Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مهران زینلیان معاون عمرانی استانداری اصفهان شامگاه پنجشنبه در دیدار با نمایندگان کشاورزان اصفهان گفت: پرداخت خسارت به کشاورزان در اسرع وقت یکی از بند‌های مورد توافق بین کشاورزان و استانداری اصفهان بود که بهمین منظور مقرر شد صنایع بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به علت جبران خسارت به کشاورزان پرداخت کنند که با وجود برخی از کارشکنی ها، توانستیم بخش اعظمی از این هزینه را دریافت کنیم که تا پایان ماه آذر قسط اول به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



معاون عمرانی استانداری اصفهان درباره اجرای بند پنج مورد توافق کشاورزان با استانداری اصفهان که در ارتباط با تخصیص پساب بهداشتی به کشاورزان با احداث ۲ تصفیه خانه در شمال و جنوب است با بیان اینکه شرکت‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای درباره جزییات و نحوه جمع آوری آن باید به توافق برسند، اعلام کرد: دو تا ۴۰۰ میلیارد تومان برای این منظور تعیین شده است، اما باید تخصیص پساب به نحوی صورت گیرد که امنیت و بهداشت مردم به خطر نیفتد.

وی گفت: بخشی از پساب از قبل فروخته شده است و باید روی پساب‌های باقی مانده برنامه‌ریزی کرد.

زینلیان از تشکیل هر هفته یک کارگروه چهار جانبه با حضور نمایندگان جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای، صنف کشاورزی و استانداری اصفهان خبر داد و گفت: صنف کشاورزان چهار نفر از نمایندگان خود را از غرب و شرق معرفی کنند.

وی یکی از مصوبه‌های جلسه مذکور را شفاف‌سازی میزان آب در صنایع، آشامیدنی و غیر آشامیدنی از سوی آب منطقه‌ای بمنظور اعتماد سازی و نحوه اجرای مصوبات ۹ ماده‌ای با جزییات میزان پیشروی تک تک بند‌های آن دانست و ادامه داد: امید است موضوع ساماندهی رودخانه و مدیریت پساب در روز‌های آینده با برگزاری جلسه‌های مکرر با نمایندگان صنف کشاورزی به جمع بندی برسد.

معاون عمرانی استانداری اصفهان، پیگیری پرداخت خسارات به کشاورزان و اعلام زمان بازگشایی زاینده رود را از دیگر مصوبه‌ها خواند و گفت: تاکنون بالغ بر ۱۴ جلسه در سطح کشور برای رفع مشکل زاینده رود برگزار شده است و استاندار و مجمع نمایندگان اصفهان ۲ جلسه با رییس جمهوری داشتند، سه جلسه با معاون اول رییس جمهوری، سه جلسه فرا استانی و با مسئولان چهارمحال و بختیاری و یزد و جلسه‌ای نیز با مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد و یکشنبه هفته آینده جلسه‌ای با مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونان وزیر نیرو خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مقرر شده است همه مصوبه‌های شورای عالی آب و مصوبات ۹ ماده‌ای اجرایی شود، گفت: با توجه به اینکه امکان سفر همه مسئولان کشوری به اصفهان وجود ندارد، وضعیت اصفهان در قالب کلیپ‌هایی به سمع و نظر متولیان کشوری خواهد رسید و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی هدف از برگزاری این جلسه را همفکری در حوزه منافع فنی آب دانست و گفت: قرارداد آب را شکل دادیم و ابعاد فنی و غیر فنی آن با حضور همه دستگاه‌های اجرایی و با حضور دانشگاهیان بررسی شده است.

زینلیان گفت: ایده‌های خوبی از سوی دانشگاهیان به استانداری اصفهان رسیده است و بدنبال این هستیم یک نگاه منطقی به مساله آب شکل بگیرد و گا‌ها نقطه نظرات و دیدگاه‌های دور از انتظاری که برخی از مدیران کشور به وضعیت اصفهان دارند را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه سعی داریم با اقناع سازی و نگاه واقعی و درک صحیح از اصفهان را در کشور شکل دهیم، گفت: بابت برخی از نگاه‌ها به اصفهان باید تاسف خورد.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان نیز در این جلسه گفت: لازم است مطابق با مصوبه‌های شورای عالی آب و هماهنگی زاینده رود کل آورده دولت و سهم آن و سهم کشاورزان از زاینده‌رود مشخص شود.

حسین محمد رضایی، کل آورده دولت را ۳۸۴ میلیون متر مکب دانست و گفت: دولت تا این میزان حق برداشت دارد در حالی که تاکنون بالغ بر یک میلیارد و ۹۷۶ میلیون متر مکعب تخصیص داده است.

به گفته وی، طبق جدول منابع و مصارف در سال‌های نرمال یک میلیارد و ۱۳۸ میلیون حجم آب طبیعی زاینده رود بوده که ۳۰ میلیون متر مکعب در سال ۱۳۳۲ از تونل اول به مصارف شهر اصفهان درآمد و ۳۰ میلیون به آورد دولت اضافه شد در واقع یک میلیارد و ۱۰۸ میلیون متر مکعب متعلق به کشاورزان، محیط زیست و تالاب است.

وی گفت: آورد دولت از تونل دوم برابر با ۲۲۴ میلیون مترمکعب در سال و چشمه لنگان و خدنگستان برابر ۱۳۰ میلیون متر مکعب است که جمع آن به ۳۵۴ میلیون متر مکعب میرسد که با اضافه شدن ۳۰ میلیون به ۳۸۴ میلیون متر مکعب می‌رسد و به این میزان حق برداشت دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید برداشت‌ها و پمپ‌های مستقیم و آب بند‌ها در مسیر زاینده رود تعیین تکلیف شود، گفت: بالغ بر یک هزار و ۲۲۲ آب بند در بالا دست و سرشاخه رودخانه است که از آورد آب به بستر زاینده رود ممانعت می‌کند.

محمدرضایی گفت: مصوبه شده است که آب پساب تجمیع و بین کشاورزان توزیع شود، اما هیچ اقدامی نشده با وجودی که طرح آن آماده است.

وی گفت: قبل از سال ۱۳۶۱ و قانون توزیع عادلانه آب، دولت ۷۲۵ میلیون متر مکعب تخصیص داشته و بعد از سال ۶۱، یک میلیارد و ۳۷۱ میلیون تخصیص داشته و در مجموع یک میلیارد و۹۷۶ میلیون می‌شود.

وی گفت: مطابق با مصوبه خرداد امسال، ذخیره سد زاینده رود ۴۵۰ میلیون متر مکعب بود که مقرر شد ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد باقی بماند و ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب برای کشت پاییزه کشاورزان تخصیص یابد که با رهاسازی بالغ بر ۷۰ میلیون متر مکعب به مدت ۱۰ روز در تابستان بالغ بر ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب باید تا مهر ماه پشت سد زاینده رود باقی می‌ماند و این در حالی است که هم اکنون ذخیره سد به ۱۶۵ میلیون متر مکعب رسیده و با این روند که هر روز شاهد کاهش یک میلیون متر مکعب آب سد هستیم تا ۲ ماه دیگر حتی آبی برای آشامیدنی باقی نمی‌ماند.

در دیدار معاون امور عمرانی استانداری اصفهان با جمعی از کشاورزان خواسته‌هایی از سوی صنف کشاورزی مطرح شد که از جمله آن‌ها می‌توان به بازگشایی زاینده رود، واگذاری ساماندهی رودخانه به این صنف، حل مشکل آب به دست دستگاه قضایی و وکلا، نظارت شدید بر مسیر رودخانه زاینده رود و جلوگیری از برداشت‌های بی رویه و غیر قانونی اشاره کرد.

استان اصفهان یکی از بدترین دوران خود را از حیث کمبود منابع آبی پشت سر می‌گذارد، زاینده‌رود ماه‌هاست که خشک‌شده و همین امر معضلات جدی همچون خشکی تالاب بین‌المللی گاوخونی، تخریب آثار تاریخی، انتشار ریزگرد، فرونشست زمین، توقف کشت و کار کشاورزی، مرگ درختان و کمبود آب آشامیدنی را به وجود آورده است.

انتهای پیام

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مطالبات کشاورزان پرداخت خسارت به کشاورزان سد زاینده رود عمرانی استانداری اصفهان میلیون متر مکعب آب یک میلیارد زاینده رود مصوبه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۱۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش تکریم و ترویج زکات در هویزه +فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، با حضور جمعی از مسئولان، کشاورزان و عشایر و قشر‌های مختلف مردم همایش  تکریم و ترویج زکات در شهرستان هویزه برگزار شد.

در این همایش آیت الله حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت پرداخت زکات براساس آیات و روایات بر ترویج هر چه بیشتر در جهت انجام این فریضه الهی تاکید کرد.

سعید صباهی نسب، مدیر کمیته امداد امام خمینی شهرستان هویزه نیز در این نشست گفت: این نهاد به عنوان دبیرخانه ستاد زکات آمادگی دریافت زکات کشاورزان و مودیان زکات را دریافت و در جهت حل مشکلات نیازمندان و مددجویان زیر پوشش کمیته امداد پرداخت و هزینه نماید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای مهلت تسهیلات مراجعه کنند
  • چتر حمایتی بانک کشاورزی بر سر کشاورزان کردستانی + فیلم
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای امهال تسهیلات مراجعه کنند
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • سهم اصفهان از حقابه زاینده‌رود؛ تقریباً صفر/ بارگذاری بیش از اندازه آب در سد زاینده‌رود مشکل‌ساز می‌شود
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • رنجش اهالی شهرک زاینده رود اصفهان از جاری شدن فاضلاب در سطح معابر + فیلم
  • برگزاری همایش تکریم و ترویج زکات در هویزه +فیلم
  • حقوق شهر اصفهان در بازگشایی‌های زاینده‌رود محقق نشده است