Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@21:45:57 GMT

سنگینی بیکاری بر دوش دانشجویان

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۸۸۱۱۴

سنگینی بیکاری بر دوش دانشجویان

ایسنا/خراسان شمالی هرکشوری در جهان به اهمیت وجود دانشجویان برای دوام و استحکام جامعه واقف است، کشور ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست، به طوری که آمار فارغ التحصیلان دانشگاه های ما، هم تراز با کشور های پیشرفته دنیا است؛ اما این سوال مطرح می‌شود، با توجه به این تعداد از دانشجویانی که سالانه  فارغ التحصیل می‌شوند، ارتباط صنعت با دانشگاه ها به منظور آشنایی دانشجویان با نیازهای جامعه و طرح و عملیاتی کردن ایده های خود، خوب است؟

یکی از اهداف اصلی دانشجویان برای ادامه تحصیل ورود به بازار کار مناسب است؛ حال این سوال مطرح می‌شود که آیا اکنون شرایط مناسب برای ورود دانشجویان به بازار کار، وجود دارد؟ یا چه اقداماتی برای ورود دانشجویان در تمامی رشته ها به بازارکار صورت گرفته است؟

به گزارش ایسنا، همانطور که می دانیم جهاد اقتصادی یکی از وظایف مهم این قشر است؛ آن ها باید بتوانند با راه اندازی گفتمان عمومی، نظریه پردازی و تدوین تئوری در خصوص الزامات توسعه در سالی که با نام مانع زدایی ها نام گذاری شده، موانع موجود را برطرف و از سرمایه های ملی کشور صیانت کنند؛ این امر نیازمند توجه مسئولان به نقش و جایگاه دانشجو دارد و باید بستری را برای افزایش ایفای نقش دانشجویان آماده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه با شیوع کرونا با عملکرد ضعیف برخی از دانشگاه ها به خصوص در حوزه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی مواجه شدیم و روز به روز نقش دانشجو در جامعه و بسترهای آموزشی کاهش پیداکرد که این روند دغدغه های زیادی را برای جوانان این مرز و بوم ایجاد می کند.

البته کمبود اساتید مجرب و عدم وجود آموزش های مهارتی برای ورود به بازار کار نیز از دیگر مشکلاتی است که دانشجویان با آن روبه رو هستند.

خبرنگار ایسنا در این خصوص با چند تن از دانشجویان دانشگاه های خراسان شمالی به مصاحبه پرداخته و برای پاسخ به دغدغه های آن ها نیز با احمد محقر رئیس دانشگاه بجنورد مصاحبه کرده است که در ادامه می خوانیم.

ضعف در ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت

محسن نجفی دانشجوی رشته حسابداری دانشگاه بجنورد در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه رسالت دانشگاه، تربیت نیروی هم تراز با انقلاب اسلامی است، بیان کرد: حل مشکلات نظام جمهوری اسلامی یکی از مهم ترین دغدغه های دانشجویان به شمار می رود.

 وی در خصوص نبود شور و نشاط دانشجویی در دانشگاه ها، اظهار کرد: دلایل اقتصادی و اجتماعی، جامعه را به سوی فضای درونگرا بودن پیش برده که از این مسئله دانشجویان نیز مستثنی نیستند و این امر کاهش شور و نشاط در دانشجویان دانشگاه‌ها را به دنبال داشته است.

نجفی بزرگترین کمبود در دانشگاه ها را عدم توجه به مسائل فرهنگی عنوان کرد وافزود: مسئولین دانشگاه ها صرفا به افزایش امکانات سخت افزاری پرداخته اند و جای رسیدگی به مسائل فرهنگی بسیار خالی است و کمبود آن احساس می‌شود.

این دانشجو در رابطه با بازارکار رشته خود تصریح کرد: خوشبختانه رشته حسابداری از بازار کار نسبتا خوبی برخوردار است، اما به طور کلی نبود ارتباط مناسب دانشگاه با صنعت سبب می‌شود خروجی مناسبی از تدریس در دانشگاه ها مشاهده نکنیم.

نبود بازار کار مناسب برای برخی از رشته های تحصیلی

فرزانه امین زاده دانشجوی رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی دانشگاه پیام نور در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه مهم ترین دغدغه دانشجویان، آموزش دیدن صحیح دروس دانشگاهی است، ادامه داد: یکی دیگر از دغدغه های دانشجویان این دانشگاه قرار گرفتن در یک تراز علمی هم سطح با دانشگاه های پیشرفته ایران و جهان است.

این دانشجو اوضاع بازار کار رشته خود را نامناسب عنوان و تصریح کرد: بازار کار رشته‌های مرتبط با علوم آزمایشگاهی با رشته های علوم آزمایشگاهی ترکیب شده و این موضوع دلیلی است تا از دانشجویان علوم آزمایشگاهی در بازار کار بیشتر استقبال شود؛ باید مسئولین به دنبال راهی برای جداشدن بازار کار رشته های علوم آزمایشگاهی با رشته‌های مرتبط با علوم آزمایشگاهی باشند.

 وی با بیان اینکه شور و نشاط دانشجویی در دانشگاه ها بسیار افت کرده، اظهار کرد: دانشجو نیاز به حمایت از دانشگاه خود دارد اما ما این حمایت را طی دوران تحصیل مشاهده نکرده‌ایم؛ توجه به ایده‌های دانشجویان نکته مهمی است اما متاسفانه هیچ گونه اشتیاقی از سمت دانشگاه برای حمایت از ایده‌ها وجود ندارد.

امین زاده در خصوص سوال ایسنا در رابطه با کمبودهای مشاهده شده در دانشگاه، بیان کرد: کمبود اساتید مجرب و متخصص در رشته‌های مرتبط با علوم آزمایشگاهی، نبود منابع آموزشی مناسب و نبود برنامه‌ای برای برگزاری مراسم و اردوهای علمی و فرهنگی از کمبودهای دانشگاه پیام نور است.

وی درخصوص تاثیر کرونا بر عملکرد دانشگاه‌ها اظهار کرد: پیش از کرونا با حضور در دانشگاه، به صورت خودجوش در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی فعالیت می‌کردیم اما کرونا باعث شد تا این فعالیت‌ها نیز به صفر برسد.

ضرورت برگزاری جلسات هم اندیشی بین دانشجویان و مسئولان

فاطمه سیدی دانشجوی رشته الهیات دانشگاه کوثر در گفت و گو با ایسنا، یکی از اصلی ترین دغدغه های دانشجویان را موفقیت در حوزه درسی و پس از آن یافتن شغلی مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی دانست و بر برگزاری جلسات هم اندیشی بین دانشجویان و مسئولان تاکید کرد.

وی با اشاره به ویروس منحوس کرونا و تاثیر آن در فعالیت دانشگاه ها اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا فعالیت دانشگاه به شدت کاهش یافت و فقط در حوزه آموزشی عملکرد خوبی را از خود به نمایش می گذارد.

سیدی با اشاره به اینکه شاهد روند رو به افول ویروس کرونا هستیم، تصریح کرد: امیدواریم با حضوری شدن دانشگاه ها، دوباره شور و نشاط دانشجویی رونق یابد و فعالیت های مفیدی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی انجام پذیرد.

وی یکی از راه های پیشرفت در حوزه دانشجویی را برگزاری جلسات هم اندیشی دانشجویان با مسئولان دانست و بیان کرد: این جلسات می‌تواند راهی برای پیشرفت در حوزه های مختلف و بیان دغدغه های دانشجویان به مسئولین باشد و از این طریق به قشر دانشجو نیز اهمیت بیشتری داده شود.

این دانشجو در پایان به فعالیت های فرهنگی، مذهبی و دینی در دانشگاه ها اشاره کرد و افرود: کمبودی که در این برهه زمانی احساس می‌کنم، نبود ارتباط مناسب با امور فرهنگی است؛ دیدار با مقام معظم رهبری آرزوی دانشجویان استان است و جای خالی این دیدار به شدت احساس می‌شود.

ارتباط صنعت با دانشگاه جای امیدواری دارد

احمد محقر، رئیس دانشگاه دولتی بجنورد در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه خوب است و جای امیدواری دارد، اظهار کرد: ارتباط این دو حوزه به شدت در وزارتخانه پیگیری می‌شود و در این خصوص نیز کارهای خوبی از جمله برگزاری کارگاه هایی به منظور آشنایی دانشجویان با محیط کار و آشنایی با نیاز های جامعه برگزار شده است.

وی ادامه داد: با توجه به امکانات دانشگاهی، آیین نامه‌ای تنظیم شده که طی آن همکاران با دریافت حقوق بیشتر در بخش صنعت مستقر می‌شوند و به مدت سه الی ۶ ماه به صورت پاره وقت و یا نیمه وقت در آن فعالیت می‌کنند.

محقر در خصوص ارتباط دانشگاه با صنعت تصریح کرد: پژوهشگران و دانشجویان علاقمند به پژوهش، پژوهش های خود را ارسال می‌کنند که توسط اساتید و پژوهشگران خبره مورد بررسی قرار می گیرد؛ اگر این پژوهش ها در رابطه با نیاز های جامعه باشد قطعا مورد استقبال شورای برنامه و توسعه استان نیز قرار خواهد گرفت.

این مسئول در رابطه با تجهیزات علمی دانشگاه ها بیان کرد: هر ساله سعی در مجهز کردن آزمایشگاه‌ ها و کارگاه های درسی دانشگاه ها داشته ایم؛ به طور میانگین سالی یک میلیارد تومان نیز برای این موضوع هزینه کرده ایم.

محقر ادامه داد: طی سالیان گذشته با همکاری شبکه آزمایشگاه علمی ایران، از خرید تجهیزات تکراری خودداری کردیم به طوری که اگر یکی از دانشگاه های منطقه وسیله علمی و کاربردی را خریداری نمود دانشگاه‌های دیگر در آن منطقه حق خرید آن وسیله را ندارند.

رئیس دانشگاه های معین استان با اشاره به اینکه سعی در جذب اساتید مجرب با توجه به نیاز دانشگاه داریم، بیان کرد: جذب نیرو مقدماتی دارد، برحسب نیاز گروه های مختلف آموزشی و باتوجه به رشته تحصیلات تکمیلی و متناسب با سهمیه موجود اعلام نیاز و فراخوان صورت می‌گیرد؛ هرچند، روند جذب اساتید همواره در جریان است.

این مسئول در خصوص آموزش های مهارتی در دوران تحصیل دانشجویان اظهار کرد: از دوسال گذشته با پیگیری های وزیر علوم، توجه ویژه‌ای به محتوای درسی می‌شود و طی سه سال گذشته در کنار دروس تئوری، کلاس هایی با محوریت آموزش های مهارتی برگزار کردیم که استقبال بسیار خوبی داشت.

محقر افزود: هزینه برگزاری این کلاس های آموزشی مهارتی با دانشگاه بوده و در برنامه داریم که این کلاس ها را جزو دروسی قرار دهیم که دانشجو موظف است طی دوران تحصیل بگذراند.

رئیس دانشگاه های معین استان با اشاره به اینکه حدود ۲۸ هزار دانشجو در زیرنظام های مختلف داریم، بیان کرد: بخش قابل توجهی از دانشجویان علمی کاربردی، فنی وحرفه‌ای و پیام نور بومی استان هستند و حدود ۶۰ درصد از دانشگاه هایی مثل دانشگاه بجنورد، کوثر، دانشگاه فنی و مهندسی اسفراین، دانشگاه کشاورزی شیروان و دانشگاه آزاد اسلامی که در آن‌ها آموزش روزانه تمام وقت انجام می‌شود را دانشجویان غیر بومی را تشکیل می‌دهند.

وی در پایان روز دانشجو را به تمام دانشجویان تبریک گفت و اظهار کرد: امیدواریم با رفع موانع کرونا شاهد حضور پر شور و نشاط دانشجویان در دانشگاه های استان باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خراسان شمالی استانی اجتماعی بیکاری دانشجو دغدغه های دانشجویان علوم آزمایشگاهی دانشگاه ها رئیس دانشگاه شور و نشاط بازار کار فعالیت ها کار رشته رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۸۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح سرای دانشجویی دخترانه با ظرفیت ۲۵۰ دانشجو

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این سرای دانشجویی بخشی از مجموعه خوابگاهی غدیر وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز است و ظرفیت پذیرش هزار دانشجو را دارد.
وی افزود: سرای دانشجویی حضرت معصومه در سه طبقه با صرف بیش از ۳ میلیارد تومان هزینه بازسازی شده و دارای امکانات رفاهی، فرهنگی ورزشی است.
دکتر حسینی با بیان این که دختران دانشجوی شهرستانی که فاقد محل اسکان هستند می‌توانند ازاین خوابگاه‌ها استفاده کنند گفت. تمام امورات این سرای دانش جویی حتی تاسیسات وحراست آن نیز توسط بانوان انجام می‌شود.
وی افزود. برای سال‌های آتی قرار است با کمک خیرین خوابگاه دیگری برای دانش جویان متاهل تاسیس کنیم.

دیگر خبرها

  • نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت
  • برگزاری دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه اصفهان
  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان
  • حمایت دانشجو معلمان یزدی از سپاه پاسداران
  • افتتاح سرای دانشجویی دخترانه با ظرفیت ۲۵۰ دانشجو
  • نمایشگاه کار دانشگاه تهران برگزار می‌شود
  • ما نخبه نیستیم، عدالت آموزشی در اغماست! / سهم ثروت برای قبولی در رشته‌های پرطرفدار چقدر است؟ +فیلم
  • برگزاری رویداد فرهنگی «دانشجو، رشد و بالندگی» در دانشگاه گلستان