Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین،  ساخت دیوار مرزی در منطقه سیستان باعث شده تا عده زیادی از مردم منطقه، به‌خصوص کشاورزان وسیله امرار معاش خود را از دست بدهند. کشاورزان این منطقه معتقدند که اخذ کارت تردد برای سرکشی آنها به زمین هایشان و همچنین اخد اجازه از مرزبانی برای عبور تراکتورهایشان از این دیوار، کار کشاورزی را برای آنها بسیار سخت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین حضور آنها در مکانی که طالبان به آن دسترسی بهتری دارند نیز بر مشکلات آنها در این روزها افزوده است. آنها همچنین نگرانند که با وضعیت فعلی حق مالکیت خود را بر زمین هایشان برای همیشه از دست بدهند. 

 عضو اتاق بازرگانی ایران در این باره گفت: حدود ۱۰ تا ۱۵ سال پیش که دیوار مرزی بین ایران و افغانستان توسط ایران در مرز زابل برای حفط امنیت کشیده شد، دیوار روی نقطه صفر مرزی قرار نگرفت. اکنون این دیوار مرزی تبدیل به یک معضل شده است

محمود تهی‌دست در مورد مشکلات ایجاد شده برای کشاورزان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: حدود ۱۰ تا ۱۵ سال پیش که دیوار مرزی بین ایران و افغانستان توسط ایران در مرز زابل برای حفط امنیت کشیده شد، دیوار روی نقطه صفر مرزی قرار نگرفت. این‌طور نیست که زمین‌ها به طالبان بخشیده شده باشد اما بخشی از زمین‌ها در آن طرف دیوار قرار گرفتند، مزار چند نفر از شهدای ما هم آن طرف دیوار مانده است. به نظر می‌رسد طالبان نمی‌دانستند که این زمین‌ها برای ایران است و حتی نقطه صفر مرزی را نشناختند. در واقع زمین متعلق به ایران بوده و نقشه آن هم مشخص است.

وی افزود: حالا این دیوار مرزی خود تبدیل به یک معضل شده است. باید به گونه‌ای این مشکل حل شود، یا دیوار خراب شود یا به نوعی به آنها فهمانده شود که این زمین‌ها متعلق به ایران و نقطه صفر مرزی بوده که در نقشه‌های جهانی نیز آمده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به ایلنا، گفت: با فاصله‌ای که دیوار با مرز دارد بسیاری از زمین‌های ما آن سمت دیوار قرار گرفته‌اند. نمی‌دانم آقایانی که در زمان اجرای طرح مسئولیت به عهده داشتند با چه سیاستی چنین فاصله‌ای ایجاد کرده‌اند؟ چرا نزدیک به نقطه صفر مرزی این دیوار ساخته نشده است؟ زمین‌های کشاورزی مردم آن سمت دیوار است و با مشکل زیادی باید هر روز به این زمین‌ها رفت‌وآمد کنند. باید این مشکل به شکلی حل شود برای مثال برجک‌هایی روی مرز ساخته شود تا مشخص شود این زمین‌ها برای ایران است تا طالبانی‌ها هم ادعایی نداشته باشند.

وی اضافه کرد: طالبان کشورداری بلد نیست و نمی‌دانند قوانین جهانی به چه صورتی است. اینطور نیست که آنها بخواهند هرکاری انجام دهند. ادعا از طرف افراد زیادی مطرح می‌شود ولی نقشه و کاغذ چیز دیگری است. اگر دیوار خراب و به جای اصلی خود منتقل شود این مشکلات هم حل می‌شود.

تهی‌دست یادآور شد: اینکه طالبان بخواهند از کار کشاورزان ایرانی روی این زمین‌ها جلوگیری کنند به صورت موردی بود، یعنی تنها یک مورد بود که اتفاق افتاده و دیگر هم تکرار نمی‌شود.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق زاهدان گفت: ساخت دیوار مرزی در منطقه سیستان باعث شده تا عده زیادی از مردم منطقه، به‌خصوص کشاورزان وسیله امرار معاش خود را از دست بدهند.

دیواری امنیتی نه مرزی!

 پیش از این حبیب‌الله دهمرده، نماینده زابل، زهک و هیرمند در مجلس به ایسنا گفته بود که ساخت دیوار مرزی در منطقه سیستان باعث شده تا عده زیادی از مردم منطقه، به‌خصوص کشاورزان وسیله امرار معاش خود را از دست بدهند.

وی با اشاره به اینکه دیوار مرزی سیستان به صورت غیر کارشناسی‌شده احداث شده است، افزوده بود: در حال حاضر هزاران هکتار از اراضی منطقه سیستان در پشت دیوار مرزی قرار گرفته و عملا دسترسی کشاورزان به این مزارع قطع شده است.

نماینده سیستان در مجلس با اشاره به آخرین اقدامات برای حل این مشکل، گفته بود: اول اینکه در شورای تأمین استان مصوب شده آن قسمتی که جزو مرز واقعی کشور ماست را فنس بکشند تا زمین‌هایی که آن طرف دیوار افتاده، داخل خاک ایران محسوب شود. مسأله دوم اینکه کشاورزان مالک زمین‌های آن‌سوی دیوار، می‌توانند از مرزبانی استان مجوز بگیرند و آزادانه تردد داشته باشند و کسی نباید مانع آنان شود.

در عین حال محمد سرگزی، دیگر نماینده سیستان در مجلس، اما نگرانی‌ها در خصوص ادعای مالکیت کشورهای همسایه بر زمین‌های کشاورزی آن‌سوی دیوار را غیرمنطقی دانسته و گفته بود: نقاط مرزی بر اساس طول و عرض جغرافیایی، مشخص و در اسناد بین‌المللی ثبت شده است؛ ملاک دیگر حدود مرزهای کشور هم همان میل‌های مرزی است که مورد توافق کشورهاست.

به گفته او، این دیوار در واقع «امنیتی» است، نه «مرزی» که در گذشته برای تثبیت امنیت مطلوب‌تر ایجاد شد و قرار بود کشاورزان بتوانند از درهای تعبیه شده در دیوار به سهولت تردد کنند؛ اما متأسفانه این امکان برای آنان فراهم نشد و باعث شد تا کشاورزی در آن سوی مرز، بدون کشت بماند و ضرر مالی به مالکان آن وارد سازد.

کد خبر 641675 برچسب‌ها مرزباني ایران و افغانستان استان سیستان و بلوچستان افغانستان طالبان کشاورزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مرزباني ایران و افغانستان استان سیستان و بلوچستان افغانستان طالبان کشاورزی نقطه صفر مرزی منطقه سیستان دست بدهند زمین ها دیوار مرزی باعث شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۳۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین با اشاره به اینکه شهر تاریخی بلقیس اسفراین دومین بنای خشتی و گلی ایران محسوب می‌شود، از ریزش بخشی از دیوار مرمت شده این بنای تاریخی خبر داد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، حسین رحمانی مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین با اشاره به ریزش بخشی از دیواره بنای تاریخی بلقیس پس از مرمت اظهار کرد: این نگرانی طی دو سه سال گذشته وجود داشت که بخشی از دیوار مرمت شده این بنای تاریخی ریخته شود و حتی مکاتبات لازم نیز انجام شد، اما به علت عدم اختصاص اعتبار بحث‌های علاج بخشی صورت نگرفت.

وی افزود: ۱۶۰ متر مربع از دیوار مرمت شده ریزش پیدا کرد و نگرانی برای ریزش بخش‌های دیگری از دیوار مرمت شده هنوز وجود دارد.

رحمانی ادامه داد: متاسفانه طی دو سال اخیر هیچ اعتباری برای مرمت این بنای تاریخی اختصاص نیافته و مقداری اعتبار ملی اختصاص یافته که صرف پرداخت حقوق کارکنان شده است.

وی در ارتباط با ریزش بخش‌های مرمت شده این دیوار توضیح داد: متاسفانه مرمت غیراصولی سبب شد تا این مشکل به وجود آید بطوریکه بخش‌های مرمتی در پایین دیوار ۱۰ سانتی‌متر و در بالاترین ارتفاع هفت تا ۸۰ سانتی‌متر بوده است.

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین بیان کرد: برای مرمت یک بنای تاریخی در ابتدا باید مطالعات لازم انجام شود که چه مصالحی برای آن بنا نیاز است و از مصالحی که در آن بنا به کار رفته استفاده شود و یا شبیه آن.

وی خاطرنشان کرد: به هنگام مرمت این بنای تاریخی از خشت خام و بر روی آن اندود کاهگل استفاده شده که نباید این مصالح به کار می‌رفت. در دوران صفویه، ایلخانی و سلجوقیان از کاهگل در ملات استفاده نمی‌کردند که در این بنا استفاده شده است.

رحمانی تصریح کرد: از سوی دیگر در زمان ساخت این بنا، سازندگان آن به خوبی می‌دانستند که در این منطقه موریانه وجود دارد و خطر موریانه زدگی بنا را تهدید می‌کند بنابراین از کاهگل استفاده نکرده بودند که در مرمت استفاده شده است.

وی گفت: موریانه زدگی و فرسایش، استفاده از خشت و سنگینی بنا سبب شد تا بخش‌هایی از دیوار مرمت شده دومین بنای خشتی و گلی ایران فروریزد.

به گفته رحمانی برای مرمت این شهر تاریخی به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

دیگر خبرها

  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • روایت رئیسی از محدودیت های امنیتی برای حضورش در برخی اجتماعات پاکستان /برق آبی سریلانکا از سوی شرکت ایرانی با تکنولوژی پیچیده اجرا شده است
  • تصاویر تازه از پرواز موشک‌های ایران بر فراز فلسطین اشغالی
  • کارشناس مسکن: هیچ جای دنیا مستأجران مثل ایران به حال خود رها ‌نشدند / معضل مستأجران می‌تواند مشکل امنیتی شود
  • مدیریت آبرسانی به زمین های کشاورزی پایین دست سد زیردان چابهار سرعت می‌گیرد
  • ماجرای عجیب قطع مسیر حقابه زمین‌های کشاورزی در قم
  • دیوارهای کارخانه نوآوری درخشان یزد برداشته شود
  • بهادری جهرمی: دولت پیگیر حقابه هیرمند بوده و خواهد بود/ توسعه و تقویت همکاری‌های امنیتی بین تهران و اسلام آباد یکی از اهداف سفر رئیسی به پاکستان / تداوم برنامه‌های حمایتی دولت از کشاورزان در سال جاری / آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
  • مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران
  • ادامه خیانت مصر به فلسطینیان در تخریب تونل‌های مقاومت