Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایش‌های آیینی _ سنتی را در پهنه اقلیم متنوع ایران اسلامی مولفه‌ای اصیل، گسترده و ذخیره‌ای بی‌زوال دانست که بسان درختی تنومند سربلند ایستاده است.

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی پیام داد که متن آن بدین شرح است:

«فرهنگ و هنر گرانمایه ایران اسلامی سرشار از حقیقت‌گرایی، زیباشناسی و تکریم فضیلت‌های سازنده‌ای است که بستر گسترده و جوشنده‌ آن ارزش‌ها و باورهای اصیل ساکنان این قلمرو معنوی است مردمانی که خواست تاریخی خود را در قامت بلند انقلابی مردمی و بر مبنای اندیشه و منش اسلامی به منصه‌ظهور رساندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انقلابی که اینک در گام دوم خود ضرورت توجه به حوزه‌های فرهنگ و تقویت و ارتقای جریان‌هایی که با خواست و اراده متعالی مردم قرابت دارد را وجهه همت مسئولان خود می‌داند.

در این میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا به وظایف ذاتی و ظرفیت‌های حمایتی و نظارتی خود باید به حوزه‌های فرهنگ بومی دبه عنوان وسیع‌ترین و کارآمدترین حوزه بسترهای سامان‌بخشی به شرایط اجتماعی موجود که با شان این انقلاب و مردم، فاصله معناداری دارد نهایت توجه را داشته باشد تا از گزند رویارویی با استحاله فرهنگی محکم و استوار بایستد این ایستادگی باید اتکای اصلی به عناصر هویت‌بخش فرهنگ خودی باشد و از این منظر نمایش‌های آیینی و سنتی در پهنه اقلیم متنوع ایران اسلامی مولفه‌ای اصیل، گسترده و ذخیره‌ای بی‌زوال است که بسان درختی تنومند سربلند ایستاده است.

این میراث گرانقدر ناملموس به راستی و درستی می‌تواند با تداوم جوهره خود قوام‌بخش فرهنگ مردمی و ارتباطات اجتماعی امروز ما باشد و با ایجاد زمینه‌ای مناسب از سوی دولت و تصمیم‌گیران مسئول موجب گشایش منظری قابل اعتناء به مقوله اقتصاد هنر با حضور عمیق و موثر طیف وسیع فعالان این حوزه به ویژه نخبگان و پیشکسوتان ارجمند با تخصص‌های متنوع و کم‌نظیر باشد.

این مهم بی‌تردید وامدار طراحی و سازماندهی بهنگام سازوکاری در پیشانی سیاست‌های کلان نمایشی کشور و به ویژه پی‌ریزی نظام و ساختاری مدون، واقع‌بینانه و از سر تعمق سیاستگذاران بخش‌های نمایشی کشور است تا ذیل عنوانی همچون تئاتر ملی و دینی با هویت ایرانی بگنجد و با اهتمام هم‌افزایی و برنامه‌ریزی صحیح در جلوه‌های رو به رشد سربرافرازد.

با این نگاه و امید تلاش دیرپای برای برپاداشتن چراغ جشنواره‌های نمایش‌های آیینی و سنتی کشور در سه دهه گذشته تا امروز که بیستمین ره‌آورد خود را به صحنه می‌برد ارج نهاده و توفیقات بیشتر هدایت‌گران و دست‌اندرکاران ساعی و خدوم آن را آرزومندم.»

بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی از ۱۴ آذر ماه به دبیری داود فتحعلی بیگی در حال برگزاری است.

منبع: صبا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: وزیر ارشاد جشنواره نمایش های آیینی و سنتی نمایش های آیینی و سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۲۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد آیت‌الله اعرافی از سبک معماری در ساخت‌وساز‌های جدید قم

آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر قم گفت: جا دارد از تلاش‌ها و اقدامات در شهرداری و شورای اسلامی شهر باوجود اختلاف سلایقی که هست، تشکر و قدردانی کنیم، آنچه در مدیریت شهری اهمیت دارد راه و رسم تعامل، همدلی و همراهی برای خدمت هر چه بیشتر به مردم است. البته نقد‌هایی وجود دارد، لذا باید ارزیابی جامع داشته باشیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اهمیت توجه به معماری اسلامی ایرانی در ساخت و ساز‌های جدید افزود: شهر قم باید به عنوان الگوی شهرسازی معماری اسلامی و ایرانی در کشور مطرح شود و این در سایه یک کار و همت جمعی و خرد نخبگانی فنی و علمی میسر خواهد شد.

امام جمعه قم گفت: سبک شهرسازی و معماری روی فرهنگ و آداب هر منطقه‌ای اثر می‌گذارد، شهر قم به عنوان ام القرای جهان اسلام باید در این سبک معماری اسلامی در کشور پیشتاز باشد و این در سایه یک مهندسی و معماری قوی همراه با روح سرشار معنوی و اندیشه معرفتی و اسلامی صورت خواهد پذیرفت، اما در حال حاضر این خلاء وجود دارد و چنین اراده قوی در ساخت و ساز‌های جدید وجود ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به فرهنگ و پیوست فرهنگی نهاد‌ها و سازمان‌ها اشاره و بیان کرد: هر دستگاه و نهادی که ارتباط و تعامل بیشتری با مردم و آحاد جامعه دارد باید دارای یک پیوست فرهنگی و معرفتی باشد؛ اگر خدمت توأم با فرهنگ و اخلاق همراه باشد، ارزش بیشتری دارد.

آیت الله اعرافی، رودخانه قم را نَفَس شهر توصیف و تصریح کرد: بستر رودخانه را باز بگذارید. هسته مرکزی شهر یعنی حرم، بازار، فیضیه و مسجد اعظم تاریخچه قم و اهالی قم است، مدیریت شهری علی رغم تمام تلاش‌هایی که داشته نسبت به تسهیل رفت وآمد زائران و مجاوران شهر کریمه اهل بیت (ع) در هسته مرکزی شهر، کاری از پیش نبرده و شیوه را اصلاح نکرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: امروز تردد طلاب و اساتید به مدارس علمیه و به ویژه مدرسه فیضیه در هسته مرکزی شهر سه راه بازار، شیخان، حرم مطهر، مدرسه فیضیه با دشواری‌های همراه است، زائران دسترسی مناسبی به اطراف حرم و محیط پیرامونی آن ندارد که ان شاءالله به این نکته توجه شود.

در ابتدای این نشست، محرری، صابری، ملایی از اعضای شورای شهر قم نکاتی را مطرح کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • اجری موفق طرح نور در کرمانشاه
  • برخورد قانونی پلیس کرمانشاه با اندک افراد هنجارشکن حوزه حجاب
  • اجرای موفق طرح نور در کرمانشاه
  • فراجا مرزبان حجاب است متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند
  • در وعده صادق مولفه‌های قدرت رژیم صهیونیستی ازهم فروپاشید
  • سند ملی سبک پوشش اسلامی چه کمکی به صنعت پوشاک کشور می‌کند؟
  • تاکید بر توجه به معماری اسلامی ایرانی در ساخت و سازهای جدید
  • راز و رمزهای موسیقی سنتی خراسان: پیوندی فرامرزی از اعماق تاریخ
  • انتقاد آیت‌الله اعرافی از سبک معماری در ساخت‌وساز‌های جدید قم