Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@20:24:58 GMT

دانش‌آموزان از ورود به دانشگاه دلسرد شده‌اند

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۶۵۳۹۰

دانش‌آموزان از ورود به دانشگاه دلسرد شده‌اند

ایسنا/قزوین رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین گفت: امسال یک اتفاق در انتخاب رشته دانشگاه‌ها رخ داد که رکورد زد اما موردتوجه رسانه‌ها قرار نگرفت، اغلب دانشجویانی که امکان انتخاب رشته داشتند عملاً انتخاب رشته نکردند این امر که نشان‌دهنده نوعی دلسردی از فضای دانشگاه است، از طرفی نوجوانان صرفاً برخی از دانشگاه‌ها و چند رشته خاص را برای تحصیل ترجیح دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمیدرضا مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: طبق گفته شهید بهشتی «دانشجو مؤذن جامعه است اگر دانشجو خواب برود نماز امت قضا می‌شود» دانشجو اگر قرار باشد نقش مؤذنی، بیدارگری و هوشیار کردن را ایفا کند نیاز به ابزار دارد، ابزاری که بتواند به این شفاف‌سازی کمک کند رسانه است.

وی افزود: دانشجو بدون رسانه نمی‌تواند به هیچ‌کدام از اهدافی که ما برای آن متصور هستیم دست پیدا کند بنابراین یکی از مهم‌ترین نقش‌های رسانه همراهی با دانشجو و رسیدن به هدف است، یکی دیگر از نقش‌هایی که رسانه می‌تواند داشته باشد جهت‌دهی به دانشجویان است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین اظهار کرد: درواقع رسانه علاوه بر روشنگری که در آن ایفای نقش می‌کند می‌تواند در جهت‌دهی جریانات دانشجویی و اتفاقات دانشگاه نقش داشته باشد، در سال‌های گذشته نمونه‌های فراوانی از این مورد در جهت مثبت و منفی رخ‌داده که در ذهن ما ماندگار شده است.

وی بیان کرد: دانشگاه وظایف مختلفی بر عهده دارد اما متأسفانه ضعف‌هایی در حوزه ارتباط دانشگاه با جامعه وجود دارد و تنها ابزاری که می‌تواند پل ارتباطی بین آن‌ها باشد رسانه است؛ رسانه در باب دانشجو و دانشگاه می‌تواند نقش مهم و جریان سازی داشته باشد به شرطی که این تعامل به شکل صحیح برقرار باشد.

مشهدی تأکید کرد: در حال حاضر تعامل بین رسانه و دانشگاه محدود و ارتباط در قالب رسمی و خاصی است، این ارتباطات در جهت کمک به دانشگاه نیست، شاید دانشگاه فضایی را ایجاد نکرده که رسانه‌ها بتوانند به‌راحتی وارد فضای دانشگاهی شوند و از عملکرد دانشگاه انتقاد کنند از طرفی رسانه‌ها نیز از دانشگاه دور شدند و درمجموع می‌توان گفت فضای ارتباطی دانشگاه و رسانه در جامعه کنونی ما مطلوب نیست.

وی یادآور شد: امسال یک اتفاق در انتخاب رشته دانشگاه‌ها رخ داد که رکورد زد اما موردتوجه رسانه‌ها قرار نگرفت، اغلب دانشجویانی که امکان انتخاب رشته داشتند عملاً انتخاب رشته نکردند این امر که نشان‌دهنده نوعی دلسردی از فضای دانشگاه است، از طرفی نوجوانان صرفاً برخی از دانشگاه‌ها و چند رشته خاص را برای تحصیل ترجیح دادند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین خاطرنشان کرد: درصورتی‌که این روند ادامه داشته باشد، دانشگاه‌ها دیگر نمی‌توانند دانشجوی موردنیاز را جذب کنند، در این میان رسانه می‌تواند به‌عنوان یک جریان دوطرفه اقدام کند از طرفی از مسئولین مطالبه کند چرا دانشگاه‌ها به این حال‌ و روز افتادند که کسی حاضر نیست وارد دانشگاه شود و حتی در دانشگاه‌های دولتی به‌صورت رایگان تحصیل کنند، ترجیح می‌دهند که وارد بازار کار شوند.

وی بیان کرد: از طرفی رسانه باید در جهت اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی فضای دانشگاه کار کنند تا بومی گزینی، تدوین رشته‌ها و احصا رشته‌ها بر اساس نیاز جامعه باشد و بتوان مشکل را حل کرد.

مشهدی با اشاره به اقبال دانشجویان نسبت به دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان با توجه به شرایط خاصی که در جامعه دارد و شرایط استخدام دانشجویان باعث شده است که روزبه‌روز شاهد استقبال بیشتر دانشجویان نسبت به این دانشگاه باشیم به‌طوری‌که اغلب دانشجویان با رتبه‌های برتر و حتی رتبه‌های دورقمی ترجیح می‌دهند در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کنند.

وی اظهار کرد: این برای ما بسیار خوشحال‌کننده است چراکه هرسال دانشجویان قوی‌تری جذب می‌کنیم و هرسال گزینش ما سخت‌تر می‌شود، این امر نویدبخش آینده خوب برای آموزش‌وپرورش است؛ جذابیت دانشگاه فرهنگیان صرفاً بازار کار نیست بلکه فضای کار در مدرسه به‌عنوان فضای سالم و ایمن علی‌رغم اینکه بار حقوقی زیادی ندارد بین خانواده‌ها اعتبار دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری قزوين رسانه دانشگاه دانشگاه فرهنگیان فضای دانشگاه انتخاب رشته دانشگاه ها رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۶۵۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۵۲ هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان غربی

معاون آموزشی دانشگاه ارومیه و نماینده سازمان سنجش در آذربایجان غربی با شرکت در برنامه گفتگوی ویژه خبری صدا و سیمای آذربایجان غربی به تشریح تمهیدات در نظر گرفته برای برگزاری کنکور سراسری در استان پرداخت و گفت: همزمان با سراسر کشور نخستین مرحله آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها در روزهای پنجشنبه ۶ و جمعه هفتم اردیبهشت ماه سال جاری با شرکت ۵۲ هزار نفر داوطلب در استان آذربایجان غربی،  برگزار می‌شود.

سجاد چهرگانی با  بیان اینکه در این آزمون سراسری شصت درصد از شرکت کنندگان از خانم ها هستند افزود: در اولین مرحله از کنکور سراسری در آذربایجان غربی، ۲۵ هزارو ۷۰۰ نفر در رشته علوم تجربی، ۱۹ هزار نفر در رشته علوم انسانی، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در رشته علوم ریاضی و در رشته‌های هنر و زبان نیز در مجموع ۵۲ هزار و ۵۰۰ نفر داوطلب به رقابت می‌پرن دارند.

وی گفت: داوطلبانی که تمایل دارند به صورت دانشجو معلم پذیرفته شوند، می‌توانند در این مرحله از کنکور شرکت کنند.

چهرگانی با اشاره به اجرای تمهیدات لازم برای برگزاری کنکور سراسری، تصریح کرد: مرحله اول کنکور سراسری در ۱۶ شهرستان استان آذربایجان غربی برگزار می‌شود و تمامی تدابیر لازم برای برگزاری هر چه بهتر این دوره از آزمون اندیشیده شده است.

معاون آموزشی دانشگاه ارومیه و نماینده سازمان سنجش در آذربایجان غربی در ادامه عنوان کرد: آغاز فرآیند کنکور سراسری ساعت ۸ صبح است و به داوطلبان توصیه می‌شود که نیم ساعت قبل از آغاز فرایند کنکور در محل حضور داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود
  • ورود به دانشگاه‌های برتر آمریکا معروف به آیوی لیگ چقدر سخت است؟ + اینفوگرافیک
  • رقابت ۵۲ هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان غربی
  • برپایی نمایشگاه دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کارودانش کیش
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • آغاز ثبت‌نام دوره‌های مهارت آموزی نومعلمان در دانشگاه فرهنگیان
  • رقابت ۱۷ هزار دانش آموز قمی برای ورود به دانشگاه
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • ساختمان‌های دانشگاه فرهنگیان بجنورد تکمیل شود
  • این دانش‌آموزان و طلاب از امسال بدون کنکور معلم می‌شوند