Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@02:28:48 GMT

دردی که بر سینه محیط‌بانان شرکتی سنگینی می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۷۲۱۲۱

دردی که بر سینه محیط‌بانان شرکتی سنگینی می‌کند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری اهمیت حفاظت از محیط‌زیست و منابع‌طبیعی امروز بر هیچ‌کسی پوشیده نیست، محیط‌بانان امروز در خط مقدم و در سنگر حفاظت از منابع ملی فعالیت می‌کنند، اما اگر پای در دل آن‌ها بنشینی حرف‌های ناگفته زیادی دارند، از سختی کار شغل محیط‌بانی گرفته تا بی‌مهری‌ها نسبت به حل کوچکترین مشکل آن‌ها که همان پرداخت حقوق است، در این شرایط اقتصادی پرداخت با تاخیر یک‌هفته‌ای در حقوق نیز می‌تواند افراد را با مشکل مواجه کند چه برسد به تاخیر ۹ ماهه!

به گزارش ایسنا، تعدای از محیط‌بانان اهل چهارمحال و بختیاری برای حفاظت از عرصه‌های حفاظت شده در این استان به‌صورت شرکتی به‌کار گیری شده‌اند، این افراد حتی از کمترین امکانات و مزایای شغلی که به سایر محیط‌بانان تحت نظر سازمان محیط‌زیست تعلق می‌گیرد، بی‌بهره هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم‌ترین دغدغه این محیط‌بانان در حال حاضر پرداخت حقوق معوقه آن‌هاست، این محیط‌بانان از ابتدای سال تاکنون هیچ‌گونه دریافتی نداشته‌اند و بسیاری از آن‌ها در تامین معیشت خود با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند، در این شرایط اقتصادی تامین هزینه‌های خانوار با حقوق اندک بسیار سخت است، حال فکر کنیم که فردی نزدیک به ۹ ماه حقوق معوقه داشته باشد و هیچ فردی در مقابل این مسئله پاسخگو نباشد.

چهره آفتاب سوخته محیط‌بانان گویای سختی کارشان است، این قشر با قبول تمامی شرایط و سختی کار وارد میدان شده‌اند، اما این روزها عده‌ای از محیط‌بانان که با جان و دل خود را وقف حفاظت از محیط‌زیست کرده‌اند، مورد بی‌مهری کارفرمایان خود قرار گرفته‌اند، به‌گونه‌ای که امروز مهم‌ترین درخواست‌شان پرداخت حقوقی است که حق طبیعی آن‌ها محسوب می‌شود.

هم‌چنین باید به این نکته توجه کرد که نیروهای محیط‌بان شرکتی از حمایت‌های قانونی نیز برخوردار نیستند، خبرنگار ایسنا به‌منظور بررسی وضعیت این نیروها با تعدادی از آن‌ها به‌ گفت‌وگو پرداخت و از مسئولان مربوطه نیز راه‌حل این حل این مشکلات را جویا شد.

محیط‌بانان شرکتی از ابتدای سال حقوق دریافت نکرده‌اند

مصطفوی- یکی از محیط‌ بانان اهل چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با  ایسنا در خصوص سختی‌های این شغل، اظهار کرد: محیط بانی یکی از مشاغل سخت در کشور محسوب می‌شود، این قشر برای حفاظت از محیط‌زیست و منابع ملی جان خود را به خطر می‌اندازند، اما حمایت‌ها از این قشر بسیار ضعیف است.

وی افزود: امروز نیروهای محیط بان که به‌صورت شرکتی به‌کارگیری شدند، در مسائل مختلف با چالش مواجه هستند، نیروهای محیط‌بان شرکتی از ابتدای سال حقوق معوق دارند و نزدیک به ۹ ماه است که هیچ‌گونه پرداختی به آن‌ها به‌عنوان حق‌الزحمه انجام نشده است.

مصطفوی با بیان اینکه حقوق نیروهای محیط‌بان که به‌صورت شرکتی بکارگیری شده‌اند بسیار پایین است، توضیح داد: محیط‌بانان باتوجه به اینکه کارشان بسیار دشوار است، ماهیانه بین پنج تا شش میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند و این تاخیر در پرداخت حقوق آن‌ها را با مشکلات زیادی مواجه کرده، قیمت‌ها روز به‌روز افزایش پیدا می‌کند و ارزش پول نیز پایین می‌آید.

این محیط‌بان بیان کرد: نیروهای محیط‌بان که به‌صورت شرکتی با محیط‌زیست همکاری می‌کنند از سایر مزایای محیط‌بانی نیز بی‌نصیب هستند، برای مثال لباس، کفش و ... را باید با هزینه شخصی تهیه کنند، حتی در شیفت‌های کاری نیز باید غذا را به‌همراه خود از منزل ببرند، اکنون برای تامین معیشت خود با مشکلات بسیاری مواجه شده‌ایم و کسی به این گلایه‌ها توجه نمی‌کند.

وی با اشاره به موضوع امنیت شغلی محیط‌بانان شرکتی، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از شرکت شکایت کنیم، تهدید به اخراج می‌شویم، اگر حادثه‌ای برای این محیط‌بانان اتفاق بیوفتند هیچ نهادی مسئولیت پرداخت غرامت را بر عهده نخواهد گرفت.

مصطفوی عنوان کرد: تنها درخواست نیروهای محیط‌بان شرکتی این است که تبدیل وضعیت آن‌ها پیگیری شود و حقوق معوقه آن‌ها در این شرایط اقتصادی پرداخت شود.

محیط‌بانان شرکتی امنیت شغلی ندارد/ این قشر از بسیاری مزایا محروم شده‌اند

طهماسبی یکی از محیط‌ بانان اهل چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با  ایسنا با اشاره به اینکه از حدود ۱۲ سال قبل وارد این شغل شده است، اظهار کرد: محیط‌بانان در شرایط سختی کار می‌کنند، بنابراین نباید به جز تحمل سختی این شغل دغدغه‌های دیگری مانند امنیت شغلی، پرداخت حقوق، بیمه و ... داشته باشند.

وی ادامه داد: از ۱۲ سال گذشته منتظر بهبود شرایط شغل محیط‌بانی هستم، محیط‌بانانی که به‌صورت شرکتی با سازمان محیط‌زیست همکاری می‌کنند، از مزایای هر چند محدود محیط‌بانان تحت نظر سازمان حفاظت از محیط‌زیست برخوردار نیستند، برای مثال در طی ۱۲ سال گذشته تنها دو بار لباس و کفش در اختیار این نیروها قرار گرفته است و برای تردد نیز باید از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنیم.

این محیط‌بان خاطرنشان کرد: از سال ۹۶ تاکنون نیروهای محیط‌بان شرکتی از پیمانکار معوقه دارند، اما کسی نسبت به پرداخت معوقات آن‌ها پاسخگو نیست، از ابتدای سال‌جاری تاکنون نیز هیچ‌گونه پرداختی به نیروها صورت نگرفته است.

طهماسبی عنوان کرد: اگر حادثه‌ای برای نیروهای محیط‌بان که به‌صورت شرکتی بکارگیری شده‌اند در حین خدمت رخ دهد، هزینه‌ای برای درمان آن‌ها از سوی سازمان محیط‌زیست پرداخت نمی‌شود و باید درمان خود را با هزینه شخصی پیگیری کنند.

این محیط‌بان با اشاره به اینکه نیروهای شرکتی از بیمه تکمیلی برای درمان نیز محروم هستند، تاکید کرد: پرداخت با تاخیر حقوق و اضافه کار محیط‌بانان را با چالش‌های بسیاری برای تامین معیشت مواجه کرده است، مسئولان به وضعیت این دسته از محیط‌بانان رسیدگی کنند.

وی تصریح کرد: محیط‌بانان شرکتی نیز مانند سایر محیط‌بانان تحت نظر سازمان محیط‌زیست نیازمند حمایت و پشتیبانی هستند، بعد از ۱۲ سال بکارگیری و تبدیل وضعیت این نیروها خواسته غیرمنطقی محسوب نمی‌شود.

حقوق معوق محیط‌بانان شرکتی تحت نظارت وزارت نیرو تا یک هفته آینده پرداخت می‌شود

شهرام احمدی- مدیرکل سازمان حفاظت از محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیت محیط‌بانان شرکتی در استان، اظهار کرد: پرداخت حقوق محیط‌بانان تحت نظر این سازمان به‌صورت منظم انجام می‌شود و هم‌چنین تجیهزات مورد نیاز به این نیروها سالانه تحویل داده می‌شود.

وی افزود: وزارت نیرو مکلف شده است برای جلوگیری از آسیب به محیط‌زیست در حین انجام پروژه‌های عمرانی تعدادی نیروی حفاظتی را برای جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی، حریق، سیل و شکار در این مناطق به‌کار بگیرد و بخشی از نیروهای محیط‌بان از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو برای انجام این وظایف به‌کار گیری شده‌اند و هیچ رابطه استخدامی با سازمان حفاظت از محیط‌زیست ندارند، بنابراین هیچ تعهدی برای این سازمان در قبال این نیروها وجود ندارد.

احمدی با اشاره به مشکلات به‌وجود آمده برای محیط‌بانان شرکتی تحت نظر وزارت نیرو در چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: این نیروهای حفاظتی به‌علت مشکلات مالی پیمانکاران چندین ماه حقوق معوق دارند و با مشکلات بسیاری روبرو شده‌اند.

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری یادآور شد: باتوجه به زحمات این نیروهای محیط‌بان در حفاظت از عرصه‌های محیط‌زیست، این گلایه‌ها و مطالبات از طریق وزارت نیرو پیگیری شد، مقرر شد تا یک هفته آینده مسئله پرداخت معوقات این قشر حل شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری محيط بان مشکلات معیشتی سازمان حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری سازمان محیط زیست ابتدای سال محیط بان پرداخت حقوق وزارت نیرو محیط بانی سختی کار شده اند ۱۲ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۲۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیمار و رهاسازی ۲ توله سمور سنگی در طبیعت خوانسار

 ۲ توله سمور سنگی که به اداره حفاظت محیط‌زیست خوانسار تحویل شده بودند، تحت نظر رئیس اداره حیات وحش استان تیمار و بررسی‌های لازم درخصوص سلامت آنها، انجام شد.

با توجه به گزارش دریافتی و دیده شدن مادر این سمورها، برنامه بازگردانی آنها به زیستگاه اصلی مدنظر قرار گرفت و تلاش می‌شود تا شرایط زیست طبیعی این گونه، از سر گرفته شود.

سَمور سَنگی (نام علمی: Martes foina) یکی از انواع سمور است. این جانور دارای قدی کوچک و پا‌های کوتاه و انگشت‌رو است و بدنش باریک و کشیده و پوستش نرم است. زیستگاه این حیوان از مغولستان و چین در آسیا تا غربی‌ترین نقاط اروپا امتداد دارد.

این حیوان به جهت لکه سفید زیر سینه‌اش به سمور سینه‌سفید و به جهت علاقه به زندگی در جنگل‌های راش و ممرز به سمور راش نیز معروف است.

علت اصلی حضور این گونه در شهرستان خوانسار وجود باغات فراوان و کوهستانی بودن منطقه و به تبع آن شباهت اقلیم به مناطق شمالی کشور است.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • جزئیات تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی به قرارداد کار معین در سال ۱۴۰۳
  • تحویل خودرو‌های عملیاتی به محیط بانان کشور
  • تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی به قرارداد کار معین در سال ۱۴۰۳
  • تحویل خودرو و تجهیزات عملیاتی به محیط‌بانان
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • تجهیز محیط بانان با به‌روزترین فناوری‌های دنیا
  • ٢۵ خودروی عملیاتی محیط‌بانی رونمایی شد
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • تیمار و رهاسازی ۲ توله سمور سنگی در طبیعت خوانسار
  • اولویت‌دهی به بهبود معیشت محیط بانان و نیرو‌های یگان حفاظت