Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@01:07:03 GMT

بررسی درخواست وزارت نیرو در دولت

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۷۹۷۷۹

بررسی درخواست وزارت نیرو در دولت

وزارت نیرو در راستای تکلیف مقرر در بند (د) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و به منظور تسریع در اصلاح الگوی مصرف برق، پیشنهاد صدور مجوز برای خرید کنتورهای هوشمند برق را به دولت ارایه کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، پیاده سازی سیستم های اندازه‌گیری هوشمند اولین قدم جهت حرکت به سمت شبکه هوشمند (Smart Grid)  می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه هوشمند، شبکه ای است که به صورت خودکار بر خود نظارت و در خود تعادل ایجاد می کند و با هرگونه منبع انرژی شامل گاز، آب، حرارت و برق سازگار بوده و انرژی را با کمترین دخالت انسان به مصرف‌کننده تحویل می دهد.

طرح فهام (طرح ملی فراسامانه هوشمند اندازه گیری و مدیریت انرژی) از سال ۱۳۸۹ با اخذ مجوز از شورای اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی وقت به عنوان طرح ملی تعریف شد و در ابتدا مباحث اولیه برای ۲۰ میلیون مشترک صورت گرفت تا کنتورهای برق آنها هوشمند شود.

کنتور هوشمند برق یک وسیله الکترونیکی است که اطلاعاتی از قبیل مصرف برق، میزان ولتاژ، جریان و ضریب توان را ثبت می کند. کنتورهای هوشمند برای شفافیت بیشتر رفتار مصرف و نظارت مصرف کننده بر سیستم و صورتحساب خود، اطلاعات را به مصرف کننده می رسانند. این کنتورها معمولاً انرژی را در زمان واقعی ثبت می کنند و بطور مرتب در فواصل کوتاه در طول روز آنها را گزارش می کنند.

کنتورهای هوشمند امکان برقراری ارتباط دو طرفه بین کنتور و سیستم مرکزی را فراهم می کنند. چنین زیرساخت اندازه گیری پیشرفته ای با خواندن کنتور بصورت خودکار متفاوت است. زیرا ارتباط دو طرفه بین کنتور و تأمین کننده را امکان پذیر می کند که این ارتباطات از کنتور به شبکه بصورت بی سیم و از طریق سیم کارت می باشد و درصورت نیاز از طریق سیستم مرکزی می توان کنتور برق مشترک را قطع و یا وصل نمود.

اجتناب از خرابی ها با تعویض به موقع کابل ها، تجهیزات، پست ها و ترانس های توزیع، تنظیم دینامیکی ترانس ها برای کمک به تعویق سرمایه گذاری در این زمینه و افزایش عمر تجهیزات تولید که از سرمایه گذاری مجدد جهت تولید انرژی مورد نیاز جلوگیری می کند، از جمله فواید نصب کنتورهای هوشمند برق هستند.

در این راستا، وزارت نیرو با توجه به ضرورت تسریع و اهمیت مدیریت مصرف برق و نیز تکلیف مقرر در بند (د) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور که براساس آن، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف به نصب شمارشگر کنتورهای هوشمند نموده اند، پیشنهاد صدور مجوز برای خرید کنتورهای هوشمند برق از طریق شرکت های زیرمجموعه این وزارتخانه با قیمت و شرایط تعیین شده را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به دولت ارایه کرده است.

به موجب این پیشنهاد، قیمت خرید هر دستگاه کنتور هوشمند توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه های نیرو و صنعت، معدن و تجارت در چارچوب مقررات حاکم تعیین می گردد.

همچنین کنتورهای موصوف از طریق سازندگان داخلی و تأمین کنندگان ذیصلاح، با همکاری وزارتخانه های مذکور و پس از اخذ مجوزهای لازم تأمین می شود.

پیشنهاد یاد شده هم اکنون در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت مراحل بررسی و تصمیم گیری را سپری می کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزارت نيرو هيات دولت اصلاح الگوی مصرف برق کنتورهای هوشمند هوشمند برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۷۹۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ پروژه سفر دولت به لرستان در حوزه آب نیازمند اعتبار هستند

به گزارش خبرنگار مهر، داریوش حسن‌نژاد امروز چهارشنبه در جلسه بررسی مصوبات سفر رئیس‌جمهور به لرستان با بیان اینکه وزارت نیرو ۱۱ مصوبه در قالب ۱۳ پروژه در دور اول سفر رئیس‌جمهور به لرستان داشته است، اظهار داشت: ۱۰ مورد از پروژه‌ها کاملاً عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه سه مورد در حال اجرا هستند، گفت: این سه پروژه ۳۶۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان از اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های وزارت نیرو در استان خبر داد و گفت: این اعتبار از سوی وزارت نیرو و از محل تنخواه ۱۴۰۳ اختصاص پیدا کرده است.

حسن‌نژاد با بیان اینکه سه پروژه سفر دولت شامل سد «مخمل کوه»، «معشوره» و «بختیاری» باید از سوی آب نیرو احداث و عملیاتی شوند، گفت: دو سد «چول هول» و «ده پهلوان» نیز در دست مطالعه هستند.

کد خبر 6087668

دیگر خبرها

  • تجهیز ۵۳ درصد چاه های صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند
  • تجهیز ۵۳ درصد چاههای صنعتی خراسان رضوی به کنتور هوشمند
  • هزار و ۶۴۵ حلقه چاه آب مجاز صنایع در خراسان رضوی واجد شرایط هوشمندسازی هستند
  • ۳۲۰۰ کنتور هوشمند روی چاه‌های آب در کرمانشاه نصب‌ شد
  • ۳ پروژه سفر دولت به لرستان در حوزه آب نیازمند اعتبار هستند
  • درخواست رفع فیلتر این اپلیکیشن در کمیته فیلترینگ بررسی می‌شود
  • رشد ۶ درصدی مصرف برق در صورت افزایش قابل توجه دما
  • کنتورهای هوشمند موجب صرفه جویی برق شدند
  • افزایش ده برابری هوشمند سازی شبکه برق شیراز
  • صرفه‌جویی ۲۵۰ مگاواتی برق در شیراز با نصب کنتور‌های هوشمند