Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین مقامات بهداشتی عمومی کشورها از آزمایش‌های معمول PCR پیش از انجام توالی‌یابی ژنتیکی کامل برای ارزیابی سریع از لحاظ انتشار سویه‌ی اومیکرون استفاده کرده‌اند. یک سیگنال معین در آزمایش PCR می‌تواند نشاندهنده وجود سویه‌ی اومیکرون در برابر سایر سویه‌ها باشد. گونه نامرئی تازه کشف‌شده جهش‌های بسیار مشترکی با سویه‌ی استاندارد اومیکرون دارد، اما یک تغییر ژنتیکی معین را امکان استفاده از آزمایش‌های PCR معمول را به عنوان روش شناسایی دردسترس تقریبی آن از بین می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این سویه به اصطلاح «نامرئی» هم هنوز بوسیله آزمایش‌های ژنومی قابل تشخیص است، اما موارد احتمالی آن را دیگر با آزمایش‌های معمول PCR که نتیجه سریع‌تری می‌دهند، نمی‌توان شناسایی کرد.

پژوهشگران می‌گویند هنوز بسیار زود است که تشخیص این شکل جدید اومیکرون به همان شیوه اومیکرون استاندارد سرایت می‌کند یا نه، اما این گونه «نامرئی» از لحاظ ژنتیکی متمایز است و بنابراین ممکن است رفتار متفاوتی داشته باشد.

این گونه نامرئی برای نخستین بار در میان ژنوم‌های کروناویروس به دست آمده در روزهای اخیر در آفریقای جنوبی، استرالیا و کانادا یافت شد، اما ممکن است قبلا انتشار بسیار گسترده‌تری پیدا کرده باشد.

کشف این گونه جدید در هنگامی صورت می‌گیرد که بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در جلسه هیات دولت گفت ظاهرا اومیکرون واگیرتر از سویه‌های دیگر است و مقامات بهداشتی تصدیق کرند که این واگیری بیشتر پیامدهایی از لحاظ تاثیر آن بر شیوع کرونا خواهد داشت و احتمالا محدودیت‌های بیشتری باید وضع شود.

سویه‌ جدید ممکن است رفتار متفاوتی داشته باشد

کشف این شکل جدید اومیکرون پژوهشگران را واداشته است که تبار B.1.1.529 کرونای اومیکرون را به دو بخش اومیکرون استاندارد با نام BA.1 و سویه‌ی جدیدتر با نام BA.2 تقسیم کنند. پروفسور فرانسوا بالو، رئیس انستیتو ژنتیک یونیورسیتی کالج لندن گفت ۴۲ نمونه یا حدود ۶ درصد از  ۷۰۹ نمونه ژنوم اومیکرون تحویل‌داده شده به پایگاه داده‌های ژنومی آن از نوع BA.2 بوده‌اند.

او گفت: «درون اومیکرون دو تبار جداگانه وجود دارد، BA.1 و ‌BA.2 که از لحاظ ژنتیکی متمایز هستند. این دو تبار ممکن است به طور متفاوتی رفتار کنند.»

دانشمندان از آنالیز کامل ژنومی برای تایید سویه‌ی عامل عفونت کرونا استفاده می‌کنند، اما آزمایش‌های PCR می‌توانند شواهدی در این باره در اختیارشان بگذارند. حدود نیمی از ماشین‌های PCR در انگلیس سه ژن ویروس را بررسی می‌کنند، اما در سویه اومیکرون (و نیز سویه‌ی آلفا پیش از آن) فقط در دوتای این ژن‌ها مثبت می‌شوند.  علت این است که اومیکرون مانند آلفا یک تغییر ژنتیکی به صورت حذف در ژن پروتئین شاخکی یا اسپایک (S) دارد. به این ترتیب در آزمایش‌های PCR نمونه‌هایی که ژن S شناسایی نمی‌شود، به احتمال زیادی سویه‌ی اومیکرون وجود دارد.

در همین زمینه: اطلاع‌نگاشت| جهش‌هایی که ممکن است باعث خطرناک شدن سویه‌ی اومیکرون شوند

برخی از پژوهشگران این سویه‌ی جدید را به طور غیررسمی «اومیکرون نامرئی» نامیده‌ند، زیرا فاقد این حذف ژنتیکی است که به آزمایش‌های  PCR امکان شناسایی زودرس اومیکرون را می‌دهد.

هنوز معلوم نیست این شکل جدید اومیکرون چگونه به وجود امده است. این سویه‌ی جدید گرچه در زیرمجموعه اومیکرون قرار می‌گیرد، آنقدر از لحاظ ژنتیکی متمایز است که ممکن است در صورت انتشار سریع‌تر به صورت یک «سویه‌ی‌ نگران‌کننده» (VOC) جدید رده‌بندی شود.

از طرف دیگر پژوهشگران می‌گویند به وجود آمدن دو سویه BA.1 و BA.2 با این سرعت پشت سرهم «نگران‌کننده» است و نشان می‌دهد که نظام پایش بهداشت عمومی «بخشی بزرگی از این پازل» را نیافته است.

کد خبر 641876 برچسب‌ها كروناويروس

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس سویه ی اومیکرون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۰۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا

به گزارش همشهری آنلاین، شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته سلامت درباره بیماری‌های واگیرداری که در سال گذشته شیوع ببشتری داشتند، گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری که سال گذشته با آن مواجه بودیم، بیماری آنفلوآنزا در نیمه دوم سال بود. شیوع این بیماری از اوایل مهرماه آغاز شد و در اسفند به حدی کمتر از اپیدمی رسید. ما هر ساله انتظار داریم آنفلوآنزا از اواسط آبان آغاز و به تدریج در آذر به پیک برسد و در اواخر بهمن ماه فرو بنشیند اما سال گذشته هم شیوع این بیماری زودتر شروع شد و هم دیرتر پایان یافت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور همزمان علاوه بر آنفلوآنزا با کرونا که همان تظاهرات بالینی را دارد نیز رو به رو بودیم و این مسئله کار را برای ما تا حدودی مشکل کرده بود، ادامه داد: خوشبختانه افرادی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند، مشکل کمتری داشتند، امیدواریم امسال با تزریق بیشتر این واکسن به گروه‌های هدف شاهد بروز مشکل‌های کمتری در مبتلایان به این بیماری باشیم.

۳ راه برای تشخیص کرونا از آنفلوآنزا و سرماخوردگی | چرا افراد جوان براثر کرونا فوت می‌کنند؟ افزایش ابتلای کودکان به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به گرم شدن هوا و لزوم توجه به بیماری‌های فصلی افزود: خوشبختانه سال گذشته چندان بیماری گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) از نوع التور را نداشتیم چراکه دانشگاه‌های مختلف وارد عمل شدند و موارد تکثیر را شناسایی کردند.

عرشی با اشاره به اینکه سال گذشته بیماری آبله مرغان و ویرس RSV را نیز در کودکان داشتیم، بیان کرد: یکی از دلایل افزایش شیوع این بیماری‌ها در سال گذشته این بود که طی ۳ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تماس کودکان با یکدیگر کاهش یافته بود و مدارس غیرحضوری بودند و همین امر موجب کاهش موارد ابتلا به این بیماری‌ها در آن سال‌ها شده بود و به همین دلیل موارد ابتلا به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته نسبت به سال‌های قبلش با افزایش همراه شده بود.

وی توضیح داد: خدا را شکر بعد از سال‌ها که از تصویب ورود واکسن پنوموکوک و روتاویروس به سیستم بهداشتی کشور می‌گذشت و موفق به خرید این واکسن‌ها نشده بودیم، در اواخر سال گذشته تامین اعتبار صورت گرفت و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد کشور شد، امیدواریم طی روزها و هفته‌های آینده حداقل در تعدادی از استان‌ها واکسیناسیون این بیماری‌ها به صورت فراگیر انجام شود.

حجاج این دو توصیه را جدی بگیرند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به آغاز ایام حج گفت: مهم‌ترین مسئله برای حجاج این است که به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند به ویژه اینکه ممکن است با توجه گرمای هوا شاهد گرمازدگی فراوان در حجاج باشیم.

وی تاکید کرد: به همین دلیل لازم است حجاج به توصیه‌های بهداشتی که توسط روسای کاروان‌ها به آن‌ها گفته می‌شود، توجه داشته باشند. همچنین حجاج از مواد خوراکی بسته بندی شده و بهداشتی استفاده کنند تا دچار گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) نشوند،

شیوع سویه JN۱ کرونا در کشور

عرشی درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور عنوان کرد: شیوع این بیماری در حال حاضر نسبت به فصل زمستان کاهش پیدا کرده هر چند موارد خفیف کووید همچنان در سطح دنیا وجود دارد و این بیماری بخش عمدهای از سرماخوردگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: آخرین سویه‌ای که هم اکنون در جریان است همان سویه JN۱ است که بسیار واگیردار است، اما شدت بیماری آن زیاد نیست و در افراد عادی با قدرت ایمنی طبیعی شاهد بروز علائم شدید نیستیم، به طور کلی این بیماری همچنان وجود دارد، اما سویه جدیدی شیوع پیدا نکرده است.

کد خبر 846548 منبع: میزان برچسب‌ها کرونا حج عمره وزارت بهداشت و درمان خبر مهم بیماری - آنفلوآنزا بیماری - سرما خوردگی

دیگر خبرها

  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود
  • ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
  • پیش‌فروش شنل نامرئی‌کننده آغاز شد: فول‌سایز ۶۰ میلیون تومان / فیلم
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • کامنت موشن| آیا کرونای دیگری در انتظار جهان است؟
  • دانشمندان واکسنی ساخته‌اند که می‌تواند با هر گونه سویه ویروسی مبارزه کند
  • بارسلونا گل نامرئی زد؛ رئال مادرید، قهرمان روی کاغذ!
  • پهلوانان نمی‌میرند!