Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از نانومگزین، با نانوفناوری می‌توانیم سیستم ایمنی بدن خود را درک کنیم و به تعدیل آن بپردازیم.

آنلیس واترز، پژوهشگر دانشگاه فناوری آیندهوون هلند، در پروژه دکتری خود به بررسی این موضوع پرداخته است که چگونه می‌توان از نانوحامل‌های کوچک برای کنترل سیستم ایمنی و هدف قرار دادن و فعال کردن سلول‌های ایمنی به منظور مقابله با سلول‌های سرطانی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه‌گیری کووید-۱۹ در دو سال گذشته، جهان را فرا گرفته است، توسعه و تولید سریع واکسن‌ها برای مهار شیوع کروناویروس و کاهش فشار بر مراکز بهداشتی و درمانی، بسیار مهم بوده و است، این همه‌گیری، اهمیت پژوهش در حوزه پزشکی و به ویژه پیشرفت در نانوفناوری و سیستم ایمنی را به وضوح نشان داده است.

سیستم ایمنی، به محافظت از ما در برابر عوامل بیماری‌زا کمک می‌کند، با وجود این، سیستم ایمنی نیز گاهی اوقات در پیشروی بیماری‌ها نقش دارد، در هر حال، می‌توان با استفاده از دارو‌هایی که سیستم ایمنی را تقویت یا تعدیل می‌کنند، این امر را متوقف کرد. این نوع درمان با نام "ایمنی‌درمانی" شناخته می‌شود.

باید توجه داشت که برخی از انواع ایمنی‌درمانی همیشه مؤثر نیستند و اغلب، به بروز عوارض جانبی نامطلوب مانند بثورات پوستی، سینه‌پهلو و واکنش‌های غیرمعمول خودایمنی منجر می‌شوند.

نانوحامل‌ها

نانوحامل‌ها، نانوساختار‌هایی هستند که برای انتقال دادن مواد مانند: دارو‌ها به بدن طراحی شده‌اند و می‌توانند دارو‌ها را به اندام‌ها و سلول‌های خاصی در سیستم ایمنی برسانند، نکته مهم این است که این نوع از نانوایمنی‌درمانی می‌تواند مؤثرتر و ایمن‌تر از روش‌های متداول ایمنی‌درمانی باشد، زیرا فقط سلول‌های مورد نظر را هدف قرار می‌دهد.

پژوهش‌های جدید نشان داده‌اند که شکل نانوحامل‌ها، در تعامل آن‌ها با سیستم ایمنی بدن نقش دارد. با وجود این، بررسی‌های عمیقی برای ارزیابی این موضوع انجام نشده که تا اندازه‌ای به دلیل چالش‌های موجود در کنترل درست ساخت این حامل‌ها در مقیاس نانو است.

بررسی شکل و اندازه نانوحامل‌ها

واترز در پژوهش خود به بررسی این موضوع پرداخت که چگونه نانوحامل‌های ساخته‌شده از پلیمر‌های قابل تجزیه زیستی می‌توانند تعامل با سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار دهند و چگونه می‌توان از آن‌ها در نانوایمنی‌درمانی استفاده کرد.

واترز برای بررسی تاثیر شکل و اندازه نانوحامل‌ها، برچسب‌های ویژه‌ای را به آن‌ها افزود تا بتواند نانوساختار‌ها را به صورت درون‌جانداری بررسی کند.

او افزود: ما دریافتیم که ریخت‌شناسی نانوحامل با توجه به نحوه توزیع آن‌ها در بافت، بسیار مهم است. ما به ویژه علاقمند بودیم تا ببینیم که نانوحامل‌ها چگونه اندام‌ها و سلول‌های ایمنی را هدف قرار می‌دهند.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیستم ایمنی کووید 19 ایمنی درمانی سیستم ایمنی نانوحامل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۸۸۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ایجاد بانک سلولی برای درمان بیماران دیابتی

معاون علمی اجرایی مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، گفت: سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت است که استفاده از آن نیازمند ایجاد بانک سلولی است. - اخبار استانها -

ژیلا ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به انجام تحقیقی با هدف تلاش برای ایجاد یک بانک سلولی برای استفاده در درمان بیماران دیابتی به ویژه دیابت نوع یک، اظهار داشت: دیابت نوع یک، یک بیماری خودایمنی است که در این بیماری سلول‌های مولد انسولین تخریب می‌شوند و به این ترتیب بدن توانایی تولید انسولین مورد نیاز را ندارد.

معاون علمی اجرایی مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه بیان کرد: با توجه به آمار قابل توجه بیماران مبتلا به دیابت و روند رو به رشد این بیماری با روی کار آمدن روش‌های درمانی نوین و اثرگذار بسیار اهمیت دارد اما درمان‌های رایج همچون دریافت انسولین به طور معمول درمان‌های دارویی و کنترل‌کننده هستند.

ایزدی با بیان اینکه پیوند پانکراس و جزایر پانکراس یکی از درمان‌های مؤثر برای این بیماران است گفت: پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه پیوند جزایر پانکراس، توانایی دستیابی به سطوح نرمال قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک را بهبود بخشیده و به عنوان یکی از روش‌های درمانی مورد تأیید در 60 مرکز اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در ایران نیز چند مرکز در این زمینه فعالیت دارند اما هنوز به صورت درمان کلینیکی به نتیجه نرسیده‌ایم افزود: با وجود فراگیر شدن این درمان در تمام دنیا و اینکه می‌تواند روشی باشد که بیمار بدون دریافت انسولین سال‌ها زندگی کند، اما دستیابی به پانکراس اهدایی یک چالش است.

ایزدی با بیان اینکه یکی دیگر از چالش‌های این روش درمانی دستیابی در زمان درست به جزایر پانکراسی است عنوان کرد: در واقع عدم تقارن زمان استخراج جزایر پانکراسی و پیوند آن‌ها به بیمار دریافت کننده مناسب و نیاز بیماران به دریافت جزایر پانکراسی تازه استخراج شده و با کیفیت یک چالش در این نوع درمان است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: بنابراین فریز جزایر پانکراسی استخراج شده از پانکراس می‌تواند امکان نگهداری طولانی مدت جزایر پانکراسی و استفاده کارآمد و بهینه از آن‌ها را هم در تحقیقات و هم در بالین فراهم کند.

معاون علمی اجرایی مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه افزود: به این صورت که جزایر پانکراسی از پانکراس اهدایی تحت شرایط اتاق تمیز استخراج می‌شوند و در مراحل فریز قرار می‌گیرند و در یک بانک سلولی نگهداری می‌شوند.

ایزدی بیان کرد: هدف ما ایجاد یک بانک سلولی در دسترس و آماده از جزایر پانکراسی بوده که هر زمان نیاز بود از این منبع سلولی استفاده کنیم.

وی گفت: منظور ما از فریز کردن جزایر پانکراسی نگهداری آن‌ها در دمای منفی 196 درجه سانتی‌گراد در ازت مایع است، بنابراین برای کاهش تأثیرات منفی مراحل فریز از جمله تشکیل کریستال‌های یخ داخل سلولی و آسیب ندیدن این سلول‌ها در زمان برگرداندن آن‌ها به دمای محیط، از موادی به عنوان جایگزین آب درون سلول استفاده می‌شود که این مواد مقاومت دمایی بالایی نسبت به شرایط فریز داشته باشند و در واقع یک محیط فریز محافظ برای سلول‌ها یا همان جزایر پانکراس باشد.

معاون علمی اجرایی مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه عنوان کرد: ترهالوز یک قند ساده طبیعی است و در موجوداتی همچون باکتری‌ها، مخمرها، قارچ‌ها و غیره وجود دارند که توانایی زنده ماندن این موجودات را در شرایط یخ زدگی و گرمای بالا فراهم می‌سازد.

این محقق کرمانشاهی گفت: این ماده به دلیل دارا بودن خواصی مشابه ضد یخ و در عین حال عدم سمیت، مورد توجه محققین حوزه فریز سلولی قرار گرفته است و تاکنون برای فریز رده‌های مختلف سلولی حساس از این ماده استفاده شده است.

ایزدی افزود: ما در این تحقیق از این ماده برای فریز جزایر پانکراسی که یک مینی بافت محسوب می‌شوند استفاده کردیم؛ در کنار قابلیت‌های بسیار بالای ترهانور اما عدم نفوذپذیری کافی به درون سلول یکی از چالش‌های بهره بردن از این ویژگی‌های منحصر به فرد است.

معاون علمی اجرایی مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، گفت: به همین دلیل برای رفع این چالش از یک پپتید با پتانسیل بسیار بالا جهت افزایش نفوذپذیری ترهالوز بهره گرفتیم که از خانواده پپتیدهای نفوذکننده به درون سلول هستند و به این صورت ما یک محیط فریز جدید حاوی ترهالوز و پپتید مورد نظر ساختیم و جزار پانکراسی را در آن فریز کردیم.

وی با اشاره به اینکه نتایج مطالعات ما در شرایط آزمایشگاهی و در مدل حیوانی دیابت بسیار رضایت‌بخش بود افزود: مهمترین دستاورد ما این بود که در مقایسه بین جزایر پانکراس فریز شده و جزایر پانکراسی تازه استخراج شده و پیوند داده شده به مدل حیوانی متوجه شدیم فریز کردن این جزایر در چنین محیطی توانسته به بهبود عملکرد این سلول‌ها اضافه کند.

معاون علمی مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با توجه به روند رو به رشد بیماری دیابت در کشور ما و جهان و اینکه امید بسیاری به سلول درمانی وجود دارد، امید می‌رود بانک سلولی برای این جزایر پانکراسی در کشور ایجاد شود اما هنوز در کشور ما به عنوان درمان رایج مورد پذیرش قرار نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه این روش درمانی هنوز در کشور ما وجود ندارد افزود: یک دلیل مهم این است که روش استخراج جزایر پانکراسی جدا از محدودیت پانکراس، روش بسیار گرانقیمتی است و نیاز به موادی همچون آنزیم‌ها دارد و با توجه به شرایط موجود در کشور این درمان ممکن است بیشتر از چند میلیارد هزینه داشته باشد و در واقع یک درمان لاکچری و خاص برای بیماران دیابتی محسوب می‌شود.

این محقق کرمانشاهی بیان کرد: برای اینکه بیمه‌ها بتوانند این هزینه‌ها را پوشش دهند و همکاری کنند ایجاد بانک های سلولی لازمه درمان است و امید داریم در آینده نزدیک زمان فریز کردن جزایر پانکراسی را افزایش دهیم زیرا در تحقیقات انجام شده مدت فریز دو ماه بود و اکنون تلاش می‌کنیم این زمان افزایش یابد.

معاون علمی اجرایی مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: روش فریز کردن جزایر با این روش بهینه سازی شده می‌تواند در زمان‌های طولانی‌تر علاوه بر مینی بافت برای سلول‌ها و بافت‌های دیگر نیز کاربرد داشته باشد.

ایزدی افزود: چند مرکز در ایران در 10 سال اخیر روی این روش درمانی کار می‌کنند اما هنوز به مرحله بالینی نرسیده است و یکی از محدودیت‌های آن هزینه بسیار بالای دسترسی به مواد است و دولت باید حمایت کند.

وی افزود: این تحقیق همکاری مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه و پژوهشگاه رویان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت
  • برگزاری دومین رویداد ایده‌پردازی و استعدادیابی «بیوتلنت»
  • واکسن سرطان همراه با ایمونوتراپی تومورهای کبد را کوچک می کند
  • بررسی جدیدترین پیشرفت‌های درمان سرطان‌های دستگاه‌های ادراری
  • سرطان روده بزرگ سهم ۱۰درصدی از کل سرطان‌ها دارد
  • ابلاغ ضابطه ثبت فرآورده‌های بافت، سلول و ژن درمانی
  • ضابطه ثبت فرآورده‌های بافت، سلول و ژن درمانی
  • ضرورت ایجاد بانک سلولی برای درمان بیماران دیابتی
  • روزنه امید برای بیماران مبتلا به سرطان خون
  • ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان