Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا در مسیر تولید محصول پنبه کشورمان براساس بررسی‌های جهانی شرایط جالبی ندارد و در بین ۱۰ کشور صادرکننده حتی قرار نگرفته و سهمش از ترکیه و آذربایجان که آب و هوایشان خیلی هم گرمسیری نیست بسیار پایینتر است از اینرو برای تولید این محصولات استراتژیک مورد نیاز صنایع برنامه‌های متعددی انجام شده برنامه‌هایی که بتواند وابستگی به این ماده اولیه در صنعت نساجی را کاهش داده و علاوه بر ایجاد ارزش افزوده در اقتصادمان کمکی هم به صادرات و خودکفایی تولیدات گوناگون کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 یکی از برنامه‌ها برای تولید محصول پنبه در کشورمان بازگرداندن و احیای تولید در مناطقی است که روزی خاستگاه این محصول بودند اما به دلایلی (کشت سنتی، هزینه‌های بالای تولید، کمبود آب و وجود آفت‌هایی خاص ) کشت انجام نمی‌شد یا کشت با محدودیت روبه‌روشده بود.

سیستان و بلوچستان از همان مناطق نیمه‌گرمسیری است که ۵۰ سال مجوز کشت پنبه به آن داده نشده بود تا اینکه سازمان جهاد کشاورزی این استان با رایزنی‌های مختلف کشوری و محوریت قراردادن کارخانه بافت بلوچ و پیوندش با این محصول اواخر شهریور پارسال موضوع کشت آزمایشی این ماده اولیه صنایع نساجی را در جنوب شرق جدی گرفت تا اینکه اواخر دی سال ۹۹ مجوز کشت ۵۰۰ هکتار پنبه برای نخستین بار در این منطقه داده شد و امسال در اوایل آذر شاهد برداشت در مناطقی از استان بودیم.

 حالا باید دید محصول پنبه و بازگشتش به مزارع سیستان و بلوچستان بعد از ۵۰سال چه اهمیتی برای این منطقه دارد؟ 

کشت پنبه در سیستان و بلوچستان نیاز کارخانه بافت بلوچ

با توجه به نقش و ضرورت تولید پنبه در ارتباط با تأمین بخش اعظم مواد اولیه صنایع ریسندگی و روغن‌کشی کشور و همچنین اشتغالات متنوع ناشی از فرآوری این محصول ضرورت افزایش تولید پنبه حداقل تا مرحله تأمین کل نیاز صنعت نساجی کشور مورد توجه بوده زیرا واردات این محصول از کشورهایی مانند ازبکستان، ترکیه، امارات متحده عربی، تاجیکستان چین ، هند، اسپانیا، ایتالیا و ترکمنستان آن هم در این شرایط اقتصادی و ارزی توجیهی ندارد.

صنعت نساجی در سیستان و بلوچستان نماینده‌ای چون کارخانه بافت بلوچ دارد که به تازگی‌ها توانسته خودش را جمع و جور کند و برای آینده جنوب شرق کشور امیدی باشد. کارخانه بافت بلوچ پیش از اینها برای تامین پنبه مورد نیازش وابسته بود که با کشت پنبه در این استان بخشی از این زنجیره تولید از وابستگی درآمد و استان را در تولید محصولات نساجی به خودکفایی نزدیکتر کرد.

امان اله طوقی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در همین ارتباط گفت که کشت پنبه در این استان قدمت دیرینه دارد و با راه‌اندازی مجدد کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر و نیاز مبرم این کارخانه و سایر کارخانجات کشور به این ماده فرصت ممتازی برای توسعه کشت پنبه در منطقه فراهم شده است. 

در این زمینه معاون امور صنایع سازمان صنعت،معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز گفته بود که موضوع کشت پنبه با توجه به استعداد منطقه ایرانشهر در بخش کشاورزی تکمیل کننده چرخه تولید بوده و در نهایت نخ ، پارچه ، رنگرزی و تولید پوشاک این زنجیره در سیستان و بلوچستان را تکمیل و به  افزایش اشتغال‌زایی در این استان کمک خواهد کرد.

محمد یوسفی مدیر کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر نیز معتقد است: این اقدام کشت پنبه توسط کشاورزان شرایط خوبی برای کارخانه جهت تهیه مواد اولیه به وجود می‌آورد.

پنبه ماده اولیه شناخته‌شده خیلی از صنایع و پرمصرفترین فیبر طبیعی این روزها با عنوان طلای سفید برای صنعت جهان اهمیت فراوانی دارد اهمیتی که کشورهای مختلف را به سمت کشت مستمر این محصول بومی مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری کشانده یا آن‌ها را میزبان محصولات وارداتی(گونه‌های فرآوری شده و نشده پنبه) کرده است. با کشت این محصول استراتژیک در سیستان و بلوچستان هم کارخانه بافت بلوچ نیاز داخلیش را بی نیاز می‌‍کند و هم دیگر نیاز به واردات طلای سفید از کشورهای دیگر وجود ندارد و چه بسا اگر پشتکار داشته باشیم و این کشت را در نقاط مختلف کشورمان جدی بگیریم در بین ۱۰ کشور برتر صادرکننده پنبه هم قرار خواهیم گرفت.

برچسب‌ها سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها سیستان و بلوچستان رونق تولید پنبه زاهدان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها سیستان و بلوچستان رونق تولید سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها سیستان و بلوچستان رونق تولید پنبه زاهدان سیستان و بلوچستان کارخانه بافت بلوچ کشت پنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۰۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح اولین مرکز تخصصی فنی پنبه در گلستان

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان ابراهیم هزار جریبی اظهار کرد: بهره وری آب با توجه به خشکسالی در سالهای اخیر موضوعی مهم است که با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه کشاورزی می توان به این امر مهم دست یافت.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی افزود: بهره مندی از بخش فنی و مشاوره ای بخش خصوصی یکی از راه حل های افزایش بهره وری و ارتقا راندمان تولید در بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه دولت باید بر امور نظارت داشته باشد، یادآورشد: با واگذاری برخی خدمات دولتی به بخش خصوصی می توان شاهد رشد در بخش کشاورزی بود.

هزارجریبی ادامه داد: در گذشته کلیه امور تجارت پنبه بر عهده بخش خصوصی بود و دولت هیچ دخالتی غیر از امور فنی و مشاوره ای نداشت.

وی اضافه کرد: اما در سالهای گذشته با حضور دولت سطح کشت پنبه رفته رفته کاهش یافت به طوری که این سطح از ۱۵۰ هزار هکتار کشت پنبه به ۹ هزار هکتار تقلیل یافت.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی افزود: اکنون برای احیای کشت پنبه برخی امور به بخش خصوصی واگذار شده و در راستای بهبود کشت این محصول در کشور اولین مرکز تخصصی فنی پنبه تا سه ماه آینده و در فصل بهار در استان گلستان افتتاح خواهد شد.

وی اضافه کرد: این مرکز توسط بخش خصوصی ایجاد شده و با ارائه خدمات فنی و مشاوره ای و تولید بذر به احیا کشت پنبه در استان کمک خواهد کرد.

به گفته هزار جریبی، با توجه به شعار سال ۱۴۰۳ منوط بر جهش تولید با مشارکت مردم، در تلاشیم برای ارتقا بهره وری تولید، تولید بذر خوب و مصرف بهینه آب از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه کشاورزی بهره مند شویم.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی در پایان اظهار کرد: حضور بخش خصوصی در افزایش تولید به نفع دولت، بخش خصوصی و مردم خواهد بود.

دیگر خبرها

  • افتتاح اولین مرکز تخصصی فنی پنبه در گلستان
  • ۴۱ واحد تولیدی و صنعتی سیستان و بلوچستان به مدار تولید بازگشت
  • قیمت مرغ تا پایان ماه رمضان نوسانی ندارد
  • تلاش برای دستیابی به خودکفایی در زمینه تولید مرغ و تخم‌مرغ در سیستان و بلوچستان
  • تشریح برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان برای تحقق شعار سال
  • برنامه‌های جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان برای تحقق شعار سال
  • روستای کلپورگان سیستان و بلوچستان تنها موزه زنده جهان + فیلم
  • معاون استاندار: سیستان و بلوچستان ظرفیت خوبی در حوزه مشارکت مردمی دارد
  • سیستان و بلوچستان ظرفیت خوبی در حوزه مشارکت مردمی دارد
  • منطقه آزاد چابهار برای تولید و صادرات بیشتر تلاش کند