمی استفاده شد، تصریح کرد: در بازنمایی و تولیدات هوش مصنوعی در نمایشگاه قرآن در بوستان لاله، تصویر مبارزه با استکبار توسط نوجوانان تولید شد و سعی بر این بود که از ابزار هوشمند استفاده شود. بیش از ۳۵ هزار نفر در این رویداد مشارکت کردند. ۲۴۴ هزار نفر نیز در پویش قرآنی شرکت کردند و ۱۹ هزار محفل قرآنی در سطح شهر برگزار شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه علیرغم تلاش دشمن برای اینکه تقارن روز ۱۳ فروردین و شهادت حضرت علی (ع) را به چالشی تبدیل کنند، هیچ اتفاقی در سطح شهر نیفتاد، گفت: مردم نشان دادند که با دشمن همراهی نمی کنند و اقامه عزای روز شهادت حضرت علی (ع) انجام شد.

وی ادامه داد: «افطارخونه» پدیده ای جدید بود که با همکاری جبهه انقلاب در بلوار کشاورز و بوستان لاله فضایی متفاوت را رقم زد و موکب ها در این راستا پای کار آمدند. همچنین جشن امام حسنی ها و رونمایی از کیک ۲ تنی برگزار شد.

توکلی زاده با اشاره به شعار «تهران دوست داشتنی» برای حوزه گردشگری، خاطرنشان کرد: ایستگاه های راهنما و شماره های ویژه برای تماس گردشگران در نظر گرفته شدند و تهران گردی در ایام تعطیل نشد. تور گردشگری ری بیشترین استقبال را داشت و این چنین جهت دهی به تورها مدنظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه لایحه گردشگری به شورا تقدیم می‌شود، تصریح کرد: با تصویب این لایحه در شورا سازمان گردشگری شهرداری تهران تشکیل خواهد شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران همچنین به برگزاری پویش لشکر قدس در روز قدس پرداخت و خاطرنشان کرد: میزان حضور مردم در راهپیمایی روز قدس نسبت به سال‌های قبل با ۴۰ درصد رشد روبه رو بود.

وی با بیان اینکه یکی از ایرادات این بود که پس از برگزاری نماز عید فطر جشنی برگزار نمی شد، گفت: به پیش بینی ستاد نماز جمعه، ۴۰۰ موکب مردمی و مساجد و هیئت ها پای کار آمدند و موکب های ورزشی، فرهنگی و مشاوره در محل اقامه نماز مستقر شدند تا جشن روز عید فطر در این راستا برگزار شود. ۳۰ هزار نوجوان در اردوی پیش از برگزاری نماز عید فطر در مساجد شرکت کردند.

توکلی زاده همچنین تصریح کرد: مجموع اقدامات شهروندی از جمله تولید موشن و پوستر با محتوای دینی و فرهنگی و همچنین تولید عروسک ها و شکل گیری باغ عروسک ها در سطح شهر در این ایام صورت گرفت.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه اقدامات انجام شده تنها توسط شهرداری نبود و دستگاه های مختلفی همکاری کردند، یادآور شد: نهادهای مردمی نیز در این ایام در کنار ما بودند.

توکلی زاده در پاسخ به واکنش اعضای شورای شهر تهران با بیان اینکه ما به فضایی نیاز داریم که بتوانیم برنامه های این معاونت را با جزئیات ارائه دهیم، گفت: میزان تحقق احکام برنامه چهارم توسعه سنجش شده و در برنامه دو ساله، معاونت فرهنگی و اجتماعی در تحقق احکام برنامه ۹۰ درصد موفق بوده است.

وی با بیان اینکه باید ببینیم در حوزه فرهنگ چه چیزی در شهر تحویل گرفتیم، تصریح کرد: مراکز فرهنگی، هنری و ورزشی تعطیل بود و ما شهر را در این شرایط تحویل گرفتیم. تلاش شد دو سال تعطیلی در کرونا را جبران کنیم. ما شهری را تحویل گرفتیم که زیست شبانه در حال ترویج بود. شهری را تحویل گرفتیم که سگ گردانی در آن ترویج یافته بود و آیین های دینی دچار خلل شده بود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه افتخار آنها این بود که یک کنسرت در فضای مجازی برگزار کردند، گفت: سخن اصلی رهبر معظم انقلاب تحول ساختار فرهنگ بود و ما سعی کردیم تمام افراد با تجربه شهر در برگزاری هیئات مذهبی را گردهم آوریم تا ببینیم درخواست ها در این زمینه چگونه محقق می شود.

وی با تأکید بر اینکه ۱۲ قرارگاه را تشکیل دادیم و در این زمینه قائل به ساختار و افزایش بودجه و نیروی انسانی نیستیم، تصریح کرد: ما به امکانات نگاه نکردیم بلکه به بضاعت جبهه انقلاب توجه کردیم. ما ۱۲ قرارگاه تشکیل دادیم و درخواست داریم که ۱۲ جلسه به ما فرصت داده شود تا گزارش اقدامات را ارائه دهیم. نیاز نیست ابتدا بیلبورد نصب کنیم و باید گزارش آن را در شورا ارائه دهیم.

توکلی زاده با بیان اینکه سیاست ها و راهبردها را با ایده پردازی پیوند زدیم، گفت: برنامه های ما بر مبنای شادی، هویت انقلابی و سبک زندگی بود و تلاش کردیم با مناسبت ها این راهبردها را اجرایی کنیم.

در ادامه جلسه امروز شورای شهر تهران و پس از گزارش توکلی‌زاده، اعضای شورای شهر تهران اظهاراتی را مطرح کردند.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1228243 برچسب‌ها شهرداری تهران برنامه فرهنگی

دیگر خبرها

  • امروزه به الگوی شادی متناسب با مبانی خود رسیده‌ایم/ با تصویب شورا، سازمان گردشگری شهرداری تهران تشکیل خواهد شد
  • رئیس سازمان نظام پزشکی ایران خبر داد؛ راه‌اندازی سامانه‌ای برای پیگیری حقوق بیماران
  • رئیس سازمان نظام پزشکی ایران خبر داد: راه اندازی سامانه‌ای برای پیگیری حقوق بیماران
  • پیگیری حقوق بیماران با راه اندازی سامانه انتظامی نظام پزشکی
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • پیشرفت ۲۰ درصدی اجرای قانون حدنگار در اراضی کشاورزی استان
  • نظریه منسجم فقهی درباره آزادی نداریم
  • فارغ‌التحصلان بدون مهارت مشکل پیش‌رو نظام آموزشی
  • کادر فنی تیم ملی یک ماه حقوق گرفت
  • بیگی، نماینده مجلس: اگر ایران پاسخی به اسرائیل نمی‌داد، نظام سلطه ما را رها نمی‌کرد/ من در راستای استیفای حقوق مردم اظهارنظر کردم، شورای نگهبان مرا رد کرد؛ گفتند اظهارات، توییت‌ها و مواضع شما مطلوب ما نبوده/ از نظر احمدی‌نژاد اظهارنظر نمی‌تواند موثر باشد