Web Analytics Made Easy - Statcounter

پای تک‌درخت ساحل شنی دَرَک که از تغییر اقلیم جان سالم به در برده بود، چهار لیتر گازوئیل ریختند و طبق گفته یک فعال محیط زیست تعریفی برای شکایت از عامل یا عاملان این اتفاق تلخ وجود ندارد.

به گزارش مشرق، شن‌های ماسه‌ای ساحل دریای عمان در نزدیکی روستای زرآباد نتیجه تغییر اقلیم و خشک شدن زمین‌های کشاورزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی تغییر اقلیم سوار بر شن‌های رونده به ساحل هجوم آورد اهالی ساحل را گذاشتند و رفتند. زمین‌های کشاورزی هم زیر شن دفن شد. ساحل پر از نخل بود. نخل‌ها یکی یکی ناپدید شدند و ماند همین تک‌ؤدرخت.

بیشتر بخوانید: مگه میشه یه آدم اینقدر وطن‌فروش باشه؟ +عکس

ساحل شنی دَرَک را یکی از فعالان توئیتری سیستان و بلوچستان به گردشگران معرفی کرد. پس از آن پای گردشگران به این نقطه در ساحل مکران باز شد تا تماشاگر تلاقی کویر و دریای عمان باشند. معرفی دَرَک اما به اتفاق تلخی منجر شد. کسی یا کسانی پای تک‌درخت آن گازوئیل ریختند. ویدیویی از این اتفاق تلخ در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که به واکنش تند فعالان محیط زیست منجر شد. به گفته پورمردان فرد یا افرادی ناشناس چهار لیتر گازوئیل پای نخل ریخته‌اند. نکته عجیب در فیلم پخش شده، باقی ماندن ظرف گازوئیل در کنار نخل است. گالن گازوئیل به طور کامل خالی نشده است. این سؤال پیش می‌آید که فرد یا افراد خاطی چرا وسایل را باخود نبرده‌اند و ظرف نصفه و نیمه گازوئیل را جا گذاشته‌اند؟

پورمردان می‌گوید: «این نخل نماد زیستی ساحل کویری دَرَک شده بود. با توجه به اینکه در محدوده مناطق چهارگانه محیط زیست نیست حفاظت آن در محدوده فعالیت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.» ساحل دَرَک زیستگاه لاک‌پشت‌های دریایی است. تورهای ماهیگیری یکی از علل مرگ لاک‌پشت‌های ساحل دَرَک هستند که پای محیط زیست سیستان و بلوچستان را خارج از مناطق حفاظت شده استان به زرآباد باز می‌کند. کارشناسان محیط زیست به صیادان زرآبادی آموزش می‌دهند تا زمانی که لاک پشت‌ها در تور آنها گیر می‌کنند تلف نشوند.

پورمردان در مکاتبه‌های رسمی با فرماندار و بخشدار چابهار خواستار حفاظت از تک‌درخت دَرَک می‌شود و می‌گوید: «از همیاران محیط زیست خواستیم خاک پای درخت را جابه‌جا کنند تا از مرگ درخت جلوگیری شود.» او درباره شکایت از عامل یا عوامل این اتفاق می‌گوید: «چون در مناطق حفاظت شده محیط زیست نیست، تعریفی برای شکایت از عامل یا عاملان آن نداریم.»

او از برنامه سازمان حفاظت محیط زیست برای ثبت دَرَک به‌عنوان اثر ملی طبیعی خبر می‌دهد و می‌گوید: «در انتهای سال گذشته پیشنهاد دادیم در بازنگری مناطق حفاظت شده در سال‌جاری، ساحل دَرَک به‌عنوان منطقه اثر طبیعی و ملی به مناطق چهارگانه محیط زیست اضافه شود.» به گفته او تبدیل دَرَک به منطقه اثر طبیعی و ملی دست محیط زیست را برای حفاظت از داشته این ساحل باز می‌کند.

منبع: میزان

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت محیط زیست دریای عمان ساحل د ر ک سازمان حفاظت محیط زیست وزارت میراث فرهنگی قیمت های روز در یک نگاه تغییر اقلیم محیط زیست ساحل د

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۷۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قانونی با متخلفان تخریب پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده مرکزی

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف یوسفی اظهار کرد: بر اساس بند (د) ماده ۱۰ قانون شکار و صید، و ماده ۱۱ آئین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست از بین بردن رستنی‌ها از جمله قطع درختان، خارزنی، بوته کنی و تعلیف غیرمجاز در مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات وحش، تجاوز و تخریب در این مناطق ممنوع است.

وی تاکید کرد: هر گونه اقدامی که باعث تخریب زیستگاه حیات وحش و محیط زیست شود تخلف محسوب شده و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: این استان دارای یک‌هزار و ۳۳۶ گونه گیاهی شامل یک‌هزار و ۱۹ گونه علفی، ۱۵۱ گونه بوته‌ای، ۱۲۵ گونه درختچه‌ای و ۴۱ گونه درختی است.

یوسفی افزود: همچنین گیاهان کوهستانی استان نیز شامل ارژن، داغداغان، انجیر وحشی، بنه، بادام کوهی، کیکم، تنگرس، زرشک، سماق، گون، درمنه کوهی، ریواس، کنگر، موسیر، لاله و لاله واژگون است. ‌

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: برخی افراد سودجو با چیدن و ریشه‌کنی گیاهان دارویی و کوهی موجب تضعیف و حتی از بین بردن زیست‌بوم، تخریب و هم چنین عدم رویش دوباره این گونه و کاهش تنوع گونه‌ای در سال‌های آینده می‌شوند که علاوه بر برداشت بی‌رویه گیاهان کوهی، باعث از بین رفتن آن گیاه در مناطق می‌شود.

یوسفی گفت: اکنون در فصل بهار و زایش حیات وحش قرار داریم و رفت و آمدهای بی‌رویه به مناطق کوهستانی و حفاظت شده باعث لطمه زدن به گونه‌های حیات وحش می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تاکید کرد: تنوع زیستی و پوشش گیاهی هر منطقه گنجینه‌ای گرانبها و رو به پایان است که هیچ فرصتی برای جبران خسارات وارده بر آن وجود ندارد از این رو مشارکت و همدلی مردم ضروری است و بهترین حافظان تنوع زیستی در واقع ساکنان همان مناطق هستند.

کد خبر 6084141

دیگر خبرها

  • طب ایرانی یکی از اصول ششگانه سبک زندگی را محیط می‌داند
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • شکارچی غیرمجاز در شهرستان قوچان دستگیر شد
  • اولویت‌دهی به بهبود معیشت محیط بانان و نیرو‌های یگان حفاظت
  • (عکس) زنده‌گیری یک راس بره میش وحشی در پردیس تهران
  • برخورد قانونی با متخلفان تخریب پوشش گیاهی در مناطق حفاظت شده استان مرکزی
  • زنده‌گیری یک رأس بره میش وحشی در پردیس
  • نفس راحت لاک‌پشت سبز در ساحل تیاب میناب
  • ضرورت رعایت حریم محیط زیست در فصل طبیعت‌گردی توسط تورهای گردشگری
  • برخورد قانونی با متخلفان تخریب پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده مرکزی