Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهردار تهران گفت: ما مکلفیم نسبت به خدمت شایسته و نوکری مردم گوی سبقت را از هم برباییم و دانشجویان مسوولیت و رسالت ویژه ای در این موضوع دارند.


به گزارش شریان نیوز،علیرضا زاکانی، شهردار تهران در همایش بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه تربیت مدرس اظهارداشت: امروز ۱۶ آذر و روز دانشجو است، سال‌ها پیش اتفاقی که در دانشگاه تهران یک وجه ضد استبدادی و یک وجه ضد استکباری داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: این موضوع جهت ضد استبداد قیام بر علیه حاکمیت وقت بود و وجه ضد استکبار آن نه گفتن به نماینده نظام سلطه برای حضور در ایران بود. 

زاکانی ادامه داد: در دهه ۷۰ و ۸۰ تلاش شد که جوهره جریان دانشجویی تغییر پیدا کند  و یک مسیری بر خلاف مسیر ذاتی آن طی شود.

زاکانی گفت: در بعد از انقلاب یک مسیر درخشان دیگر یعنی  ۱۳ آبان ۵۸ را داشتیم که در آن  نیز یک اصلاح درونی مقصود بود.  اصلاح درونی نسبت به دولت موقت بود که اگر استمرار پیدا می کرد منجر به انحراف نظام می شد  و نه بزرگ بیرونی به پذیرش شاه مستبد بود.

وی اضافه کرد:  باید در ۱۶ آذر مسئولیت های بزرگ تاریخی خود را یادآور شویم. با انقلاب اسلامی وارد یک رقابت جدی بین اسلام و لیبرالیسم با یک نگاه متفاوت نسبت به انسان شدیم.

شهردار تهران افزود: ادامه این نقطه درخشان تاریخی همیشه این رسالت را برای ما یادآور شده که اگر ما این روز را گرامی می داریم بخشی از آن گرامیداشت یاد شهداست که این حماسه است و بخشی از آن یادآور مسئولیت هایی است که نسبت به تلاش صورت گرفته در مسیر جریان دانشجویی تا امروز انجام شده است.

شهردار تهران ادامه داد: ادامه مسیر انقلاب با ساختن یک الگو قابل هموار شدن است. روز دانشجوی امسال باید پیام ویژه‌ای داشته‌باشد. امروز نیازمند این هستیم که در داخل با تبعیض و فقر و فساد مقابله کنیم و بی شک دانشجو نسبت به این مساله مسئولیت پذیری جدی دارد.

زاکانی تصریح کرد: ما مکلفیم نسبت به خدمت شایسته و نوکری مردم گوی سبقت را از هم برباییم و دانشجویان مسوولیت و رسالت ویژه ای در این مسأله دارند و حداقل می توانند این مسأله را از مسئولان بطلبند. ما مسئولیم که کشور را به سمت پیشرفت و آبادانی مادی و معنوی ببریم.

وی گفت: در داخل نیازمند یک انسجام و امید و روشن بینی نسبت به آینده و همچنین جهاد و حرکت همه گیر برای تحقق اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی هستیم.

شهردار تهران بیان داشت: در خارج نیز باید یار مظلومان باشیم و با جبهه سازی درست ظرفیت‌های خود را تکامل بخشیم. چرا که مظلوم وقتی با حمایت ما بلند شد در خدمت اهداف انقلاب قرار می گیرد.

زاکانی در ادامه بیان داشت: شهرداری به نوبه خود مشکلات متعددی دارد و باید از یک نهاد خدماتی صرف به یک نهاد اجتماعی اثرگذار ارتقا پیدا کند و آن موقع است که می تواند ناظر به حوزه اجتماعی‌ و آسیب های اجتماعی و مسائل زیست محیطی و فرهنگ حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی گفت: باید به مردم یک خدمت شایسته صورت بگیرد و این خدمت دروازه ورود و پیوستگی مردم و مسئولین را فراهم کند و مردم محور تحول بر مدار نخبگان قرار گیرند.

شهردار تهران گفت: وقتی مردم به میدان بیایند می توانیم داعیه دار این باشیم که می توانیم یک شهر الگو بسازیم و نوک تیز این پیکان و این مسیر را هم نخبگان شهر و فرهیختگان حوزه و دانشگاه به عهده دارند. 

وی اظهار کرد: در شهرداری خود را نیازمند پیوستگی به مراکز علمی می دانیم و بر همین اساس یکی از هویت هایی که دنبال می کنیم تا شهر تهران با آن هویت در عرصه جهانی شناخته شود هویت علمی و فناوری است. تلاش می کنیم زیرساخت‌های لازم پهنه های علم و فناوری را در شهر تهران فراهم کنیم.

زاکانی گفت: سعی داریم در مجموعه های مختلف امکانی را فراهم کنیم که دانشگاه‌ها برای بعد و حین تحصیل خود یک سکانداری جدی برای توسعه علم و فناوری در شهر و گره گشایی از موضوعات مختلف شهر تهران را در دستور کار قرار دهند. 

شهردار تهران گفت: در شهرداری نیازمند علوم انسانی، تجربی، فنی و مهندسی و هنر و همه عرصه ها هستیم و نظام مسائل ما باید به دست اهل دانش گره گشایی شود و در این مسیر ما خود را محتاج دانشگاه و اهالی علم و دانش می دانیم. این احتیاج و هم افزایی ظرفیت ها و حضور جدی اهل علم برای راه گشایی مسیر و گره گشایی از مشکلات امکانی را فراهم کند که هم تعالی دانش را ببینیم و هم در کنار آن مشکلات تهران که درواقع خودش یک کشور است را حل کنیم.

زاکانی با اشاره به اینکه وجود سه گسل فعال در تهران بحران زا است، گفت: وجود ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار و ۴۵۶۰ هکتار بافت فرسوده در دل این بافت ناپایدار و وجود سه گسل فعال در تهران بحران زا است.

وی بیان داشت: ۵۷۰ کیلومتر معابر انتقال آب سطحی شهر داریم که بخش زیادی از آن فرسوده شده و هیچ پولی برای حل این مشکل در محاسبات دیده نشده است.

 شهردار تهران گفت: در حوزه ترافیک و حمل و نقل ۷ خط مترو به ۳ هزار واگن نیاز دارد در حالی که همه این خطوط ۱۵۰۰ واگن دارد و از این موارد نیز تنها ۱۱۳۶ مورد آن در حال ارائه خدمت هستند و حتی دو سوم آن نیز نیاز به اورهال دارد.

وی خاطرنشان کرد: در بخش اتوبوسرانی، از ۵ تا ۶ هزار اتوبوس فعال در گذشته فقط ۲۲۵۰ اتوبوس در فعال است و به تازگی ۱۷۵ دستگاه خریدیم و به دنبال جبران کاستی ها در این بخش هستیم. همچنین ۴.۵میلیون موتور سیکلت در تهران وجود دارد که بسیاری از آن ها کاربراتوری هستند و یک موتور کاربراتوری ۷ برابر یک ماشین آلودگی ایجاد می کند. پس با این همه معضلاتی که در کنار هم قرارمی گیرد چگونه می توان صحبت از هوای پاک کرد؟ 

شهردار تهران تاکید کرد: شهروندان دچار مشکلاتی هستند و به حق ناراحتند. سطح سرمایه های اجتماعی در تهران در پایین ترین سطح قرار دارد و در این بخش نیز به یک زنگ خطر دیگر بر می‌خورید.

زاکانی با بیان اینکه، «ما می توانیم» برای ما مسجل شده است، گفت:در داخل کشور در برهه ای از زمان عده ای مشکلات متعدد را با نمی شود و نمی توانیم پاسخ می دادند. اما برای ما مسجل شد که ما می توانیم اگر حرف خود را منطقی و دقیق بزنیم و دچار سستی نباشیم. 

زاکانی ادامه داد: جریان جنبش دانشجویی مسئولیت ها و رسالت های بزرگی دارد که دانشجو به صورت بالفعل می تواند امروز در خدمت انقلاب اسلامی قرار بگیرد و امروز می تواند خودش را برای پذیرفتن مسئولیت ها در آینده بسازد.

وی بیان کرد: با یک شهر، شهروند و شهرداری مواجهیم که تحقق نکات اساسی و توفیق مندی در تحقق خدمت پیوستگی بین این سه جز را می طلبد. شهردارای دارای نقصان است و در راه طی شده در سالهای گذشته بیشتر توجه به کالبد شهر شده و به روح شهر کمتر توجه شده است. 

شهردار تهران خاطرنشان کرد: تهران به عنوان پایتخت نظام جمهوری اسلامی هویتی دارد اما در معماری و شهرسازی هویت آن مفقود است.

 زاکانی ادامه داد: نیازمند صورت جدیدی از شهر تهران هستیم و صورت فعلی تهران زیبنده شهروندان و جمهوری اسلامی نیست. 

شهردار تهران گفت: باید این تحول را ایجادکنیم و ماحصل و برکات و خیرات این تحول را برای آیندگان داشته‌باشیم.
 
وی ادامه داد: تصور کنید چند وقت ماشین ها بیرون نیایند و ببینید آلودگی هوا چقدر کاهش پیدا می کند چون ۸۲درصد آلودگی هوا مربوط به عناصر متحرک شهری است. بخشی از آن مربوط به شهرداری است، بخشی از آن مربوط به خودروهای شخصی است، بخش دیگر مربوط یه موتور سیکلت ها است. با این وضعیت می بینید تهران مطبوع ترین هوا برای زندگی دارد. 

شهردار تهران اضافه کرد: اما وقتی در هیاهوهای شکل گرفته محاسبه کنید که اگر ما همه تهران را اتوبان و بزرگراه کنیم ۶ ماه شرایط خوب می شود و بعد از ورود خودروهای جدید طی دو تا سه سال دچار یک قفل شدگی مضاعف می شود، لذا باید کارهای تهران را به دقت دنبال کرد. 

زاکانی یادآور شد: به دنبال این هستیم با یک برنامه ریزی ۱۰ ساله در ۱۲ سرفصل مسیری را برویم که ماحصل آن یک شهر پیشرو و پیشرفته در ابعاد مختلف باشد که انسان‌ها در آن آسایش، امنیت، آرامش و شرایط ممتازی داشته باشند.

شهردار تهران گفت: البته راه سختی است چرا که نان خیلی ها در زدن آدم ها است. نگاه کنید هنوز کارمان شروع نشده دارند مارا تخریب می‌کنند. ما نه حوصله و نه وقت این را داریم که خودمان را درگیر آنها کنیم، ما داریم کار خودمان را می کنیم. البته پاسخگو هستیم ولی پاسخگو به سوالات دقیق نه نکاتی که که به یک نوعی از سر رقابت نادرست و بعضا کینه ورزی صورت می گیرد.

وی درباره فیلم کتک زدن کودک کار که در فضای مجازی منتشر شده بود، گفت: فیلمی که در باره برخورد با کودکانی که زباله خشک جمع می کنند پخش می شود ارتباطی به امروز و این دوره ندارد. فیلمی که مربوط به منطقه ۱۲ در این مورد پخش شد مربوط به ۶ ماه پیش است البته هرموقع این اتفاق بیفتد بد است و امروز بدتر است و یا کودکی را زده بودند نیز ربطی به این دوره نداشت. 

شهردار تهران اضافه کرد: این مسائل حکایت از زخمی دارد که هر از چند گاهی سر باز می کند و این باید التیام پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری خودش را در قبال آسیب‌های اجتماعی مسئول می‌داند، ادامه داد: در شهری زندگی می کنیم که ۲۱ هزار معتاد متجاهر و ۴ هزار کودک خیابانی دارد و چند هزار زباله گرد دارد و نمی توان از کنار این مسائل به راحتی عبور کند. در دوره گذشته این مساله را یک نوع زیست می دانستند اما ما می گوییم که این نگاه با کرامت انسانی در منافات است. لذا شهرداری قبول کرده که این مسئولیت اجتماعی را بپذیرد.

زاکانی عنوان کرد: بر همین اساس قرارگاه اجتماعی در تهران با حضور همه دستگاهها با محوریت شهرداری شکل گرفته تا این مشکلات را حل کنیم و باید در بحث معتادان توجه کنیم که جمع آوری آنها آسان است و زمان زیادی نمی برد اما ۶ تا ۷ سال باید پای این معتادان که جمع آوری شده بنشینید تا دوباره به آغوش جامعه برگردد. 

وی با اشاره به اینکه قرار خدمت در مناطق را در هفته های اخیر به دلیل بحث بودجه و حضور در دولت نتوانستیم برگزار کنیم، افزود: در بحث معتادان دچار یک سیکل معیوب هستیم و برای حل مشکلات در حوزه های مختلف تکیه به حوزه و دانشگاه برای ما امکانی را فراهم می کند که از آن ها الهام و جهت بگیریم.

زاکانی خاطرنشان کرد: ۱۳ میلیون نفر جمعیت روزانه تهران است و مشکلات آن بسیار زیاد که برای حل آن نیازمند علم و دانش هستیم. مثلا مشکلات در حوزه پسماند حتما یک راه منطقی و علمی و دقیق دارد اما اینکه این طلای سیاه به بلای جان ما در تهران تبدیل شده حکایت از این می کند که نیازمند یک طریق درست و اراده صحیح برای عبور از مشکلات هستیم. 

دسته بندیاجتماعي

منبع: شریان

کلیدواژه: شهردار تهران گفت مسئولیت ها روز دانشجو بخشی از آن شهر تهران برای ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۳۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر آموزش و پرورش: دانشگاه فرهنگیان از میان حافظان قرآن دانشجو می‌پذیرد

رضامراد صحرایی روز چهارشنبه در شصت و یکمین کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور اظهار داشت: جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان صورت می‌گیرد که این افراد استخدام رسمی هم هستند. وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های موجود بهره‌مند شد، بر تعامل میان دستگاه‌ها برای شناسایی و استفاده از این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در برنامه تربیت اوان کودکی که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک آن را مصوب کرده است، موضوع تربیت قرآنی یکی از برنامه‌های جدی است.

وی یادآور شد: معاونت پرورشی و فرهنگی با مسئولیت معاونت حقوقی وزارت آموزش و پرورش، سازوکار بهره‌مندی مؤسسات قرآن از فضای مدارس کشور برای برگزاری کلاس‌های قرآن را پیدا کنند، اگر این سازوکار وجود دارد، روش اجرای آن طی یک هفته اعلام شود و اگر وجود ندارد در مدت یک هفته ساز و کار آن مشخص شود.

صحرایی ادامه داد:  پول‌های قرآنی کشور باید در آموزش و پرورش هزینه شود،  همواره قربانی عدم توجه دستگاه‌هایی بودیم که نمی‌دانند تحول باید از آموزش و پرورش ایجاد شود، هم‌اکنون در کشور مشکل کمبود پول وجود ندارد، مسئله این است که نمی‌دانیم پول در کجا هزینه شود. 

وی تاکید کرد: طرح تاسیس مدارس غیردولتی قرآنی ظرف یک ماه ارائه شود و برای سال تحصیلی جدید حتی با درصدی از مدارس موجود، این کار اجرا شود. هم اکنون برخی مدارس غیردولتی در حال اجرای این کار هستند و به دلیل قرآن پایه بودن، خانواده‌ها هزینه پرداخت می‌کنند تا فرزندشان اینگونه تربیت شود.

صحرایی درباره طرح اتقان بیان کرد: این طرح ارتقای توانمندی قرآنی معلمان دوره ابتدایی است و باید آن را به رتبه بندی معلمان مرتبط کنید و معلمی که دوره اتقان را طی نکرده است، از رتبه‌بندی محروم شود. معلمان بدون سواد قرآنی وارد آموزش و پرورش نمی‌شوند اما ممکن است در گذر زمان به دلیل اینکه با آن مانوس نبودند،  فراموش کنند و باید در دوره‌های ضمن خدمت به آموزش قرآن توجه کرد.

صحرایی ادامه داد: برای تسری طرح اتقان به دوره متوسطه دوم بیاندیشید همچنین دوره‌های تأمین مدرسان قرآن برگزار شود؛ نیم میلیون نفر از معلمان باید در طرح مسطورا شرکت کنند که تا کنون حدود ۴۵۰ هزار نفر در این طرح شرکت کرده‌اند.

وی افزود: موسسات نباید در کنار مدارس قد علم کنند بلکه مدرسه را تقویت کنند، نباید به مدرسه آسیب بزنیم و نگذاریم آموزش و پرورش نحیف شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • وزیر آموزش و پرورش: دانشگاه فرهنگیان از میان حافظان قرآن دانشجو می‌پذیرد
  • دانشگاه فرهنگیان از میان حافظان قرآن دانشجو می‌پذیرد
  • گسترش فعالیت‌های درآمدزای دانشگاه آزاد یزد در راستای تحقق شعار سال
  • ۳۰۰ دانشجوی دانشگاه آزاد یزد بورسیه صنعت کاشی شدند
  • زاکانی: واردات واگن‌های مترو امسال انجام می‌شود
  • توضیحات زاکانی در خصوص نصب دوربین روی لباس حریم بانان
  • زاکانی: واگن‌های چینی امسال وارد کشور می‌شود
  • توضیحات زاکانی درخصوص نصب دوربین روی لباس حریم‌بانان
  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی
  • همایش بزرگداشت روز جهانی زمین پاک در کرج برگزار می‌شود