Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- وزیر جهاد کشاورزی گفت: سنددار شدن اراضی کشاورزی، محوری‌ترین برنامه وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است.

 به نقل از وزارت جهاد، سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در نشست با مدیران سازمان‌های امور اراضی در استان‌ها با بیان اینکه محوری‌ترین برنامه وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم، سنددار کردن اراضی کشاورزی است، افزود: باید تا پایان دولت سیزدهم جشن سنددار شدن تمام اراضی کشاورزی کشور را برگزار کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سند، هویت و مالکیت کشاورز است و با این کار می‌توانیم از کاربری اراضی ملی حفاظت کنیم.

ساداتی نژاد با بیان اینکه ارائه سند به کشاورز ایرانی به معنی صیانت از اراضی دولتی است، تصریح کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ سازمان امور اراضی کشور یک ردیف درآمد-هزینه خواهد داشت و تمام هزینه‌هایی که این سازمان متحمل شود، بازگشت داده خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی بر استفاده از فناوری در اراضی تاکید کرد و ادامه داد: اراضی ملی و کشاورزی با استفاده از ماهواره‌ها قابل بررسی هستند و پس از آن با کمک پهپادها می‌توانیم نواقص را برطرف کنیم. یگان حفاظت امور اراضی باید تجهیز شود و ما از هیچ حمایتی دریغ نخواهیم کرد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه تفویض اختیارات به استان‌ها از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: باید به استان‌ها اختیارات کامل بدهیم و در ستاد ناظر عملکرد آنها باشیم تا اهداف با سرعت بیشتری اجرا شود.

وی افزود: برگزاری جشن سنددار شدن اراضی خرم دره در ۲۲ بهمن ماه امسال، آغاز کار است و این کار باید با سرعت در تمام کشور اجرایی شود که نیازمند عزم و تعهد جدی است.

وزیر جهاد کشاورزی با اعلام حمایت از نیروهای سازمان امور اراضی در استان‌ها، خاطرنشان کرد: بدون تبعیض و توصیه کار خود را پیش ببرید و کار را به نفع مردم به اتمام برسانید.

وی افزود: کشاورزی که ۳۰ سال است در اراضی ملی کشاورزی می‌کند، نیاز به سند تک برگ دارد؛ پس این اقدام را انجام دهید تا بتوانید از اراضی ملی در مقابل تغییر کاربری و خرد شدن جلوگیری کنید.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه سنددار شدن و عدم مجوز به تقسیم اراضی از خرد شدن زمین جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: ما می‌توانیم با ارائه تسهیلات و بسته‌های تشویقی مانند تخصیص کود، بذر و سم رایگان به مدت سه تا ۵ سال و ایجاد تعاونی‌های محلی، مالکان اراضی خرد را به تجمیع و تشکیل کشت صنعت‌ها ترغیب کنیم که این اقدام به ارتقا بخش و امنیت غذایی منجر می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: صدور سند برای اراضی کشاورزی یکی از معیارهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی برای ارزیابی رؤسای سازمان‌ها خواهد بود.

 

 

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی جهاد کشاورزی اراضی کشاورزی ساداتی نژاد امور اراضی سنددار شدن اراضی ملی استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۳۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون وزیر جهاد کشاورزی از چه می ترسد؟

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امنیت غذایی زیرساخت امنیت کشورها است و کشوری که نتواند غذای نیروهای امنیتی، نظامی و عموم مردم خود را تأمین کند، مجبور به نابودی است؛ تاکید کرد: اگر در گذشته کشورهای سلطه‌گر به اراضی کشورها حمله می‌کردند، اکنون به امنیت غذایی آنها حمله می‌کنند تا قدرت سلطه خود را حفظ کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت، مهمترین موضوع نگرانی بشر در آینده را تأمین آذوقه عنوان کرد و گفت: این مسأله نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد تلاش محققان، پژوهشگران و مروجان عرصه کشاورزی است تا با جلوگیری از خروج کشاورزان از عرصه تولید و نابودی اراضی کشاورزی، مورد غضب آیندگان قرار نگیرند.

وی ادامه داد: اگر امروز از حاکمان قاجار برای قراردادهای ترکمن‌چای و گلستان و یا از حاکمان پهلوی بابت واگذاری بحرین که شامل بخش وسیعی از ساحل جنوبی خلیج فارس است، عصبانی هستیم؛ آیندگان نیز از ما برای عدم جلوگیری از نابودی کشاورزی نخواهند گذشت.

مهاجر با اشاره به اینکه در کشور ما هنوز قانون ارث و خرد شدن اراضی کشاورزی عامل اصلی نابودی کشاورزی است، افزود: ترس من برای روزی است که حتی نتوانیم یک هکتار از اراضی را برای کار تحقیقاتی در اختیار داشته باشیم.

وی افزود: امروز رسم است که محقق ما نتیجه ۸ سال تلاش خود را در قالب مقاله‌ای به کشورهای دیگر می‌فرستد و آنها با مطالعه دقیق برای خود بهره‌برداری می‌کنند و بعد می‌گویند خوب است یا نه!

معاون امور زراعت خاطرنشان کرد: مقاله‌های ما باید عرصه‌محور باشد تا مشکلات کشاورزان را برطرف کند. همچنین باید مروجان محصول‌محور تربیت کنیم که صفر تا ۱۰۰ هر محصول را بدانند آنگاه به سمت مزرعه بروند.

وی افزود: ترویج کشاورزی ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد و اگر ما به همه جوانب تحقیقات و ترویج آن فکر نکنیم، تحقیقات خنثی خواهیم داشت.

مهاجر گفت: بعضی از کشاورزان از مروجان ما بسیار جلوتر هستند. کشاورزی که ۶۰ تا ۷۰ تن گوجه‌فرنگی در اراضی کاملاً سنگی بوشهر آن هم با آب شور برداشت می‌کند، خارج از پذیرش محققان و بخش علمی است. این کار خاص کشاورزی است که با فکر و تجربه خود می‌تواند در خارج از فصل‌، میلیون‌ها دلار درآمد نصیب کشور کند.

به گفته وی، وظیفه ما مروجان و محققان این است که با تلفیق علم و تجربه شرایط را برای افزایش تولید و آگاهی کشاورزان و مسؤولان برای تصمیم‌گیری درست برای کشاورزی ملی فراهم کنیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با کوچک شدن اراضی کشاورزی نمی‌توان بهره‌وری را افزایش و هزینه‌های آبیاری، سم، کود و بذر را کاهش داد؛ در زمین یک هکتاری نمی‌توان آبیاری با کوددهی و بذر مناسب انجام داد و این تناقضات در تصمیم‌گیری و اجرا از عمده‌ترین مشکلات است.

وی افزود: کاهش سطح اراضی کشاورزی به ۲.۳ هکتار سرانه زمین در کشور فاجعه است، ما برای جلوگیری از خرد شدن اراضی باید کمک کنیم تا بدون دخالت در کار کشاورزان، آنها برای کار خود به درستی تصمیم بگیرند.

مهاجر ادامه داد: همچنان که ما نمی‌توانیم یک کارخانه صنعتی را تکه تکه کنیم و توقع افزایش تولید داشته باشیم، در کشاورزی نیز افزایش تولید با تکه تکه شدن اراضی ممکن نیست.

این مقام مسؤول تصریح کرد: در سطح تصمیم‌گیری کلان کشور اراضی کشاورزی ملی باید در یک مجموعه دیده شوند، زیرا نمی‌توانیم همه اراضی را به طور اختصاصی زیر کشت گندم ببریم، اما مجبور باشیم برای تأمین خوراک دام، وارد کننده جو باشیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اولین موضوع ترویج، دانستن اصل فلسفه ترویج است، بر سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات کشاورزی کشور تاکید کرد و افزود: اگر سرمایه‌گذاری پایین باشد، امکان کارهای بزرگی نظیر تجمیع اراضی و افزایش تولید و برطرف کردن نیازهای ضروری کشور را نداریم.

وی تاکید کرد: همچنین پرداختن به روبناها سبب نابودی زیرساخت‌ها می‌شود، امروز در دنیا ترویج به جایی رسیده که مشکل‌محور شده است. کشاورزان مشکل را به مروجان می‌گویند و آنها درصدد رفع مشکل مالکان اراضی برمی‌آیند، نه اینکه بخواهیم به صورت بخشنامه‌ای به موفقیت در عرصه برسیم.

به گفته مهاجر، کشاورزان خرده‌پا از نتایج تحقیقات کشاورزی ما کمتر استفاده می‌برند اما کشاورزان بزرگ با توجه به شرایط زمین بهتر می‌توانند از تحقیقات استفاده کنند و افزایش سرمایه داشته باشند.

کد خبر 6086895

دیگر خبرها

  • معاون وزیر جهاد کشاورزی از چه می ترسد؟
  • یک هزار و ۱۱۷ هکتار از اراضی استان قزوین رفع تداخل شد
  • یک هزار و ۱۱۷ هکتار اراضی استان قزوین رفع تداخل شد
  • شناسایی ۲۴۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی اردبیل
  • بررسی ۴۳ پرونده تغییر کاربری اراضی در مازندران
  • اصلاح طرح آبیاری قطره‌ای اراضی ۱۷۰ هکتاری آب‌پخش در دولت سیزدهم
  • ۲۴۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی اردبیل شناسایی شد
  • تصمیمی برای استرداد اراضی پتروشیمی میانکاله گرفته نشده است
  • ابراهیم رئیسی به سرنوشت احمدی نژاد دچار خواهد شد؟
  • ابراهیم رئیسی به سرنوشت احمدی نژاد دچار خواهد شد؟ /رئیسی شجاعانه بگوید آقای ساداتی نژاد چرا حذف شد