Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@02:00:32 GMT

از جانشان گذشتند تا جانی را نجات دهند

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۸۲۴۷۵

از جانشان گذشتند تا جانی را نجات دهند

فردا روز پرستار نامیده شده است. روزی که مصادف است با تولد حضرت زینب (س). روز سپیدپوشان فداکاری که 22 ماه در شرایطی که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در سراسر کشور با ازدحام بیماران مواجه بودند ایثارگرانه و با دستان خالی به جنگ نابرابر با این ویروس منحوس شتافتند و نگذاشتند لحظه‌ای بیماران احساس ناامیدی و تنهایی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ایران/ در دورانی که پاندمی ویروس کرونا در همه کشور فراگیر شد، این مدافعان سلامت بودند که در میدان مبارزه با کرونا جانفشانی‌ها کردند تا جایی که در سال نخست کمتر روزی بود که خبر ابتلا و فوت شماری از  کادر درمان در کشور به گوش نرسد. با همه این اوصاف آنها دست از خدمت برنداشتند و با همه کمبود‌ها روز‌های طاقت‌فرسایی را در مراکز درمانی پشت‌سر گذاشتند. خیلی از پرستاران در روز‌های سیاه کرونایی شبانه‌روز بر بالین بیماران حاضر شدند و اجازه ندادند ترس بیماری، درد بیماران را تشدید کند.

شبانه روز در خدمت بیماران

برخی از آنها حتی تا یک‌ماه هم رنگ و روی خانه و خانواده را ندیدند و روز و شب را بر سر بالین بیماران گذراندند. این اتفاق درحالی رخ داد که برخی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با کمبود تجهیزات و تخت‌های بستری مواجه بودند حتی تعدادی به ناچار بخش‌های ویژه را هم به کرونا اختصاص داده بودند، در این میان پرستاران با تقسیم کار، روزهای طاقت فرسا و با شیفت‌های طولانی در کنار بیماران و خانواده آنها بودند.

در روزهایی که حتی خانواده‌های نزدیک هم از نزدیک شدن به محوطه بیمارستان واهمه داشتند این پرستاران بودند که ایثارگرانه جان خود را در دست گرفتند و به مقابله با این ویروس هزار چهره رفتند. 

در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هم تصاویر پرستارانی که ساعت‌های طولانی ماسک بر صورت داشتند و حتی چهره برخی از آنها نیز به‌شدت آسیب دیده و زخمی شده بود بر بالین بیمارانی که کارشان به دستگاه ونتیلاتور کشیده شده بود، می‌ایستادند و اشک می‌ریختند. در کنار این تصاویر تلخ اما یادمان نمی‌رود آن روزهایی که صدا و چهره امیدوار‌کننده‌شان در بیمارستان‌ها دست به دست می‌شد. پرستارانی که تلاش می‌کردند تا روزهای  سخت و مملو از ناامیدی بیماران را به امید و روز‌های خوش پیوند بزنند.

150 شهید پرستار

حالا در روز پرستار باید یادی کنیم از آن 150 پرستاری که در این دو سال جانشان را در راه سلامتی بیماران از دست دادند و لقب شهید مدافع سلامت گرفتند. خیلی‌های‌مان هنوز تصویر تلاش و فداکاری نرجس خان‌علی‌زاده در بیمارستان لاهیجان در راه خدمت به هموطنان را یادمان نرفته است. یا تصاویر آن نوعروسی که کرونا فرصت زندگی را از او و همسرش گرفت. و یا حتی آن مادری که حتی فرصت پیدا نکرد صدای کودکش را بشنود و طعم مادر بودن را بچشد و یا آن پرستار مردی که به‌رغم آنکه خود دچار کرونا شده بود و نیاز به مراقبت داشت اما پس از مدت کوتاهی به محل کارش بازگشت و تا آخرین روزهای حیاتش اجازه نداد برای لحظه‌ای بیمارانش تنها شوند.

پرستاران گروه‌های جهادی عرصه سلامت

البته این زحمات و فداکاری‌ها دور از چشم مردم و مسئولان نماند. نه تنها در این روز که در تمام این دو سال مردم قدرشناس زحمات پرستاران بودند.

مقام معظم رهبری بارها در بیانات‌شان ضمن قدردانی از زحمات پرستاران، آنها را جزو عزیزترین گروه‌های جهادگر معرفی کرده‌اند. اظهارات صمیمانه که روح و امید به جان پرستاران بخشید و باعث شد تا سختی و دشواری‌های مراقبت از بیماران در روزهای سخت کرونایی، این مدافعان سلامت را در خدمت به مردم مقاوم‌تر و امیدوارتر کند. در این میان مسئولان نیز تلاش کردند تا مجاهدت‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی پرستاران را ارج نهند. هرچند زحمات پرستاران را نمی‌توان قیمت‌گذاری کرد، اما حضور مداوم و مستمر آنها در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بویژه در شهرستان‌هایی که با کمبود امکانات مواجه بودند، قوت قلبی برای مردم شد و شهروندان نیز به پاس این زحمات و تلاش‌های چشمگیر آنها پیام قدردانی و سپاس خود را به آنها و خانواده‌هایشان هدیه کردند.

با تمام مشکلاتی که برای پرستاران در دوران سخت و دشوار کرونا ایجاد شد، اما ثبات و آرامش امروز جامعه در کنار واکسیناسیون عمومی که در چند ماه اخیر شدت گرفت و حالا به دوز سوم هم رسیده است، مرهون زحمات و تلاش‌های سپید پوشانی است که درعرصه سلامت، کارنامه موفق و درخشانی را از خود به ثبت رساندند.

برش سلامت جامعه ما مدیون جانبازی جامعه پرستاری است

«پرستاران در شبانه‌روز در قلب یک بیماری مرموز و همه‌گیر قرار دارند که اقدام این عزیزان تجلی عاطفه، احساس و محبت است و ریشه در اخلاق اسلامی دارد.»

به‌گزارش خبرگزاری صدا‌و‌سیما، سردار سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده سپاه، با بیان این مطلب در مراسم بزرگداشت روز پرستار که دیروز در دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) برگزار شد، ضمن تبریک سالروز میلاد حضرت زینب(س) به پرستاران اظهار داشت: حضرت زینب(س) پیام‌آور عاشورا و اسوه وفاداری، مهربانی و فداکاری هستند.

وی افزود: شخصیت حضرت زینب(س) همانند مادرش فاطمه زهرا(س) سیمای زنانه قرآن کریم است؛ یعنی همه فضیلت‌هایی که در قرآن برای کامل‌ترین انسان نگاشته شده است در وجود حضرت زینب(س) تجلی یافته است؛ همچنین آنچه که درباره صبر، حلم و شرح صدر نبی مکرم اسلام(ص) بیان شده، در وجود این بانوی والامقام نیز ظهور و بروز یافته است.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: نام‌گذاری این روز زیبا و جاودان به‌عنوان «روز پرستار» یک مثال و تقارب افتخارانگیز برای جامعه پرستاری محسوب می‌شود؛ از این رو، این روز برای جامعه پرستاری ما ارزشمند است.

سرلشکر سلامی اضافه کرد: پرستاران در شبانه‌روز در قلب یک بیماری مرموز و همه‌گیر قرار دارند و با به‌خطر انداختن جان خود برای نجات دیگری گام برمی‌دارند که اقدام این عزیزان تجلی عاطفه، احساس و محبت است و ریشه در اخلاق اسلامی دارد.

این مقام عالی‌رتبه نظامی اظهار داشت: اینکه یک انسان نور امید را در چشمان کم‌فروغ بیمار به حیات تبدیل کند، یعنی همه جامعه بشری را نجات داده است و این نهایت انسانیت و فداکاری است. وی گفت: پرستاری یک ارزش نهفته است که به ندرت دیده می‌شود؛ اما در دو سال گذشته شخصیت و هویت پرستاری، بزرگی و شکوه خاصی یافته است؛ اینکه سلامت جامعه ما مدیون جانبازی جامعه پرستاری کشور است و بیانگر این برهان قاطع است که این عزیزان با فداکاری در حوزه مقابله با کرونا کار کرده‌اند.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: گاهی اوقات زبان انسان اغراق می‌کند و یک زیبایی را بیش از حد واقعی توصیف می‌کند، اما من می‌گویم که بواقع نمی‌توانم آن ستایشی را که شایسته جامعه پرستاری است بر زبان جاری کنم.

سردار سلامی با بیان اینکه تمام حرکات یک پرستار برای یک بیمار قوت قلب است، افزود: شخصیت پرستار و عاطفه و مهر او از دارو مهم‌تر و اثربخش‌تر است.وی با تأکید بر اینکه درمان فقط ویزیت بیولوژیک نیست، عنوان کرد: بیشترین عامل شفابخشی، اتصال بیمار به دستان و روح الهام‌بخش پرستار و پزشک است.

فرمانده کل سپاه صبر و ایستادگی پرستاران را اعجازآمیز دانست و اظهار داشت: امیدواریم با تلاش برای حل مشکلات شما عزیزان گوشه‌ای از خدمات شما را جبران کنیم؛ اگرچه که می‌دانیم شما بدون چشمداشت خدمت می‌کنید.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جامعه پرستاری بیمارستان ها مراکز درمانی حضرت زینب س روز پرستار شبانه روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۲۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته «ماندگاری پرستاران» در مرحله تدوین نهایی

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست شورای هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، با شنیدن صحبت‌های مدیران پرستاری، بر تعهد دولت و وزارت بهداشت به حل مشکلات این قشر تأکید کرد و خواستار همدلی و همکاری برای عبور از چالش‌های موجود شد.

وی افزود: به منظور رفع چالش‌های پیش روی پرستاران، "بسته ماندگاری پرستاران" که شامل درخواست‌های رفاهی، معیشتی و تحصیلی این قشر فداکار است، نهایی شده و به زودی اجرایی خواهد شد.

عبادی ضمن اذعان به وجود مشکلاتی در نظام سلامت، به دلیل مختلف از جمله تحریم‌های ظالمانه، از تلاش‌های دولت برای رفع این موانع و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی خبر داد و با اشاره به هزینه‌های صرف شده برای آموزش نیروی انسانی، تأکید کرد که ثمره این هزینه‌ها باید رفاه، امنیت و سلامت جامعه باشد.

 معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه تعرفه گذاری خدمات پرستاری در ابتدای مسیر خود قرار دارد، از پویایی و قابلیت ارتقای این قانون خبر داد و به احصاء و رفع مشکلات اجرایی این قانون طی دو سال گذشته اشاره کرد و از آمادگی برای اصلاح و بهبود مستمر آن سخن گفت.

وی با تأکید بر لزوم پیگیری مطالبات از طریق مجاری قانونی و مدنی، از پرستاران خواست تا با ارائه نقد‌های علمی و سازنده، به ارتقای فرآیند‌ها و رفع چالش‌ها کمک کنند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در این نشست، مدیران پرستاری مراکز درمانی استان سمنان، مسائل و مشکلات خود را در حوزه‌های مختلف از جمله اضافه کار، مالیات، رفاهیات، کمبود نیرو، استخدام، تبدیل وضعیت، فوق العاده خاص و ترمیم حقوق مطرح کردند و خواستار رسیدگی به این موارد شدند.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور / سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام های جدید
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور/ سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام‌های جدید
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور
  • داستان تکراری کمبود پرستار؛ استخدام مشکل را حل می‌کند؟
  • گلایه رئیس سازمان نظام پرستاری از سهم اندک نیروی انسانی در آزمون استخدامی / ۱۰۰ هزار پرستار کم داریم
  • بسته «ماندگاری پرستاران» در مرحله تدوین نهایی
  • تدوین بسته ماندگاری پرستاران برای رفع مشکلات معیشتی
  • بسته ماندگاری پرستاران در حال تدوین نهایی
  • پرستاران سر دو راهی؛ خانه نشینی یا تغییر شغل؟
  • پرستاران سر دو راهی خانه نشینی و تغییر شغل