Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@10:50:06 GMT

نجات صنعت میگوی ایران با معرفی میگوی وانامی

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۷۴۱۵۸

نجات صنعت میگوی ایران با معرفی میگوی وانامی

آفتاب‌‌نیوز :

« محمود بهمنی » در سمپوزیوم بین المللی سخت پوستان که به صورت وبیناری برگزار می شود، گفت: تولید میگوی پرورشی طی سال ۱۳۷۴ به بعد به دلیل بروز بیماری های ویروسی مانند لکه سفید در استان های خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان، با مشکلات و مسائل بسیاری روبرو شد.

به گزارش روز سه شنبه وزارت جهاد کشاورزی، رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با اشاره به اینکه محققان این موسسه در سال ۱۳۸۴ با انجام مطالعات گسترده و هدفمند به این موضوع ورود کردند، افزود: محققان با معرفی میگوی پاسفید غربی (وانامی) موجب شدند که این صنعت مجددا رونق گرفته و با ایجاد اشتغال برای ۱۵ هزار نفر و تولید ۵۰ هزار تن میگو از همین گونه، در ارزآوری بیش از ۱۸۵ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ موثر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در استمرار انتقال دستاوردها و فناوری های مرتبط، مصادیقی مانند تولید انبوه بیش از ۳۰ هزار جفت میگوی مولد عاری از بیماری از سال ۱۳۹۵ تاکنون، تولید بیش از ۲۱ هزار تن پروبیوتیک بومی باکتریایی برای افزایش بهره وری در مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگو و تولید کیت تشخیص بیماری لکه سفید در اختیار بخش خصوصی و بهره برداران قرار گرفته است.

بهمنی، پشتیبانی و حمایت از توسعه پایدار صنعت میگوی پرورشی کشور از طریق یافته های علمی و انتقال فناوری های نوین، افزایش راندمان و کاهش هزینه های تولید، حفظ و احیای ذخایر ژنتیکی میگوهای بومی خلیج فارس و دریای عمان، انتقال و بومی سازی جدیدترین فناوری ها، اصلاح نژاد و تولید لاین های سریع الرشد و مقاوم به بیماری و ترویج یافته ها و ارتقای سطح دانش بهره برداران از مهمترین سیاست ها و برنامه های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور است که دکتر بهمنی به آنها اشاره کرد.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با بیان اینکه طرح ترویجی مدیریت و پیشگیری از بیماری لکه سفید میگو در مزارع پرورشی توسط موسسه برگزار شده است، گفت: اجرای طرح ترویجی در ۶ مزرعه ۲۰ هکتاری از سه سایت حله، شیف و دلوار، ثبت ۷۲ نفر روز حضور محققین و کارشناسان در مزرعه، ۱۸۰ نفر روز آموزش در مزارع تحت پوشش برای کارشناسان پهنه و ساخت، طراحی، چاپ و توزیع انواع تراکت های آموزشی، مقاله های ترویجی، پوسترها، مستندهای اموزشی و موشن گرافیک، بخشی از فعالیت های ترویجی محققان علوم شیلاتی است.

براساس آمار ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، بیش از ۴۷ هزارتن میگو در کشور تولید شد که نسبت به سال ۹۹ حدود ۱۲ درصد رشد داشته است.

همچنین در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نیز حدود ۵۲ میلیون دلار صادرات انواع آبزیان را به کشورهای مختلف داشته‌ایم.

در سمپوزیوم بین المللی سخت پوستان که به همت پژوهشکده میگوی کشور برگزار می شود، «علی صفر ماکنعلی» رییس سازمان دامپزشکی کشور، « نبی الله خون میرزایی» رئیس سازمان شیلات ایران، « دشتیان نسب» رئیس پژوهشکده میگوی کشور و « خدایی» دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، به نمایندگی از بخش خصوصی نیز به عنوان سخنران حضور داشتند.

این سمپوزیوم به مدت سه روز در ۱۶ تا ۱۸ آذر ۱۴۰۰ برگزار می شود که پنل های تخصصی از برنامه های مهم آن به شمار می رود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: شیلات میگو میگوی وانامی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی وزارت جهاد کشاورزی علوم شیلاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۴۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنوع سبد محصولات پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، مرتضی شاه‌میرزایی روز گذشته در سفر به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در جمع مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی مستقر در این منطقه بیان کرد: بسیار خرسندم که امروز شاهد شرایط مطلوب واحدهای تولیدی در هاب ماهشهر هستم. مجتمع‌های این منطقه، پارسال با تکیه بر توان داخل موفق شدند بالاترین مقدار بهره‌وری و تولید را ثبت کنند و این نوید را می‌دهم که حرکت در سال جهش تولید با شتاب بیشتری انجام خواهد شد.

شاه میرزایی یکی از راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ را کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی مصرف انرژی برشمرد و یادآور شد: ضروری است که شرکت‌های پتروشیمی، با بهینه‌سازی مصرف انرژی، در حفظ و صیانت از منابع بین‌نسلی نقش‌آفرین باشند.

معاون وزیر نفت با اشاره به استفاده از همه ظرفیت‌های کشور برای خودکفایی کامل صنعت پتروشیمی افزود: شرکت‌های پتروشیمی باید در صورت تولید تجهیز یا قطعه‌ای در داخل کشور، نیاز خود را از طریق تولیدکنندگان و سازندگان ایرانی تأمین کنند و به‌هیچ‌وجه نباید کالا یا محصول مشابه خارجی وارد شود.

شاه میرزایی مهم‌ترین برنامه راهبردی صنعت پتروشیمی سال ۱۴۰۳ را رشد ظرفیت‌ها و جهش تولید دانست و گفت: سبد محصولات پتروشیمی باید با برنامه‌ای منسجم‌تر و با هدف تکمیل زنجیره ارزش متنوع شود.

وی ادامه داد: شرکت‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی باید قوانین، دستورعمل‌ها و همه رویه‌های موجود در منطقه را رعایت کنند.

شاه میرزایی افزود: توجه به مسئولیت اجتماعی با توجه به شرایط موجود اهمیت ویژه‌ای دارد و پتروشیمی‌ها باید به تعهدهای خود پایبند باشند.

شاه میرزایی تأکید کرد: مجتمع‌های پتروشیمی‌ای که می‌خواهند از ۵ درصد تخفیف خوراک بهره‌مند شوند، باید ۴۰ درصد از درآمد خود را به توسعه صنعت پتروشیمی تخصیص دهند.

شایان ذکر است که شاه میرزایی، در سفر یک‌روزه به قدیمی‌ترین قطب صنعت پتروشیمی کشور، ضمن بازدید از مجتمع‌های پتروشیمی آبادان، غدیر، فن‌آوران و اسکله‌های صادراتی پایانه‌ها و مخازن، دغدغه شرکت‌های پتروشیمی برای تحقق شعار سال را در نشست تخصصی بررسی کرد.

کد خبر 6087332 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • تاکید وزیر علوم بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها با اجرای نظام ایده‌ها
  • تنوع سبد محصولات پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش
  • گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز
  • فولاد خوزستان چرا هدف تحریم‌ها قرار گرفت؟
  • ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند
  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد
  • دستاورد‌های مهم موسسه تحقیقات خاک و آب در سه محور اساسی در تولید گندم
  • پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
  • تراز تجاری صنعت شوینده ایران ۱۸۰ میلیون دلار مثبت شد
  • به‌زودی، قیمت‌گذاری شوینده‌ها حذف می‌شود