Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@12:27:19 GMT

آثار برجسته تاریخی ایلام در انتظار ثبت جهانی

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۶۲۸۷۴

آثار برجسته تاریخی ایلام در انتظار ثبت جهانی

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: وجود آثار تاریخی، طبیعی و معنوی در استان ایلام باعث شده این استان یکی از مناطق مهم کشور در حوزه گردشگری باشد.

تمدن ۹ هزار ساله استان ایلام باعث شده بخش مهمی از آثار تاریخی کشور در استان ایلام قرار بگیرد، هرچند آثار تاریخی استان ایلام در کشور بسیار ناشناخته هستند.

یکی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در استان ایلام ظرفیت و پتانسیل‌های غنی در حوزه تاریخی وجود دارد که نیازمند معرفی در سطح ملی و جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجتبی پیری با اشاره به اینکه در حوزه معرفی آثار تاریخی استان ایلام هنوز جای کار وجود دارد، افزود: در صورت معرفی آثار تاریخی استان در کشور قطعاً بسیاری از گردشگران و علاقمندان به تاریخ به این استان سفر خواهند کرد.

وی افزود: بسیاری از آثار تاریخی استان ایلام مثل شهر تاریخی سیمره که بزرگترین شهر تاریخی غرب ایران است، می‌تواند در آثار جهانی هم ثبت شوند.

وی گفت: متأسفانه هنوز به خوبی بر روی موضوع ثبت جهانی آثار تاریخی استان ایلام کار نشده است.

ثبت ملی ۸۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی ایلام در فهرست آثار ملی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از وظایف میراث فرهنگی شناسایی آثار تاریخی، نیز طبیعی و معنوی است.

عبدالمالک شنبه زاده افزود: در حال حاضر بیش از ۲ هزار اثر تاریخی، طبیعی و معنوی در استان ایلام شناسایی شده که بیش از ۸۰۰ اثر از این آثار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: حدود ۲۰۰ پرونده نیز در دست اقدام است که در فهرست آثار ملی ثبت شوند.

اهداف ثبت آثار در فهرست آثار ملی

شنبه زاده با اشاره به اینکه هدف از ثبت این آثار ایجاد چهارچوب قانونی برای حفاظت از آثار تاریخی است، تصریح کرد: همچنین با ثبت ملی آثار تاریخی زمینه کاوش و پیدا کردن زوایای مختلف تاریخی آثار وجود دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام عنوان کرد: از سال گذشته تاکنون بیش از ۲۰ اثر استان ایلام در فهرست آثار تاریخی کشور ثبت شده که شامل تپه‌های باستانی، محوطه‌ها، گورستان‌های تاریخی است.

وی ادامه داد: همچنین هشت اثر منقول شامل گچ بری های نفیس شهر تاریخی سیمره و محوطه تاریخی گنبد جهانگیر در شهرستان ایوان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شنبه زاده افزود: سه اثر طبیعی، ۱۲ اثر معنوی و چهار مکان دفاع مقدس استان نیز در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

۳ اثر مهم استان ایلام دارای ظرفیت ثبت جهانی

وی با اشاره به اهمیت ثبت جهانی تعدادی از آثار تاریخی استان ایلام، تصریح کرد: ثبت جهانی آثار تاریخی باعث توجه گردشگران مختلف دنیا به استان می‌شود، در این زمینه آثار مختلفی در استان وجود دارد که این ظرفیت را دارند که در فهرست آثار جهانی ثبت شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام بیان داشت: از جمله مزایای ثبت جهانی می‌توان گفت که این آثار در سطح دنیا به عنوان نقاط امن معرفی می‌شوند و هیچکس حق تعرض به این نقاط را ندارد.

وی تصریح کرد: این مزیت خود به عنوان یک پدافند غیر عامل است، علاوه بر این توجه سازمان ملل به اثر ثبت شده است که بودجه‌ها، روش‌های پژوهش و مرمت و حفظ آثار جنبه بین المللی می‌گیرد.

وی عنوان کرد: واقعیت این است که برای اینکه یک اثر ثبت جهانی شود یک همدلی فوق العاده نیاز است، این خواسته باید در مرحله اول یک خواسته استانی باشد یعنی مسئولان استان همه باید کمک کنند این اثر را در سطح ملی مطرح و به یک خواسته عمومی شود.

وی ادامه داد: از جمله این آثار در استان مانند شهر تاریخی سیمره، پل گاومیشان، زمین لغزش سیمره هستند که ظرفیت و پتانسیل جهانی شدن را دارند.

شهر تاریخی سیمره به عنوان بزرگترین محوطه تاریخی استان ایلام در حاشیه جنوب شرقی شهر کنونی شهرستان دره شهر واقع شده و بالغ بر ۲۰۰ هکتار است.

پل تاریخی گاومیشان نیز واقع در شهرستان دره شهر قدمت آن به دوران ساسانیان برمی‌گردد، به دلیل معماری فنی و پیچیده‌اش یکی از حیرت‌انگیزترین پل‌های تاریخی غرب کشور محسوب می‌شود.

کد خبر 5369592

منبع: مهر

کلیدواژه: آثار تاریخی ایلام بوشهر ویروس کرونا آمار کرونا خطبه های نماز جمعه کرمانشاه معلولان گرگان واکسن کرونا ایلام سازمان تبلیغات اسلامی شیراز لیگ برتر فوتبال ایران عکس استانها بارش باران آثار تاریخی استان ایلام فهرست آثار ملی شهر تاریخی سیمره آثار تاریخی آثار تاریخی استان ایلام طبیعی و معنوی میراث فرهنگی ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۲۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی منصوب شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، با حکم رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مهدی رازانی به عنوان سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی منصوب شد.

در این حکم که به امضا مصطفی ده‌پهلوان رسیده آمده است: نظر به تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی به موجب این ابلاغ به عنوان سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی منصوب می‌شوید. توفیق روزافزون شما را در انجام مسئولیت‌های محوله به خصوص در راستای تحقق شرح وظایف مصوب با همفکری و تعامل با معاونت‌ها و پژوهشکده‌ها از درگاه خداوند متعال مسالت می‌کنیم.

در این مراسم که با حضور معاونان، رؤسای پژوهشکده‌ها و گروه‌های پژوهشی همراه بود از خدمات شایسته منیژه هادیان دهکردی رئیس پیشین پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی تقدیر بعمل آمد.

کد خبر 6076989 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • مردم در حفاظت آثار تاریخی نقش مهمی دارند
  • ۳۵ بنا طی سال گذشته در اردبیل مرمت و بازسازی شد
  • ثبت ۲۵ اثر استان اردبیل در فهرست آثار ملی کشور و یک اثر در فهرست آثار جهانی
  • ثبت ۴ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث‌ملی و ۴ اثر در میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر در فهرست میراث‌ملی کشور و ۴ اثر در میراث جهانی
  • منارجنبان یکی از آثار تاریخی اصفهان (فیلم)
  • سرلشکر سلامی: «وعده صادق» نمونه برجسته‌ای از معادله جدید ما با رژیم صهیونیستی است / عملیات بیش از انتظار، موفق بود+ فیلم
  • سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی منصوب شد
  • رابطه مردم با حفاظت آثار تاریخی قطع شده است