Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-29@05:02:00 GMT

مخالفین اردوغان در نظر سنجی‌ها سبقت گرفتند

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۸۷۳۴۴

مخالفین اردوغان در نظر سنجی‌ها سبقت گرفتند

برای نخستین بار، حزب جمهوری خلق از آکپارتی پیشی گرفته و ادامه این روند، تابلوی موازنات رقابت احزاب ترکیه را تغییر خواهد داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان به عنوان حزب حاکم ترکیه، پس از مدتی طولانی، سرانجام از رقبای خود، عقب افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حزب عدالت و توسعه یا آکپارتی، در شرایط طلایی، بین 51 تا 55 درصد از آرای مردم ترکیه را در اختیارداشت. اما این میزان، بعدها به 45 درصد و حتی 40 درصد رسید و حالا خبر آمده که آرای آن حتی به زیر 30 رسیده است.

حزب جمهوری خلق به عنوان مهم ترین حزب مخالف آکپارتی، در سال 1923 میلادی به دست مصطفی کمال موسس جمهوری ترکیه تاسیس شده و قدیمی ترین حزب این کشور است. این حزب در چهارچوب نظام تک حزبی تا سال 1950 میلادی، به صورت یک قبضه قدرت را در اختیار داشت اما بعدها قدرت را به عدنان مندرس حزب عدالت واگذار کرد و پس از آن، چندین بار به قدرت رسید اما هرگز نتوانست به دوران قدرتمند دهه های نخست حیات سیاسی اش بازگردد.

حزب مزبور، با اندیشه های کمالیستی – لائیستی و سوسیال دموکرات، حالا و در آستانه یکصد سالگی، از آکپارتی پیشی گرفته و ادامه این روند، تابلوی موازنات رقابت احزاب ترکیه را تغییر خواهد داد.

حزبی که دیگر، اول نیست

نگاهی به نتایج نظرسنجی های میدانی اخیر می تواند به روشنی توضیح دهد که چرا اردوغان به خواست مخالفین خود اعتنا نکرده و از برگزاری انتخابات پیش از موعد، طفره می رود. واقعیت این است که انتخابات در این فضا، اردوغان و شریک او دولت باغچلی (رهبر حزب راست افراطی حرکت ملی) را از سریر قدرت، کنار می زند.

شرکت نظرسنجی موسوم به Yöneylem در تازه ترین گزارش خود، تابلوی سیاسی ترکیه را به این شکل توصیف کرده است:

1.حزب جمهوری خلق، دارای بیشترین آرای مردم است و در مقام اول قرار دارد.

2.حزب عدالت و توسعه در مقام دوم قرار گرفته است.

دریا کومورجو مدیر شرکت مزبور در مصاحبه با شبکه تلویزیونی مستقل خلق تی.وی گفته است: ما در 27 استان آماری ترکیه از مردم پرسیدیم اگر فردا انتخابات برگزار شود، به کدام حزب رای خواهید داد؟ پاسخ آنها به این شکل بود:

1.حزب جمهوری خلق 25.6 درصد.

2.حزب عدالت و توسعه 24.3 درصد.

3.حزب خوب 10.6 درصد.

4.حزب دموکراتیک خلق ها (اقماری پ.ک.ک) 7.8 درصد.

5.حزب حرکت ملی (شریک اردوغان در ائتلاف جمهور) 5.2 درصد.

این نظرسنجی بین 30 نوامبر تا 5 دسامبر با جامعه هدف  2002 نفر و با میزان اطمینان 95 درصد انجام شده است.

البته دو روز پیش نیز در نظرسنجی انجام شده توسط اوراسیا ریسرچ، حزب جمهوری خلق به عنوان حزب اول شناخته شد.

با اردوغان، آری یا نه؟

مدتی پیش، اعلام شد که رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه در انتخابات آتی نامزد نخواهد شد تا بدون چشیدن طعم شکست، از سیاست جدا شود.

گفته می شد که او قصد دارد مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه یا خلوصی آکار وزیر دفاع را به میدان بفرستد. اما عمر چلیک سخنگوی آکپارتی، آب پاکی را بر دست همگان ریخته و اعلام کرد که معرفی نامزدی غیر از اردوغان، حتی به مخیله سران حزب خطور نکرده و نامزد نهایی آنان، کسی جز اردوغان نخواهد بود. اما نظرسنجی اخیر نشان می دهد که شمار شهروندانی که نمی خواهند اردوغان را به عنوان رئیس جمهور ببینند، بالاتر رفته است.

در نظرسنجی اخیر، 59.6 درصد از مردم گفته اند: در انتخابات آتی ریاست جمهوری، هرگز به رجب طیب اردوغان رای نمی دهم.

آرای ائتلاف مخالفین یعنی ائتلاف ملت (کلیچدار اوغلو و آکشنر) به 40.2 درصد رسیده است.

آرای ائتلاف جمهور (اردوغان و باغچلی) در سطح 32.5 درصد است.

دنده عقب برگردیم تا پارلمان

تازه ­ترین نظرسنجی میدانی موسسه تحقیقاتی اُ.آر.سی، نشان می ­دهد که درصد بالایی از مردم ترکیه، به شدت با تداوم حیات نظام سیاسی ریاستی مخالف هستند و خواهان آن هستند که ترکیه یک بار دیگر به نظام پارلمانی بازگردد.

قبلاً نظام ریاستی با رای 51.5 نیم درصد از مردم بر سر کار آمده بود، اما حالا نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که:

58 درصد از مردم، معتقدند که بهتر است نظام فعلی منحل و ترکیه یک بار دیگر پارلمانی شود.

35 درصد می گویند نظام ریاستی ادامه پیدا کند.

7 درصد هم می­ گویند نظری نداریم.

مخالفین اردوغان وعده داده اند که پس از پیروزی در انتخابات آتی، با برگزاری یک رفراندوم، نظام ریاستی را منحل می­ کنند.

آرای قهر کرده ها

دو سوال در جامعه ترکیه، معمولاً بی جواب نمی ماند:

1.طرفدار کدام تیم فوتبال هستی؟

2.هوادار کدام حزب هستی؟

به عبارتی روشن، مردم ترکیه خنثی و بی طرف نیستند و بارها با ثبت مشارکت 88 درصدی در انتخابات، نشان داده اند که گرایش حزبی و سیاسی برایشان مهم است. اما حالا برای نخستین بار در سه دهه اخیر، شمار تصمیم نگرفته ها، مرددها و قهرکردگان با صندوق انتخاباتی به 20 درصد رسیده است.

نتایج نظرسنجی های میدانی نشان می دهد که رای دهندگان از مشکلات اقتصادی مهمی همچون تورم، بیکاری و شوک های مداوم دلاری در عذاب هستند. اما علاوه بر این، مسائل دیگری همچون بی اعتمادی به  حزب حاکم، افزایش میزان فساد مالی در میان مسئولین، فاصله گرفتن سران حزب و دولت از مردم، شکاف طبقاتی و ابهام در مورد آینده شغلی جوانان و مهاجرت فارغ التحصیلان دانشگاهی، به گلایه ها و انتقادات، افزوده شده است.

شواهد نشان می دهد که حزب عدالت و توسعه که در 20 سال اخیر به صورت بلامنازع میدان دار تحولات سیاسی ترکیه بوده، حالا رفته رفته قدم در مسیر افول نهاده و ناکارآمدی اقتصادی در کنار دیگر نواقص و مشکلات این حزب، باعث شده تا بخش قابل توجهی از اعتماد محافظه کاران به اردوغان و تیم او از بین برود.

در چنین شرایطی است که پس از مدتی طولانی، یک بار دیگر زمینه و شرایط آن فراهم شده که کمالیست ها، لاییک ها و ملی گرایان در یک ائتلاف گسترده قدرت را در دست گرفته و فضای سیاسی ترکیه را تغییر دهند.

نومیدی مخالفین از جراحی اقتصاد ترکیه

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه حزب عدالت و توسعه حزب جمهوری خلق نشان می دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۷۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تل‌آویو حامیان آمریکایی‌ را هم از دست داد

بر اساس نظرسنجی جدید، اکثریت آمریکایی‌ها با اقدامات جنگی رژیم صهیونیستی ر غزه مخالف هستند.

به گزارش ایسنا، نظرسنجی جدید در آمریکا نشان داد نظر اکثریت مردم این کشور در قبال اقدامات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه تغییر کرده و آن‌ها مخالف این اقدامات هستند.

در نظرسنجی موسسه گالوپ که روز چهارشنبه منتشر شد، ۵۵ درصد از مردم آمریکا مخالف «پاسخ نظامی اسرائیل» در غزه هستند. این در حالی است که این عدد به نسبت نظرسنجی ماه نوامبر و یک ماه پس از آغاز جنگ ۱۰ درصد رشد کرده است.

با این حال حدود یک‌سوم مردم آمریکا یعنی ۳۶ درصد از اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه حمایت می‌کنند.

در میان جمهوری‌خواهان نیز حمایت از اقدامات رژیم صهیونیستی به نسبت نظرسنجی نوامبر با کاهش مواجه شده و از ۷۱ درصد به ۶۱ درصد رسیده است.

این ریزش در میان دموکرات‌ها بیشتر است. تنها ۱۸ درصد از دموکرات‌ها اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه را تایید می‌کند. این آمار در ماه نوامبر ۳۶ درصد بود.

وبگاه آکسیوس نوشته در میانه تهدیدات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای حمله به منطقه پرجمعیت رفح در جنوب غزه، این جدیدترین نشانه از تغییر نظر عمومی در قبال جنگ اسرائیل-حماس است.

حملات رژیم صهیونیستی در حدود  ۶ ماه گذشته به غزه، جان بیش از ۳۲ هزار را گرفته که بیش از ۷۰ درصد آن‌ها کودکان و زنان هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تلاش دوباره مخالفان ترکیه برای شکست اردوغان
  • ترکیه، رقابت انتخاباتی دشوار در استانبول و آنکارا
  • اردوغان: به فرزند بی قانون غرب باید فشار بیاوریم | قطعنامه اجرایی خواهد شد
  • ۵۵ درصد آمریکایی‌ها مخالف جنگ رژیم اسرائیل هستند
  • اردوغان: باید به فرزند بی‌قانون غرب فشار بیشتری وارد کنیم
  • تل‌آویو حامیان آمریکایی‌ را هم از دست داد
  • انتخابات شهرداری استانبول / رقابت میان نامزدهای حزب حاکم و مخالف / رای تعیین کننده کردها
  • انتخابات شهرداری استانبول / رای کردها، تعیین کننده رقابت اصلی
  • نظرسنجی ها: رقابت ترامپ و بایدن تنگاتنگ است
  • ترکیه باید گام های عملی برای دفاع از مردم غزه بردارد