Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند سالی است با شروع فصل سرما قصه ناتمام آلودگی هوای تهران هم آغاز می‌شود؛ کلاف سردرگمی که بخش‌های مختلف یکدیگر را در پیدایش آن مقصر می‌دانند و هر روز انگشت اتهام به طرف یکی از این بخش‌ها نشانه گرفته می‌شود؛ در این بین آلودگی نیروگاه‌های برق معمولا نقل محافل مختلف است؛ در این راستا، برای پیگیری میزان دخالت این موضوع در آلودگی هوا، از چهار نیروگاه تهران بازدید و جزییات فعالیتهای آنها را بررسی کرده تا شاید با واکاوی کامل، این موضوع شفاف‌تر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «انرژی امروز» از خبرگزاری ایسنا، مازوت یکی از زیرمجموعه های نفت کوره به شمار می‌رود و از گرانروی – پارامتری که میزان مقاومت آن را در مقابل جاری شدن نشان می‌دهد – بالایی برخوردار است و به عنوان یکی از آخرین برش‌های نفتی در برج تقطیر از آن جدا می‌شود. این موضوع نشان از سنگینی بالای این سوخت می‌دهد. در واقع هر چه سوخت سنگین‌تر باشد، آلاینده بیشتری وارد هوا می‌کند.

مازوت، حرارت و انرژی گرمایی بالایی ایجاد می‌کند و این ویژگی سبب می‌شود این سوخت در کل دنیا در نیروگاه‌ها و صنایع محبوبیت بالایی داشته باشد. در کشورهای غربی با شکستن ترکیب مازوت و تبدیل آن به گازوئیل، کمی از مضرات مصرف آن کاسته می‌شود اما در کشور ما، علی‌رغم تاکید متخصصان محیط زیست بر لزوم استفاده نکردن از این سوخت در کلان‌شهرها، بازهم زمزمه‌هایی مبنی بر استفاده از مازوت در برخی شهرهای ایران شنیده می‌شود.

بر اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاوی گوگرد همچون مازوت، اکسید های گوگرد منتشر می‌شوند که بخش بیشتر آن‌ را سولفور دی اکسید تشکیل می‌دهد. سولفور دی اکسید گازی سمی و مضر است. این گاز وزن بیشتری نسبت به هوا دارد و زمانی که غلظت آن در هوا به بیش از حد مجاز برسد، بوی بدی خواهد داشت که در این سطح کشنده خواهد بود.

با این اوصاف، طی چند سال گذشته همواره از عوامل زیادی به عنوان علت اصلی آلودگی هوا نام برده شده است و در سال‌های اخیر و با افزایش تعداد روزهای آلوده در کشور صحبت‌ها راجع به مصرف سوخت مازوت بویژه در نیروگاه‌های برق داغ‌تر از قبل شده است و همین موضع باعث شد تا ایسنا سراغ نیروگاه‌های تهران برود و کار با نیروگاه طرشت آغاز شد، نیروگاهی که در محدوده ستارخان واقع شده با مساحت ۱۷ هکتار که ۱۱ هکتار آن فضای سبز تعبیه شده است.

طبق اعلام، بیش از ۴۰ سال است که هیچ مازوتی در رگ‌های این نیروگاه جریان ندارد و حتی بخش مازوت‌سوز این نیروگاه به زمین فوتبال تبدیل شده است، آنطور که محمدرضا گوهری – معاون تولید شرکت بهره برداری طرشت درباره این نیروگاه گفته بیش از ۶۰ سال است که این نیروگاه در مدار تولید قرار دارد، زمانی که این نیروگاه تاسیس شد، موقعیت مکانی آن پنج کیلومتری شهر تهران بود اما به مرور با افزایش جمعیت و با بزرگ‌تر شدن شهرها این نیروگاه دردل شهر تهران قرار گرفت، از ابتدای بهره‌برداری تمهیداتی اندیشیده شد که از سوخت مازوت استفاده شود اما بیش از ۴۰ سال است که کلا سیستم مازوت از این نیروگاه حذف شده است.

دود سفید نیروگاه طرشت بخار آب است

طبق گفته‌های محمدرضا گوهری – معاون تولید شرکت بهره‌برداری طرشت، برج خنک‌کننده‌ای که داخل نیروگاه وجود دارد، بعضا در فصول سرد از مسافت‌های دور بخار سفیدی از آن خارج می‌شود و ممکن است شائبه وجود آلودگی را ایجاد کند اما اینطور نیست و این تنها بخار آب است که موجب تلطیف فضا می‌شود؛ بنابراین سوختی که مصرف می‌کنیم، گاز است و به هیچ عنوان اجازه و امکان استفاده از مازوت را نداریم.

سیستم مهندسی نیروگاه به تاکید مسوولانش، به صورتی تعبیه شده که امکان استفاده از سوخت مازوت در آن وجود ندارد، در این نیروگاه به صورت فصلی تعمیرات دوره‌ای و فصلی انجام می‌شود تا شرایط بهره‌برداری از نیروگاه محیا شود و اگر این تعمیرات صورت نگیرد این بهره‌برداری ۶۰ ساله نیز محقق نمی‌شد، به همین دلیل تعمیرات دقیقی صورت می‌گیرد.

نیروگاه طرشت در دوره تعمیرات است

بر این اساس، سال‌های زیادی است که این نیروگاه در فصول سرد به دلیل افت فشار گاز قرار گرفتن نیروگاه در منطقه شهری از مدار خارج و وارد دوره تعمیرات می‌شود، در حال حاضر نیروگاه در مدار نیست و زمان تعمیرات واحدها آغاز شده و اکنون عملیات تعمیرات استارت خورده است.

معاون تولید شرکت بهره‌برداری طرشت در خصوص ویژگی‌های فنی این نیروگاه، هم گفت که نیروگاه طرشت دارای چهار واحد ۱۰ مگاواتی است و هر واحد ۱۱۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز گاز مصرف می‌کند. سوخت گاز به هیچ عنوان گوگردی را در فضا متصاعد نمی‌کند، ضمن اینکه در دستورالعمل‌های بهره‌برداری شرایطی را ایجاد می‌کنیم که در مشعل‌های گازسوز با یک درصد هوای اضافه که در این شرایط استفاده می‌شود از ایجاد هرگونه آلودگی جلوگیری می‌کند.

اما اتفاق مثبت دیگری که اینجا رخ داده این است که یک تجهیزی در این نیروگاه استفاده شده که به صورت غشایی عمل می‌کند و co۲ که از محصولات احتراق خارج می‌شود را جذب می‌کند و به گفته مسوولان، اجازه ورود به اتمسفر را نمی‌دهد که همین مساله در بهبود شرایط محیط‌زیستی تاثیرگذار است.

نیازی به فیلتراسیون نیست

وی درباره لزوم استفاده از فیلتراسیون در این نیروگاه، اظهار کرد: باتوجه به اینکه سوخت این نیروگاه گاز بوده، هیچ نیازی به فیلتراسیون نیست و این هم از مزیت‌های نیروگاه‌هایی است که از سوخت گاز استفاده می‌کنند، راندمان نیروگاه اکنون ۲۲ درصد است و اینکه یک نیروگاهی پس از ۶۰ سال بهره‌برداری مداوم کاهش راندمان نداشته باشد، تنها به خاطر تلاش همکاران صنعت برق است که به صورت ۲۴ ساعته فعال هستند تا شرایطی را ایجاد کنند که ظرفیت برق شبکه کاسته نشود و حداکثر توان و راندمانی را که یک نیروگاه می‌تواند داشته باشد، برداشت کنند.

پلمب مخازن مازوت در نیروگاه بعثت

نیروگاه بعدی نیروگاه برق بعثت بود که واحد مازوت‌سوز آن به طور کامل پلمپ شده بود و شواهد نشان می‌داد در پیج و خم این نیروگاه نیز خبری از مازوت نیست؛ مسعود شیخ – مدیرعامل نیروگاه برق بعثت درباره این نیروگاه، می‌گوید: نیروگاه برق بعثت در سال ۱۳۴۷ بنا شده و این نیروگاه شامل سه واحد بخاری بوده که هرکدام ۷۲ مگاوات تولید می‌کنند و حدود ۲۱۰ تا ۲۲۰ مگاوات در ساعت توان خروجی دارد.

به گفته مسعود شیخ مدیرعامل، این نیروگاه از نظر گازهای آلاینده بسیار پاک است و خروجی دودکش‌های نیروگاه توسط سازمان محیط‌زیست پالایش و اندازه‌گیری می‌شود و ما به طور مرتب در حال بهینه‌سازی و تعمیرات این واحدها هستیم که به بهترین نحو بهره‌برداری صورت بگیرد و کمترین آلودگی را برای محیط زیست داشته باشد.

اضافه شدن یک واحد سیکل‌ترکیبی

مدیرعامل نیروگاه برق بعثت با بیان اینکه اگر بتوانیم در خصوص بازتوانی اقداماتی را انجام دهیم و مجوزات سازمان محیط زیست طی یک و دو ماه آینده صادر شود یک واحد سیکل‌ترکیبی به جای واحدهای قدیمی نصب می‌شود که هم راندمان نیروگاه را ارتقاء می‌دهد و هم مصرف آب کاهش می‌یابد. در حال حاضر این نیروگاه در دوره تعمیرات قرار دارد که برای پیک زمستان و تابستان سال آینده آماده شود.

همچنین این نیروگاه دارای یک واحد استحصال گاز Co۲است که از گاز خروجی واحدهای نیروگاه CO۲ مورد نیاز کارخانه‌های اطراف تهران تهیه می‌شود؛ بدین صورت که CO۲ که قرار است وارد فضا و جو شود، اخذ و به صورت مایع به کارخانه‌های نوشابه‌سازی و مواد غذایی حمل می‌شود.

مصرف یک میلیون و ۶۰۰ مترمکعب گاز در شبانه‌روز

اما مصرف گاز نیروگاه یک میلیون و ۶۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز است و هر زمان که فشار گاز افت کند، تولید را کاهش می‌دهند و به تاکید مسوولان، به هیچ عنوان از سوخت دوم استفاده نمی‌شود و سوخت مایع در این نیروگاه منسوخ شده است، در انتهای نیروگاه برج‌های خنک‌کن قرار دارد که از این برج‌ها بخارهای آب متصاعد می‌شود و اصلا مربوط به دود و یا مواد آلوده کننده محیط زیست نیست و کاملا طبیعی است.

از سوی دیگر راندمان نیروگاه طبق اعلام مدیر عاملش، بین ۲۸ تا ۳۰ درصد است که با نصب واحدهای جدید به ۵۸ درصد افزایش می‌یابد. این نیروگاه به دلیل اینکه دودکش‌ها پایش می‌شود و تمام پارامتر ها در حد استاندارد است هیچ نیازی به فیلتراسیون ندارد.

نظارت مستمر محیط زیست

طبق اعلام، سازمان محیط‌زیست به صورت دوره‌ای و متناوب بازرسی‌های خود را انجام می‌دهد، هر سه ماه یکبار نمونه برداری می شود و به صورت آنلاین بر اساس تجهیزاتی که روی دودکش ها نصب شده در هر لحظه میزان گازهای خروجی و مواد آلاینده قابل مشاهده است. این نیروگاه آلایندگی چندانی ندارد فقط بحث پساب است که تحت کنترل است و با ورود واحد جدید آلاینده‌های پساب نیز کامل از بین می‌رود.

بزرگترین نیروگاه سیکل‌ترکیبی کشور در اطراف تهران

پس از نیروگاه بعثت، نوبت به نیروگاه شهدای پاکدشت بود که بزرگترین نیروگاه سیکل‌ترکیبی محسوب میشود و از اساس امکان استفاده از مازوت را ندارد و تنها در مواقع اضطراری از گازوئیل استفاده می‌کند.

این نیروگاه از سال ۱۳۸۲ از نوع سیکل‌ترکیبی وارد چرخه بهره‌برداری شد و در غالب دو فاز ابتدا فاز گازی و در مرحله دوم به صورت سیکل‌ترکیبی تا کنون مورد بهره‌برداری قرار گرفته است؛ در خصوص سوخت مصرفی این نیروگاه باید گفت سوخت اصلی این نیروگاه مطابق مدارک سازنده سوخت گاز طبیعی است و از سوخت گازوئیل در صورت نیاز به عنوان سوخت دوم و کمکی استفاده می‌شود.

به گفته مهیار جلیلی – معاونت تولید نیروگاه سیکل‌ترکیبی شهدای پاکدشت، نکته قابل توجه این است که این نیروگاه به هیچ عنوان به لحاظ فنی قابلیت استفاده از سوخت مازت را ندارد و از تاریخ ساخت نیروگاه تاکنون همواره از سوخت گاز طبیعی در این نیروگاه استفاده شده و در مواقعی از سال که محدودیت سوخت گاز مطرح شده بر حسب نیاز شبکه به صورت موردی از سوخت گازوئیل استفاده شده است.

۷۰ درصد گاز، ۳۰ درصد گازوئیل

اما برای تولید برق در نیروگاه ۷۰ درصد از سوخت گاز استفاده و حدود ۳۰ درصد نیز از سوخت گازوئیل استفاده می‌شود؛ راندمان این نیروگاه در حالت سیکل‌ ترکیبی در حدود ۴۶.۵ درصد است که جزو راندمان‌های بالا در کشور به حساب می‌آید. طبق گفته معاونت تولید نیروگاه سیکل‌ترکیبی شهدای پاکدشت، این نیروگاه بیشترین تولید روزانه را در نیمه اول سال در پیک تابستان دارد و بالای ۵۵ هزار مگاوات ساعت در شبانه‌روز تولید می‌کند و در نیمه دوم سال باتوجه به بازدید تعمیراتی که داریم و واحدها را باید به نوبت از مدار خارج کنیم، تولید نیروگاه تقریبا متغیر خواهد بود و روزانه بین ۴۰ تا ۴۷ هزار مگاوات در شبانه‌روز است.

در هر حال اکنون از تعداد کل ۱۸ واحد نیروگاه شامل ۱۲ واحد گازی و ۶ واحد بخار، ۱۰ واحد گازی و ۶ واحد بخار در مدار است، در این نیروگاه سیستم پایش گازهای خروجی از اگزوز را داریم، علاوه بر این به صورت دوره‌ای از سازمان محیط‌زیست به نیروگاه مراجعه می‌شود و نسبت به اخذ نمونه و آنالیز گازهای خروجی اگزوز به صورت ادواری اقدام می‌شود و تحت پایش قرار می‌گیرد.

سوخت گازوئیل مورد استفاده طبق استانداردهای شرکت نفت است

سوخت گازوئیلی که در این نیروگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، به گفته مسوولانش، بر اساس استانداردهای شرکت نفت است و آنالیزهای لازم هم توسط نیروگاه صورت می‌گیرد و به لحاظ کیفیتی دارای استانداردهایی بوده که در حد مجاز است.

نیروگاه ری قابلیت استفاده از مازوت را ندارد

نیروگاه ری اما آخرین نیروگاهی بود که به سراغ آن رفتیم، نیروگاهی قدیمی که عمر زیادی از فعالیتش می‌گذرد؛ حمید بادرستانی – مدیرعامل نیروگاه گازی ری با اشاره به افزایش آلودگی تهران و طرح مسئله مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌های کلانشهر تهران، گفت: این موضوع درحالی عنوان می‌شود که طراحی واحدهای تولید انرژی در نیروگاه ری به گونه‌ای است که به هیچ عنوان قابلیت استفاده از سوخت مازوت را ندارند و ما اگر بخواهیم هم نمی‌توانیم از این نوع سوخت استفاده کنیم.

به گفته وی، سوخت اول و اصلی این نیروگاه گازطبیعی است وضعیت تامین گاز نیروگاه نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد، تنها سوخت جایگزین دراین نیروگاه سوخت مایع گازوئیل است که درمواقع عدم تخصیص سهمیه گاز، این مجموعه برای تامین برق مورد نیاز شبکه از سوخت جایگزین یعنی گازوئیل استفاده خواهدکرد. استفاده از سوخت مایع گازوئیل آثار مخرب بیشتری برروی تجهیزات توربین خواهد داشت و هرگز اولویت مصرفی ما نبوده و نخواهد بود.

سوخت نیروگاه های تهران آلایندگی چندانی ندارد

مشاهده پارامترهای اندازه‌گیری آلاینده در هر کدام از نیروگاه‌های مذکور نشان داد که مازوت جایگاهی در نیروگاه‌های تهران ندارد اما با این حال برای دریافت توضیحات بیشتر به سراغ ساناز جعفرزاده -مسئول محیط زیست شرکت مادرتخصصی برق حرارتی رفتیم، او با تشریح موقعیت نیروگاه‌های تهران توضیح داد که سه نیروگاه طرشت، بعثت و ری در تهران واقع شده است که هر سه این نیروگاه‌ها از قدیمی‌ترین نیروگاه‌های کشور هستند و زمان احداث آن‌ها به ۴۰ تا ۶۰ سال پیش باز می‌گردد و زمانی احداث شدند که در مجاورت شهر تهران قرار داشتند اما به دلیل گسترش شهر داخل مجموعه شهری شدند.

به گفته وی نیروگاه ری یک نیروگاه گازی است که سوخت غالب در این نیروگاه عمدتا گاز و در شرایط اضطرار و نبود سوخت گاز این قابلیت وجود دارد که از سوخت گازوئیل در آن استفاده شود، به این معنا که در نیروگاه ری و کلا نیروگاه‌های گازی و سیکل‌ترکیبی اگر بخواهیم و گاز هم وجود نداشته باشد، امکان استفاده از مازوت به هیچ وجه وجود ندارد.

مسئول محیط زیست شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با بیان اینکه در نیروگاه‌های بخاری سیستمی تعریف شده است که در شرایط اضطرار و کمبود سوخت گاز قابلیت مصرف مازوت وجود دارد اما دو نیروگاه بخاری که در کلان شهر تهران هستند هم نیروگاه طرشت و بعثت به صورت تک سوخت بهره‌برداری می‌شوند، گفت: نیروگاه طرشت بیش از ۴۰ سال است که با سوخت پاک گاز بهره‌برداری می‌شود و نیروگاه بعثت نیز غریب به هفت سال است که تک سوخت بهره‌برداری می‌شود، داخل نیروگاه بعثت مخزن سوخت مازوت وجود دارد ولی به حکم دادستانی و با تعامل با سازمان حفاظت با محیط زیست بیش از هفت سال است که این سوخت پلمب شده و امکان بهره‌برداری از آن وجود ندارد.

دو نیروگاه دیگر که در مجاورت تهران هستند، نیروگاه دماوند و پرند نیز به گفته او در دسته نیروگاه‌های گازی قرار می‌گیرند که در شرایط نبود سوخت گاز و تخصیص سوخت گاز به اولویت مصرف خانگی با سوخت گازوئیل بهره‌برداری می‌شوند ولی در مجاورت شرق تهران هستند و تاثیری در هوای تهران ندارند.

اما بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه تربیت مدرس انجام شده سهم هر کدام از آلاینده‌ها در تعداد روزهای ناپاک هوای تهران بررسی شده است که به استناد آن مطالعات ۸۸ درصد روزهایی که تهران در هوای ناسالم قرار گرفته، ناشی از ذرات معلق عمدتا زیر ۲.۵ میکرون و در هشت درصد آن ۸۸ درصد ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون بوده است، ۱۸ درصد نیز منتسب به آلاینده اوزون بوده است اما بحثی که در خصوص مازوت سوزی در نیروگاه‌ها مطرح می‌شود به دلیل آلودگی اولیه گوگردی است که در سوخت مازوت وجود دارد که می‌تواند آلودگی ایجاد کند.

طی هفت سال در نیروگاه‌های تهران حتی یک لیتر مازوت استفاده نشد

مسئول محیط زیست شرکت مادرتخصصی برق حرارتی ادامه داد: به استناد مطالعه‌ای انجام شده و دیتاهای موجود از سال ۱۳۹۴ تا کنون هیچ روزی را روز ناسالم به خاطر بالا رفتن آلاینده اکسید گوگردی نداشتیم و لذا این موضوع تاییدی است بر اینکه بیش از هفت سال است که در کلان شهر تهران و در نیروگاه‌های مجاور آن حتی یک لیتر مازوت نیز مصرف نشده و این به دلیل تعاملی بوده که شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با سازمان حفاظت محیط زیست داشته است و خود را مسئول می‌دانسته که در این راستا حرکت کند.

حذف CO۲ در دو نیروگاه تهران

اما دو اقدام مثبت دیگری که به صورت داوطلبانه در نیروگاه‌های تهران اتفاق افتاده بحث ایجاد سیستم جداسازی و استحصال گاز کربنیک یا co۲ است که گاز آلاینده نیست و جزو ماهیت احتراق سوخت‌های فسیلی به حساب می‌آید و در طبقه‌بندی گازهای گلخانه‌ای است ولی با این حال این دو نیروگاه به صورت داوطلبانه این سیستم استحصال را ایجاد کردند، برای بار اول در نیروگاه بعثت با قابلیت استحصال ۵۰ تن در روز و بعد از آن با یک تکنولوژی جدیدتر تحت عنوان تکنولوژی غشایی در نیروگاه طرشت نیز این تجهیزات نصب شده است و بخشی از گازهای گلخانه‌ای co۲ در این دو نیروگاه جداسازی و جذب می‌شوند.

یک توضیه به کارشناسان محیط زیست

وی ادامه داد: در رسانه‌ها و فضای مجازی اخیرا بحثی مطرح شد که یک مقایسه‌ای را مبنی بر افزایش میزان ترکیبات اکسید گوگردی امسال نسبت به سال گذشته مطرح می‌کند و این شائبه را ایجاد کرده که شاید مجدد مازوت‌سوزی به نیروگاه‌های بخاری تهران بازگشته است که صراحتا باید بگویم نه تنها امسال بلکه از هفت سال گذشته حتی یک لیتر هم مازوت نیز در نیروگاه‌های تهران مصرف نشده و لازم است که کارشناسان سازمان حفاظت از محیط زیست ردپای ترکیبات گوگردی را اگر وجود دارد، در جای دیگری جست‌وجو کنند و ما همچنان روی تعهدمان با سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر تک سوخت نگهداشتن دو نیروگاه بخاری تهران هستیم.

نظارت سازمان محیط زیست روی نیروگاه‌ها چقدر است؟

سازمان حفاظت محیط زیست راهکارهای مختلفی را برای ارتقای نظارت خود روی صنایع من جمله نیروگاه‌ها را در نظر گرفته است، یکی از این اقدامات به گفته مسئول محیط زیست شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، تعهد نیروگاه‌ها به انجام پایش‌های خوداظهاری ادواری است که به صورت فصلی چهار بار در سال اتفاق می‌افتد؛ تمام نیروگاه‌ها متعهد هستند که با آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست قرارداد ببندند و این پایش‌ها را انجام دهند و خود آزمایشگاه معتمد مستقل از واحدهای صنعتی نتایج پایش را به صورت ادواری به سازمان محیط زیست گزارش می‌کند که وضعیت عملکرد نیروگاه‌های تهران هم به استناد پایش‌های خود اظهاری گویای این مطلب است که کلیه پارامترها در این نیروگاه‌ها رعایت می‌شود و تمام این نیروگاه‌ها زیر شرایط استاندارد بهره‌برداری می‌شوند.

تجهیز نیروگاه‌ها به سیستم پایش آنلاین است

جعفرزاده با بیان اینکه اقدام دیگری که در نیروگاه‌های بالای ۱۰۰ مگاوات اتفاق افتاده است تجهیز نیروگاه‌ها به سیستم پایش آنلاین است که دسترسی برای سازمان محیط زیست و مرکز پایش سازمان مربوط ایجاد شده است و به صورت لحظه‌ای هم می‌توانند پارامتر خروجی آلاینده‌های نیروگاهی و صنعتی را مشاهده کنند که در آن هم هیچ پارامتری خارج از استاندارد نداشتیم. زمانی که سوخت دچار آلایندگی اولیه نباشد و یا با سوختی مثل گاز که هیچ آلایندگی ندارد بهره‌برداری صورت بگیرد در حین پروسه احتراق و تولید برق هیچگونه ترکیب آلاینده‌ای به سوخت اضافه نمی‌شود که آلایندگی ایجاد کند، با سوخت پاک خروجی نیروگاه‌ها نیز پاک خواهد بود و هیچ مشکلی در بهره‌برداری از آن‌ها وجود ندارد.

آیا نیروگاه‌های تهران نیاز به فیلتراسیون دارند؟

مسئول محیط زیست شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: بحث فیلتراسیون دود به چند دسته تقسیم می‌شود، یک بحث فیلتراسیون ذرات بوده که در صنایع سیمان بسیار رایج و حقیقتا نیاز است حتی توانمندی آن در داخل به وجود آمده اما بحث ذرات را در هیچکدام از نیروگاه‌های بخاری و حرارتی نداریم، به استناد اینکه حتی در زمان احتراق با سوخت مازوت سازمان حفاظت از محیط زیست این الزام را برای نیروگاه‌های حرارتی تعریف نکرده است که پایش ذرات را انجام دهند لذا این بحث اصلا در نیروگاه‌های حرارتی مطرح نیست.

بر این اساس، بحث فیلتر دیگر مربوط به فیلتر اکسیدات گوگردی می‌شود که البته بهتر است از منبع اتفاق بیفتد و گوگردزدایی از سوخت محقق شود که علاوه بر اینکه قابلیت مصرف را در کلیه صنایع دارد و می‌توانند مازوت‌سوز باشند، این بحث را هم دارد که پسماندی که تولید می‌کند ارزشمند است که در بخش‌های دیگر نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، در صورتیکه اگر این فیلتراسیون بخواهد در نیروگاه‌های مازوت سوز نصب شود، پسماندی به جز گچ و مصرف قابل توجهی آب نخواهد داشت اما بازهم این موضوع به گفته مسوولان، در نیروگاه‌های تهران موضوعیت ندارد.

به تاکید مسئول محیط زیست شرکت مادرتخصصی برق حرارتی نه تنها تهران بلکه در اطراف تهران نیروگاه‌های گازی داریم که اصلا قابلیت مصرف مازوت را ندارند و دو نیروگاه بخاری طرشت و بعثت نیز تک سوخت شدند و با پلمپ دادستانی تک سوخت شده‌اند و به هیچ عنوان امکان فک پلمپ وجود ندارد خود ما هم تمایلی به انجام این کار نداریم و زمانی که از سوخت گاز استفاده می‌کنند، ترکیبات گوگردی در خروجی نیروگاه‌ها وجود ندارد که نیازمند نصب فیلتراسیون حذف ترکیبات گوگردی باشد.

برچسب هاایران خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سازمان حفاظت محیط زیست وزارت نیرو

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: ایران خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سازمان حفاظت محیط زیست وزارت نیرو آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو سازمان حفاظت محیط زیست نیروگاه های تهران نیروگاه سیکل ترکیبی سازمان محیط زیست نیروگاه برق بعثت امکان استفاده استفاده از مازوت گازوئیل استفاده سوخت گازوئیل استفاده از سوخت بهره برداری نیروگاه ها نیروگاه طرشت نیروگاه بعثت هیچ عنوان شبانه روز نیروگاه گاز سوخت گاز سوخت مازوت وجود ندارد دو نیروگاه نیروگاه ری مازوت سوز شهر تهران سال گذشته تک سوخت هفت سال ۶۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۴۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنوشت زباله‌های ناشی از رونق انرژی خورشیدی در هند چه می‌شود؟

بهره‌گیری هرچه بیشتر از انرژی‌های خورشیدی در کشورهایی هم‌چون هند با افزایش ضایعات بسیاری همراه است که نیازمند مدیریت هستند، با این حال ساماندهی این ضایعات تنها به‌کمک نهادهای رسمی غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گسترش نیروگاه‌های خورشیدی عظیم با افزایش ضایعات این بخش همراه است، با این حال دفع این زباله‌ها اغلب به عهده نهادهای غیررسمی قرار دارد که افرادی به‌صورت خودجوش و برای کسب درآمد به‌صورت خانوادگی یا استخدام کارمند آن‌ها را راه‌اندازی کرده‌اند.

هند خانه بعضی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی جهان و دارای ۱۱ پارک خورشیدی وسیع است. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۶، در ۱۲ ایالت خود ۳۹ پارک دیگر نیز راه‌اندازی کند. این اقدام در راستای تعهد آن برای آینده‌ای سبزتر است، اما بدون شک ضایعات حاصل از توسعه انرژی خورشیدی را در این کشور افزایش می‌دهد.

ضایعات انرژی خورشیدی در هند

زیر آفتاب سوزان هند دریایی از صفحات خورشیدی در چشم‌اندازهای نیمه‌خشک می‌درخشد و انرژی پاک برای ایالت‌های سراسر این کشور تأمین می‌کند. با این حال صفحات خورشیدی یک جنبه منفی قابل‌توجه دارد که شامل ضایعات حاصل از پانل‌های ساخته‌شده از شیشه، آلومینیوم، سیلیکون و عناصر خاکی کمیاب، همچنین اینورترهای برق و سیم‌کشی‌ها می‌شود.

در اصل در حالی که سازندگان پنل‌های خورشیدی ادعا می‌کنند که ساخته‌های آن‌ها چندین دهه عمر طولانی دارند، پنل‌ها خیلی زودتر در حین نصب و حمل‌ونقل یا در اثر قرار گرفتن در معرض بادهای موسمی و طوفان شکسته شوند. به این ترتیب بلندپروازی‌های خورشیدی هند با مقدار زیادی زباله همراه است که پیش‌بینی می‌شود این میزان تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۶۰۰ هزار تن و تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۱۹ میلیون تن برسد.

انتظار می‌رود حدود دوسوم از این زباله‌ها از پنج ایالت راجستان، گجرات، کارناتاکا، تامیل‌نادو و آندراپرادش حاصل شود که هشت از ۱۰ پارک بزرگ خورشیدی هند را در خود جای داده‌اند.

هند دارای مقررات اساسی در مورد مدیریت زباله‌های خورشیدی خود است و مسئولیت آن را تا حد زیادی بر عهده شرکت‌های خصوصی واگذار کرده که نیروگاه‌های خورشیدی دارند. طبق این مقررات، زباله‌های خورشیدی باید در یک بازه زمانی مشخص ۹۰ تا ۱۸۰ روزه از نیروگاه‌ها به پیمانکاران زباله الکترونیکی مجاز توسط هیئت مرکزی کنترل آلودگی (CPCB) منتقل شوند.

با این حال چالش‌های عملی و اقتصادی فراوانی هم‌چون تعطیلی ناگهانی یک شرکت بازیافت زباله خورشیدی در تامیل‌نادو در سال ۲۰۲۱ به دلیل رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری در این راستا وجود دارد. بنابراین دوام اقتصادی یک نگرانی حیاتی است. از سوی دیگر بیشتر نیروگاه‌های خورشیدی در نواحی دورافتاده قرار دارند و تدارکات لازم و حمل‌ونقل آن‌ها گران است، شیشه خورشیدی نیز هیچ ارزشی ندارد.

بنابراین شبکه‌ای از اپراتورهای غیررسمی در هند ایجاد شده است که پنل‌های خورشیدی ضایعاتی را برچیده، جمع‌آوری، حمل‌ونقل و بازیافت می‌کنند. فعالیت آن‌ها اوراق کردن پنل‌های شکسته برای دستیابی به فلزات ارزشمند و سایر مواد به‌کاررفته در آن‌ها به‌ویژه نقره است که ارزش بالایی دارد.

این اقدام در اکثر موارد خطرناک محسوب می‌شود، اما فعالان در آن از مهارت بالایی برای انجام فرآیند تفکیک اجزا برخوردار شده‌اند، تا آنجا که حتی بازیافت‌کنندگان بزرگ زباله‌های الکترونیکی و خورشیدی نیز اغلب مسئولیت خود را بر دوش این نهادهای کوچک غیررسمی می‌اندازند. با این وجود هند هنوز هم مسیری طولانی در سر و سامان بخشیدن به عواقب ناشی از بلندپروازی‌های خورشیدی خود در پیش دارد.

کد خبر 745756

دیگر خبرها

  • تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات 
  • سرنوشت زباله‌های ناشی از رونق انرژی خورشیدی در هند چه می‌شود؟
  • کشف بیش از ۵۷ هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین
  • نیروگاه اتمی دیمونا جزو اهداف عملیات سپاه نبود
  • اتاق کارگران یک ساختمان سوخت و ۶ کشته بر جای گذاشت
  • ۲۲ دستور رئیس قوه قضاییه خطاب به کلیه مقامات و مسئولان قضایی در سراسر کشور/ با مسدودسازی کد ملی، زندگی فرد را فلج می‌کنیم!/ انتقاد از وثیقه‌های سنگینی که با جرم متناسب نیست/ افراد در فرودگاه متوجه نشوند که ممنوع‌الخروج هستند/ به دریافت عوارض آلایندگی اهتم
  • سازمان ملل متحد با تحریم‌های یکطرفه علیه ایران در حوزه انرژی مخالف است
  • فردا؛ افتتاح طرح توسعه نیروگاه‌ برق سمنان
  • بزرگ‌ترین نیروگاه برق اتمی جهان بیدار می‌شود
  • کشف ۱۲۴ هزار لیتر گازوییل قاچاق در هرمزگان