Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: دور هفتم مذاکرات وین امروز پنجشنبه بعد از وقفه ای که کمتر از یک هفته طول کشید؛ دوباره از سر گرفته شد. پیش از توقف گفتگوها که از دوشنبه تا جمعه هفته گذشته ادامه داشت؛ ایران که خواستار حصول راه حلی جدی در راستای اجرای توافق هسته ای ۲۰۱۵ است؛ پیش نویس دو سند را به ۱+۴ ارائه داد که یکی مربوط به رفع تحریم ها و دیگری مربوط به اقدامات هسته ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مکث تروئیکای اروپایی طرف برجام هم که با وعده احیای رابطه فراآتلانتیکی در دوره پساترامپ، ریشه ایجاد بن بست فعلی یعنی «خروج یک جانبه واشنگتن از توافق» و «محروم ماندن ایران از منافع وعده داده شده» را فراموش کرده است؛ از لحظه تحویل این دو سند آغاز شد.

با اینکه ایران از همان ابتدا مشخص کرد که این پیش نویس ها محل مذاکره و رایزنی های بیشتر است؛ طرف غربی که حتی پیش از آغاز مذاکرات تصمیم خود را گرفته و برای کسب منافع حداکثری، به دنبال مقصر نمایی ایران بود؛ در اقدامی هماهنگ به وارونه نمایی حقیقت روی آورد که روند تدریجی آن به این شرح است:

*در مرحله نخست و قبل از پایان کمیسیون مشترک برجام در جمعه گذشته، واسطه های رسانه ای آنها مدعی شدند که مذاکره شکست خورده چرا که اسناد ارائه شده از سوی ایران زیاده خواهانه است.

تروئیکای اروپایی یک هفته فرصت داشت تا به پیشنهاد ایران فکر کند؛ حال آنکه ترجیح داد در این وقفه، سناریوی جدیدی طراحی کند*بلافاصله، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه که در آن هنگام مشغول انجام تور خاورمیانه ای خود بود و در امارات به سر می برد، با ادعای به نتیجه نرسیدن گفتگوهای وین مدعی شد که این مذاکرات بدون در نظر گرفتن منافع کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی امکان ندارد به موفقیت برسد.

*در همان روز جمعه و پس از پایان نشست کمیسیون مشترک، «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که طرفین برای مشورت گرفتن، به پایتخت های خود باز می گردند و ادامه گفتگوها از هفته آتی از سرگرفته می شود.

*از آنجا که ایجاد وقفه به درخواست اروپایی ها انجام شده بود؛ عدم تعیین تاریخ دقیق برای بازگشت به مذاکرات وین، سوال برانگیز شد.

* تا چند روز، فضاسازی رسانه های طرف مقابل، بر مبنای تقاضاهای به ادعای غربی ها زیاده خواهانه ایران و تعجب اروپایی ها بود و سکوت کش دار آنها هم به التهاب وضعیت موجود می افزود.

* بعد، ناگهان در سطح رسانه ها، زمزمه هایی مطرح شد مبنی بر اینکه ایران از توافق های حاصل شده در ۶ دور گذشته مذاکرات وین فاصله گرفته است.

*اما طرفین غربی در پایتخت هایشان همچنان ساکت بودند تا اینکه، بالاخره در بعد از ظهر روز دوشنبه ۱۵ آذر، وزارت خارجه آلمان، به عنوان یکی از سه کشور اروپایی طرف برجام، موضع رسمی خود را اعلام کرد و مدعی شد: از ایران انتظار داریم با پیشنهادات واقع بینانه به مذاکرات بازگردد. ما هنوز هم خواستار ادامه مسیر دیپلماتیک هستیم؛ اما زمان برای آن در حال اتمام است.

*فردای آن روز، یعنی ۱۶ آذر، نوبت فرانسه بود که همان موضع را با جمله بندی جدیدی اعلام کند: داده‌ها درباره این مذاکرات خیلی دلگرم‌کننده نیستند. احساس ما این است که ایرانی‌ها در پی کش دادن قضایا هستند. پیشنهادهای ایران در مذاکرات وین نه مبنای معقولی دارند نه تأمین‌کننده منافع تمام شرکت‌کنندگان در مذاکرات هستند. زمان به سرعت در حال سپری شدن است.

* در اینجا، شاهد مکث انگلیس به عنوان سومین طرف اروپایی میز مذاکرات و واگذاری تریبون به آمریکا به عنوان مهمان تحمیلی این دور از گفتگوها بودیم که ظاهراً هنوز باور ندارد که با ابتکار عمل ترامپ و لجاجت بایدن، گروه ۱+۵ به تاریخ پیوسته و شرط احیای آن از نظر ایران، برچیدن همه تحریم ها است. با فراموش کردن این اصل، اول از همه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در دیدار مجازی روز سه شنبه خود با «ولادیمیر پوتین» همتای روس، مدعی شد که «طرف ایرانی برای پیمودن مسیری که به ادامه سازنده مذاکرات وین و در نهایت حصول راه حل ختم شود»؛ آمادگی ندارد. بعد از طرح این ادعا، نوبت «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود که مسیر وارونه نمایی حقیقت را دنبال کند. او هم به نوبه خود پشت تریبون رفت و مدعی شد: هرچه ایران در میز مذاکره عدم جدیت بیشتری از خود نشان دهد، به همان اندازه اتحاد بیشتری هم میان ۱+۵ حاصل می شود. بنابراین، توپ در زمین ایران است تا نشان دهد که آیا می خواهد جدی باشد یا خیر.

* بعد از این ادعاها بود که «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به آن مکث طولانی درباره تائید تاریخ ازسرگیری دور هفتم مذاکرات وین خاتمه داد و در روز چهارشنبه طی توئیتی اعلام کرد: فردا به وین بازمی گردیم.

* تازه آن موقع بود که نوبت اظهارنظر انگلیس رسید که عملاً پیشکار کاخ سفید است و همه تصمیم هایش را از روی دست شریک آمریکایی، روخوانی می کند. به این ترتیب، «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس به صحنه آمد و مدعی شد: این آخرین شانس ایران برای امضای برجام است. به نفع آنها است که این کار را انجام دهند. چرا که مصمم هستیم تا در همکاری با متحدانمان از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خودداری کنیم.

فرصت دفاع برای ایران؛ کدام برجام

آمریکا و شرکای اروپایی دنبال نسخه ۲۰۲۱ برجام هستند تا به ازای واگذاری حداقل امتیازها به تهران، منافع حداکثری خود را تأمین کننداما ببخشید خانم لیز منظور شما دقیقاً کدام برجام است؟ اصلاً حالا که به طرف غربی مهلت ارائه و تنظیم سناریوی تخیلی خود از مذاکرات وین را دادیم، خوب است حرف طرف ایرانی را هم بشنویم و بعد تصمیم بگیریم که این وسط چه کسی قصد دارد زیر میز بزند؟

*نخست آنکه برخلاف آنچه آنها می گویند؛ ایران در مذاکرات جدی است چرا که تنها طرف گفتگو بود که با پیشنهادهای مشخص پای میز مذاکره آمد و اگرچه در اسرع وقت به دنبال حصول توافقی جامع است؛ وقتی با مکث ظاهری طرف غربی مواجه شد؛ از دادن فرصت به طرف غربی برای بررسی بیشتر پیشنهادهای خود ابایی نداشت.

*در مقابل، ایران انتظار دارد که طرف غربی نیز با واکنش فنی و عملی خود و با پرهیز از کلی گویی و گسترش جو اتهام و مقصر نمایی جدیت شان در مذاکره را نشان دهند و با پیشنهادهای سازنده به میز مذاکره بازگردند.

*ایران تا این لحظه، هیچ پیشنهاد سازنده و روبه جلویی را از طرف مقابل دریافت نکرده‌ و این در تعارض با اعلام حضور جدی آنها در مذاکرات است.

*برخلاف آنچه غربی ها می گویند، متن پیشنهادی ایران مبتنی و براساس پیش‌نویس ۶ دور قبل بوده و همان متن مبنا قرار گرفته و اصلاحات و پیشنهادهای مورد نظر ایران بر روی متن مشخص ارائه شده است. این پیشنهادها از آن جهت که کاملاً منطبق بر برجام ارائه شده‌اند طبیعتاً حداکثری نبوده و نیستند اما متأسفانه رویکرد طرف مقابل نسبت به تعهداتش حداقلی است.

*بدیهی است که نقطه نظرات ایران در ابعادی با نگاه و رویکرد طرف غربی تفاوت داشته باشد اما مسئله آن است که آنها با چشم بستن به روی حقیقت، به دنبال بزرگ نمایی مسائل و زیاده خواه جلوه دادن ایران هستند. از سوی دیگر، آنچه در ۶ دور قبل تهیه شده پیش نویس است و در نتیجه قابل مذاکره است.

*مبنای مذاکرات وین برجام ۲۰۱۵ است. اما طرف غربی با طرح ادعاهایی مثل دخیل شدن کشورهای منطقه در روند گفتگو یا بسط دادن موضوع به برنامه موشکی ایران، به دنبال نسخه ۲۰۲۱ برجام هستند تا به ازای واگذاری حداقل امتیازها به تهران، منافع حداکثری خود را تأمین کنند.

* با این حساب، برجام غیر قابل تغییر است و موضوع بازمذاکره مطرح نیست. پس، این طرف آمریکایی است که باید رفتار خود را متناسب با توافقی که پیشتر از سوی جامعه بین الملل تائید شده؛ سازگار کند.

*ایران تعهدات خود را انجام داده و کاهش برگشت پذیر آنها هم در پاسخ به بدعهدی طرف مقابل بوده است. آمریکا هم زمانی قادر به گفتگو با ایران در قالب گروه احیا شده ۱+۵ است که پیش از هر چیز تعهدات خود را انجام دهد که لازمه آن برچیده شدن همه تحریم ها مطابق با توافق ۲۰۱۵ است.

با همه این اوصاف، ایران امروز در حالی پشت میز مذاکرات وین نشست که می داند دست طرف غربی زیر میز است یا آنطور که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در گفتگو با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت «تردید داریم که آیا طرف غربی اصولاً آماده رفع تحریم‌ها است یا اینکه صرفاً به دنبال رفع یک طرفه نگرانی‌های خود است». در درستی اظهارات وی، همین بس که آمریکا همزمان با ژست ادعایی برای نشان دادن حسن نیت، به دنبال تشدید روند اعمال تحریم علیه ایران است و از هم اکنون؛ آنطور که وال استریت ژورنال می گوید ترکیب هیئت اعزامی برای ترغیب دیگر کشورها به قطع رابطه تجاری با ایران را مشخص کرده است.

کد خبر 5371584 مریم خرمایی

منبع: مهر

کلیدواژه: ایران مذاکرات وین تروئیکای اروپایی ایالات متحده امریکا تحریم اقتصادی ایران ایالات متحده امریکا عراق روسیه ایران ولادیمیر پوتین عربستان سعودی اوکراین مذاکرات وین رژیم صهیونیستی جو بایدن واشنگتن لبنان فلسطین محمد بن سلمان مذاکرات وین طرف مقابل طرف غربی تحریم ها پیش نویس مدعی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۷۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز رایزنی امیرعبداللهیان و هنیه

مذاکرات وزیر امور خارجه ایران و رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، بعد از استقبال رسمی «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، دور اول مذاکرات آن‌ها برگزار شد.

در این مذاکرات، «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه و «خالد قدومی» نماینده حماس در تهران نیز حضور دارند.

قرار است بعد از انجام این دیدار، هنیه و امیرعبداللهیان در یک کنفرانس خبری مشترک حضور پیدا کنند و به تشریح نتایج رایزنی‌های خود بپردازند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جزئیات مذاکرات محرمانه میان ایران و امریکا برای ایجاد آتش بس در منطقه
  • روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا
  • یک نماینده: FATF و برجام بر اساس فرهنگ غربی‌هاست
  • طرح نماینده مجلس برای FATF، برجام و سند ۲۰۳۰: آنها را بومی کنیم!
  • نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند ۲۰۳۰ را در کشور بومی کنیم!
  • جلالی، نماینده مجلس: باید FATF، برجام و سند 2030 را در کشور بومی کنیم!
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • پیشنهادی برای احیای برجام از طریق پوتین به ترامپ داده شد (فیلم)
  • آغاز رایزنی امیرعبداللهیان و هنیه
  • افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟