Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-به گفته کارشناسان سازمان جهانی بهداشت ابتلا به بیماری کووید19 در حال حاضر در همه گروه‌های سنی رو به افزایش است.
به گزارش خبرگزاری آریا،این سازمان متولی نظارت بر بهداشت و سلامت در جهان همچنین تاکید کرده است که بالاترین میزان ابتلا به بیماری فعلا در میان افراد 5 تا 14 سال دیده‌ می‌شود.
مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا در این خصوص یادآور می‌شود: «امروز دیگر مشاهده این وضعیت که شمار ابتلا در کودکان خردسال دو تا سه برابر بیشتر از کل جمعیت است نادر و عجیب محسوب نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت سپس واکسیناسیون اجباری را که مد نظر برخی کشورها قرار گرفته آخرین راه حل برای مقابله با موج جدید همه‌گیری بیماری کووید19 می‌داند و معتقد است تا زمانی که تمام گزینه‌‌های ممکن برای فراهم کردن زمینه افزایش نرخ واکسیناسیون مورد آزمایش قرار نگرفته نباید به سراغ آن رفت.
این سازمان بار دیگر ضمن ابراز نگرانی نسبت به شیوع سویه جدید ویروس کرونا موسوم به اومیکرون در جهان و شناسایی مواردی از ابتلا به آن در برخی کشورهای اروپایی خواستار مقابله جدی با گونه غالب کنونی موسوم به دلتا شده تا بدین ترتیب زمینه پیروزی برابر سویه اومیکرون نیز در آینده نیز فراهم شود.
هانس کلوگ، مدیر دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت در این خصوص تصریح کرد: «سویه اومیکرون اکنون رو به افزایش است و توجه بیشتری را به خود جلب کرده، به همین دلیل ما حق داریم که نگران و محتاط باشیم؛ اما مشکل اصلی در حال حاضر دلتا است، شیوه مبارزه امروز ما با دلتا و مهار این گونه از ویروس کرونا سبب می شود که ما فردا برابر سویه اومیکرون نیز پیروز شویم.»
شرکت‌های آمریکایی و آلمانی فایزر و بیون‌تک پیش‌تر از پاسخ ایمنی بالای واکسن تولیدی خود نزد کودکان بالای پنج سال در برابر ویروس کرونا خبر داده بودند.اومیکرون بالاخره خطرناک است یا نه؟

اومیکرون خطرناک است یا نه؟
کارشناس ایمونولوژی و مشاور دولت آمریکا گفت یافته‌های اولیه در مورد گونه اومیکرون نشان نمی‌دهند که این گونه باعث ایجاد شکل حاد بیماری کرونا در مبتلایان شده باشد. او تاکید کرده که هنوز برای ارزیابی نهایی زود است.
 در حالی دانشمندان آفریقایی از شیوع گونه «اومیکرون» کرونا و احتمال جایگزینی گونه«دلتا» به شدت ابراز نگرانی کرده بودند، رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و مشاور دولت بایدن در امور کرونا سخنان امیدوار کننده ای درباره آن زده است.
کارشناس ایمونولوژی و مشاور دولت آمریکا گفت یافته‌های اولیه در مورد گونه اومیکرون نشان نمی‌دهند که این گونه باعث ایجاد شکل حاد بیماری کرونا در مبتلایان شده باشد. او تاکید کرده که هنوز برای ارزیابی نهایی زود است.
  «آنتونی فائوچی» رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و مشاور دولت بایدن در امور کرونا به شکبه تلوزیونی CNN آمریکا گفت سویه جدید کرونا (اومیکرون) به سرعت در آفریقای جنوبی در حال گسترش است و می‌تواند سریع‌تر از سایر سویه‌ها سرایت کند، اما با توجه به شواهد به نظر نمی رسد که اومیکرون باعث بروز نوع حاد بیماری کرونا در مبتلایان شود.
به گفته او نشانه‌های تاکنونی کمی دلگرم کننده هستند، اما هنوز برای ارزیابی نهایی زود است.
این در حالی است که چند روز پیش اولین گزارش دانشمندان آفریقایی منتشر شد که در آن گفته شده است این سویه به سرعت در حال جایگزین کردن گونه جهش‌یافته دلتاست و آن چه که بخصوص نگرانی‌آور است این است که اومیکرون ظاهرا می‌تواند از سد دفاعی پادتن‌ها در بدن بهبودیافتگان کرونا بگذرد.
سویه جدید اومیکرون توسط دانشمندان در آفریقای جنوبی اواخر ماه نوامبر کشف شد. از آن زمان تاکنون این سویه در ده‌ها کشور از جمله آلمان مشاهده شده است.
از زمانی که سویه نوپدید اومیکرون کشف شده دانشمندان درصدد فهم مختصات آن برآمده‌اند. نخستین نتایج بررسی این گونه جهش‌یافته کرونا در آفریقای جنوبی نگران‌کننده ارزیابی شده است.
دانشمندان آفریقای جنوبی از زمان کشف اومیکرون در این کشور به‌سرعت دست به کار شده‌اند تا ویژگی‌های این سویه جدید کرونا را دریابند.
اولین گزارشی که چکید‌ه‌ای از نتایج بررسی‌های آن‌ها را به دست می‌دهد حاکی از آن است که این سویه به سرعت در حال جایگزین کردن گونه جهش‌یافته دلتاست. آن چه که بخصوص نگرانی‌آور است این است که اومیکرون ظاهرا می‌تواند از سد دفاعی پادتن‌ها در بدن بهبودیافتگان کرونا بگذرد.
به گزارش خبرگزاری آلمان، همین ویژگی‌ است که در آلمان نگران‌کننده ارزیابی شده چرا که در این صورت رعایت قاعده دوگانه "بهبودیافته یا واکسینه‌شده" موسوم به 2G برای کنترل و بازرسی شهروندان جهت مهار شیوع کرونا کافی نخواهد بود و دیر یا زود اومیکرون به گونه غالب در آلمان بدل خواهد شد.
«آنا فون گوتبرگ» کارشناس میکروبیولوژی و مدیر بخش بیماری‌های تنفسی مؤسسه ملی بیماری‌های مسری آفریقای جنوبی (NICD) می‌گوید: «سویه اومیکرون در آفریقای جنوبی اکنون برتری یافته و ما طبیعتا در ابتدای تحقیقات خود قرار داریم.»
او برای این که وحشت عمومی ایجاد نکند کلماتش را با احتیاط برمی‌گزیند و می‌گوید: «وضعیت در آفریقای جنوبی در حال حاضر اساسا کم‌تر از آلمان نگران‌کننده است.»
با این حال موج چهارم در آفریقای جنوبی می‌تازد. روز پنج‌شنبه 2 دسامبر (11 آذر) شمار ابتلای روزانه در این کشور 11هزار و 353 نفر اعلام شد. با این حال سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، در حال حاضر تنها 4درصد از تخت‌های بخش‌های مراقبت ویژه در این کشور اشغال شده‌اند.
گوتبرگ در عین حال تأیید‌ می‌کند، آن‌چه که در حال حاضر ایجاد نگرانی کرده این است که به نظر می‌آید بهبودیافتگان کرونا در برابر این سویه مصون نیستند. تنها این امید وجود دارد که پادتن‌های موجود در بدن آن‌ها جلوی ابتلای شدید، بستری شدن یا مرگشان را بگیرد.
آنا فون گوتبرگ اما در مورد واکسینه‌شدگان خوش‌بین‌تر است و می‌گوید، به نظر می‌رسد که واکسن آن‌ها را در برابر این سویه نیز مصون می‌سازد یا دست کم جلوی ابتلای شدید را می‌گیرد.
دانشمندان آفریقای جنوبی در روزهای گذشته 249 نمونه ویروس کرونا را توالی‌یابی کرده‌اند. اگر چه این تعداد زیاد نیست، اما در 183 نمونه (74درصد)، سویه اومیکرون تشخیص داده شد.
شبکه نظارت بر ژنوم آفریقای جنوبی نه تنها عفونت‌های جدید بلکه عفونت‌های مجدد را بررسی می‌کند. گوتبرگ می‌گوید، این بررسی در مورد گونه‌های بتا و دلتا نیز انجام شد. اما در آن موارد آمار کسانی که دچار عفونت مجدد شدند تا این حد افزایش نشان نمی‌داد.
این کارشناس در مورد سرایت‌پذیری اومیکرون که بسیاری را در جهان نگران کرده نیز می‌گوید، معتقد نیست که سرایت‌پذیری این گونه بیش‌تر از گونه دلتا باشد اما چون بهبودیافتگان در برابر این سویه ظاهرا بر خلاف دلتا مصونیت ندارند میزان ابتلا تا این حد افزایش نشان می‌دهد.
نرخ واکسیناسیون در آفریقای جنوبی پایین است، با این حال بسیاری امید داشتند که شمار بالای بهبودیافتگان بتواند در این کشور در برابر کرونا ایمنی گله‌ای ایجاد کند و از شدت موج چهارم بکاهد.
اما سویه اومیکرون همه این محاسبات را بر هم زد و نه تنها این کشور بلکه کل قاره آفریقا را با چالش جدیدی مواجه ساخت. حدود یک سال بعد از آغاز واکسیناسیون در جهان تنها 102 میلیون نفر در این قاره واکسینه شده‌اند که برابر با 5/ 7 درصد جمعیت آن است.
در بسیاری از کشورهای آفریقایی نرخ واکسیناسیون حتی کم‌تر از یک‌درصد جمعیت‌شان است.
نرخ واکسیناسیون هر چه پایین‌تر باشد امکان جهش ویروس بیش‌تر می‌شود؛ بخصوص در بدن کسانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. این گروه نه تنها شامل افراد مبتلا به ایدز، سل و آنفولانزا می‌شود، بلکه افرادی را در برمی‌گیرد که از سوء تغذیه رنج می‌برند.
شاید به همین علت باشد که تا کنون دو سویه کرونا در آفریقای جنوبی بروز کرده‌اند: بتا و اومیکرون.

تصمیم‌هایی شتاب‌زده؟
آفریقای جنوبی بهترین‌ آزمایشگاه‌ها را در سطح قاره آفریقا دارد و به دلیل رویارویی با بیماری‌های فراگیری مانند ایدز و سل از نظر توالی‌یابی و شناسایی موارد ابتلا از امکانات خوبی برخوردار است.
آنا فون گوتبرگ، مدیر بخش بیماری‌های تنفسی مؤسسه ملی بیماری‌های مسری آفریقای جنوبی بر همین اساس می‌گوید، معلوم است که در این‌ کشور سریعا می‌توان یک واریانت جدید را کشف کرد، اما این بدان معنا نیست که این واریانت حتما در آفریقای جنوبی ظهور یافته است.
گوتبرگ با تکیه بر تعداد زیادی بررسی عملی می‌گوید، در اروپا و آمریکا نیز ویروس در بدن افرادی با سیستم ایمنی ضعیف‌ جهش می‌کند.
بعد از این که جامعه علمی آفریقای جنوبی از کشف اومیکرون خبر داد، بسیاری از کشورها پروازهای خود را به کشورهای جنوب آفریقا قطع کردند. بسیاری از سیاستمداران آفریقایی جامعه علمی را مسئول خسران‌های وارد آمده بر پیکره اقتصاد بعد از قطع این پروازها دانستند.
تا جایی که حتی یک ویروس‌شناس در گفت‌وگویی خصوصی گفته است: «از این پس اگر واریانت جدیدی کشف کردیم مانند تانزانیا عمل می‌کنیم: به هیچ کس چیزی نمی‌گوییم و فقط سه روز دعا می‌کنیم.»
اما گوتبرگ با برخوردی معقولانه‌تر می‌گوید: «ما الان تنها تئوری و ایده در دست داریم و اول راه تحقیقات‌مان هستیم. بگذراید داده‌هایمان را جمع‌آوری کنیم.

اُمیکرون از دیگر سویه های کروناویروس خطرناکتر نیست
متخصصان آمریکایی و کارشناسان سازمان جهانی بهداشت (WHO) اظهار داشتند: اُمیکرون از دیگر سویه های کروناویروس خطرناکتر نیست.
 محققان ارشد سازمان جهانی بهداشت و ایالات متحده با بیان اینکه به نظر نمی رسد سویه اُمیکرون از سایر گونه های کروناویروس بدتر باشد، هشدار دادند: برای قضاوت در مورد شدت بیماری زایی این سویه به تحقیقات بیشتری نیاز است.
یکی از مقامات سازمان جهانی بهداشت نیز روز سه شنبه گفت: در حالیکه احتمال انتقال سویه اُمیکرون بیشتر از سویه های قبلی است اما بعید است این سویه بتواند به طور کامل خود را در برابر واکسن مصون سازد.
همچنین "مایکل رایان"، رئیس بخش فوریت‌های سازمان جهانی بهداشت در مصاحبه‌ای گفته است: داده‌های اولیه نشان نمی‌دهد که این سویه شدیدتر باشد. در واقع به نظر می آید جهت به سمت شدت کمتر است. هیچ نشانه ای وجود ندارد که تایید کند سویه اُمیکرون بتواند به طور کامل از مصونیت ناشی از واکسن های موجود کووید-19 در امان بماند.
او با اشاره به اطلاعات اولیه افزود: واکسن‌های بسیار مؤثری داریم که تا به حال در برابر همه سویه ها از نظر شدت بیماری و بستری شدن در بیمارستان اثربخش بوده‌اند. هیچ دلیلی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم اینطور نباشد.
با این حال، رئیس بخش فوریت‌های سازمان جهانی بهداشت اذعان کرد: این امکان وجود دارد که واکسن‌های موجود در برابر سویه اُمیکرون که حاوی بیش از 30 جهش در پروتئین سنبله است، کمتر موثر باشد.
به گزارش ژاپن تودی، همچنین "آنتونی فائوچی" محقق ارشد آمریکایی نظر سازمان جهانی بهداشت را مورد تایید قرار داده و اظهار داشته است که بر اساس نشانه‌های اولیه، سویه اُمیکرون بدتر از سویه‌های قبلی نیست و احتمالا خفیف‌تر باشد.

دانشمندان نوع دوم اُمیکرون را شناسایی کردند
 دانشمندان نوع دومی از اُمیکرون شناسایی کردند که ردیابی این نوع به دلیل ژنتیک آن دشوارتر خواهد بود.
به نقل از نیوز، نسل جدید که BA.2 نام دارد، تاکنون هفت بار در آفریقای جنوبی، استرالیا و کانادا مشاهده شده است.
فرانسوا بالوکس، مدیر موسسه ژنتیک کالج دانشگاه لندن اظهار کرد: BA.2 از نظر ژنتیکی با سویه اُمیکرون که اکنون BA.1 نامیده می‌شود، متفاوت و در سراسر جهان گسترش یافته است.
مهمتر از همه، این جهش مشخصه حذف ژن S را ندارد ژنی که در سویه اُمیکرون BA.1 موجب می‌شود تا به راحتی از طریق نتایج آزمایش PCR شناسایی شود (روش اصلی که این سویه بر اساس آن تاکنون ردیابی شده است).
سایت گاردین گزارش کرده است که این نتایج به این معنی است که «دو سویه ممکن است رفتار متفاوتی داشته باشند.»
وینود اسکاریا، پزشک بالینی و زیست‌شناس محاسباتی در موسسه ژنومیک و زیست‌شناسی یکپارچه (CSIR) در توییتی گفت: در حالی که این تغییر ردیابی را سخت‌تر می‌کند اما هنوز از آن نمی‌ترسیم.
دیوید استوارت، استاد زیست‌شناسی ساختاری در دانشگاه آکسفورد نیز با این موضوع موافق است.
به گزارش فایننشال تایمز، وی گفت: «فکر نمی‌کنم دلیلی وجود داشته باشد که این سویه جدید تهدیدی بیشتر از شکل اُمیکرون باشد که در حال حاضر در بریتانیا در حال گسترش است.»
استوارت افزود: «اما خیلی زود است که با قطعیت در این مورد صحبت کنیم. آزمایش‌های PCR همچنان این نوع را تشخیص می‌دهند اما ممکن است نتوانند آن را از سایرین متمایز کنند.»
به گفته اندرو رامبو، زیست‌شناس تکاملی در دانشگاه ادینبورگ، بریتانیا که جهش‌ها را بررسی کرده است، BA.2  را حامل بسیاری از جهش‌های تعیین‌کننده مانند اُمیکرون می‌داند اما این سویه ده‌ها جهش دارد که BA.1 ندارد همچنین ده‌ها جهشی که در BA.1 ظاهر شده در این سویه کاهش یافته است و مهمتر از همه، BA.2  فاقد جهش خاصی است که دانشمندان به‌عنوان راهی سریع برای ردیابی اُمیکرون استفاده ‌کردند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کرونا واکسن اروپا چین اومیکرون سازمان جهانی بهداشت دانشمندان آفریقای آفریقای جنوبی نرخ واکسیناسیون سویه اومیکرون سویه ا میکرون مشاور دولت ویروس کرونا ا میکرون حال حاضر سویه جدید سویه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۹۵۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: ایران در پی گسترش جنگ نیست/ در صورت اشتباه رژیم صهیونیستی، فوری و سخت پاسخ خواهند گرفت

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، خانم نالدی پاندرو وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی با امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشور در نیویورک تماس تلفنی برقرار کرد.

حسین امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی اظهارکرد: متعاقب این که شورای امنیت سازمان ملل متحد پاسخ مناسبی مبنی بر محکومیت حمله رژیم اسراییل به سفارت کشورمان نداد و برخی کشورهای عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، انگلستان و فرانسه) باعث عدم محکومیت این جنایت اسراییل در شورای امنیت سازمان ملل شدند، ایران درصدد بر آمد بر اساس قاعده دفاع مشروع و حق ذاتی دفاع از خود، دو پایگاه نظامی و اطلاعاتی رژیم اسرائیل را که در این حمله نقش داشتند، هدف قرار دهد. 

وی افزود: ایران در پی گسترش جنگ نیست، اما اگر رژیم اسراییل مجددا اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد، شدیدا و قویا پاسخ خواهد داد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از ابتکار تاریخی دولت آفریقای جنوبی در اقامه دعوی علیه رژیم صهیونیستی بدلیل نسل‌کُشی در دیوان بین‌المللی دادگستری تقدیر کرد. 

خانم پاندرو نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تشکر از اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان، بر ضرورت آتش بس فوری در غزه تاکید کرد.

وی افزود: سفر حجت‌الاسلام رئیسی به آفریقای جنوبی در برنامه های سیاسی سال ۲۰۲۴ آفریقای جنوبی قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضور کشور‌های بریکس در جشنواره فیلم مسکو
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • دانشمندان واکسنی ساخته‌اند که می‌تواند با هر گونه سویه ویروسی مبارزه کند
  • امیرعبداللهیان: ایران در پی گسترش جنگ نیست/ در صورت تکرار اشتباه، فوری و سخت پاسخ خواهند گرفت
  • تقدیر ایران از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی در اقامه دعوی علیه رژیم صهیونیستی
  • سفر رئیسی به آفریقای جنوبی در برنامه‌های این کشور قرار دارد
  • امیرعبداللهیان: ایران در پی گسترش جنگ نیست/ در صورت اشتباه رژیم صهیونیستی، فوری و سخت پاسخ خواهند گرفت
  • سفر آقای رئیسی به آفریقای جنوبی در برنامه‌های سیاسی سال ۲۰۲۴ قرار دارد
  • وزرای امور خارجه ایران و آفریقای جنوبی گفت‌وگو کردند