Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین - شیرکو سهرابی؛ همان طور که می دانیم هر ساله بانک های مرکزی کشورها با چاپ پول بیشتر سبب افزایش نقدینگی و در نتیجه تورم در اقتصاد می شوند. به گونه ای که در بلند مدت ارزش پول کاغذی رو به زوال می رود و قدرت خرید جامعه را کاهش می دهد . به عنوان مثال دلار که قوی ترین ارز جهان است در ۱۰۰ سال گذشته بیش از ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس عملا می توان اظها کرد نتیجه بحران های پولی فعلی جهان می تواند عدم مدیریت صحیح پول و سیاست های پولی نادرست باشد. بیت کوین این رمز ارز مرموز در سال ۲۰۰۸ توسط شخص یا گروه خاص به اسم ساتوشی ناکاموتو به وجود آمد تا با حذف کامل بانک های مرکزی از چاپ پول جلوگیری کند و از طرفی با ترغیب جامعه به استفاده از بیت‌کوین در بستری کاملا غیر متمرکز و بدون واسطه تلاش کند که به طور کامل ارزهای جهان از جمله دلار و یورو را از بین ببرد. این ایده هرچند با پیشرفت چشمگیری روبرو بوده ولی قرار نیست به آسانی نیز به نتیجه برسد. در ادامه مهم ترین چالش های پیش روی بیت‌کوین ارائه می شود.

۱. مخالفت حکومت ها: همان طور که گفته شد هدف اصلی بیت‌کوین حذف واسطه مثل بانک های مرکزی است. اما قرار نیست دولت ها به راحتی با این موضوع کنار بیایند و قطعا وجود بیت‌کوین منافع آنها را در معرض ریسک قرار می دهد. بنابراین تلاش کشورها برای سرکوب بیت‌کوین می تواند از مهم ترین چالش های پیش روی بیت‌کوین باشد. 

۲. عرضه محدود بیت‌کوین: شاید عرضه محدود بیت کوین هم نقطه قوت باشد هم نقطه ضعف. نقطه قوت این است که مانند پول بی رویه چاپ نمی شود و خاصیت ضد تورمی دارد. نقطه ضعف این است زمانی که عرضه بیت‌کوین تمام شود ممکن است نهنگ ها که بیشترین بیت‌کوین را در سبد خود دارند، بیت‌کوین های خود را عرضه نکنند و محدود کردن عرضه نوعی ایراد محسوب می شود چون باعث می شود ارزش بیت‌کوین به شدت بالا برود و در اوج قیمتی با عرضه های  ناگهانی نهنگ ها نوسانات شدیدی به وجود آورد که تنها پیروزهای میدان  نهنگ ها هستند و تمام جامعه خرد متضرر می شوند. این ویژگی به نوعی با خاصیت غیر متمرکز بودن بیت‌کوین در تناقض است.

۳. سرعت پایین تراکنش ها: اگر به بیت‌کوین به عنوان یک وسیله پرداخت مثل پول نگاه کنیم، می توان گفت مهم ترین ویژگی یک وسیله مبادله باید سرعت بالای آن باشد که بیت‌کوین به شدت سرعت تراکنش پایینی دارد؛ به گونه ای که در یک ثانیه فقط می تواند ۷ تراکنش را انجام دهد در حالی که شرکتی مثل ویزا می تواند ۲۰ هزار تراکنش در ثانیه را تایید کند( به همین دلیل اتریوم با ۱۵ تراکنش در ثانیه و سولانا با ۵۰ هزار تراکنش در ثانیه به وجود آمده اند).

۴. برگشت ناپذیری تراکنش ها: اغلب طرفداران بیت‌کوین از برگشت ناپذیری تراکنش‌های بیت‌کوین به عنوان مزیت یاد می‌کنند اما گروهی هم آن را عیب بزرگی می‌دانند. به محض آنکه یک تراکنش بیت‌کوین تایید و تکمیل شود، امکان بازگشت وجه وجود نخواهد داشت.

۵. احتمال پولشویی و کلاهبردای: به دلیل ناشناس بودن  تراکنش های افراد در معاملات،  بسیاری از کلاهبران می توانند از این فرصت استفاده کنند و از این رمزارز برای حملات سایبری، معاملات مواد مخدر و قاچاق سلاح در بازارهای سیاه استفاده شود. در حال حاضر بانک‌های مرکزی و قانون‌گذاران در سطح جهان، قوانین مشخص و شفافی را در حوزه بیت‌کوین و فعالیت‌های پیرامون بیت‌کوین تدوین نکرده‌اند.

پربیننده ترین قیمت ال نود صفر ۱۴۰۰ بورسی‌ها حتما بخوانند / پیش بینی دقیق شاخص کل تا پایان سال جاری / پرتفوی سهامداران خرد، امسال به سوددهی نمی رسد قیمت پراید دوباره افزایش یافت (۱۴۰۰/۹/۱۶) رییسی معجزه کرد؟ / ترفند پرداخت حقوق و دستمزد در دولت سیزدهم قیمت دلار ۱۶ آذر ماه۱۴۰۰

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بیت کوین ارز دیجیتال قیمت بیت کوین رمز ارز بانک های مرکزی بیت کوین تراکنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۷۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز خرید با موبایل و بدون کارت بانکی در ۶ بانک

ایتنا - طرح کهربا در ۶ بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات آغاز شده و با این طرح تراکنش بانکی با برنامک‌های هوشمند تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی انجام می شود.
بانک مرکزی طرح کهربا را با ۶ بانک کلید زد که بر اساس آن تراکنش بانکی با برنامک‌های هوشمند تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی امکان‌پذیر است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، بانک مرکزی در راستای تنوع بخشی به ابزارهای پرداخت و بروزرسانی ظرفیت‌های شبکه پرداخت کشور، طرح کهربا را در دستور کار دارد. بر این اساس، مشتریان شبکه بانکی امکان تعریف کارت بانکی فیزیکی خود در برنامک‌های هوشمند مبتنی بر تلفن همراه را دارند.

به گفته مصطفی قمری وفا - مدیر روابط عمومی بانک مرکزی- با طرح کهربای بانک مرکزی، امکان انجام تراکنش‌های خرید با استفاده از نسخه الکترونیکی ایمن کارت‌های بانکی و استفاده از آن‌ها به جای کارت‌های فیزیکی بانکی روی دستگاه‌های پایانه فروشگاهی مجهز شده، مطابق با آخرین فناوری و استانداردهای روز میسر گردیده است.

 

وی گفت: هم‌اکنون شش بانک کشاورزی، تجارت، ملت، ملی، آینده و صادرات تحت پوشش بوده و تعداد بانک‌های این طرح در حال افزایش است.

دیگر خبرها

  • کلاهبرداری از داوطلبان کنکور با دریافت رمزارز و سکه طلا
  • گل کوین دی بروین به رئال مادرید (منچسترسیتی 1-1 رئال مادرید)
  • بازار رمزارز‌ها / صعود اندک بیت‌کوین
  • (ویدئو) چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
  • چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
  • سرمایه‌گذاری‌های قانونی در حوزه استخراج رمز دارایی حمایت می‌شوند
  • سقف تراکنش بانکی برای سال جدید تغییر کرد
  • تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی
  • آغاز خرید با موبایل و بدون کارت بانکی در ۶ بانک
  • دو میم کوین محبوب شیبا اینو و دوج کوین؛ بررسی تفاوت های آنها