Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@13:54:22 GMT

فعالیت ۲۴ ایستگاه باران سنج در مشهد

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۷۵۷۹۷

فعالیت ۲۴ ایستگاه باران سنج در مشهد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد پذیرا رئیس اداره محیط زیست سلامت و ایمنی شهرداری مشهد گفت: در سال‌های اخیر توسعه گسترده‌ای در ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در مشهد صورت گرفته به طوری که در حال حاضر ۲۳ ایستگاه سنجش ثابت و یک ایستگاه سنجش پرتابل در شهر مشهد به منظور رصد لحظه‌ای وضعیت کیفیت هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در میزان کیفیت هوا در کلان‌شهر‌ها بارندگی و میزان آن است چرا که بسیاری از ذرات معلق، آلاینده‌ها و گرد و غبار بر اثر بارش نزولات آسمانی از ترکیب هوا خارج شده و به تبع آن کیفیت هوا بهبود پیدا می‌کند که به همین منظور با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ۶ دستگاه باران سنج در سطح شهر مشهد نصب شده، این دستگاه‌ها قابلیت رصد و پایش میزان بارش به صورت لحظه‌ای را داراست استفاده از اطلاعات ایستگاه‌های سنجش باران در تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری مانند طراحی کانال ها، شدت باران‌های فصلی، ساخت بزرگراه‌ها و ساختمان‌ها و ... بدون توجه به خطرات سیلاب عملاً اقدامی بیهوده و غیر اقتصادی است.

پذیرا گفت: ایستگاه‌های مذکور با پراکندگی مناسب و استفاده کاربردی در ۶ منطقه از سطح شهر (اقدسیه، چمن، شهید کریمی، خیام‌شمالی، شهید مفتح و سرافرازان) حجم باران را اندازه گیری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بررسی داده‌های این ایستگاه‌ها نشان می‌دهد، میزان بارش از ابتدای سال آبی امسال (اول مهرماه ۱۴۰۰ تاکنون) ۱۴ میلیمتر ثبت شده است در صورتیکه این میزان در سال گذشته ۲۲ میلیمتر و در سال آبی ۹۸۹۹ برابر با ۲۶ میلیمتر بوده است؛ گفت: طبق آمار ثبت شده، میزان بارش در سال آبی پیش رو میزان ۳۶% کاهش نسبت به سال گذشته و ۴۶%نسبت به سال آبی ۹۹۹۸ کاهش داشته است.

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد در پایان گفت: با توجه به کاهش شدید نزولات آسمانی در کلانشهر مشهد، مدیریت شهری در سال‌های اخیر در راستای کاهش استفاده از منابع آبی و بهره برداری از منابع آبی قابل بازیافت نظیر آب‌های خاکستری، اقدامات گسترده‌ای را انجام داده تا میزان مصرف آب مورد نیاز در فضای سبز شهری به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند. در این میان می‌توان به اقداماتی نظیر اجرای شبکه جداسازی آب شرب از آب خام، استفاده گسترده از گونه‌های گیاهی بومی و کم آب طلب، ارائه تسهیلات تشویقی به شهروندان در زمینه بازچرخانی آب‌های خاکستری و. اشاره کرد.

 

انتهای پیام//م.ج.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کیفیت هوا بارندگی ایستگاه ها کیفیت هوا سال آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۵۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیروزآباد رکورد دار بارندگی در فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس ، هواشناسی فارس میزان بارش باران در مناطق مختلف استان را تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه امروز اعلام کرد.
مدیر کل هواشناسی فارس گفت: بیشترین میزان بارش سامانه اخیر که از دیروز در فارس فعال شده است مربوط به شهرستان فیروزآباد با ۳۲  ، فراشبند ۳۰، لار ۲۹، قیروکارزین ۲۸ و استهبان ۲۷ میلی متر است.
میزان بارش باران در مناطق مختلف استان به شرح زیر است:

دیگر خبرها

  • آخرین جزئیات راه های مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • مشهد؛ هفتمین ایستگاه جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد
  • رکوردزنی بارش باران در سیستان و بلوچستان
  • رکوردزنی بارش در ۱۰ ایستگاه‌ هواشناسی سیستان و بلوچستان
  • آغاز فعالیت سه تیم گشت زنی همیاران پلیس در راه آهن لرستان
  • میزان بارندگی های ۲۴ ساعت گذشته کرمان اعلام شد
  • لاوان با ۱۲۱ میلی‌متر؛ بیشترین میزان بارش باران در هرمزگان
  • بارش ۴۶ میلیمتری باران در لارستان
  • روستای کاروان قشم رکوردار بارش باران
  • فیروزآباد رکورد دار بارندگی در فارس