Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-25@11:43:55 GMT

نجات در وقت اضافه

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۸۱۴۵۴

نجات در وقت اضافه

یکی از پاهایش را بلند کرد و گذاشت آن طرف نرده‌ها. سرش‌گیج رفت. کمی ترسید و مردد شد، اما چند ثانیه بعد، دوباره آن پای دیگرش را هم از نرده‌ها رد کرد.

حالا درست لبه پل ایستاده بود و دیگر هیچ نرده‌ای وجود نداشت که از جانش محافظت کند. دیدن این صحنه ترسناک، برای خیلی‌ها آشنا بود. راننده‌هایی هم که متوجه قصد او شده بودند، کنار اتوبان توقف کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرد میانسالی آرام به او نزدیک شد و سر صحبت را باز کرد.

کم‌کم دورتا دور پل پر شد از آدم‌هایی که برای تماشا آمده بودند. صحبت آن دو به درازا کشید و پس از یک ساعت، پسر جوان با کمک مرد هر دو پایش را از نرده رد کرد و از پل پایین آمد.

ماجرای دردناک خودکشی هر از گاهی در شهرهای مختلف کشور تکرار می‌شود. گاهی قربانی می‌گیرد و گاهی هم ختم به خیرمی‌شود. کافی است فردی آنجا باشد که علاوه بر شجاعت ، مهارت گفت‌و‌گو با فردی را که قصد خودکشی دارد، داشته باشد.

تلاش پلیس برای جلوگیری از خودکشی

پسر جوان، پل عابر پیاده بزرگراه فتح را برای خودکشی انتخاب کرده بود. بالای پل رفت و آماده پریدن شد. عابران پیاده که متوجه قصد او شده بودند، با پلیس تماس گرفتند. سرگروه واحد گشت انتظامی قرارگاه غرب تهران که همان حوالی مشغول گشت‌زنی بود، چراغ هشدارش را روشن کرد و به سرعت به سمت پل عابر حرکت کرد. انبوه جمعیت آنجا ایستاده بود.

به گفته فرمانده یگان امداد پلیس تهران، پس از اعزام پلیس به محل، ماموران این یگان با استفاده از شیوه‌های روانشناسی و پلیسی موفق شدند پسر جوان را از خودکشی منصرف‌کنند.

در ماجرای خودکشی دیگری که دوم خردادماه و در استان کرمان رخ داد، دختر ۱۸ ساله‌ای تصمیم گرفته بود با خودکشی به زندگی خود پایان دهد ماموران کلانتری ۲۲ کرمان زمانی‌که مشغول گشت‌زنی در سطح شهر بودند، ناگهان متوجه دختر جوانی شدند که پشت نرده‌های پل ایستاده بود و می‌خواست خودش را به پایین پرت کند.

سرهنگ مهدی پورامینایی، فرمانده انتظامی کرمان در مورد این حادثه گفت:« پس از مشاهده این حادثه، ماموران انتظامی به سرعت خودشان را به آنجا رساندند و با ارائه مشاوره، دختر جوان را از خودکشی منصرف کردند.»

نجات پسر جوان در آسمان

پسر جوان ساعتش را نگاه کرد. عقربه‌ها ساعت ۲۰و۲۵دقیقه دقیقه شب را نشان می‌داد. آرام روی پل هوایی خیابان سرداران شیراز رفت تا فکری راکه مدت‌ها مثل خوره به جانش افتاده بود، عملی کند. جمعیت گوش تا گوش ایستاده بود و هر یک سعی می‌کردند با زبان و تلاش خودشان، او را از خودکشی منصرف‌کنند. چند نفر از عابران با آتش‌نشانی شیراز تماس‌گرفتند و دقایقی بعد سه خودروی آتش‌نشانی آژیرکشان از راه رسید.پسر جوان ناگهان خود را به پایین پرت کرد اما آتش‌نشانی که در نزدیکی او بود دستش را گرفت و نجاتش داد.

هوشیاری سرباز مانع خودکشی زندانی شد

مرد زندانی از مدت‌ها پیش دچار افسردگی شده بود و به تنها چیزی که فکر می‌کرد، خودکشی بود. از نظر خودش، نه راه پس داشت و نه راه پیش. هرچه بیشتر فکر می‌کرد، بیشتر به این نتیجه می‌ر‌سید که باید کار را یکسره کند. درست در شرایطی که او می‌خواست فکرش را عملی کند، سربازی متوجه ماجرا شد و جلوی خودکشی‌اش را گرفت. امیر حاجی که سرباز همراه این زندانی بود، در مورد این ماجرا گفت:« دوم آذرماه امسال، پزشک بهداری دستور داد تا یکی از زندانیان ندامتگاه قزل‌حصار که از مشکلات خانوادگی و افسردگی رنج می‌برد، به بیمارستان روانپزشکی رازی منتقل شود. من هم سربازِهمراهِ او بودم.

با هم به بیمارستان روانپزشکی رازی رفتیم و او گفت می‌خواهد به سرویس بهداشتی برود. وقتی به سرویس رفت، مدتی منتظر او ماندم، اما زمان زیادی طول کشید و به او شک کردم. احساس کردم در حال انجام کاری است. سریع وارد سرویس بهداشتی شدم و زندانی‌ام را دیدم که خودش را حلق‌آویز کرده بود. با داد و بیداد، پرسنل بیمارستان را از ماجرا باخبر کرده و درخواست کمک کردم که خوشبختانه آمدند و زندانی از مرگ نجات پیدا کرد.»

باید و نباید‌های مشاوره هنگام خودکشی

افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند، درگیر اختلالاتی مانند دو قطبی بودن، افسردگی، اسکیزوفرنی با درصدهای مختلف هستند. البته مسائلی مانند فشارهای اقتصادی، طلاق، بیکاری و حتی اعتیاد هم در مساله خودکشی دخیل است، اما اگر پیشینه این افراد را در نظر بگیریم، همه آنها به درجاتی درگیر اختلالات روانی هستند. در بین زنان و مردان، خانم‌ها بیشتر در مورد خودکشی صحبت می‌کنند، اما این معضل در میان آقایان بیشتر مشاهده می‌شود. شاید به این دلیل که خانم‌ها به مشاوره مراجعه می‌کنند، اما در مورد آقایان کمتر با این مساله مواجهیم.

خودکشی موضوعی نیست که فرد بطور ناگهانی آن را عملی کند. در واقع، فردی که اقدام به خودکشی می‌کند، از مدت‌ها پیش به آن اندیشیده و حالا تصمیم گرفته آن را انجام دهد. البته ممکن است از قبل، هشدارهایی هم به خانواده‌اش داده و بطور مثال به خاطر مشکلات اقتصادی گفته باشد که این چه زندگی است دارم یا چقدر شرمنده زن و بچه‌ام باشم، اما کسی به آن توجه نکرده است.

افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند، دو گروه هستند. یک گروه نمایشی هستند که بحث اینها جداست، اما گروه دیگر کسانی‌اند که بطور واقعی و جدی دست به این کار می‌زنند. در مواقعی که پلیس و آتش‌نشان و قاضی به محل حادثه می‌رسند تا مشاور و روانشناس متخصص بیایند، باید محتاطانه و حساب شده با چنین فردی صحبت کنند. در واقع بحران خودکشی، جایی است که یا می‌خواهیم او را نجات دهیم یا نجاتش داده‌ایم. در چنین مواقعی، این‌که از فرد بپرسیم چرا می‌خواهی خودکشی کنی و دست بردار، سوال بسیار بی‌جایی است. یا این جملات که بگوییم ما همه بدبختی و مصیبت و مشکل داریم یا من هم این مشکل را داشتم، بسیار نادرست است.

این فرد به چنین صحبت‌هایی اصلا توجه نمی‌کند، او به تنها چیزی که فکر می‌کند این است که فقط خودش را راحت کند. در چنین مواقعی ما به همدلی نیاز داریم. یعنی باید صبر کنیم فرد آسیب‌دیده- خود- شروع به صحبت کند. هرچه بر زبان بیاوریم، ممکن است هیجانی به او وارد کند که نتیجه‌اش اشتباه باشد. ابتدا باید اجازه دهیم او آرام آرام شروع به صحبت کند. بطور مثال بگوید این چه زندگی است! یا می‌توانیم به او بگوییم؛ می‌توانی با من حرف بزنی؟ درمان شرایط خاصی دارد، اما ابتدا باید همدلی ایجاد شود. اگر فرد شروع به حرف زدن کرد، باید جمله‌های او را به شکل درستی هدایت کنیم نه اینکه بکشانیم به جایی که یاد بدبختی‌ها و مشکلات زندگی‌اش بیفتد و دوباره هیجانی شود. به طور کلی، در چنین بحران‌هایی، قدم مهم، تشخیص مشکل فرد است که انجام آن، کار یک متخصص روانشناس است که می‌تواند او را آرام کند.

روانشناس پس از صحبت کردن با او می‌تواند بفهمد که مشکل او از کجا شروع شده و چرا به این نقطه رسیده است. پلیس و آتش‌نشان و قاضی در این مورد باید اطلاعاتی داشته باشند، اگر هم نداشته باشند تا زمانی‌که روانشناس از راه برسد، باید با آرامش تمام، امکانات لازم نجات را فراهم کنند تا اگر اقدام به خودکشی کرد، آن امکانات اجازه ندهد جان و زندگی‌اش به خطر بیفتد.

لیلا حسین زاده - ضمیمه تپش روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: لیلا حسین زاده خودکشی افسردگی اقدام به خودکشی پسر جوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۱۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدرس حوزه: اکثر خودکشی‌های اخیر مولود فقر است

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، برای کسی‌که خودکشی می‌کند نباید مراسم یادبود گرفت؟ در یکی دو روز گذشته یک اظهارنظر درباره افرادی که دست به خودکشی می‌زنند پر بازدید شده است، «برگزاری مراسم یادبود برای فردی که خودکشی کرده اشتباه است و نباید تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود.» این جمله را رئیس شبکه بهداشت شهرستان بویراحمد گفته است، بهنام نیازی در بخشی دیگری از گفت‌وگوی خود با ایلنا بیان کرده: «چندی پیش کودکی ۱۱ ساله اقدام به خودکشی کرده بود، فرزند طلاق بود، پدرش از کار افتاده بود و دچار فقر خانوادگی بودند. آموزش و پرورش و مدرسه برای این دختر مراسم یادبود برگزار کردند، که به اعتقاد من این کار، باعث می‌شود الگوبرداری منفی برای دانش‌آموزان اتفاق افتد.»
 
در همین جمله بالا که توسط رئیس شبکه بهداشت شهرستان بویر احمد گفته شده چندین آسیب اجتماعی وجود دارد، آسیب‌هایی مانند طلاق، فقر، بیکاری، شاید اگر قرار باشد جلوی الگوبرداری منفی از خودکشی گرفته شود سیاست‌گذاری‌ها برای رفع این قبیل از آسیب‌های اجتماعی خیلی بنیادی‌تر از نگرفتن مراسم یادبود باشد.
 
در همین‌باره فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به خبرآنلاین می‌گوید: «اکثر خودکشی‌های اخیر در ایران مولود فقر، نداری و جیب خالی است، اینکه می‌گویند فقر از کفر بدتر است دقیقا به همین مسائل برمی‌گردد، در جامعه ای که تورم آن بالای ۴۰ درصد و درآمد اهالی آن کم است، حتی برخی از آن‌ها بیکار هم هستند، طبیعی است که وضعیت روحی برخی افراد به جایی برسد که دست به خودکشی بزنند بنابراین مراسم گرفتن و دفن کردن آن افراد نوعی احترام به خانواده او است.»
 
او ادامه می‌دهد: «برگزاری مراسم برای این افراد نوعی احترام و تکریم به خانواده است، این‌طور مواقع باید پرسید خانواده آن فرد چه گناهی کرده‌ است، حتی چون خانواده این افراد بیشتر داغدار هستند باید مراسم را به نحو احسنت انجام داد.»
 
افراد خودکشی کرده جدا از سایرین دفن شوند

رئیس شبکه بهداشت شهرستان بویراحمد در ادامه اظهار نظر بحث‌برانگیز خود گفته که: «قبلاً در استان کهگیلویه و بویراحمد اگر کسی خودکشی می‌کرد، حتی افراد در مراسم تشییع او حضور پیدا نمی‌کردند و در نقطه‌ای دور از قبرستان او را مدفون می‌کردند تا نشان دهند که این عمل زشت و تابو است، متاسفانه اکنون فضای فرهنگی تغییر کرده و می‌بینیم که مثل گذشته نیست.»
 
اما فاضل میبدی در پاسخ به این پرسش که آیا توصیه‌ای برای دفن کردن افراد خودکشی کرده خارج از قبرستان سایرین وجود دارد به خبرآنلاین می‌گوید: «از نظر شرعی هیچ توصیه‌ای نداریم که این افراد به دور از قبرستان سایرین دفن شوند. کسی که می‌گوید برای این افراد مراسم برگزار نکنیم نظرش خلاف منطق، عاطفه و وجدان است، دستور کلی شرع این است باید به خانواده متوفی احترام گذاشت تا برای او تسلای خاطر باشد.»
 
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم بیان می‌کند: «کسی که خودکشی کرده حتما علتی داشته است، نمی‌شود گفت که او صد درصد مقصر است، کسی که دست به خودکشی می زند عوامل زیادی دارد لذا باید آن عوامل را بررسی کرد، هیچ کس در شرایط عادی دست به چنین کاری نمی‌زند، حتما تحت شرایط سخت و فشارهای روحی قرار می‌گیرند که این کار را انجام می‌دهند. من بر این باورم که باید به خانواده افرادی که خودکشی کرده‌اند بیشتر تسلیت گفت و مراسم آنها را مهم‌تر انجام داد تا بتوانند از آن وضعیت روحی سخت به سلامت عبور کنند.»

روند صعودی خودکشی در ایران

اظهار نظر درباره نگرفتن مراسم ترحیم برای افرادی که خودکشی کرده‌اند درحالی گفته می‌شود که برخی کارشناس‌ها معتقدند روند خودکشی در ایران صعودی است. قبل‌تر مصطفی معین، استاد بازنشسته دانشگاه تهران و وزیر علوم در دولت اصلاحات به خبرآنلاین گفته بود: «اختلالات روانی در ایران از متوسط جهانی وضعیت بدتری دارد، درباره خودکشی ایران از میانگین جهانی پایین‌تر است با این تبصره که متاسفانه فرآیند خودکشی رو به رشد است.»

دیگر خبرها

  • امدادرسانی هلال احمر به ۱۳۰۰ نفر در۴۸ ساعت گذشته در۱۱ استان
  • ۱۱ استان کشور متأثر از سیل و آبگرفتگی / امدادرسانی نیرو‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر به بیش از ۱۳۰۰ نفر
  • پشت پرده افزایش خودکشی رزیدنت‌ها در ایران
  • ماجرای خودکشی در اداره ورزش و جوانان ابهر چه بود؟
  • ماجرای خودکشی در اداره ورزش و جوانان ابهر چیست؟
  • اجرای برنامه پیشگیری از خودکشی در گچساران/ غربالگری سلامت روان
  • پرونده مرگ خانم بازیگر بسته شد
  • مدرس حوزه: اکثر خودکشی‌های اخیر مولود فقر است
  • «اکثر خودکشی‌های اخیر در ایران مولود فقر و جیب خالی است»
  • پرونده مرگ خانم بازیگر بار دیگر بسته شد