Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از چالش هایی که از ابتدای کرونا پیش آمد و دوری از اجتماعات ناشی از رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا آن را تحت تاثیر قرار داد، بحث اوقات فراغت بود که می دانیم برای همه انسان ها این اوقات در هر روز زندگی وجود دارد. برای دانش آموزان و خصوصاً نوجوانان اوقات فراغت بیشتر با تعامل همسالان تعریف شده است که کرونا کل این تعاملات را خصوصاً در ماه های نخست شیوع کرونا تحت تاثیر قرار داد و هنوز هم این تاثرات ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان که مسئولیت تربیت در بخش غیررسمی را عهده دار است از ابتدای کرونا کوشید که در بستر مجازی برنامه هایی را پیش بینی کند. نکته مهم این است که حالا بعد از گذشت ماه ها از تاثیر کرونا بر زندگی مردم، شاید بحث تعاملات اجتماعی در برخی گروه های سنی به بحران رسیده باشد و حتی در پساکرونا باید به فکر تغییر ذائقه نوجوانان باشیم و ببینیم چه چیزی در این مدت از دست رفته است یا آسیب دیده است.

مجید مجیدی مدیر پژوهش و برنامه ریزی راهبردی انجمن های اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص چالش های کرونا و اوقات فراغت نوجوانان و اینکه آیا این اتحادیه پژوهش هایی در این خصوص داشته است یا نه، گفت: در اتحادیه انجمن های اسلامی یک پژوهشی با مدیریت دکتر آسایش صورت گرفت با رویکرد کیفی و روش پدیدار شناسی که تجارب زیسته نوجوانان در کرونا بررسی شد. در جامعه جهانی کشورهای مختلف با این ویروس درگیر هستند و کمابیش بسیاری از چالش ها نیز جهانی است. خصوصاً اینکه این ویروس از ابتدای آمدنش رفتار ثابت و یکسانی نداشت و مردم هم رفتارهای متفاوت و گاه غیرقابل پیش بینی در این خصوص داشتند.

وی ادامه داد: اما بحث اجتماعات و اساس جمع شدن نکته‌ای بود که از ابتدا کرونا روی آن دست گذاشته شد و در موضوعی مثل اوقات فراغت که هر روز ما انسان ها با آن در ارتباط هستیم و یک فعالیت داوطلبانه و اختیاری است، خیلی مواقع این اجتماعات لازم است.

مدیر پژوهش و برنامه ریزی راهبردی انجمن های اسلامی بیان کرد: باید دقت کنیم که نوجوانی یک دوره گذار است و تحولات شناختی در آن صورت می گیرد. تحرک جسمی، هیاهو و جنبش و جوش لازمه این سن است و باید مورد توجه قرار بگیرد. زمینه اینها هم حضور در فعالیت های اجتماعی است. اتحادیه انجمن های اسلامی هم محل جمع شدن دو یا چند دانش آموز است؛ اما در این دوران ما با ممنوعیت اجتماعات مواجه شدیم. در اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین هم تربیت به دو بخش رسمی و غیررسمی تقسیم شده است که ما مسئول آن بخش تربیت غیررسمی که خیلی هم مهم است، هستیم. به همین جهت بود که اساساً وارد یک پژوهش میدانی وسیع در این زمینه شدیم. چون هر مجموعه‌ای که پژوهش های آینده نگر نداشته باشد با شکست رو به رو می شود.

مجیدی اظهار کرد: ما دریافتیم که در دوران کرونا خانواده هایی که از قبل مهارت های لازم را در برخورد با چالش های نوجوانی داشتند کمتر دچار آسیب شدند. اما فارغ از مساله پژوهش داستان و چالش اصلی کرونا شاید اینجا بود که تمام تلاش آموزش و پرورش در این مدت بازگشایی مدارس بود که عملاً هم تا این لحظه درست رخ نداده است. گرچه آموزش حضوری جای هیچ مدل آموزش را نمی گیرد اما به نظر می رسد به جای اینکه در این مدت اینقدر فکر جا به جایی پروتکل ها و بازگشایی مدارس باشیم بهتر بود کمی هم برای اوقات فراغت در همین فضای مجازی برنامه می ریختیم که از آن غفلت شده است.

وی گفت: ما نیاز داریم برای بعد از کرونا نیز یک برنامه مهارت افزایی داشته باشیم و به جای اینکه کرونا را فقط تهدید ببینیم یک فرصت ببینیم که از ظرفیت های پنهان استفاده کنیم برای افزایش همین مهارت آموزی والدین و نوجوانان. این امر بسیار مهم است و حتی می بینیم در همین دوران اقبال خانواده ها از دوره های مجازی مهارت آموزی افزایش پیدا کرد و آموزش و پرورش می توانست یک برنامه جامعی برای آن داشته باشد و حتی هنوز هم برای این کار دیر نشده باشد.

وحید عظیمی مدیرفرهنگی اتحادیه انجمن های اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص و تلاش های این انجمن برای جبران کمبودهای اوقات فراغت جامعه هدف خود گفت: نکته‌ای که برای من مهم است این است که ما در اتحادیه سه مقطع تحصیلی رو در دوران کرونا و طی سه سال تحصیلی که تحت تاثیر کرونا قرار گرفت، را از دست دادیم. به این معنا که این سه سال نسل از فضای تربیتی و تعامل تربیتی دور بودند و باید بدانیم چطور می خواهیم این را برایشان جبران کنیم.

وی ادامه داد: در اتحادیه انجمن های اسلامی بچه ها یاد می گیرند اشتباه و خطا کنند، وارد جامعه شوند، تعامل و تیم سازی کنند و… و در سه سال تحصیلی ما این فضا را از دست دادیم. هنوز کرونا هم مشخص نیست تا کی ادامه دارد. باید یک برنامه ریزی بلند مدت داشته باشیم و بخواهیم برای این سه سال جبرانی را تدارک ببینیم. دانش آموز امروز ما فردا دانشجو است و خلا فضای تعاملی او باید جای دیگری جبران شود.

مدیر فرهنگی اتحادیه انجمن های اسلامی بیان کرد: ما یکی از چالش هایی که در این ایام داشتیم این بود که محتوا را در سامانه های مجازی به دست مخاطب خودمان برسانیم و برای همین گفت و گوهای ما به فضای مجازی رسید و سعی کردیم بتوانیم مدیریت اسکرول بچه ها و آسیب های فضای مجازی را جبران کنیم. در ادامه وقتی دیدیم کرونا جدی است به سمت استفاده از هوش مصنوعی رفتیم. در یکی از پیام رسان های داخلی جشنواره‌ای برای آن تدارک دیدیم.

عظیمی بیان کرد: چالشی که با آن مواجهه هستیم این است که خروجی گرفتن در فضای مجازی حقیقتاً سخت است و دیدن و لمس کردن در تربیت امری ضروری است. با همه اینها تلاش کردیم که ارتباطات در فضای مجازی را داشته باشیم و دو ماهی یکبار حداکثر بچه ها را به صورت حضوری دور هم جمع کنیم.

وی با بیان اینکه در این میان به نظر ما رسانه ها به شدت می توانند روی نوجوانان اثرگذار باشند، گفت: به هر حال نهاد خانواده و مدرسه دو نهاد تاثیر گذار روی نوجوان است اما دقیقاً در همین سن است که نوجوان از این دو نهاد کمی فراری است و پناه می برد به رسانه ها تا اگر الگویی را معرفی می کنند آن را انتخاب کند. اینجا نقش رسانه بسیار پر رنگ می شود و روی تربیت غیرمستقیم و ارائه الگوی مناسب نقش آفرینی می کند. البته در بخش رسانه های غیررسمی باید گفت همه چیز به نوعی درهم ارائه می شود و از همین روست که بسیار مهم است تشکلات تربیتی در این فضاها حضور جدی داشته باشند و محتوا ارائه کنند و سهم مهمی در ارائه الگوها داشته باشند.

کد خبر 5370396 آزاده سهرابی

منبع: مهر

کلیدواژه: مجید مجیدی وزارت آموزش و پرورش اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان اوقات فراغت ویروس کرونا شهرداری تهران غلامحسین محسنی اژه ای شورای شهر تهران علیرضا زاکانی سازمان تامین اجتماعی قوه قضاییه شرکت مترو تهران شرکت کنترل کیفیت هوای تهران کمیته امداد امام خمینی دانشجویان آتش سوزی مبارزه با فساد نیروی انتظامی پلیس راهور اتحادیه انجمن های اسلامی اوقات فراغت فضای مجازی چالش ها سه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۴۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب قانون پرحاشیه: کودکان زیر ۱۴ سال اجازه ندارند در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند

رونالد دِسَنتیس، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا، با امضای لایحه‌ی HB 3 آن را به قانون تبدیل کرد. HB 3 به والدین نوجوانان کوچک‌تر از ۱۶ سال امکان می‌دهد تا کنترل بیشتری روی دسترسی فرزند خود به شبکه‌های اجتماعی داشته باشند. یکی از بخش‌های بحث‌برانگیز این قانون، الزامی‌شدن سیستم احراز سن برای بسیاری از وب‌سایت‌ها است.

به گزارش زومیت، قانون جدید ایالت فلوریدا از شبکه‌های اجتماعی می‌خواهد جلوِ کودکان کوچک‌تر از ۱۴ سال را برای ساخت حساب کاربری بگیرد و حساب‌های فعلی آن‌ها را حذف کند.

طبق قانون HB 3، نوجوانان ۱۴ و ۱۵ ساله برای ساخت و مدیریت حساب اجتماعی باید اجازه‌ی مستقیم از والدین بگیرند. پلتفرم‌های اجتماعی درصورت درخواست والدین یا خود فرد، موظف‌اند حساب اجتماعی و اطلاعات شخصی او را به‌طور کامل حذف کنند.

شرکت‌هایی که نتوانند به‌طور کامل حساب اجتماعی نوجوانان ۱۴ و ۱۵ ساله را حذف کنند، ممکن است با پرونده‌ی حقوقی در دادگاه مواجه شوند و به‌ازای هر مورد تخلف، ۱۰٬۰۰۰ دلار غرامت برای آن‌ها در نظر گرفته شود. همچنین، «نقض آگاهانه‌ی قانون» ممکن است جریمه‌ی حداکثر ۵۰٬۰۰۰ دلاری به‌ازای هر مورد به‌دنبال داشته باشد.

قانون HB 3 فلوریدا از اکثر وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های معروف می‌خواهد که سن کاربرانشان را احراز کنند؛ موضوعی که نگرانی‌های بزرگی درزمینه‌ی حریم خصوصی به‌همراه دارد. HB 3 از وب‌سایت‌ها می‌خواهد گزینه‌ی «احراز ناشناس سن» را ارائه دهند. منظور از این روش، احراز سن ازطریق پلتفرمی متفرقه است که نتواند پس از پایان فرایند، اطلاعات هویتی فرد را نگه‌داری کند.

سیستم احراز سن که قانون HB 3 اجباری می‌کند، وب‌سایت‌هایی را دربر می‌گیرد که حاوی محتواهای مضر برای خردسالان هستند. طبق گفته‌ی تحلیلگران، این موضوع به‌طور ویژه برای وب‌سایت‌های حاوی محتوای مستهجن محدودیت ایجاد می‌کند.

گروه‌های فعال در صنعت فناوری در زمان تدوین‌ پیش‌نویس لایحه علیه جزئیاتش موضع گرفتند و همچنان با آن مخالف‌اند. برای نمونه، NetChoice پیش از امضای رسمی HB 3 به‌دست فرماندار فلوریدا گفت این قانون عملاً در نقش کارت شناسایی برای کاربران اینترنت عمل می‌کند و باعث می‌شود تمامی ساکنان فلوریدا صرف‌نظر از سنشان، برای استفاده از خدمات آنلاین به احراز هویت مجبور شوند. قانون یادشده از ۱ ژانویه‌ی ۲۰۲۵ (۱۲ دی ۱۴۰۳) رسماً به اجرا گذاشته می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • برنامه‌های اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ویژه لیالی قدر
  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در نوروز و ضرورت حفظ امنیت کودکان
  • آغاز اجرای طرح کانون مدرسه در آذربایجان غربی
  • سازمان دانش آموزی یک مجموعه منظم، برنامه محور و منسجم در بُعد تربیتی و پرورشی است
  • شرکت‌های فناوری جعل عمیق ساخته شده توسط هوش مصنوعی را شناسایی کنند
  • تصویب قانون پرحاشیه: کودکان زیر ۱۴ سال اجازه ندارند در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند
  • درخواست علمای یمن از امت اسلامی درباره غزه
  • ضرورت توجه به برنامه‌های فرهنگی و تربیتی جهت کاهش وقوع جرم
  • بازدید معاون دادستان کل کشور از اردوگاه حرفه‌آموزی و کاردرمانی اصفهان