Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@04:47:15 GMT

برداشت زعفران در ۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی اهر

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۷۳۸۷۳

برداشت زعفران در ۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی اهر

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیر جهاد کشاورزی اهر از کاشت و برداشت زعفران در ۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

محمد اسدی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: میزان کاشت گیاه زعفران در سالهای قبل بین ۱۳ تا ۱۵ هکتار بود که امسال به ۱۲۰ هکتار رسیده و این نشان از توجه کشاورزان به کاشت این محصول با ارزش و گران قیمت در شهرستان اهر می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به کمبود منابع آب و مدیریت خشکسالی، کارشناسان و مروجان این مدیریت، ترویج کشت گیاه زعفران  را از طریق برگزاری کلاسهای آموزشی _ترویجی کارگاه‌های آموزشی و... به علاقه‌مندان انتقال می‌دهند که خوشبختانه روز به روز به علاقمندان کشت این محصول افزوده می‌شود.

اسدی گفت: زعفران یکی از گیاهان دارویی، ارزشمند،  ارزآور و مقاوم به خشکسالی است که از اواسط شهریور ماه کاشت آن آغاز شده و در طول کاشت تا گلدهی تنها دو بار آبیاری می‌شود؛ در موقع کاشت و یک بار نیز ۲۵ روز بعد از کاشت آبیاری شده و آبان ماه نیز وقت گلدهی و برداشت محصول است.

وی افزود: بعد از برداشت محصول زعفران تا پاییز سال آینده که فصل کاشت محصول است به آب نیاز نداشته و این یک فرصت مناسب برای کشاورزان می‌باشد که با توجه به کمبود آب و خشکسالی در صورت وجود آب مورد نیاز در مزارع خود اقدام به کشت این محصول باارزش اقتصادی و گرانقیمت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی اهر در خصوص تولید سالیانه زعفران در هر هکتار از اراضی این شهرستان نیز گفت: تولید زعفران در این شهرستان بین سه تا پنج کیلوگرم در هر هکتار می‌باشد که در صورت مناسب بودن موقعیت زمین، خاک و... برداشت تا هشت کیلوگرم در هکتار نیز می‌رسد.

وی در ادامه افرود: برای حمایت از کشاورزان و علاقه‌مندان برای کاشت این محصول پیازچه زعفران را بعد از تهیه از خراسان رضوی با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم.

اسدی گفت: زعفران به چندین روش کشت می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش باغبانی جهاد کشاورزی اهر مراجعه کرده و اطلاعات لازم را از کاشت تا برداشت این محصول مطلع شوند.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها کشاورزی اهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۳۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت دانه‌روغنی‌کلزا در میاندوآب ۲ برابر شد

رضا مقدم مدیر جهادکشاورزی میاندوآب امروز در حاشیه در بازدید از مزارع کلزای این شهرستان، گفت: امسال با افزایش ۲ برابری کشت‌کلزار در مزارع این شهرستان نسبت به پارسال، در ۴۱۰ هکتار از اراضی زراعی محصول‌کلزا کشت و پیش‌بینی می‌شود بیش از هزار و ۶۰۰ تن کلزا از اراضی زیر کشت این محصول برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه کشت‌کلزا به دلیل نیاز کشور به دانه‌های روغنی و اثربخشی مناسب این محصول در تناوب زراعی با غلات، از اولویت‌های جهادکشاورزی است، افزود: در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح، میزان هزار و ۹۰۰ کیلوگرم بذرکلزا از انواع ارقام هیبرید برای کشت در بین کلزاکاران میاندوآب توزیع شد.

مدیر جهادکشاورزی میاندوآب گفت: در راستای بهبود تغذیه محصول‌کلزا، ۱۷۸ تن انواع کود‌های‌شیمیایی‌یارانه‌دار و از محل اعتبارات طرح افزایش دانه‌های روغنی ۸۵۰ لیتر کودریزمغذی در بین کلزاکاران این شهرستان توزیع شده است.

وی اظهار کرد: در راستای کنترل عوامل خسارت‌زا و تولید محصول سالم، با صدور اطلاعیه‌های پیش‌آگاهی و اطلاع‌رسانی گسترده در سطح روستا‌ها و فضای‌مجازی، تاکنون در ۴۱۰ هکتار از مزارع‌کلزا در ۲ مرحله با آفت‌شته مومی و در یک مرحله با علف‌های‌هرز مبازره انجام گرفته است.

مدیر جهادکشاورزی میاندوآب با بیان اینکه این شهرستان یکی از قطب‌های تولیددانه‌روغنی در استان به شمار می‌رود، یادآور شد: دانه‌روغنی‌کلزا به صورت خرید تضمینی از کشاورزان خریداری شده بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ۸۵ درصد نیاز کشور به روغن از طریق واردات تأمین می‌شود، به منظور قطع وابستگی کشور در این خصوص و عمل به فرامین رهبر‌معظم‌انقلاب در زمینه افزایش تولید روغن در داخل کشور، توسعه و ترویج کشت این محصول استراتژیک یکی از اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی بوده که در این شهرستان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

میاندوآب دارای ۸۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۵۲ هزار هکتار اراضی آبی و ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم است و بیش از ۵۰ نوع محصول زراعی و باغی به میزان حدود ۹۵۰ هزار تُن از این میزان اراضی تولید می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • کشت دانه‌روغنی‌کلزا در میاندوآب ۲ برابر شد
  • کاشت گندم در ۱۵۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین
  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • برداشت ۴ هزار تن گندم در بوشهر + فیلم
  • اختصاص ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش جلگه رخ تربت حیدریه به کشت کلزا
  • آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان
  • مبارزه به موقع با آفات تولید محصول را افزایش می‌دهد
  • ضرورت مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها
  • رشد ۲۰۰ هکتاری سالانه مزارع طلای سرخ در اصفهان
  • پیش بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن گندم از مزارع دهلران