Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، سفر عتبات از هفته‌های گذشته با شیوه جدید برقرار شد و با توجه به لغو ویزای عراق برای سفرهای هوایی، کاروان‌ها از سه ایستگاه پروازی تهران، کرمان و ساری به عتبات مشرف شدند.

در شیوه جدید سفر عتبات، همه دفاتر زیارتی می‌توانند برای اعزام به عتبات اقدام کنند که به گفته علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت هزینه سفر عتبات به صورت دو طرف هوایی از هشت میلیون و ۵۰۰ تا ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از هزینه‌های سفر عتبات از اسکان و تغذیه تا حمل و نقل در عراق، به دلار یا دینار است، نوسان نرخ ارز هم در تغییرات هزینه این سفر مؤثر است که سازمان حج و زیارت در نظر دارد با وجود نوسان قیمت دلار، هزینه سفر عتبات را ثابت نگه دارد.

هزینه‌هایی که کرونا بر زائران عتبات تحمیل می‌کند

با این وجود، برخی از زائرانی که به تازگی به سفر معنوی عتبات مشرف شدند، از هزینه‌هایی که به خاطر کرونا به آن‌ها تحمیل شده است، گلایه دارند. بیات که هفته اول آذرماه با همسرش در قالب کاروان حج و زیارت به عتبات سفر کرده است، می‌گوید: وقتی هزینه سفر را پرس و جو کردیم، به ما گفتند که هزینه این سفر حدود هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و تست PCR در ایران هم با خود زائر است. در آن زمان ما نمی‌دانستیم که قرار است برای این آزمایش در عراق هم این قدر هزینه کنیم.

جوابیه منفی تست کرونا بدون انجام آزمایش!

وی با بیان اینکه دو روز قبل از بازگشت، مدیر کاروان از ما خواست تا هر نفر مبلغ ۶۴۰ هزار تومان برای تست کرونا بدهیم، می‌افزاید: وقتی این هزینه را پرداخت کردیم، یک برگه رنگی به ما دادند که جوابیه منفی آزمایش PCR بود. این امر در حالی است که هیچ کدام از اعضای کاروان ما آزمایش کرونا نداده بودند!

کریمی، یکی دیگر از زائران عتبات نیز با بیان اینکه نکته جالب متفاوت بودن هزینه یک برگه جوابیه منفی آزمایش PCR بدون انجام این آزمایش بود، می‌گوید: ما وقتی وارد هواپیما شدیم و از سایر کاروان‌ها درباره هزینه آزمایش سؤال کردیم، متوجه شدیم که هر کدام هزینه متفاوتی از ۳۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان پرداخت کردند.

تدبیر سازمان حج و زیارت برای کاهش هزینه آزمایش PCR زائران عتبات

در همین باره مدیر کاروان زیارتی حج و زیارت می‌گوید: حتی یک ریال از هزینه دریافت شده برای جوابیه منفی آزمایش کرونا زائران عتبات در جیب ما نرفته و همه این مبلغ به مسؤول یکی از آزمایشگاه‌های عراق داده شده است. البته در آن زمان هزینه انجام آزمایش هم حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود که زائران ترجیح دادند به جای انجام آزمایش، مبلغ کمتری بپردازند. برخی دیگر از زائران هم از هزینه اضافی که متحمل شده بودند، گلایه داشتند. اما ما چاره‌ای برای تأمین این هزینه نداشتیم و بدون داشتن این برگه امکان بازگشت به کشور وجود نداشت.

این امر در حالی است که سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران، به منظور کاهش هزینه‌های سفر عتبات برای زائران از طریق مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در حال پیگیری است؛ به طوری که به گفته علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در صورتی که انجام آزمایش PCR در مراکز درمانی حج و زیارت مستقر در عراق انجام شود، هزینه آن کاهش چشمگیری خواهد یافت و زائران متحمل هزینه‌های بالای انجام آزمایش کرونا در مراکز درمانی و آزمایشگاه‌های عراق نخواهند شد.

انجام تست کرونا در عراق در انتظار موافقت وزارت بهداشت این کشور است

اکنون با گذشت حدود دو هفته از راه‌اندازی مرکز درمانی حج و زیارت در عراق، امکان انجام آزمایش PCR در این مراکز میسر نشده است که طاهر درودی، معاون مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با بیان اینکه مجوزهای لازم برای انجام آزمایش PCR برای زائران عتبات در عراق از سوی کشورمان اخذ شده است، می‌گوید: با توجه به اینکه ما قرار است این خدمات را در کشور عراق انجام دهیم، نیازمند مجوزهای لازم از سوی وزارت بهداشت این کشور هم هستیم که در این رابطه مذاکراتی صورت گرفته است و امیدواریم به زودی بتوانیم دستگاه و تجهیزات را در مراکز درمانی، مستقر کنیم.

آزمایش PCR با ۱.۲ میلیون تومان!

با این وجود، هزینه آزمایش کرونا اکنون بار اضافی بر هزینه‌های سفر عتبات شده است و به گفته بیشتر زائران عتبات که در دو هفته اخیر به این سفر معنوی مشرف شدند، هزینه آزمایش کرونا خارج از هزینه سفر عتبات است و زائران باید خودشان آزمایش داده و هزینه آن را پرداخت کنند که هزینه این آزمایش در داخل کشور به صورت میانگین ۳۰۰ هزار تومان و در عراق تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

مشکلاتی که زائران عتبات در شیوه جدید مواجه بودند

مجتهدی از دیگر زائران عتبات نیز با بیان اینکه هزینه سفر عتبات با هزینه آزمایش‌های کرونا حدود ۱۰ میلیون تومان شد، می‌گوید: علاوه بر مشکلات آزمایش PCR هنگام بازگشت به کشور، وضعیت اسکان هم مطلوب بود. چرا که قبلا در هر هتل، مدیر هتل ایرانی بود و سایر زائران هم از هموطنان ما بودند. اما این بار که به عتبات سفر کردیم، هتل ما با زائرانی از بنگلادش، هند، پاکستان و سایر کشورها یکی بود که این امر می‌تواند مشکلاتی را به همراه آورد که مسؤولان باید در این باره چاره‌اندیشی کنند.

بر همین اساس، یکی از مدیران کاروان‌های حج و زیارت در این باره می‌گوید: برخی از هتل‌ها بیش از ۳۰۰ اتاق دارند و ما وقتی یک کاروان می‌بریم، نمی‌توانیم همه اتاق‌ها را رزرو کنیم. برای یک کاروان ۴۰ نفره حدود ۱۵ اتاق پیش‌بینی می‌شود و سایر اتاق‌های هتل به سایر زوار اختصاص پیدا می‌کند که ممکن است از کشورهای دیگر باشند. البته غذای زائران ایرانی با سایر زوار خارجی در هتل‌ها متفاوت است.

به گزارش فارس، شیوه جدید اعزام زائران به عتبات توسط دفاتر زیارتی، در کنار مزایایی همچون رقابتی شدن و بهبود وضعیت اعزام‌ها، مشکلاتی همچون معطلی زائران در فرودگاه‌ها به خاطر آزمایش کرونا، گاهی کیفیت نامناسب وعده‌های غذایی و حتی حجم پایین آن و نارضایتی از هتل‌ها را به همراه داشته است. بر همین اساس، سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران باید نظارت بیشتری بر کاروان‌ها و خدمات آن‌ها داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: عراق عتبات زائران زائران عتبات آزمایش PCR علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت معاون مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر سازمان حج و زیارت هزینه سفر عتبات زائران عتبات آزمایش کرونا هزینه آزمایش حج و زیارت انجام آزمایش هزار تومان شیوه جدید کاروان ها آزمایش PCR

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۳۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بعضی مفسران نظر خود را بر ترجمه تفسیری قرآن تحمیل می‌کنند

به گزارش خبرنگار مهر، سومین نشست تخصصی ترجمه قرآن کریم با عنوان «ترجمه تفسیری قرآن کریم؛ تعریف و ویژگی‌ها» در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.

این نشست با ریاست کریم دولتی مدیر بخش ترجمه قرآن کریم در نمایشگاه و حضور حسین استادولی پژوهشگر حوزه قرآن و حدیث و مترجم نهج‌البلاغه و حمیدرضا مستفید عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در بخش ترجمه نمایشگاه قرآن برگزار شد.

مستفید در این نشست گفت: تفسیر با برداشت‌های بسیاری از افراد که می‌گویند قرآن را تفسیر می‌کنند متفاوت است. بعضی‌ها از تفسیر نوعی مباحث پیرامون آیه را مدنظر دارند و درباره آیه سخنرانی می‌کنند. یکی از رشته‌های دانشگاهی به نام تفسیر اجتماعی قرآن هست که من هنوز متوجه نشدم معنی این چیست.

این عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث منظور خود را این طور بیان کرد: می‌خواهم بگویم هنوز چیستی تفسیر روشن نیست. تفسیر با قیدهایی مثل، علمی، کلامی، فلسفی، سیاسی و … مطرح می‌شود. در دانشگاه که بودیم درس تفسیر فلسفی را داشتیم که من همیشه از تدریس این درس معذب بودم و سعی می‌کردم از آن شانه خالی کنم. چون نمی‌دانستم تفسیر فلسفی چیست.

وی افزود: برای مثال مرحوم ملاصدرا قرآن را ترجمه کردند و سپس قلمشان رفته رفته به سمت فلسفه‌ای که خودشان قبول داشتند رفت. بعضی اسم این را می‌گذارند تفسیر فلسفی که با همین عنوان تدریس هم می‌شود.

وی شرح داد: همه جای قرآن را نمی‌توان تفسیر کلامی کرد. اول باید روشن کرد که تفسیر یعنی چه. حد و مرز تفسیر چیست و تفسیر را تا کجا می‌توانیم کش دهیم که کش پاره نشود؟ سپس باید ببینیم در ترجمه از این تفسیرها می‌شود استفاده کرد یا نه. قبل از همه این‌ها باید وضعیت تفسیر روشن شود. مرز تفسیر و ترجمه باید مشخص شود و سپس ببینیم ملاک تفسیر صحیح چیست. هر کدام از این‌ها باید کاملاً تبیین شود.

مستفید گفت: تفسیرها نباید که به نحوی بیان کننده آرای مفسرین باشند. علامه طباطبایی به این مطلب اشاره کردند که بعضی از تفاسیر را بیشتر سزاوار است تطبیق بنامیم نه تفسیر. تفسیرهای علمی و … را تطبیق می‌دانند. بعضی تصورات خود را که صحیح می‌پندارند تحمیل می‌کنند بر آیات قرآن و اسمش را هم می‌گذارند تفسیر.

این عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث شرح داد: اگر تفسیر را این تعریفی که می‌گویم بدانیم، بخشی از تفسیر جزوی از ترجمه است. تفسیر یعنی پرده از روی لفظ کنار رود.

وی شرح داد: اساتید ما که تفسیر درس می‌دادند آیه‌ای می‌گفتند و راجع به آن سخنرانی می‌کردند. در حالی که تفسیر یعنی مفردات واژه را مشخص کنیم. پله اول تفسیر ترجمه دقیق کلمات است. مستفید بیان کرد: کنایه، مجاز و استعاره در هر زبانی باید به گونه‌ای که اهل آن زبان می‌فهمند به زبان مقصد ترجمه شود. نه اینکه عین عبارت را ترجمه کنید؛ چرا که از زبان مقصد کسی نمی‌فهمد منظور چیست. لذا این تفسیر محسوب نمی‌شود. همان طور که وقتی فیلمی را ترجمه می‌کنید، طوری ترجمه می‌کنید که مخاطبان در زبان مقصد به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. کسانی کنایه‌ها و مجاز و استعاره را تحت‌اللغوی ترجمه می‌کنند، مفهوم ترجمه را نمی‌دانند؛ چرا که همیشه عین عبارات و لغات معنا و مفهومی که باید ندارد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با ذکر اینکه ترجمه باید بیان مراد گوینده را بکند، توضیح داد: اگر اسم این را بگذاریم تفسیر، باید بگوییم ترجمه بدون تفسیر غلط است؛ در حالی که این طور نیست. ترجمه باید به گونه‌ای باشد که مخاطبین در زبان مقصد به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. مثل طوری که فیلم‌ها را ترجمه می‌کنند.

وی افزود: گاهی تحت‌اللغوی قرآن را ترجمه می‌کنند و سپس ترجمه درست آن را در پرانتز بعد آن می‌نویسند. این در حالی است که ترجمه ابتدایی که تحت لغوی است غلط است و ترجمه محسوب نمی‌شود.

مستفید بیان کرد: بسیاری از کسانی که به تفسیر روایی می‌پردازند و سراغ روایات تفسیری می‌روند، کارشان غلط است.

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از اول فرودین‌ماه در شبستان مصلی امام خمینی (ره) آغاز شده و تا ۱۴ فروردین سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

کد خبر 6064257 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • آنچه که امروز در غزه در جریان است، درواقع تکرار حادثه کربلا است
  • مقام سازمان ملل: تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است
  • تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است
  • بعضی مفسران نظر خود را بر ترجمه تفسیری قرآن تحمیل می‌کنند
  • ثبت افزون بر ۸ میلیون تردد در استان سمنان
  • انجام پایان‌نامه‌های ارزان‌قیمت و مشکلات دانشجویان
  • رفع مشکلات ترافیکی تقاطع بلوار شهید عابدی و بلوار حضرت خدیجه(س)
  • تردد بیش از ۱۵۵ هزار نفر از مرز مهران
  • حال و هوای کربلای معلی در ماه مبارک رمضان + تصاویر
  • ثبت‌نام ۳۱۰۰۰ نفر برای اعزام به عتبات نوروزی