Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- با گذشت حدود یک‌ ماه از وقوع زلزله مهیب در استان هرمزگان، با نگاه مناسب سختی زلزله‌زدگان تا حدودی کم شده اما با توجه به نزدیک شدن به ایام سرد سال چادرنشینان زلزله‌زده بیش از هر زمانی نیازمند وسایل گرمایشی همچون بخاری هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، از وقوع زمین لرزه مهیب استان هرمزگان که بزرگی آن به 6.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

4 ریشتر می‌رسد حدود یک‌ ماه گذشته و تا حدودی آرامش به مناطق متاثر از زلزله برگشته است.

در این مدت متولیان و مسئولان با کمک گروه‌های جهادی و امدادی تا حدود زیادی توانستند خوب عمل کرده و رضایت عمومی را جلب کنند، از نخستین روزهای زلزله با توزیع مناسب چادر و اقلام مورد نیاز مردم احساس کردند مسئولان در کنارشان حضور دارند.

از سوی دیگر توجه ویژه دولت به امر بازسازی منازل مسکونی امید را دل مردم روستاهای زلزله‌زده زنده کرد و اکنون در بسیاری از مناطق ضمن آواربرداری، مراحل پی‌ریزی و احداث منازل جدید به سرعت در حال انجام است تا در سریع‌ترین زمان ممکن بتوان مردم زلزله‌زده را صاحب خانه کرد.

رضا مدرس معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان با اشاره به برگزاری دو نشست متوالی با حضور مدیران کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای، مدیرکل منابع طبیعی، مشاور شهرسازی و اعضای شورای شهر فین در روستای گیشان غربی بندرعباس اظهار د: زمین‌های مورد نیاز برای الحاق به شهر فین توسط منابع طبیعی استان به راه و شهرسازی تحویل شد.

وی افزود: نقشه تفکیکی این زمین‌ها که توسط مشاور شهرسازی و با رویکرد حفظ کاربری باغ شهر فین و با رعایت سرانه‌های مورد نیاز و همچنین شرایط اقلیمی طراحی شده بود نیز به تصویب رسید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان، گفت: بر اساس بازدیدهای میدانی انجام شده، مسیرهای دفع سیلاب‌ و آب‌های سطحی مشخص و نهایی شد و در طرح گنجانده شده است.

مدرس تصریح کرد: در مذاکره با اعضای شورای شهر فین و به عنوان اولویت نخست، مقرر شد لیست 20 نفر از افراد واجد شرایط تهیه و به بنیاد مسکن اعلام شود تا پس از موافقت شهرداری، ساخت واحدهای مسکونی در مساحت 60 متر مربع آغاز شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان همچنین گفت: ساخت واحدها در اراضی الحاقی با توافق بنیاد مسکن و متقاضیان در خصوص متراژ و شیوه ساخت آنها نهایی شده و عملیات اجرایی پس از آماده سازی اولیه اراضی آغاز می‌شود.

با این وجود اما زلزله‌زدگان چادر نشین هرمزگان مشکلاتی نیز دارند که در پس فعالیت‌های احداث منازل مسکونی مغفول مانده و مسئولان کمتر توجهی به آن دارند، یکی از نکاتی که مورد توجه کمتری قرار گرفته مبحث توزیع وسایل گرمایشی همچون بخاری در بین مردم چادرنشین است. 

منطقه فین و رضوان و البته روستاهای منطقه سیاهو که متاثر از زلزله اخیر هستند مناطقی با آب و هوای کوهستانی هستند که در این فصل از سال و با توجه به نزدیک شدن به فصل زمستان و به ویژه در هنگام شب سرمای قابل توجهی وجود دارد و همین امر زندگی در چادر بدون وسایل گرمایشی را سخت کرده است. 

در زلزله اخیر حدود 6500 تخته چادر بین زلزله زدگان توزیع شد که برآوردها حاکی از این است که تقریبا حدود هزار چادر دارای وسایل گرمایشی هستند و سایرین از وجود وسایل گرمایشی بی بهره هستند. 

آخرین اخبار از مناطق زلزله زده هرمزگان| امیدی که در دل مردم منطقه زلزله زده زنده شد/ سرعت ساخت ها افزایش یافتآخرین اخبار از مناطق زلزله زده هرمزگان| آغاز فعالیت 70 گروه جهادی در منطقه/ بازسازی منازل مسکونی به سرعت انجام می‌شودتامین سیمان رایگان برای بازسازی منازل زلزله زده هرمزگان

در حال حاضر به نظر می‌رسد با تهیه حدود 4 هزار والور بتوان مشکل مردم را در این مناطق حل کرد که نیازمند توجه ویژه مسئولان ذی‌ربط، گروه‌های جهادی، مردم نیک‌اندیش و نیکوکار است تا پیش از سرمای زمستان مردم مناطق زلزله‌زده هرمزگان از نعمت وسایل گرمایشی بهره‌مند شوند.

این مسئله مهم را می‌توان با راه‌اندازی پویشی استانی و ملی با کمک گرفتن از خیرین و مردم نیکوکار کشور حل و دغدغه مهم مردم زلزله زده هرمزگان را رفع کرد. 

نحوه نگهداری مردم مناطق زلزله‌زده از وسایل و اسباب زندگی‌شان دیگر مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود، اسباب و اثاثیه مردم بیرون از منازل تخریب شده بوده و خطر بارندگی بر نگرانی این مردم افزوده است. 

دیگر نیازهای مردم زلزله‌زده خصوصا در روستاهای گیشان، مزرا و سرزه که با تخریب صد درصدی واحدهای مسکونی مواجه هستند، با توجه به نزدیک شدن به فصل بارندگی نایلون پلاستیک است تا با استفاده از آن در برابر بارش‌ها از اسباب و اثاثیه و وسایل زندگی خود محافظت کنند، آنطور که از شواهد امر پیداست مسئولان نتوانسته‌اند به میزان نیاز مردم، نایلون تهیه و در اختیارشان قرار دهند. 

دیگر مسئله‌ای که باید در مناطق زلزله‌زده هرمزگان به آن توجه شود مباحث بهداشتی است که انتظار می‌رود مسئولان حوزه درمان استان همچون گذشته توجه‌ مناسبی به این منطقه داشته باشند و از شیوع بیماری‌ها پیشگیری کنند. 

انتهای پیام/864/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مناطق زلزله زده هرمزگان مردم زلزله زده وسایل گرمایشی شهر فین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۰۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سومین گردهمایی سالگرد زلزله مرگبار سال ۱۳۳۹ شهر لار با حضور پژوهشگران، مسئولان شهرستان لارستان و شهر‌های همجوار در شورای اسلامی شهر لار برگزار شد.

رسول قنبری، عضو هیئت علمی گروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان در این مراسم با بیان ویژگی‌های جغرافیایی منطقه لارستان و تحقیقات انجام شده در دانشگاه آزاد اسلامی لارستان در این زمینه اظهار کرد: در صورت هماهنگی دستگاه‌های مختلف اجرایی اعم از حوزه مسکن و شهرسازی، نظام مهندسی، شهرداری‌ها و نهاد‌های مرتبط با متخصصان امر زلزله شناسی این واحد دانشگاهی می‌توان بر بسیاری از مخاطرات طبیعی فائق شد.

وی نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی بدیل دانست و افزود: نگرانی در ارتباط با زلزله نه تنها ناشی از وجود گسل‌های موجود در منطقه لارستان است؛ بلکه ناشی از مسائلی همانند گنبد‌های نمکی و دیگر فاکتور‌های مربوطه است. با توجه به معماری شهر لار، اکثر نقاط شهر جزء نقاط آسیب پذیر از منظر خطرات زلزله نبوده و نگرانی زیادی در این زمینه نباید داشت.

عضو هیئت علمی گروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان  با اشاره به اینکه در این واحد دانشگاهی پژوهش‌های بسیاری قوی و تخصصی در زمینه زلزله و ویژگی‌های جغرافیایی منطقه لارستان انجام شده و یا در حال انجام است از صاحبنظران خواست برای اطلاع بیشتر از این موضوع به حوزه پژوهش و گروه پژوهشی جغرافیای طبیعی واحد لارستان مراجعه کرده و از مسئولان اجرایی شهرستان و استان درخواست کرد در راستای استفاده علمی از این پژوهش‌ها و فعالیت‌های تخصصی و اجرایی با این واحد دانشگاهی در ارتباط باشند.

مهدی زارع رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان نیز به بیان دلایل بلایای طبیعی و مخاطرات اقلیمی از منظر قرآن و احادیث پرداخت و خواستار توجه توأمان به ریشه‌های علمی و اعتقادی بسیاری از رویداد‌های غیر قابل پیش بینی و یا قابل پیش بینی طبیعی شد.

به گزارش آنا، زلزله مهیب سال ۱۳۳۹ شهر لار بیش از ۴۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند و ۷۵ در صد از خانه‌های این شهر را ویران کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توجه به ظرفیت‌های مناطق روستایی گامی بلند در تحقق شعار سال است
  • نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است
  • هشدار جدی پزشکیان به مسئولان /بترسید از اینکه.../نیاز به گشت ارشاد مدیران نیست، در آمریکا هم می‌دانند ما در اینجا چه می‌کنیم!
  • مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند
  • از مراجعه به مناطق سیل‌خیز خوروبیابانک خودداری کنید
  • مردم از مراجعه به مناطق سیل‌خیز خوروبیابانک خودداری کنند
  • ۸۵۶ دستگاه موتور سیکلت‌ توقیفی بندرخمیر فروخته شد
  • تمام موتورسیکلت‌های توقیفی بندرخمیر فروخته شد
  • کیفیت نان مورد نیاز مردم تویسرکان باید افزایش یابد
  • اهدای ۱۶۵ میلیارد ریال لوازم ضروری به نیازمندان خراسان‌جنوبی