Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/هرمزگان رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان گفت: اخذ گواهی‌نامه‌های تخصصی محصولات دریایی از سازمان‌های جهانی، کمک می‌کند که بتوانیم در مارکت‌های بهتری حضور پیدا کنیم.

مهرداد بازرگان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به دلیل رشد سریعی که در بخش آبزی‌پروری و اقتصاد دریا محور صورت گرفته نیاز داشتیم که ما برای این اتحادیه دفتر مجوزی را بسازیم تا بتوانیم در صحنه داخلی و بین‌المللی حضور مثبتی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ما باید برنامه‌ریزی‌ها را به گونه‌ای پیش ببریم که از بدو تولید نهاده تا انتهای بازار یک انسجام به وجود آید و نیاز داشتیم سازمان‌دهی صورت بگیرد تا زنجیره ارزش را به طور کامل زیر پوشش داشته باشیم. اگر هر حلقه‌ای از این زنجیره همکاری نکند و در این سیستم نباشد، ممکن است صدماتی به کل زنجیره و تولید نهایی وارد شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان با اشاره به اینکه اکنون از بدو صید مواد اولیه کارخانجات پودر ماهی، تا تولید پودر ماهی، تولید غذای آبزیان، تولید بچه میگو و ماهی، پرورش، فراوری و صادرات آبزیان ورود کرده‌ایم، تصریح کرد: در دنیا در حوزه آبزی‌پروری به سمتی رفته‌اند که هیچ‌گونه وابستگی نداشته باشند، چراکه هر عامل خارجی ممکن است موجب بیماری و آسیب به رشد، تولید و صادرات شود. امروز آبزی‌پروری در دنیا یک صحنه رقابت است و ما باید مزایایی داشته باشیم که در  بازار حضوری پابرجا داشته باشیم.

بازرگان عنوان کرد: در آبزی‌پروری و در کل زنده پروری، پایش از اهمیت بالایی برخوردار است و خطرات بسیاری وجود دارد. اگر یک ویروس یا باکتری از جایی وارد شود، پایدار می‌شود و مشکلات بسیار زیادی را در آینده ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: ما پودر ماهی خارجی وارد می‌کنیم و شاخص‌ها نمی‌تواند نشان دهد این پودرهای وارداتی چه کیفیتی دارند. برای مثال شاخص تشخیص میزان پروتئین، اوره موجود در ترکیبات است و به این منظور مقدار اوره را افزایش می‌دهد و درواقع آن پودر دیگر ارزش غذایی مورد نیاز را ندارد. خوشبختانه امروز منابع کافی برای تولید پودر ماهی را داریم که باید برنامه‌ریزی کنیم تا از بدوی که ماهی از دریا بیرون آورده می‌شود، کنترل شود تا پودری باکیفیت تولید شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری در بخش دریایی باید متوازن باشد و پودر ماهی و تولید شده و سایر تولیدات باید ابتدا در بازار داخلی و برای تأمین نیاز داخلی صرف شود و اگر تولیدی مازاد نیاز داخلی بود، آنگاه به صادرات روی آورده شود.

بازرگان اضافه کرد: نیاز داریم که سیستم دولتی و حاکمیتی در این زمینه پشتیبانی و همراهی داشته باشد و در صدور مجوزها به این مسائل توجه کند. انتظار داریم اتحادیه آبزیان در روند صدور مجوزها و صادرات و واردات نقش داشته باشند تا هم موجب کاهش تنش‌ها شود و هم کار سازمان پیدا کند.

وی بیان کرد: اکنون ۱۲۰ واحد صنعتی حوزه آبزیان عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان هستند و به زودی شاخه‌ها و واحدهای بیشتری جذب این اتحادیه خواهند شد.پ در هرمزگان سالانه ۲۵ هزار تن میگو می‌شود و چشم‌انداز ۱۰ ساله ما این است که این مقدار را به ۲۰۰ هزار تن برسانیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان اظهار کرد: زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاران برای افزایش تولید میگو در هرمزگان مشخص شده و به زودی به بهره‌برداری می‌رسند. مشکل تأمین برق در صنعت آبزیان بسیار جدی است و امیدواریم با حل این مشکل بتوانیم ظرفیت تولید استان را افزایش دهیم. ۸۰ درصد محصولات ما صادر می‌شود و در حوزه بازار داخلی نیز رشد بسیاری داشته‌ایم و این بسیار امیدوارکننده است.

بازرگان افزود: اخذ گواهی‌نامه‌های تخصصی محصولات دریایی از سازمان‌های جهانی، کمک می‌کند که بتوانیم در مارکت‌های بهتری حضور پیدا کنیم. رعایت مسائل زیست‌محیطی و حقوق بشری در تولید پایدار و افزایش صادرات از اهمیت بالایی برخوردار است و ما نیز در حال حرکت به این سمت هستیم.

وی تصریح کرد: عمده مشکلاتی که در حوزه صادرات داریم به تحریم‌ها و همچنین مسائل بیمه بازمی‌گردد. ما باید تحریم‌ها را دور بزنیم و نمی‌توانیم مراوده مستقیمی با بازار جهانی داشته باشیم و به دلیل مشکلاتی که در حوزه بیمه داریم خسارات بسیاری متوجه این صنعت شده است. متأسفانه در گمرکات ما هیچ سالن سردی برای محصولات ما پیش‌بینی نشده و با ریسک بالایی در این زمینه مواجه هستیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان عنوان کرد: ما در بهترین و باکیفیت‌ترین شرایط محصولات آبزی را تولید، فراوری و بسته می‌کنیم اما وقتی وارد گمرک می‌شوند دیگر هیچ امنیتی نداریم و نمی‌دانیم چه برخوردی با این محصولات صورت می‌گیرد و لازم است یک سالن سرد به این منظور در گمرکات ما تعبیه شود.

بازرگان اضافه کرد: یکی دیگر از مسائلی که امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم مبادلات و حمل هوایی محصولات است که اخیراً همکاری خوبی در این زمینه ایجاد شده است و امیدواریم به زودی بتوانیم یک ترمینال صادراتی هوایی در فرودگاه بندرعباس ایجاد کنیم تا بتوانیم هم به موقع مواد اولیه را وارد کنیم و هم  به موقع محصولات خود را صادر کنیم.

وی بیان کرد: امروز نیاز است که در راستای انتقال و افزایش دانش روز جهانی گام برداریم و با دنیا ارتباط داشته باشیم. اتحادیه آبزیان در این زمینه ورود کرده و امیدواریم با ارتباط با اساتید و کارشناسان و کسب تجربه از کشورهایی که در این زمینه پیشرو هستند، بتوانیم از ظرفیت‌های استفاده کرده و به استانداردهای بین‌المللی برسیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان هرمزگان اظهار کرد: میگوی تولید شده در کشورمان از لحاظ ارگانیک بودن و عدم استفاده از داروها و آنتی‌بیوتیک‌ها، آب با کیفیت خلیج‌فارس و دریای عمان با محصولات دنیا در رقابت است. باید این ظرفیت‌ها را حفظ کنیم و در کنار آن به سایر استانداردهای جهانی برسیم و دولت نیز در این راه در کنار ما باشد تا این امتیازات را از دست ندهیم.

بازرگان افزود: متأسفانه مسئله مبادلات ارزی شفاف نیست و ما مستقیم نمی‌توانیم مبادلات بانکی خود را انجام دهیم و هزینه سنگینی از طریق صرافی‌ها و واسطه‌ها برای انتقال پول خود متقبل می‌شویم. این مشکلات به دست تولیدکنندگان قابل حل نیست و نیاز به همراهی بخش حاکمیتی و دولتی دارد.

وی بیان کرد: رشد صنعت آبزیان باید متوازن باشد و باید در این زمینه اتحادیه بتواند نقش خود را ایفا کند. در ایجاد عدالت اجتماعی و توزیع ثروت به صورت عادلانه، حتی رشد سرمایه نیز نیاز به ایجاد محدودیت‌هایی دارد و باید ابزارهای قانونی برای اتحادیه در این زمینه ایجاد شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی داشته باشیم آبزی پروری پودر ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۴۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

محمد ثابت اقلیدی در آیین بزرگداشت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی که در مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار شد گفت: برنامه‌ریزی مدونی برای توسعه موزه تخت جمشید صورت گرفته و به‌زودی شاهد تغییرات جدی و مناسبی در این مکان فرهنگی، تاریخی خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بابیان اینکه فارس ۳۷ درصد از آثار تاریخی و میراث کشور را در دل خود جای‌داده است، گفت: در حال حاضر موزه‌های متعددی در سراسر فارس و جود دارد، اما جای خالی موزه تخصصی و بزرگی، چون موزه منطقه‌ای در این استان همچنان احساس می‌شود.

ثابت اقلیدی به پیشرفت ۳۰ درصدی ساخت موزه منطقه‌ای فارس در شیراز اشاره کرد و گفت: متأسفانه باگذشت ۱۲ سال این پروژه پیشرفت کمی داشته است که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده امید داریم شاهد تسریع در ساخت این پروژه عظیم هستیم.

او در بخش دیگری از سخنانش به تحول بزرگی در مجموعه جهانی تخت جمشید تا چند ماه آینده اشاره کرد و افزود: در نظر داریم مسیر گردشگری مجموعه جهانی تخت جمشید را تقویت کنیم که با این اقدام گردشگران می‌تواند تمامی آثار در محوطه پیرامونی تخت گاه را نیز بازدید کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: به دلیل گستردگی و پراکندگی آثار در محوطه پیرامونی تخت جمشید بسیاری از گردشگران نمی‌توانند تمامی آثار را مورد بازدید قرار دهند که با تعریف مسیر گردشگری این امکان فراهم خواهد شد و ماندگاری آنها در این محوطه افزایش می‌یابد.

در ادامه این مراسم علیرضا عسکری چاوردی رئیس پایگاه پژوهشی مجموعه جهانی تخت جمشید نیز طی سخنانی گفت: میراث جهانی تخت جمشید الگو محوراست و باید بتوانیم بهره علمی و دانش تخصصی را از این مجموعه جهانی ببریم.

او از سر گیر کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌های تاریخی با همکاری هیات‌های باستان‌شناسی خارجی را خواستار شد و تأکید کرد: بسیاری از سایت‌های کاوش شده و میراث استان قابلیت تبدیل به سایت موزه را دارند.

عسکری ادامه داد: در حال حاضر نگاه ما به مباحث میراث فرهنگی توسعه محور است؛ بنابراین گزارش امروز طی مراسمی که به مناسبت روز جهانی محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی در مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار شد سند مالکیت تخت جمشید با حضور مصطفی ده پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و معاونین وی همچنین تنی چند از مسئولان استانی و شهرستان مرودشت رونمایی شد و بیش از ۱۰۰ نفر از پیشکسوتان، استادکاران، کنشگران و افراد مؤثر در تحقق مسئولیت اجتماعی و مدیران دولتی و... تجلیل به عمل آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد
  • شناسایی بازار‌های جهانی برای صادرات آبزیان از خوزستان
  • حذف بازی تکراری از مراحل دوم به بعد جام حذفی انگلیس در فصل آینده
  • نظارت استاندارد بر کیفیت محصولات خام کشاورزی مرکزی
  • بازگشت ۲۰ واحد راکد و نیمه فعال پرورش ماهی همدان به تولید
  • بازگشت ۲۰ واحد راکد پرورش ماهی به چرخه تولید
  • همکاری راهبردی اتحادیه اروپا و ژاپن در بخش مواد پیشرفته آغاز شد
  • تلویزیون و سازمان‌های سینمایی آثار برتر رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی را تولید کنند
  • خدمت دانش آموختگان دانشگاهی باکسب مهارت عمومی و تخصصی
  • جزییات دوره‌های آموزش تخصصی پذیرفته شدگان آزمون سردفتری سال ۱۴۰۱