Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعتراضات مردمی بار دیگر به خیابان‌های شهرهای مختلف سودان بخصوص خارطوم بازگشته است و تجمع مشاغل سودان متعهد شده در طول ماه دسامبر تظاهرات علیه اقدامات فرمانده ارتش سودان ادامه یابد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت عربی۲۱، روز سه شنبه بار دیگر خیابان‌های پایتخت و دیگر شهرهای سودان شاهد اعتراضات مخالفان کودتای نظامی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اعتراضات به رغم توافق سیاسی اخیر میان بخش نظامی و غیر نظامی سودان ادامه دارد.

تجمع مشاغل سودان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، انقلاب ملت تا ریشه کن شدن کودتاچی ها و نظامشان و تاسیس یک قدرت مدنی انتقالی ادامه دارد. تظاهرات میلیونی در طول ماه دسامبر تا شکست کودتاگران و محاکمه آنها ادامه خواهد داشت.

در این بیانیه آمده است که نیروهای امنیتی روز دوشنبه به انقلابی های صلح جو در تعدادی از شهر حمله کرده و از زور و گاز اشک آور در تظاهرات آن روز استفاده کردند و به بازداشت‌های کورکورانه پس از پایان تظاهرات ادامه دادند.

کمیته پزشکان سودان اعلام کرد، در این تظاهرات در خارطوم ۱۵ تن زخمی شدند.

اعتراضات در سودان از زمان کودتای نظامی عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش این کشور در تاریخ ۲۵ اکتبر ادامه دارد، البرهان تمامی نهادهای حاکمیت انتقالی را منحل کرده و شرکای غیرنظامی را که بر اساس توافق امضا شده در سال ۲۰۱۹ حاکمیت با آنها تقسیم شده بود، کنار گذاشت.

همزمان با تصمیمات فوق‌العاده‌ای که البرهان در کودتا در پیش گرفت، عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان و تعدادی از اعضای کابینه‌اش و برخی چهره‌های سیاسی سودان بازداشت شدند، در ادامه حمدوک بر اساس یک توافق سیاسی در ۲۱ نوامبر به جایگاه خود بازگشت. پس از امضای این توافقنامه، برخی وزرا و چهره‌های سیاسی بازداشت شده، آزاد شدند و تاریخ انتخابات سال ۲۰۲۳ تعیین شد.

از زمان کودتای ۲۵ اکتبر سودان ۴۳ تن در نتیجه سرکوب تظاهرات کشته شدند.

از سوی دیگر، عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان با سفیران اتحادیه اروپا دیدار و وضعیت سیاسی فعلی کشور را بررسی کرد.

وی سفیران اروپا را در جریان تحولات اخیر سودان در ارتباط با تشکیل ائتلافی جامع قرار داد که به "بیانیه سیاسی" برای بازگرداندن کشور به روند دوره انتقالی منجر می شود.

سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم گفتند، از زمانی که انقلاب مسالمت آمیز در دسامبر ۲۰۱۸ در سودان شروع شده، اتحادیه از انتقال این کشور به مرحله دموکراسی حمایت سیاسی و مالی کرده است. اتحادیه اروپا نخواسته تنها از انتقال سیاسی حمایت کند بلکه دنبال بهبود اقتصاد سودان در مسیر تحقق شعار انقلاب "آزادی، صلح و عدالت برای همه" بوده است.

آنها تاکید کردند که بحرانی که در اثر حوادث ۲۵ اکتبر به وجود آمده نیازمند اقداماتی برای اعتمادسازی است.

سفیران اتحادیه گفتند، این نهاد از سودانی‌هایی که نیازمند کمک‌های انسانی هستند، حمایت می‌کند. آنها از حمدوک خواستند وصول کمک‌های انسانی به سراسر کشور را تضمین کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تظاهرات سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۴۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل: عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل اقدام سیاسی است

گیلاد اردان، نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل در جلسه روز پنجشنبه شورای امنیت با موضوع فلسطین ضمن مخالفت با قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل ادعا کرد که این درخواست با هدف سیاسی انجام می شود.

به گزارش مشرق، وی ادعا کرد: این قطعنامه «برای هیچ طرفی تاثیرات مثبتی نخواهد داشت، تنها باعث تخریب در سال‌های آینده خواهد شد و به هر فرصتی برای گفت‌وگوهای آینده آسیب خواهد رساند.»

اردان در ادامه اظهارات خود ادعا کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین هیچ کنترلی بر غزه و هیچ اختیاری در سراسر کرانه باختری اشغالی ندارد.

وی مدعی شد که رهبران فلسطین با دنبال کردن عضویت کامل در سازمان ملل متحد به دنبال "منافع سیاسی" هستند.

شورای امنیت قرار است روز پنجشنبه در مورد قطعنامه‌ای که الجزایر برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل رای‌گیری کند.

زیاد أبو عمرو نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در جلسه شورای امنیت با موضوع فلسطین اعلام کرد که موافقت با تشکیل یک کشور فلسطینی، راه را برای "صلح واقعی مبتنی بر عدالت" هموار می کند.

پیشتر روز سه شنبه یک کمیته شورای امنیت سازمان ملل که درخواست عضویت کامل فلسطین را بررسی می‌کند، نتوانست به اجماعی در این زمینه دست یابد.

گزارش کمیته شورای امنیت درباره پذیرش اعضای جدید که به رویت این خبرگزاری رسیده، آمده است: این کمیته در رابطه با اینکه این درخواست همه معیارهای عضویت را داراست، نتوانست اجماعا به پیشنهادی برای ارائه به شورای امنیت برسد.

«ونسا فریزر» رئیس دوره‌ای شورای امنیت جمعه گذشته اعلام کرد که اعضای کمیته ویژه بررسی اعضای جدید در سازمان ملل قادر به اجماع بر سر عضویت کامل فلسطین در این نهاد بین‌المللی نشد.

فلسطین اکنون ناظر دائمی در سازمان ملل است. فلسطین در سال ۲۰۱۱ برای عضویت دائمی در سازمان ملل درخواست داده بود اما بعداً تصمیم گرفت برای مدتی به عنوان ناظر دائمی باقی بماند.

قطعنامه مذکور، برای تصویب نیازمند رأی مثبت ۹ کشور از مجموع ۱۵ عضو این شوراست، مشروط به آنکه هیچ کدام از کشورهای دارای حق وتو با آن مخالفت نکنند.

آمریکا اعلام کرده است به این پیش نویس رأی مخالف خواهد داد و تلاش می کند برخی از ۱۰ کشور مذکور را به امتناع از رأی مثبت به آن، اقناع نماید.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • اسرائیل: عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل اقدام سیاسی است
  • تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت
  • چین: عضویت فلسطین در سازمان ملل را به رسمیت می‌شناسیم
  • یک سالگی جنگ داخلی سودان
  • بازی مجدد اتحادیه اروپا با مهره سوخته تحریم‌ها علیه ایران
  • ائتلاف چند کشور علیه ایران | تصمیم ضدایرانی گروه هفت مشخص شد
  • مدودف: آمریکا در اعتراضات گرجستان دست دارد
  • رقابت اسرائیل و اوکراین برای جلب توجه غرب در نشست سران اروپا
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است
  • کرایه حمل کالا درون شهری در انتظار دستور جدید