دوری و دوستی میکائیل شهرستانی با رادیو
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۶۴۸۸۳
میکائیل شهرستانی که سال ها در رادیو فعالیت کرده است، درباره علت دوری چند ساله اش از این رسانه اظهار کرد: دو ـ سه سالی است که به برخی دلایل با رادیو همکاری ندارم. اگر شرایط مساعدی پیش بیاید و یا دوستانی که با من هم سلیقه اند و روحیه نزدیک تری به من دارند، در کنارم قرار گیرند، می توانم در رادیو دوباره کار کنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برنامه «کیمیای خیال» از اولین کتاب های صوتی است که با هنرمندی میکائیل شهرستانی و جمعی از هنرمندان رادیو، هشت سال در رادیو جوان تولید و پخش می شد.
گوینده ثابت این برنامه به بهانه بازپخش این برنامه در القصه «رادیو صبا» درباره خاطرات اجرای برنامه «کیمیای خیال» اینگونه توضیح داد: «کیمیای خیال» از برنامه هایی بود که من شخصا تمایل زیادی به اجرای آن داشتم، چون با روحیه من سازگار بود. زمانی که شبکه سه و رادیو جوان راه اندازی شد، ایده این برنامه مطرح شد و از آن سال به بعد من همراه یک گوینده خانم رمان های زیادی را در این برنامه بازخوانی کردیم که در دو سال اول گویندگان خانم برنامه تغییر می کرد و درنهایت مهرخ افضلی به صورت ثابت در کنار من این برنامه را اجرا می کرد.
شهرستانی ادامه داد: دراین برنامه هنگام خوانش داستان من در نقش مرد، زن و حتی برخی بچه ها گویندگی می کردم. خاطرم هست که وسایل افکت زیر پای من قرار داشت که باید در حین داستان خوانی افکت سازی هم می کردم، در کنار آن توصیه و پیشنهادهایی هم برای تهیه کننده و صدابردار برای بهتر شدن برنامه ارائه می کردم.
وی افزود: تهیه کنندگی این کار در ابتدا با فرهنگ جولایی بود و بعد از آن مرضیه میرسلطانی تهیه کنندگی این برنامه را بر عهده گرفت و زهرا یساقی هم به عنوان صدابردار تیم را همراهی می کرد.
شهرستانی درباره رمان هایی که در این برنامه خوانده شده، توضیح داد: از اولین رمان هایی که در این برنامه خوانده شد می توان به «ویکنت دو نیم شده» اثر ایتالو کالوینو، «خرمکس» اثر اتل لیلیان وینیچ و «بینوایان» اثر ویکتورهوگو اشاره کرد که بعدها من در رادیو نمایش کتاب بینوایان را به صورت نمایشی نیز کارگردانی کردم.
شهرستانی درباره تاثیرگذاری کتاب های صوتی برای ماندگاری در ذهن مخاطب، گفت: اگر گوینده کتاب را به درستی بخواند و توانایی و انعطاف اجرای آن را داشته باشد و بتواند جای شخصیت های متفاوت تیپ بگیرد و اجرا کند، رمان ها و کتاب ها می توانند در ذهن مخاطب ماندگار شوند.
وی با بیان اینکه از اولین کسانی بوده که کتاب ها را به صورت صوتی برای مخاطبان خوانده، اظهار کرد: کتاب صوتی ایده جالبی برای آشنایی مخاطبان با کتاب است و به آنها فرصتی می دهد که درهر شرایطی در حین انجام کارهای ساده که نیاز به تمرکز ندارد، رانندگی، آشپزی و ... با یک کتاب آشنا شوند یا داستانی را مطالعه کرده باشند. با معرفی کتاب جذاب که به صورت صوتی درآمده اند می توان مخاطبان را به کتاب خوانی ترغیب و علاقه مند کرد.
وی درباره نقش کتاب صوتی در افزایش سرانه مطالعه توضیح داد: متاسفانه نسل جدید در کتاب خوانی تنبل شده اند، کتاب صوتی مخاطب را تنبل می کند و مانع فرصت گذاری و صرف هزینه برای کتاب می شود، درصورتی که هزینه وقت و پول برای کتاب باید در زندگی ما قرار گیرد و جزئی از برنامه های زندگی باشد. وقتی شما کتابی را در خانه داشته باشید می توانید با تورق آن به هرقسمت از آن به راحتی دسترسی داشته باشید و با هر بار خواندن آن ممکن است نکته جدیدی بیاموزید.
شهرستانی درباره میزان مطالعه خود نیز گفت: مطالعات زیادی دارم به نوعی که گاهی تا نیمه شب به خواندن یک کتاب مشغول می شوم. ولی خواندن کتاب هایی مثل جنایت و مکافات اثر داستایفسکی، ابله ها و رمان های نویسندگان روسی و آمریکایی را ترجیح می دهم و بیشتر کتاب ها را به صورت چاپی دوست دارم، یعنی نسل من به این سبک مطالعه عادت کرده است. کتاب های گویا را برای خودم کمتر می پسندم چون نسل گذشته خلوتش با کتاب را با چیزی عوض نمی کند.
این کارگردان و هنرمند رادیو همچنین به جای خالی برخی از کتاب ها در رادیو اشاره کرد و گفت: به نظر من کتاب هایی زیادی وجود دارد که در رادیو می توان روی آنها کار کرد و جای خالی آنها احساس می شود که به خاطر برخی قوانین و محدودیت ها در فهرست کتاب های صوتی شده قرار نگرفته اند.
شهرستانی در پایان گفت: ارزش های انسانی مرز ندارند، ما می توانیم با بهرگیری از کتاب و رمان های خارجی و گویا کردن آنها گامی در جهت کمال مخاطبان برداریم، بدون در نظر گرفتن مزربندی هایی که به مرور زمان در طول تاریخ بین انسان ها به بهانه های مختلف ایجاد شد. مرزبندی و جداسازی در مطالعه باعث ریزش مخاطب میشود.
شهرستانی درباره فعالیت هایش در دوسال اخیر توضیح داد: از کرونا نیز بی نصیب نماندم و یک دوره خودم درگیر آن شدم که خدارا شکر به خیر گذشت. ولی در این دوسال مجبور شدم یک دوره تدرس و آموزشگاه را تعطیل کنم که الان کم کم با حفظ پروتکل های بهداشتی با ظرفیت کمتری شروع به تدریس کرده ام.
سری داستان های «کیمیای خیال» هر روز ساعت ۱۲ با گویندگی میکائیل شهرستانی و مهرخ افضلی در قالب برنامه القصه از «رادیو صبا» بازپخش می شود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: ميكائيل شهرستاني رادیو صبا میکائیل شهرستانی شهرستانی درباره رمان ها کتاب ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۴۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چند نکته درباره رادیو در ۸۴ سالگی
چهارم اردیبهشتماه ما را به یاد رادیو و تلاش رادیوییها میاندازد؛ روزی که اولین فرستنده عمومی رادیو در ایران نصب شد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ساعت نوزده چهارم اردیبهشتماه 82 سال پیش اولین فرستنده عمومی رادیو در ایران نصب شد. اولینباری که رادیو در ایران شنیده شد به دلیل فقدان دسترسی و ابزارهای ارتباطی آن زمان، با نام "رادیو تهران" شناخته شد. در بدو تأسیس، رادیو تهران که دارای دو فرستنده یکی برای موج متوسط و دیگری برای موجکوتاه بود، برای پخش برنامههای خود از یک استودیو در محل اداره بیسیم استفاده میکرد.
در سال 1327 یک فرستنده در اختیار رادیو قرار گرفت و یک استودیوی کوچک در میدان ارگ برای پخش اخبار ساخته شد. در سال 1336 نام «رادیو تهران» به «رادیو ایران» تبدیل و بعدها در جنب رادیو ایران فرستنده دومی بنام رادیو تهران نیز مشغول به کار شد که در آغاز امر تنها موسیقی از آن پخش میشد. حالا که 83 سال از اولین حضور رادیو در ایران میگذرد رادیو از 16 شبکه رادیویی بهره میبرد.
چند چالش و چند نکته
1. دستمزد پایین و مشکلات معیشتی برای رادیوییها:
بارها پیشکسوتان رادیو در گفتوگوهایشان به دستمزد پایین و البته تبعیضهایی اشاره میکنند که معمولاً نسبت به حقوق و دستمزد رادیوییها و تلویزیونیها وجود دارد. نکتهای که بعضاً از آن به عنوان تبعیض هم نام میبرند. مصداق بارز آن گفتوگویی که منوچهر آذری پیشکسوت رادیو با خبرنگار تسنیم داشت.
او گفت: «من فکر میکنم بیشتر باید هوایِ پیشکسوتان را داشته باشند. آنها سالها در عرصه کارهای فرهنگی و هنری استخوان خُرد کردند و از هیچ کوششی دریغ نداشتند. تبعیض که همیشه وجود داشته است میتوان در تولید آثار رادیویی و تلویزیونی دنبال آنها گشت.این درخواست را داریم که پیشکسوتان و کاربلدهای حوزه رادیو و تلویزیون را دریابند. »
البته بخشیزاده معاون صدا در گفتوگوی اخیری که با خبرنگار تسنیم داشت به این نکته اشاره کرد: «رادیو دچار یک عقبماندگی تاریخی در حوزه بودجه است. ما یک نگاه تطبیقی در بحث پرداختها داشتیم در بخشی از قسمتها، شغلهای مشابه در سازمان صداوسیما داریم. یک وقتهایی تا 7 برابر و 6 برابر عقبیم و در بخشهایی 16 برابر هم این عقبماندگی وجود دارد. خوشبختانه آقای جبلی رئیس رسانه ملی به این موارد کاملاً اشراف دارند. خودشان بحمدالله بعد از جلسات مکرری که داشتیم به بنده عرض کردند من انشاءالله خودم میخواهم با خود شما و عوامل ستادی درباره بودجه رادیو تصمیم بگیریم.
خودمان به تبعیض و مشکلات در دستمزدهای اهالی نجیب رادیو اشراف داریم؛ از طرفی هم میدانیم با 20، 30 درصد اضافه کردن به پرداختها کاری پیش نمیرود. چون یکسری توقعات منطقی است. همکار صدابردار من در استودیوی صدا هم حضور دارد و به فاصلهای کمتر از 10 متر در پخش هم فعالیت دارد. اما تفاوت در پرداخت چند برابر میشود. این اتفاق خودش عاملی برای پایین آوردن انگیزه و یک مقداری تبعیض میشود که آزاردهنده است. نمیتوانم قول بدهم صددرصد امسال این اتفاق میافتد اما با حمایتهای رئیس رسانه ملّی به دنبال پایان دادن به این تفاوتها و به نوعی تبعیضها در دستمزدهای هنرمندان رادیو هستیم.»
خبر معاون صدا از راهاندازی رادیو بانوان تا سهم کودکان2. آگهیهای آزاردهنده
چندی پیش اولین جشنواره آگهیهای بازرگانی در صداوسیما برگزار شد. بسیاری از مدیران به خصوص رئیس صداوسیما به نظاممندی و توجه به سبک زندگی و خیلی از موارد دیگر در این حوزه تأکید کرد. در میانِ این هیاهو اما یک نکته شاید مغفول ماند و آن وقتنشناسیهای تبلیغاتی در رادیو و البته بیتوجهی به ساختِ آگهی رادیویی بود که البته از علی بخشیزاده معاون صدا درباره آن سؤال کردیم.
او به این نکته اشاره کرد: «میدانید که آگهیبازرگانی که درست و اصولی ساخته شود حتماً اتفاقاتی را ایجاد میکند که حتی یک سریال و برنامه نمیتوانند آن پیام و اتفاقات را به منصه ظهور برسانند. همانطور که شهید آوینی در کتاب آیینه جادو دارند تصویر همه مولفههای پیام را منتقل میکند. میبینیم وقتی یک آگهیبازرگانی با تعداد بالایی از فرزندان کالا یا بنگاه اقتصادی را معرفی میکند در عینِ تبلیغ آن بنگاه و محصول حتماً به تحکیم خانواده هم فکر کرده است. در عینحال تجمل و اغواگری هم میتواند پیامهایی باشد که در صورتِ ساخت چنین آگهیها و تبلیغاتی ایجاد شود.
ما در رادیو دغدغه داریم که هنوز بین آگهیهای بازرگانی تلویزیونی و رادیویی تفاوتی به وجود نیامده است و الان متأسفانه همین طور است که هرچه در تلویزیون پخش میشود صدایِ آن به رادیو میرسد. چقدر خوب است که آنونس ویژهای در رادیو ساخته شود.
بخشیزاده تأکید کرد: شاید یکی از دلایلی که بایستی میانِ پخش آگهی تلویزیونی و آگهی رادیویی تفاوت ایجاد شود به این خاطر باشد که رادیو کششِ پخش آگهیها را همچون تلویزیون ندارد. عنصر در تلویزیون بحث بصری و تصویر است و خیلی از خلأهای تبلیغی را میپوشاند اما در رادیو همواره عنصر خیال را داریم که محتوامحور است، از این جهت همان تبلیغاتی که روی آنتنِ شبکههای تلویزیونی میرود و بحث تبلیغی را از دریچه تصویر به مخاطب القا میکند، نباید در رادیو پخش شود، اشکال ما این است همان آگهی پخششده از طریق تلویزیون، بعضاً در رادیو تکرار میشود.»
اما در کنارِ این مشکل و ایراد که معاون صدا به خوبی به آن اشاره کرد پخش وقت و بیوقت یا همان وقتنشناسی تبلیغات در رادیو کماکان وجود دارد و با انتقاداتی همراه است. شاید یکی از انتقادهای جدّی به آگهیهای بازرگانی رادیو در برنامههای پرشنوندهای باشد که شنونده در حال پیگیری برنامه یا برنامههایی پرشنونده است با نوعی از تبلیغات و آگهی بازرگانی مواجه میشود که نمیتواند آن را درک کند، چون نمیتواند در فضای رادیو این نوع تبلیغ و فضای اسپانسری (مشارکتی) را بپذیرد، این نکته اشکال بسیار جدّی است که نوعِ جنس و فرم و محتوای تبلیغ را باید براساس فضای رادیو و تلویزیون درست انتخاب کنند.
کنار این اظهارنظرها و نکاتی که وجود دارد اما مدیران در رادیو و تلویزیون باید بهسمت آگهیهایی بروند که هم تبلیغ را بهدرستی انجام دهد و هم تبدیل به بدسلیقگی نشود، این عبارت وقتنشناسی یا بهقولی تبلیغات آزاردهنده، گاهی باعث میشود مخاطب محتوا و آن جذابیت برنامهای را که پیگیری میکرد در پی این تعدد آگهیها و طولانیشدنشان، اصطلاحاً «گم» کند.
بارها اتفاق افتاده است در تلویزیون و پخش سریالها و برنامههای پربیننده این اتفاق بیفتد و حالا این اشکال به رادیو هم سرایت کرده است.
3: راهاندازی چند شبکه رادیویی
معاون صدا در گفتوگوی اخیر با خبرنگار تسنیم از راهاندازی رادیو بانوان خبر داد که از طریق رئیس صداوسیما پیگیری میشود. در کنار ضرورت این راهاندازی شبکه رادیویی، خلأ جدّی رادیو کودکان و حتی بعضاً رادیو سرگرمی هم وجود دارد. باید دید در سالِ 1403 و روزگار جدید رادیوییها مشکل دستمزدها و آگهیهای آزاردهنده برطرف خواهد شد یا خیر؟ آیا شبکه رادیویی جدید به چرخه شبکههای رادیویی موجود اضافه خواهند شد؟
انتهای پیام/