Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@18:49:09 GMT

قنات‌های کرمان در انتظار ثبت ملی

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۶۳۲۴۸

قنات‌های کرمان در انتظار ثبت ملی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  ایسنا، محمد برشان در رابطه با شرح وضعیت قنات‌های استان کرمان بیان کرد: در حال حاضر هزار و ۹۳۵ قنات در استان کرمان وجود دارد، اما نمی‌توان گفت از همه آن‌ها بهره‌برداری مفید می‌شود زیرا بسیاری از آن‌ها به دلیل عدم بارندگی تغذیه نشده و خشک شدند. استان کرمان دچار خشکسالی اقلیمی است و این مسئله به شدت بر قنات‌ها تأثیر گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی در ادامه با اشاره به سه قنات استان کرمان که به ثبت جهانی رسیده‌اند، اظهار کرد: سه قنات گوهرریز جوپار،  قاسم‌آباد و اکبرآباد بروات بم قنات‌هایی هستند که به ثبت جهانی رسیده‌اند و درحال حاضر آب‌دهی بسیار خوبی دارند که در مصارف کشاورزی استفاده می‌شوند.

کارشناس و پژوهشگر آب در رابطه با صنعت گردشگری قنات‌ها عنوان کرد: این قنات‌ها علاوه بر استفاده کشاورزی به عنوان یک جاذبه توریستی نیز محسوب می‌شدند، اما پس از شیوع ویروس کرونا که صنعت گردشگری با افت شدیدی مواجه شد این قنات‌ها نیز از این قائله جدا نبودند.  

برشان در رابطه با مرکز قنات‌های استان کرمان که چند ماه پیش افتتاح شد، نیز توضیح داد: فعالیت‌های این مرکز در راستای موارد فرهنگی و ارتقای گردشگری قنات‌های استان است، در کل این مرکز جهت ساماندهی وضعیت قنات‌ها در استان راه‌اندازی شده که البته هنوز فعالیت‌های رسمی خود را آغاز نکرده‌ است.

وی در رابطه با امکان احیای قنات‌های خشک شده در استان تصریح کرد: احیای قنات‌ها با توجه به سفتی خاک آن‌ها و بسیاری عوامل دیگر کاری پرهزینه است، همچنین بسیاری از نهادها مانند جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و... در این کار تصمیم گیرنده هستند.

برشان اضافه کرد: احیای این قنات‌ها علاوه بر هزینه مالی بالا، خطرات زیادی برای جان انسان نیز دارد، همچنین برای اموری که برای حفر قنات‌ها نیاز است، افراد هیچ آموزشی برای این کار ندیده‌اند بنابراین با توجه به این موارد توصیه ما این است که در حال حاضر در این راستا کاری انجام شود و قنات‌های موجود حفظ شود.

وی با تأکید براینکه قنات‌ها سرمایه بزرگ استان و شناسنامه تاریخی آن هستند توضیح داد: در استان پنج دبیرخانه ثبت قناتی راه‌اندازی کردیم تا با کمک ارگان‌های دیگر قنات‌های واجد شرایط استان را به ثبت ملی برسانیم تا از آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری شود.

برشان تصریح کرد: قنات‌های استان بسیار مورد غفلت قرار گرفته به همین جهت از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تقاضا داریم تا هر چه سریع‌تر این میراث ارزشمند استان را به ثبت ملی برساند تا از آسیب صنعت به آن‌ها جلوگیری شود.

کارشناس آب‌های زیرزمینی و قنات‌های کرمان اضافه کرد: حفر چاه‌های عمیق در کنار قنات‌ها نباید اتفاق می‌افتاد؛ در حال حاضر نیز با خطر ضربه‌ای که کارخانه‌های صنعتی نزدیک به قنات‌ها به آن‌ها وارد می‌کنند مواجه هستیم و دلیل عجله ما برای ثبت ملی آن‌ها همین است.

کد خبر 641684 برچسب‌ها قنات سفر - گردشگری فرهنگ - میراث فرهنگی استان‌ کرمان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: قنات سفر گردشگری فرهنگ میراث فرهنگی استان کرمان قنات های استان استان کرمان ثبت ملی قنات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۳۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد شهروند نی ریزی برای جلوگیری از خشکسالی در پی خشک شدن درختان پسته

شهرستان نی ریز در استان فارس واقع شده است. در روستا‌های اطراف این شهرستان درختان پسته‌ای وجود دارد که به دلیل کمبود آب در حال خشک شدن است. به گفته روستائیان در گذشته قناتی وجود داشت که این درختان از آن آبیاری می‌شدند اما هم اکنون طمع آب این قنات‌ها تغییر کرد و درختان پسته خشک شدند.

شهروندخبرنگار ما با مطرح کردن این مشکل از مسئولان درخواست رسیدگی کرد و هشدارهایی برای کمبود آب و خشکسالی داد و برای جلوگیری از خشکسالی راه حل هایی ارائه کرد که می تواند تا بخشی از این مشکلات را حل کند. در ادامه می توانید این مطلب را مطالعه کنید.

متن پیام شهروندخبرنگار

سلام خسته نباشید می‌خواستم یک مساله مهم را پیگیری کنید تا به گوش مسئولان ما برسد. چند وقت پیش در روستا‌های اطراف نی ریز استان فارس دلیل خشک شدن باغ‌های پسته را پرسیدم روستاییان گفتند قبلا اینجا قنات داشت با آب دائمی و کشاورزی دائمی تا چاه‌های عمیق زده شد یکی پس از دیگری قنات‌ها خشک شدند. عمقشان هر روز بیشتر می‌شد کم کم آب چاه‌ها شور شد و بعد از آن تلخ می‌شد، تا جایی که درختان پسته تحمل این آب‌های اسیدی را نداشتند و خشک شدند و کار روستا‌ها به جایی رسید که آب خوردن نداشتند و با هزینه بالا برایشان آب لوله کشی نه چندان مرغوب آورده شد.  این داستان عبرت آموزی به ما درس مهمی می‌دهد این که اگر قرار است قنات‌ها خشک شوند چاه‌ها خشک شوند و درختان از بین بروند و زمین فرونشست کند از همین الان تصور کنیم به این مرحله رسیده ایم با یک انقلاب عمومی تمام چا‌ه ها را با بتن پر کنیم تا قنات‌های باقی مانده خشک نشوند چاه‌ها در مناطقی که قنات ندارند سرسختانه کنترل شوند تا سطح آب‌های زیرزمینی پایین‌تر نروند. مساله دیگر درخت کاری‌های غیر اصولی در شهرها، حاشیه شهر‌ها و پارک‌ها است درختان بی حاصل و بعضی از آنها مضر هستند که هر روز بر تعداد بی خاصیت آنها افزوده می‌شود چمن کاری‌ها که قاتل آب هستند و می بینم روزی که آبی نباشد تا این حجم از درخت را سیراب کند فاصله‌ی درختان و نوع درخت اصلا رعایت نمی‌شود.

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • توسعه کشاورزی با حفظ و بهسازی قنات ها
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو
  • احیا و بازسازی ۵۰ قنات قدیمی در شهر باشت
  • تجهیز ۲۰ بسته برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در گردشگری کرمان
  • تصادف والدین و دختری خردسال در انتظار پدر و مادر 
  • آخرین وضعیت بارندگی و سیلاب در بخش شهداد کرمان/ تخریب قنات یک روستا
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین(ع) یزد با بارش‌های اخیر
  • اجرای طرح کدینگ نباید به صنعت گردشگری و جذب مسافر لطمه وارد کند
  • پیشنهاد شهروند نی ریزی برای جلوگیری از خشکسالی در پی خشک شدن درختان پسته
  • قنات روستای ۱۷ شهریور کلاله به لایروبی و کانال کشی نیاز دارد